Huvudmeny

Lila premiär...

Startat av Mattias, 01 oktober 2009, 08:30:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bra frågor ovan.

Ett annat exempel är när Swebus tog över lokaltrafiken i Umeå. Man satte in nya B9S som följde Länstrafikens avtal till punkt och pricka, men det blev snabbt klagomål från folk då bussarna bara rymde 2 barnvagnar, eller 1 rullstol och 1 barnvagn. Umeborna var vana att få rum med 3-4 barnvagnar i varje buss, men det verkade inte beställaren i Lycksele ha koll på när de skrev kraven.
Ironiskt nog passade därför den f.d Tyresövagnen 6458 mycket bättre i Umeå stadstrafik än de nya Umespecade bussarna pga sina bekvämare stolar och extra barnvagnsplats innanför bakdörren i "släpet".

Simon Bertilsson

Citat från: Z skrivet 09 oktober 2009, 20:45:54 PM
Det här är en rätt intressant och i mitt tycke helt åsidosatt fråga.

VARFÖR engagerar sig inte de som beställer trafiken i frågor som rör passagerarnas komfort i större utsträckning än idag?

Vi har samma problem med våra MAN i Uppsala. Man får både träsmak och ont i ryggen efter bara 5-10 minuters resa med dessa hårda säten.
Visst, det är inga turistbussar men dessa nya säten är BETYDLIGT sämre än de äldre i t.ex Scanias 113-vagnar.
Och som det redan sagts så är ju låggolvsvagnar per automatik hårdare i fjädringen, och då är det ju ÄNNU viktigare med mjuka säten!

Om nu politikerna vill att man åker mer buss borde de väl se till att komforten i bussarna är så bra att man kan sitta utan att få ont!


VARFÖR tar man inte in en grupp resenärer som referensgrupp och frågar vad DE vill ha och vad som är viktigt för DEM när man ska bestämma hur bussarna är utformade?

VARFÖR är man inte mer lyhörda för passagerarnas önskemål, det är ju trots allt för dem som vi kör?

En anledning är nog att de som bestämmer både politiskt och inom bolagen nästintill ALDRIG själva åker buss och således inte vet/bryr sig vad som upplevs som problem.


Hela branschen(och politikerna) behöver nog ta sig en funderare på vad som är viktigt för resenärerna om de ska gå att få flera att åka buss!

Väldigt bra frågor. Sådant borde egentligen vara självklart! :(
Men ja... Utan konkurrens kan man bete sig ungefär lite hur som helst. Folk behöver ju bussarna.

Jo

Citat från: MrRep skrivet 09 oktober 2009, 19:53:29 PM
Det beror på vad du innefattar i bäst? Kostandseffektiva är de ju inte iaf dubbelt så höga reservdelspriser jämfört med många andra tillverkare samt ofta med väldigt låg kvalite.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2009, 19:58:27 PM
Finansiering är något som är väldigt viktigt och här råkar MAN/Neoplan vara väldigt aggresiva, vilket Neoplan alltid har varit.

Nu jag ingen möjlighet att verifiera huruvida reservdelspriserna till MAN och MB är mycket högre än motsvarande Volvo/Scania men vad innebär detta när dels SL nu ska finansiera och upphandla bussarna på samma sätt som man väl gjort i tex. Uppsala med flera ställen. Föröker man räkna fram någon kostnad för bussens hela livslängd efter hur mycket driftkostnaden kommer att vara eller kan det för tillverkaren vara en bra affärsmodell om man vill vinna upphandlingarna att erbjuda låga inköpspriser och förmånlig finansiering och därefter ta svinaktigt betalt för reservdelarna?

MrRep

Citat från: Jo skrivet 10 oktober 2009, 10:35:01 AM
Nu jag ingen möjlighet att verifiera huruvida reservdelspriserna till MAN och MB är mycket högre än motsvarande Volvo/Scania men vad innebär detta när dels SL nu ska finansiera och upphandla bussarna på samma sätt som man väl gjort i tex. Uppsala med flera ställen. Föröker man räkna fram någon kostnad för bussens hela livslängd efter hur mycket driftkostnaden kommer att vara eller kan det för tillverkaren vara en bra affärsmodell om man vill vinna upphandlingarna att erbjuda låga inköpspriser och förmånlig finansiering och därefter ta svinaktigt betalt för reservdelarna?

Tumreglen är oftas "Handla billigt & underhåll dyrt" Jag har sett en del kostnadanalyser på MAN där underhålls kostnaderna skenar pågrund av dålig kvalite på delarna och lågt leverantörsangemang.

Exempel på reservdelspriser till ungefär samma typ av buss: MB Citaro Kardan ca 22000kr vs. MAN A26 ca 38000kr

En buss brummar

Men om vi nu bortser från disskutionen om hårda säten osv, hur har det gått för Örebro?

Det är trots allt en av dom större trafikområdena som Swebus har just nu.
Är förarna nöjda?
Är resenärerna nöjda?
Hur går trafiken?
Indragningar?
Felkörningar?
kundreaktioner?

Leif D

Som innevånare i en av våra få spårvägsstäder, kan jag ju som jämförelse skriva följande....
Norrköpings kommun köpte för leverans 2006, 5 st spårvagnar ur Frankfurts option på vagnar av deras typ S. För att få utlovat låga pris var man tvungen att ändra så lite som möjligt på Frankfurts specifikation. Detta medförde att vagnarna fick nomala tyska standardsäten, men men Norrköpings klädsel (troligen stol motsvarande den i Örebro).
Det uppstod en hel del motsvarande gnäll från resenärena i Norrköping, men det förklarades ju av köpförfarandet och det då låga priset på vagnarna (20 milj kr per vagn).
Nu har under 2009 beställts ytterligare 10 vagnar av samma typ, med samma specifikation, dock har de ej köpts via någon option.
Man har nu valtt en bätte och förhoppningsvis bekvämare stol, samt även beställt 5 kompletta uppsättningar stolar som ska monters i de tidigare levererade vagnarna.
Östgötatrafiken är ytterst lite inblandade i upphandlingen av vagnar numera, då kommunen står för alla kostnade själva. I princip har man bara att godkänna det som kommunen tillhandahåller fritt till länshuvudmannen.
Leveransen av nya vagnar beäknas starta under hösten/vintern 2010.

Kanske kan Norrköpings Kommuns handlande få mer godkänt av denna församling ??
;-)

Joakim Ågren

Citat från: Leif D skrivet 12 oktober 2009, 08:40:57 AM
Som innevånare i en av våra få spårvägsstäder, kan jag ju som jämförelse skriva följande....
Norrköpings kommun köpte för leverans 2006, 5 st spårvagnar ur Frankfurts option på vagnar av deras typ S. För att få utlovat låga pris var man tvungen att ändra så lite som möjligt på Frankfurts specifikation. Detta medförde att vagnarna fick nomala tyska standardsäten, men men Norrköpings klädsel (troligen stol motsvarande den i Örebro).
Det uppstod en hel del motsvarande gnäll från resenärena i Norrköping, men det förklarades ju av köpförfarandet och det då låga priset på vagnarna (20 milj kr per vagn).
Nu har under 2009 beställts ytterligare 10 vagnar av samma typ, med samma specifikation, dock har de ej köpts via någon option.
Man har nu valtt en bätte och förhoppningsvis bekvämare stol, samt även beställt 5 kompletta uppsättningar stolar som ska monters i de tidigare levererade vagnarna.
Östgötatrafiken är ytterst lite inblandade i upphandlingen av vagnar numera, då kommunen står för alla kostnade själva. I princip har man bara att godkänna det som kommunen tillhandahåller fritt till länshuvudmannen.
Leveransen av nya vagnar beäknas starta under hösten/vintern 2010.

Kanske kan Norrköpings Kommuns handlande få mer godkänt av denna församling ??

Intressant, så kan det naturligtvis vara!

Förövrigt här ett drygt 1 minut långt inslag från Örebros lokalradio:

http://www.sr.se/orebro/nyheter/arkiv.asp?ProgramID=221&Min=2001-10-10&PeriodStart=2009-10-10&Period=2&Artikel=3153848

Där frågar man vad folk tycker och, man klagar på mycket av det jag tog upp i mitt inlägg. Förövrigt och som också en påpekar i inslaget har jag uppträckt ett nytt problem. Bussarna är kallare än de gamla, det verkar som om elementen inte riktigt klarar kylan. Hur sjutton skall det gå när det blir -20 grader ute?

Inget slår de gamla vattenburna elementen, el-element suger!

Varför började man med renodlat el istället för vattenvärme?

yngrot

Vattenburen värme via radiatorer ger bästa värmen men tyvärr är det inte vanligt i MAN  mfl.. i Borås MAN finns det enbart radiatorer på bussens vänstra sida. I taket finns fläktvärme samt om jag minns rätt 2 fläktar vid bakdörrar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Joakim Ågren skrivet 12 oktober 2009, 09:28:44 AM
Förövrigt och som också en påpekar i inslaget har jag uppträckt ett nytt problem. Bussarna är kallare än de gamla, det verkar som om elementen inte riktigt klarar kylan. Hur sjutton skall det gå när det blir -20 grader ute?

Inget slår de gamla vattenburna elementen, el-element suger!

Varför började man med renodlat el istället för vattenvärme?

Får man gissa på nya effektiva motorer som inte utvecklar lika mycket värme? En ny Volvo B9S klarar t.ex inte ens av att hålla arbetstemperaturen uppe sommartid om inte webaston hjälper till. En trasig webasto innebär att motortemperaturmätaren håller sig längst ner även efter två timmar körning. Den nya motorn ger kanske därför mindre utsläpp, och då blir ju avgaserna renare. Att man säkerligen inte räknar in webastons separata avgaser hjälper nog statistiken, men knappast helhetsutsläppen och därmed miljön.

Nya bussar kanske har elvärme just för att minska på avgaserna och bränsleförbrukningen?

Joakim Ågren

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2009, 11:05:10 AM
Får man gissa på nya effektiva motorer som inte utvecklar lika mycket värme? En ny Volvo B9S klarar t.ex inte ens av att hålla arbetstemperaturen uppe sommartid om inte webaston hjälper till. En trasig webasto innebär att motortemperaturmätaren håller sig längst ner även efter två timmar körning. Den nya motorn ger kanske därför mindre utsläpp, och då blir ju avgaserna renare. Att man säkerligen inte räknar in webastons separata avgaser hjälper nog statistiken, men knappast helhetsutsläppen och därmed miljön.

Nya bussar kanske har elvärme just för att minska på avgaserna och bränsleförbrukningen?

Vad är en webasto?

MrRep

#40
Citat från: Joakim Ågren skrivet 12 oktober 2009, 11:22:56 AM
Vad är en webasto?

Det är bränsledriven värmare. Kan drivas på t.ex naturgas, diesel och bensin och vars enda uppgift är att värma vattnet. Den kan kopplas på med tidur som föraren ställer in på den tid han skall köra fordonet, manuell tillkoppling eller som ovan att webasto kopplar till automatiskt under drift och stöder uppvärmning av kylarvattnet

Edit: stavfel

Ersa

Citat från: MrRep skrivet 12 oktober 2009, 12:26:10 PM
Det är bränsledriven värme. Kan drivas på t.ex naturgas, diesel och bensin och vars enda uppgift är att värma vattnet. Den kan kopplas på med tidur som föraren ställer in på den tid han skall köra fordonet, manuell tillkoppling eller som ovan att webasto kopplar till automatiskt under drift och stöder uppvärmning av kylarvattnet

"Bränsledriven värmare" var en bra beskrivning. Det finns ett flertal olika tillverkare av dessa, som t.ex: Webasto, Strocco och Eberspächer. Men då Webasto är vanligast i bussar brukar alla gå under detta namn i "vardagligt tal".

Simon Bertilsson

Citat från: Leif D skrivet 12 oktober 2009, 08:40:57 AM
Som innevånare i en av våra få spårvägsstäder, kan jag ju som jämförelse skriva följande....
Norrköpings kommun köpte för leverans 2006, 5 st spårvagnar ur Frankfurts option på vagnar av deras typ S. För att få utlovat låga pris var man tvungen att ändra så lite som möjligt på Frankfurts specifikation. Detta medförde att vagnarna fick nomala tyska standardsäten, men men Norrköpings klädsel (troligen stol motsvarande den i Örebro).
Det uppstod en hel del motsvarande gnäll från resenärena i Norrköping, men det förklarades ju av köpförfarandet och det då låga priset på vagnarna (20 milj kr per vagn).
Nu har under 2009 beställts ytterligare 10 vagnar av samma typ, med samma specifikation, dock har de ej köpts via någon option.
Man har nu valtt en bätte och förhoppningsvis bekvämare stol, samt även beställt 5 kompletta uppsättningar stolar som ska monters i de tidigare levererade vagnarna.
Östgötatrafiken är ytterst lite inblandade i upphandlingen av vagnar numera, då kommunen står för alla kostnade själva. I princip har man bara att godkänna det som kommunen tillhandahåller fritt till länshuvudmannen.
Leveransen av nya vagnar beäknas starta under hösten/vintern 2010.

Kanske kan Norrköpings Kommuns handlande få mer godkänt av denna församling ??

Det låter ju kanon! Jag har själv åkt i nämnda vagnar och kan instämma i att sätena är hårda som betong.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2009, 11:05:10 AM
Får man gissa på nya effektiva motorer som inte utvecklar lika mycket värme? En ny Volvo B9S klarar t.ex inte ens av att hålla arbetstemperaturen uppe sommartid om inte webaston hjälper till. En trasig webasto innebär att motortemperaturmätaren håller sig längst ner även efter två timmar körning. Den nya motorn ger kanske därför mindre utsläpp, och då blir ju avgaserna renare. Att man säkerligen inte räknar in webastons separata avgaser hjälper nog statistiken, men knappast helhetsutsläppen och därmed miljön.

Nya bussar kanske har elvärme just för att minska på avgaserna och bränsleförbrukningen?

Hur kan det vara så illa? Det måste ju vara något fel på termostaten, för inte finns det väl någon värmeförbrukare sommartid?
Motorn kan väl knappast må bra av att inte nå arbetstemperatur?

Darkangels

Sätena är inte lika ömtåliga för skadegörelse som dom i dom blå bussarna och lättare att hålla rena :)