j***ar, jag hann inte vara Ljusskygg...

Startat av Bussmicke, 05 september 2009, 20:35:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 06 september 2009, 23:52:57 PM
Nu vill jag jämföra! Hur är det i tåg- och spårvagnsbranschen? Något säger mig att tåg och spårvagnar blir fotade oftare pga ett större andel spårnördar än bussnördar. Dessutom verkar spårpersonal vara väldigt vana vid kameror jämfört med busspersonal. Spårvagnsförare brukar då alltid le glatt så fort min kamera dyker upp.
Någon som vet mera? Leif D? Strömblad?

Detta diskuterades i Postvagnen för cirka 10 år sedan och jag tog då upp frågan med ett 20-tal lokförare i västra Sverige. Ingen av dem ansåg det vara störande med tågfotografer och många sa att det var vanligt och inget att irritera sig över. Nu är det väl också så att det lokföraren inte syns lika bra på en tågbild som bussföraren på en bussbild men ändå. Några lokförare påpekade dock att tågfotografer ibland kunde uppfattas som självmordskandidater, något som är en betydligt större realitet för en lokförare än för en bussförare. De uppskattade därför om kameran visades tydligt på långt håll och inte kastades upp som ett vapen precis innan bilden tas.
Sedan finns det tågfotografer som springer i spåret för att få en bra bild och detta uppskattas givetvis inte av lokförarna. Det finns kanske lärdomar att dra där om man fotograferar bussar på en busstation. Alltså att min inte springer i körbanan för att få en bra bild utan håller sig på refuger och trottoarer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Taunusch

Varför inte bära orange reflexväst märkt fotograf?

RoTe

Citat från: Stefan skrivet 07 september 2009, 22:36:35 PM
Varför inte bära orange reflexväst märkt fotograf?

För att det ser mupp ut?  ;D

Carl W

Förmodligen tillhör föraren den del av förarkåren, som tycker att folk borde ha något vettigare att syssla med än att fotografera bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl W skrivet 12 september 2009, 09:39:16 AM
Förmodligen tillhör föraren den del av förarkåren, som tycker att folk borde ha något vettigare att syssla med än att fotografera bussar.

Det må han tycka men väldigt primitivt sätt att visa det på i så fall. Tror han att bussen bli osynlig bara för att han själv blir det. Påminner starkt om detta något mindre begåvade djurs beteende:


Dessutom som en synnerligen trevlig bussförare sa till mig när vi kom att diskutera detta med bussfotografering efter att jag fotograferat hans buss: - Vad många av mina kollegor inte förstår är att det är en kulturgärning ni gör.
Jag har förståelse för att bussförare inte alltid vill vara med på bild (och för mig får de gärna dra ner solskyddet eller hålla för ansiktet) men jag kan inte förstå varför de skulle vilja skydda själva bussen för fotografering.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink


Och jag som undrar varför alldrig någon fotar mig när jag kör! En gång har jag blivit plåtad, det var BM innan jag visste vem han var, och då var det SL H25 och tunnelbaneersättning i innerstan! Den bilden har jag dock alldrig sett... Var på 90 talet tror jag, innan digitalkameran!

Har själv blivit påhoppad i Vällingby av en Connex kollega när jag plåtade hans buss(inte honom)! Han trodde jag var utsänd av Connex som en slags spion!!! När jag förklarade att det bar bussen som var intressant och inte han, så var det lugnt! Kanske i dessa tider med "mysteryshoppers" mm, så är förarna lite oroligare för "storebror"?

Jag bryr mig i alla fall inte om folk plåtar mig på jobbet, oavsett om det är i en buss eller när jag jobbar på SJ och tågen! Tycker bara det är kul!

//R

Bussmicke

Citat från: Robert Brink skrivet 12 september 2009, 10:23:10 AM
Och jag som undrar varför alldrig någon fotar mig när jag kör! En gång har jag blivit plåtad, det var BM innan jag visste vem han var, och då var det SL H25 och tunnelbaneersättning i innerstan! Den bilden har jag dock alldrig sett... Var på 90 talet tror jag, innan digitalkameran!
//R

Kan du försöka minnas när o var?
Kanske vilken vagn?
Var det påsken 1999?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kaxen

Mycket märklig debatt det här. Vissa förare gillar inte, liksom många andra människor, inte att bli fotograferade. Det gör väl inte saken bättre att det är av okända människor som dessutom ofta lägger ut bilderna på internet. Det spelar ingen roll om ni har stöd i lagen, hänsyn måste visas mot dem som inte vill bli plåtade. Nu kör jag inte så mycket buss själv, men när jag gör det har jag personligen inget emot om någon tar bild på min buss och jag kommer med. :-)

Robert Brink

CitatKan du försöka minnas när o var?
Kanske vilken vagn?
Var det påsken 1999?

Det var för gröna linjen mitt i City! Så vu körde Sveavägen-Odengatan-St Eriksgatan! Kommer inte ihåg om det var en planerad ersättning, men det tror jag inte! Min H25 stack i alla fall ut lite bland dom andra nyare vagnarna, så det kan ha varit 99?
Tror du stod(om det nu var du förstås... ???) på Odengatan vid Odenplan, men minnet kan svika!

//R

BigM

Jag har väntat på att någon skulle fota mig "in action" nu när jag är nyfriserad och allt.

Jag står bakom kameran ofta just för att slippa bli fotad.. men när jag har uniformen på mig så får man fota mig hur mycket man vill.

En VL busförare  :)

Ulf Rådeström

Citat från: Kaxen skrivet 12 september 2009, 16:00:05 PM
Mycket märklig debatt det här. Vissa förare gillar inte, liksom många andra människor, inte att bli fotograferade. Det gör väl inte saken bättre att det är av okända människor som dessutom ofta lägger ut bilderna på internet. Det spelar ingen roll om ni har stöd i lagen, hänsyn måste visas mot dem som inte vill bli plåtade. Nu kör jag inte så mycket buss själv, men när jag gör det har jag personligen inget emot om någon tar bild på min buss och jag kommer med. :-)


öööhh...va?
Om jag har lagt ner både tid och pengar för att resa någonstans för att fotografera något jag är intresserad av som är fullt lagligt - varför skall jag radera bilder för att någon (ursäkta) dumskalle inte har bättre saker för sig än att skälla ut folk som förklarar vänligt att man är intresserad av att samla på bussar?

Det var bland det dummaste jag hört måste jag säga - var är hänsynen till mig då som gör det jag gör inom lagens fulla ramar från personen som "inte vill bli plåtad"?

Jag kommer aldrig att radera en bild bara för att någon som inte vet vad han pratar om anser det och skäller ut mig på gatan utan någon som helst grund.

Nej - stå på er ni som har intressen och vill fotografera och dokumentera!

Carl W

Citat från: Kaxen skrivet 12 september 2009, 16:00:05 PM
Mycket märklig debatt det här. Vissa förare gillar inte, liksom många andra människor, inte att bli fotograferade. Det gör väl inte saken bättre att det är av okända människor som dessutom ofta lägger ut bilderna på internet. Det spelar ingen roll om ni har stöd i lagen, hänsyn måste visas mot dem som inte vill bli plåtade. Nu kör jag inte så mycket buss själv, men när jag gör det har jag personligen inget emot om någon tar bild på min buss och jag kommer med. :-)

Helt rätt.

jonas a

Citat från: Kaxen skrivet 12 september 2009, 16:00:05 PM
Mycket märklig debatt det här. Vissa förare gillar inte, liksom många andra människor, inte att bli fotograferade. Det gör väl inte saken bättre att det är av okända människor som dessutom ofta lägger ut bilderna på internet. Det spelar ingen roll om ni har stöd i lagen, hänsyn måste visas mot dem som inte vill bli plåtade. Nu kör jag inte så mycket buss själv, men när jag gör det har jag personligen inget emot om någon tar bild på min buss och jag kommer med. :-)

Citat från: Carl W skrivet 12 september 2009, 23:15:20 PM
Helt rätt.



Men samtidigt så uppskattar ni alla bilder som publiceras på alla bussar och lastbilar på denna sida.

Carl W

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2009, 21:09:18 PM

öööhh...va?
Om jag har lagt ner både tid och pengar för att resa någonstans för att fotografera något jag är intresserad av som är fullt lagligt - varför skall jag radera bilder för att någon (ursäkta) dumskalle inte har bättre saker för sig än att skälla ut folk som förklarar vänligt att man är intresserad av att samla på bussar?

Det var bland det dummaste jag hört måste jag säga - var är hänsynen till mig då som gör det jag gör inom lagens fulla ramar från personen som "inte vill bli plåtad"?

Jag kommer aldrig att radera en bild bara för att någon som inte vet vad han pratar om anser det och skäller ut mig på gatan utan någon som helst grund.

Nej - stå på er ni som har intressen och vill fotografera och dokumentera!


Nej, det är fullt lagligt att fotografera bussar och dess förare. Men då får man som fotograf också vara beredd på att det finns förare som inte gillar det, och visar fingret eller drar ner solskyddet. Så det kanske är dags att sluta klaga på dessa förare. Jag varken visar finger eller drar ner solslyddet. Jag skakar bara på huvudet. För er hobby är trots allt rätt speciell, snällt sagt.

jonas a

Citat från: Carl W skrivet 12 september 2009, 23:24:59 PM

Nej, det är fullt lagligt att fotografera bussar och dess förare. Men då får man som fotograf också vara beredd på att det finns förare som inte gillar det, och visar fingret eller drar ner solskyddet. Så det kanske är dags att sluta klaga på dessa förare. Jag varken visar finger eller drar ner solslyddet. Jag skakar bara på huvudet. För er hobby är trots allt rätt speciell, snällt sagt.


Får man lov att fråga vad du gör på ett entusiast forum om du nu är Ointresserad av bussar??