Resa i Dalsland och Bohuslän 2009-0716 [Bilder]

Startat av Nupski, 17 juli 2009, 00:14:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Mitt fotohumör var inte på topp, hade fel objektiv på och som grädde på moset glömde motljusskyddet hemma  >:(. Men några bilder blev det allt längs vägen.



Började klockan 07:45 "hemma hos" Nils Ericsson Terminalen med att ta buss 600 till Trollhättan här ankomen till Drottningtorget i Trollhättan. Varför sätter man upp en myriad av stolpar på ett busstorg stackars de som har nedsatt syn och skall korsa det här torget, skärpning.



Den här Volvon tog mig och min bror från Trollhättan till Värnesborg. Linje 65 med avgångstid 09:18.



Klockan 10:20 enligt tidtabellen, 10:25 enligt Västtrafiks hemsida och 10:30 enligt skylten på terminalen skulle denna buss avgå mot Ed. Avgånstiden blev 10:30. Ferdinandssons buss och taxi från Ed verkar köpt denna från Vänersborgs Linjetrafik. En viss Staffan tog kort på bussen när vi äntrade Mellerud, det var jag med den klarblå eller möjligtvis babyblåa tröjan som satt på bänken längst fram. Linjen är 700.



Bussbyte i Bäckefors och övergång till den här mot Bengtsfors. Här har vi just landat och dags för mat. Den här bussen skulle vi komma att åka mer med senare under resan. Uddevalla omnibuss 152 på linje 730. Linje 700 och 735 har inväntning i Bäckefors.



Efter maten inmundigats så fortsatte resan även denna med en bekanting från Bleket på Tjörn men som numer tillhör Halmbergs Buss i Ed sen 2006. Bussen avgick 13:40 som linje 775 från Bengtsfors, Floraterminalen.



Efter lite fika i Ed så var det dags att fara vidare mot Bohuslän med den "tredje" stationerade bussen i Ed för orusttrafiken nämeligen denna. Nordby linjen är ganska nystartad så det var inte så mycket folk på den. Bussen som avgick från Ed 15:10 tog oss över Bullarebygden till Skee.



Från Skee till Tanum som var nästa stopp så var vi nästan tvingade att ta tåget  ;D inte varje dag som man kan åka X2000 med Västrafiks Regionen runt i 24timmar  ;D. Avgång från Skee 16:40.



Diggabelt ställ för Magnus och Hajen på ett X2000. Detta tåg avgår från Strömstad och gör uppehåll i Skee, Tanum, Dingle, Munkedal, Uddevalla, Vänersborg, Vara, Herrljunga, Skövde, Hallsberg och Södertälje syd innan det studsar in på Stockholm C. Sträckan Uddevalla- Strömstad och omvänt är upplåtet för Västtrafiks kort och biljetter.



Från Tanum tog vi oss med linje 875 till Grebbestad. Bussen gick 17:10 från Tanums station.



Från Grebbestads kyrka tog vi denna Orusttrafiken 259 tillbaka till Tanum station klockan 18:46 efter intagande av Rökt makrill nere på Feskarn´s kök & bar, kan varmt rekomenderas.



Från Tanum station tog vi ett Bohuståg ner till Uddevalla för att minimera antalet byten till. Tröttheten började så smått komma. Tåget avgick 19:05 från Tanum.



Efter att ha knatat runt Uddevalla och sett statyn på Karl X Gustaf så tog vi linje 820, 21:05, från Uddevalla Kampenhof tillbaka till hr Nils Ericsson Terminalen och ser man på bussen vi åkte med från Bäckefors till Bengtsfors  ;D. Att folk alltid skall ha så bråttom ombord höll på att åka i backen för massan som tryckte på bakifrån, en person hann fram innan jag återfått balansen.


Ersa

Citat från: Tomas skrivet 17 juli 2009, 00:14:08 AM


En syn även känd från X-tåget. "Ur vägen, här kommer många kilo tung 80-talsteknik rullandes!" Dunk-dunk-dunk. Mi-mi-miii-mi-burr-burr-burr-burrrrr-mi"
Det är en rejäl kontrast till Upptågets tågvärdars lilla läsare där all utrusning är i mobiltelefonstorlek och lätt kan bäras i bältet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 17 juli 2009, 00:14:08 AM

Klockan 10:20 enligt tidtabellen, 10:25 enligt Västtrafiks hemsida och 10:30 enligt skylten på terminalen skulle denna buss avgå mot Ed. Avgånstiden blev 10:30. Ferdinandssons buss och taxi från Ed verkar köpt denna från Vänersborgs Linjetrafik. En viss Staffan tog kort på bussen när vi äntrade Mellerud, det var jag med den klarblå eller möjligtvis babyblåa tröjan som satt på bänken längst fram. Linjen är 700.

Stämmer bra det. Min bild kommer när jag är klar med mörkrumsarbetet. Troligen i eftermiddag.
Fick också en bild på Halmbergs-bussen när den lämnade Åmål. Mitt huvudsakliga uppdrag i Mellerud och Åmål var dock att fotografera ersättningsbussar för tågen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevlig resa med fina bilder.... använde du Västtrafiksbiljetten som vi fick med posten??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nupski

Citat från: yngrot skrivet 17 juli 2009, 14:04:13 PM
Trevlig resa med fina bilder.... använde du Västtrafiksbiljetten som vi fick med posten??

Svar ja. Om man får möjlighet till att få lite produktkännedom så använder man den  ;D.

yngrot

Har funderat på att göra en resa jag med vi får väl se ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

olasand

Citat från: Tomas skrivet 17 juli 2009, 00:14:08 AM




Från Skee till Tanum som var nästa stopp så var vi nästan tvingade att ta tåget  ;D inte varje dag som man kan åka X2000 med Västrafiks Regionen runt i 24timmar 

Jag som avstod från att ta X2000 från Tanum förra veckan eftersom jag trodde att Västtrafiks biljetter inte gällde där längre!! Tåget fanns inte med som allternativ i Västtrafiks reseplanerare och i tidtabellen jag fick ombord på tåget upp stod det "Trafik för vilken Västtrafiks priser tillämpas" på alla avgångar utom den med X2000. Nu blir jag tvungen att åka upp igen!!!
(Jag inser nu att anledningen till att reseplaneraren inte sade något om tåget är att det går fortare ner till Göteborg med bussen som går samtidigt...)

Trevligt repotage för övrigt!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 17 juli 2009, 00:14:08 AM



Klockan 10:20 enligt tidtabellen, 10:25 enligt Västtrafiks hemsida och 10:30 enligt skylten på terminalen skulle denna buss avgå mot Ed. Avgånstiden blev 10:30. Ferdinandssons buss och taxi från Ed verkar köpt denna från Vänersborgs Linjetrafik. En viss Staffan tog kort på bussen när vi äntrade Mellerud, det var jag med den klarblå eller möjligtvis babyblåa tröjan som satt på bänken längst fram. Linjen är 700.


Och här är min bild på bussen i Mellerud. Med lite god vilja kan man nog ana dig där du sitter längst fram.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nupski

Citat från: Verspieder skrivet 17 juli 2009, 09:27:17 AM
En syn även känd från X-tåget. "Ur vägen, här kommer många kilo tung 80-talsteknik rullandes!" Dunk-dunk-dunk. Mi-mi-miii-mi-burr-burr-burr-burrrrr-mi"
Det är en rejäl kontrast till Upptågets tågvärdars lilla läsare där all utrusning är i mobiltelefonstorlek och lätt kan bäras i bältet.

Till det nya system har personalen börjat få ut en liten handscanner som kan läsa av kort.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2009, 22:41:56 PM
Och här är min bild på bussen i Mellerud. Med lite god vilja kan man nog ana dig där du sitter längst fram.


Tackar. Man ser min babyblåa tröja i vartfall  ;D. Bättre bild en min.

Citat från: olasand skrivet 17 juli 2009, 17:09:44 PM
Jag som avstod från att ta X2000 från Tanum förra veckan eftersom jag trodde att Västtrafiks biljetter inte gällde där längre!! Tåget fanns inte med som allternativ i Västtrafiks reseplanerare och i tidtabellen jag fick ombord på tåget upp stod det "Trafik för vilken Västtrafiks priser tillämpas" på alla avgångar utom den med X2000. Nu blir jag tvungen att åka upp igen!!!
(Jag inser nu att anledningen till att reseplaneraren inte sade något om tåget är att det går fortare ner till Göteborg med bussen som går samtidigt...)

Trevligt repotage för övrigt!

Jo tåget finns med i Västtrafiks reseplanerare. Men man kan bara söka till Uddevalla från Strömstad.

Bengt Jönsson

Citat från: Tomas skrivet 17 juli 2009, 00:14:08 AM

Från Tanum station tog vi ett Bohuståg ner till Uddevalla för att minimera antalet byten till. Tröttheten började så smått komma. Tåget avgick 19:05 från Tanum.


Sker "tågmötet i Tanum" fortfarande "manuellt" med tågklareraren cyklandes mellan de två "handjagade växlarna eller har dessa numera blvit elektrifierade.. ;)

Har några suddiga mobilbilder från en liknande "muppresa" i Aug 2006 då turen gick Gbg - Åmål - Bengtsfors - Bäckefors - Uddevalla - Strömstad - Gbg och där just tågklareraren i Tanum fick jobba manuellt med både växlar och "avgångsspade"

En annan tur under EM-veckan med "Em-kortet - Regionen Runt" tog oss Gbg - Töreboda - Mariestad - Lidköping - Skara - Skövde - Ulricehamn - Borås - Gbg
8) ;D :P

/Bengt

Nupski

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 14:20:14 PM

Sker "tågmötet i Tanum" fortfarande "manuellt" med tågklareraren cyklandes mellan de två "handjagade växlarna eller har dessa numera blvit elektrifierade.. ;)

Har några suddiga mobilbilder från en liknande "muppresa" i Aug 2006 då turen gick Gbg - Åmål - Bengtsfors - Bäckefors - Uddevalla - Strömstad - Gbg och där just tågklareraren i Tanum fick jobba manuellt med både växlar och "avgångsspade"

En annan tur under EM-veckan med "Em-kortet - Regionen Runt" tog oss Gbg - Töreboda - Mariestad - Lidköping - Skara - Skövde - Ulricehamn - Borås - Gbg
8) ;D :P

/Bengt



Den här mannen, i röd tröja, stoppade först övergången med den röda flaggan innan han kutade bort mot bysjjan. Såg inte allt som hände men någon form av klarering höll han på med. Står ju en sådan där modern elgrunk bakom byssjan så vet inte hur mycket som är manuellt.

Bengt Jönsson

Citat från: Tomas skrivet 18 juli 2009, 14:28:32 PM


Den här mannen, i röd tröja, stoppade först övergången med den röda flaggan innan han kutade bort mot bysjjan. Såg inte allt som hände men någon form av klarering höll han på med. Står ju en sådan där modern elgrunk bakom byssjan så vet inte hur mycket som är manuellt.

Ja, den byssjan fanns där inte i Augusti 2006.
Då var det mer en tillfällig hyrd byggbarack.

Då 2006 körde det södergående tåget körde först in på sidotågvägen och stannade.  Tågklareraren cyklade bort och lade om växeln.  Efter några minuter kom det nordgående tåget in och hade resandeutbyte innan det körde vidare. 
Tågklareraren återigen upp på cykeln för att lägga om växeln och det södergående tåget backade ut på huvudspåret igen innan det kunde köra söderut.
Den södra växeln mellan spåren verkade inte vara i bruk då 2006

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 juli 2009, 14:38:36 PM
Ja, den byssjan fanns där inte i Augusti 2006.
Då var det mer en tillfällig hyrd byggbarack.

Då 2006 körde det södergående tåget körde först in på sidotågvägen och stannade.  Tågklareraren cyklade bort och lade om växeln.  Efter några minuter kom det nordgående tåget in och hade resandeutbyte innan det körde vidare. 
Tågklareraren återigen upp på cykeln för att lägga om växeln och det södergående tåget backade ut på huvudspåret igen innan det kunde köra söderut.
Den södra växeln mellan spåren verkade inte vara i bruk då 2006

/Bengt

Nej, så gör man inte i dag. Det var väl förra sommaren (möjligen sommaren 2007) som Tanum fick ett riktigt ställverk. Så nu går mötet till på vanligt sätt, det vill säga att den ena tåget tas in på sidospåret.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)