Vad betyder denna symbol?

Startat av RoTe, 15 maj 2009, 17:10:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: JAB skrivet 16 maj 2009, 07:12:22 AM
Det står väl ändå "Kontrollera bromsar vid nästa stopp" ?
Skulle bromsstyrenheten lägga av så brukar ett helt annat meddelande visas upp, kombinerat med ett ilsket ljud och röda lampor.

Rätt text ska vara: "Kontrollera diagnos för bromsstyrenhet vid nästa stopp" 8)

Simon Bertilsson

Citat från: Peter C skrivet 15 maj 2009, 23:41:05 PM
Haha! Korven borde ju vara klar eftersom tempen visar 90grader  ;)

Man kan bli tokig på alla dessa meddelanden, den med vagnsstyrenhet visas på en av våran FM9a på åkeriet nästan för jämnan, tror knappt Volvo-verkstaden vet vad som menas. De raderar den när den vart på service, sen dyker den upp efter ett tag igen. Bromsstyrenhet fick jag för första gången se häromdan i en FM12, så den var ny för mig.  :)

Just vagnsstyrenhet är rolig. På en av åkeriets FM9 visas det felmeddelandet när du inte har något blad i den analoga skrivaren. Jag menar, vad har det med vagnsstyrenheten att göra?  ??? ??? ???

CS

Citat från: RoTe skrivet 16 maj 2009, 01:04:07 AM
Bromsstyrenhet är mer regel än undantag på våra vagnar, gissar att det är ABS strul eftersom ABS lampan lyser.

Hos volvo tänds ABS-lampan såfort det finns någon felindikering på bromsarna eller dess system. Detta betyder inte som många förare verkar tro att ABS-systemet inte fungerar, och det betyder oftast inte heller att bussen måste bytas ut. Volvos "kontrollera" indikeringar är såvitt jag vet sällan några akuta problem. För akuta problem får du istället upp "stop!" tillsammans med röd lampa och ljudsignal. Även där kan du ofta fortfarande köra bussen hem till garage, lite beroende på vad felet är.

Många verkar ha uppfattningen av att datorerna bara hipp som happ slänger ut varningar utan någon grund, och detta späds säkert på av att trafikledning och verkstad hela tiden säger att det är felindikering. Vad många förmodligen inte vet är att det ganska lätt går att ta reda på vad felet är, det finns något i menyerna som heter feldiagnostik och går man där in under den del som bussen säger kontrollera för kan man se vilka fel som är aktiva.

Vanliga fel är beläggskillnad h/v, vilket är något man ofta kan känna själv, fel på lastkännare på ett hjul, dåliga bromsbelägg osv.
Där anges också alltid av vilken typ felet är, om det är kommunikationsfel, fel på givare, mekaniskt fel eller elfel för att nämna några.

Hur mycket av detta som är felindikationer kan jag inte säga, men jag är ganska säker på att det är långt ifrån så mycket som verkstad säger. Även en felande givare är ju faktiskt ett fel. Att hävda indikationsfel är nog mer en effekt av att alla förare inte verkar förstå att alla fel inte är allvarliga och akuta.

AL

Citat från: CS skrivet 17 maj 2009, 15:03:37 PMAtt hävda indikationsfel är nog mer en effekt av att alla förare inte verkar förstå att alla fel inte är allvarliga och akuta.

Ja eller att merparten förare i slutändan inte orkar bry sig efter ideliga inrapporteringar om felindikeringar som aldrig åtgärdas...

Roligare upplysningar är annars den om att AdBlue måste fyllas på, så småningom följt av "reducerad motoreffekt p g a höga emissioner"... eller den om att "du behöver tanka snarast"...  ;D 

Nu när allting skall berättas i tid och otid, varför också inte lägga in; "nu måste du verkligen tanka"!

737

Citat från: Nico skrivet 17 maj 2009, 10:56:06 AM
Håller till stor del med dig i det du skriver, men vill lägga till att detta även är lite tveeggat och att det i vissa fall även kräver lite eget initiativ. Branschen i sig är inte heller per automatik skyldig till allt utan mycket handlar även om en allmän inställning i gemen. Tidigare så förekom det inte så sällan en mindre instruktionsbroschyr i vagnarna eller i pauslokalerna, men då dessa tråkigt nog ofta slutade som konfetti eller förstördes på annat vis så upphörde väl just det. I dagens läge så brukar denna info ofta finnas i pärmar hos TX, på utbildningsavdelningarna eller samlat på något annat vis, men det kräver då att infon efterfrågas då det som sagt inte fungerar med självservering på detta område. I flera förekommande fall har man på olika sätt försökt att informera på annat vis, men många förare är tyvärr inte heller så särdeles intresserade eller ens mottagliga.

Inom speciellt SL-trafiken (och troligen även i storstadstrafik på andra håll skulle jag tro) så brukar istället första reaktionen från många förare vara att bara kräva vagnbyte rakt av istället för att kika på om detta är något som man kanske kan klara av själv eller om den lysande lampan betyder att något är akut... eller enbart är information om något som man kan avvakta med (var inte alltför länge sedan jag hade en förare som krävde vagnbyte på sin sista tur för att hans Volvo B9S plötsligt meddelade att det var dags att fylla på mera AdBlue). Har man läst på lite tidigare så visar det sig ofta att mycket kan man lösa själv om man har lite kunskap att bedöma vilken typ av felindikation det är man får.

Helt klart. Utbildning går inte fram om inte eleven är motiverad. En engagerad personal är en förutsättning. Var ska man börja för att få den positiva effekten att påbörjas?

Nupski

Citat från: AL skrivet 17 maj 2009, 19:10:02 PM
Ja eller att merparten förare i slutändan inte orkar bry sig efter ideliga inrapporteringar om felindikeringar som aldrig åtgärdas...

Roligare upplysningar är annars den om att AdBlue måste fyllas på, så småningom följt av "reducerad motoreffekt p g a höga emissioner"... eller den om att "du behöver tanka snarast"...  ;D 

Nu när allting skall berättas i tid och otid, varför också inte lägga in; "nu måste du verkligen tanka"!

Det roligaste på vagnarna med AD Blue tank (B9S) så verkar den släppa alla hämningar när det står om reducerad effekt så ibland känns det som tvärtom att motorn ger mer  ;D.

Du bör tanka snarast finns. Ser det ofta kvällstid när man kuskar runt med B9Ser. Här en bild från den 8 maj klockan 21:15, grymt irriterande när klockan går fel och inte går att ändra, körde bussen till 23:30 med varningspip och lysande reservlampa.


sukkeri

Citat från: Verspieder skrivet 15 maj 2009, 19:53:46 PM
Och hur gör man egentligen när man ska "kontrollera bromsenheten vid nästa stopp"?

Man trycker ner bromspedalen och ser om man får önskad effekt. I annat fall kontrollerar haverikomissionen bromsenhen vid utredningen. 8)

Patrik Henriksson

Citat från: Tomas skrivet 18 maj 2009, 00:20:25 AM
grymt irriterande när klockan går fel och inte går att ändra, körde bussen till 23:30 med varningspip och lysande reservlampa.


Är det inte den klockan som är slav till färdskrivaren (d v s klockan ställs in på den sistnämnda)?

yngrot

Ja tyvärr dyker ju mängder med felmeddelande upp ju fler finesser som dyker upp via alla datorer i bussen.. Tyvärr blir det ju lite galet för när det verkligen blir fel så tror de flesta att det är som vanligt inget fel.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knut

Citat från: Verspieder skrivet 17 maj 2009, 14:10:15 PM
Rätt text ska vara: "Kontrollera diagnos för bromsstyrenhet vid nästa stopp" 8)
Denne feilen er ganske vanlig på Volvo hos SweX. sammen med "kontrollera diagnos för ljusstyreenhet" og Retarder osv.
Om man for samme mld for motorstyreenhet blir bussen helt Kokko. Går som en fiskebåt og mister retarderfunksjon. Irriterende at dette kan kjøres slik i flere uker. Sa nei til å kjøre en slik buss en dag. Den blei sendt på Volvo, men er fortsatt ikke helt frisk ennå
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Kinslayer

Citat från: Tomas skrivet 18 maj 2009, 00:20:25 AM



Från en fråga till en annan....hur ändrar man klockan i displayen på denna typ av instrumentering? Har aldrig lyckats klura ut det men det borde ju gå att ändra eller hur?

JAB

Citat från: Stellan S skrivet 19 maj 2009, 10:53:16 AM
Från en fråga till en annan....hur ändrar man klockan i displayen på denna typ av instrumentering? Har aldrig lyckats klura ut det men det borde ju gå att ändra eller hur?

kan du ställa tiden i den digitala färdskrivaren, så följer denna klocka med automatiskt...

Skalman

> alla förare inte verkar förstå att alla fel inte är allvarliga och akuta.

Så sant. Dock får man ett potentiellt säkerhetsproblem när man av slentrian
börjar bortse från varningar, vilket rimmar ganska illa med att det är yrkesmässig
personbefordran verksamheten syftar till. Om varken föraren eller den som han
eventuellt kontaktar begriper omfattningen av problemet, så kan det inträffa
tråkigheter. Det kanske går bra i 99 felindikeringar av 100, men förr eller senare
är det "fel" indikering som man bortser ifrån eller negligerar.

Ta bara Citaro-leden på Glömstavägen (var väl 2002 eller nåt sånt) som ett exempel.
Ingen förarhandbok fanns eftersom trafikföretaget ansåg att den var för avancerad
för förarna. Varken föraren eller trafikledaren som kontaktades insåg allvaret i
situationen. Och så gick det som det gick...

Varningar och indikeringar finns där av en anledning. Om inte lokal verkstad kan
få systemet att fungera, så får man väl vända sig till leverentören. Att sticka huvudet
i sanden är sällan en bra lösning.

F.Å

Citat från: Stellan S skrivet 19 maj 2009, 10:53:16 AM
Från en fråga till en annan....hur ändrar man klockan i displayen på denna typ av instrumentering? Har aldrig lyckats klura ut det men det borde ju gå att ändra eller hur?

Backa ut till huvudmenyn och välj rubriken som heter något i stil med tid/datum. Då får du fram klockan och datum. Tryck på enterknappen så markeras timme och sen hoppar du vidare med enter och använder pilarna för att justera det som behöver ändras.

Nupski

Citat från: F.Å skrivet 20 maj 2009, 08:28:33 AM
Backa ut till huvudmenyn och välj rubriken som heter något i stil med tid/datum. Då får du fram klockan och datum. Tryck på enterknappen så markeras timme och sen hoppar du vidare med enter och använder pilarna för att justera det som behöver ändras.

Och jobbar du på spårvägen är denna funktion låst. Bara behörig mekaniker har rätt att ställa in tiden. Har blivit tillsagd att jag inte får ändra något i mittpanelen för att någon förare bytt in bussen när det var en massa konstiga symboler i mittdisplayen, självklart ställer man in sin favoritinställning med viktiga mätare om man skall sitta där i 5timmar.

En annan rolig symbol som kan dyka upp ibland är ju ratten på det öppna havet (Har tyvärr ingen bild) som talar om att servooljan börja ta slut.