Vad betyder denna symbol?

Startat av RoTe, 15 maj 2009, 17:10:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Fick upp detta felmeddelande i bussen:



Det hade nog varit smartare att skriva i klartext... Vad betyder symbolen?

Robban

Ser ut att betyda att korven snart är färdiggrillad  ;D

Visst är det bra med symboler för att påvisa nåt men men även jag går bet på den här.

Får se när nån knäcker vad det är, kan ju vara bra att veta.

/R
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Danne B.

Den betyder att det är dags att byta luftfilter pga det är igensatt!

//Danne

RoTe

Citat från: Danne B. skrivet 15 maj 2009, 17:26:25 PM
Den betyder att det är dags att byta luftfilter pga det är igensatt!

//Danne

Där ser man!  ;D

Vad fyller "antennen" för funktion på luftburken?  ;)

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 15 maj 2009, 17:27:17 PM
Där ser man!  ;D

Vad fyller "antennen" för funktion på luftburken?  ;)

Jag tror att det ska föreställa en vingmutter, dvs att symbolen föreställer ett gammaldags luftfilter!

Typ som detta:



//Danne

RoTe

Hah, ja jag säger då det...

Lustigt att vissa felmeddelanden är i text och vissa bild.



Undrar hur en vagnsstyrenhet hade sett ut om Volvo hade ritat den. :)

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 15 maj 2009, 17:36:05 PM
Undrar hur en vagnsstyrenhet hade sett ut om Volvo hade ritat den. :)

Så här?



För visst är väl föraren den enhet som styr vagnen, egentligen...?!

//Danne

Ersa

Och hur gör man egentligen när man ska "kontrollera bromsenheten vid nästa stopp"?

Peter C


Citat från: Robban skrivet 15 maj 2009, 17:15:20 PM
Ser ut att betyda att korven snart är färdiggrillad  ;D

Visst är det bra med symboler för att påvisa nåt men men även jag går bet på den här.

Får se när nån knäcker vad det är, kan ju vara bra att veta.

/R

Haha! Korven borde ju vara klar eftersom tempen visar 90grader  ;)

Man kan bli tokig på alla dessa meddelanden, den med vagnsstyrenhet visas på en av våran FM9a på åkeriet nästan för jämnan, tror knappt Volvo-verkstaden vet vad som menas. De raderar den när den vart på service, sen dyker den upp efter ett tag igen. Bromsstyrenhet fick jag för första gången se häromdan i en FM12, så den var ny för mig.  :)

RoTe

Bromsstyrenhet är mer regel än undantag på våra vagnar, gissar att det är ABS strul eftersom ABS lampan lyser.

JAB

Det står väl ändå "Kontrollera bromsar vid nästa stopp" ?
Skulle bromsstyrenheten lägga av så brukar ett helt annat meddelande visas upp, kombinerat med ett ilsket ljud och röda lampor.


Zella

MAN kortvagnar och led är helt suveräna på att visa felmedelanden... MUX... uppsök verkstad... röd eller gul lampa lyser konstant  :-\

Buss-Anders

Det låter hemskt men bland det första man fick lära sig när man började köra..... ja  det är hemskt att säga det :-X men ...  det var att strunta i felmeddelande. 
På vissa bussar så blinker de ideligen.

Det händer att de betyder något men ofta så är det inget.
Ibland var det varning för öppen lucka men det var ingen lucka öppen vid manuell kontroll.
Ibland stannade man och startade om och då försvann det.

När man frågade bussägaren på mobilen så var det  ofta inget att bry sig om.

Är det någon mer som har denna erfareneht eller är jag helt fel ute.......

Jag brukar ringa vagnansvarig när det verkar lurt.
En gång fick jag svaret ..... vi vet inte vad det är men stäng inte av bussen för då startar den nog inte igen. Så det fick bli så på den rundan.


Mvh
Buss-Anders

737

Det visar väl vad för kvalitet den här branschen i bland roar sig med att ha. Yrkesförare som inte vet (får veta) vad symbolerna betyder och ledningar som inte bryr sig. Driften är viktigare än allt.

Det var väl detta vi i branschen fick kritik för av Haverikommisionen efter en olycka med en ledbuss där ledstyrningen var sönder och bussen styrdes av vägen?

Varför lär vi oss inte något av det som hänt här i branschen?

Nico


Citat från: 737 skrivet 17 maj 2009, 01:25:23 AM
Det visar väl vad för kvalitet den här branschen i bland roar sig med att ha. Yrkesförare som inte vet (får veta) vad symbolerna betyder och ledningar som inte bryr sig. Driften är viktigare än allt.

Det var väl detta vi i branschen fick kritik för av Haverikommisionen efter en olycka med en ledbuss där ledstyrningen var sönder och bussen styrdes av vägen?

Varför lär vi oss inte något av det som hänt här i branschen?

Håller till stor del med dig i det du skriver, men vill lägga till att detta även är lite tveeggat och att det i vissa fall även kräver lite eget initiativ. Branschen i sig är inte heller per automatik skyldig till allt utan mycket handlar även om en allmän inställning i gemen. Tidigare så förekom det inte så sällan en mindre instruktionsbroschyr i vagnarna eller i pauslokalerna, men då dessa tråkigt nog ofta slutade som konfetti eller förstördes på annat vis så upphörde väl just det. I dagens läge så brukar denna info ofta finnas i pärmar hos TX, på utbildningsavdelningarna eller samlat på något annat vis, men det kräver då att infon efterfrågas då det som sagt inte fungerar med självservering på detta område. I flera förekommande fall har man på olika sätt försökt att informera på annat vis, men många förare är tyvärr inte heller så särdeles intresserade eller ens mottagliga.

Inom speciellt SL-trafiken (och troligen även i storstadstrafik på andra håll skulle jag tro) så brukar istället första reaktionen från många förare vara att bara kräva vagnbyte rakt av istället för att kika på om detta är något som man kanske kan klara av själv eller om den lysande lampan betyder att något är akut... eller enbart är information om något som man kan avvakta med (var inte alltför länge sedan jag hade en förare som krävde vagnbyte på sin sista tur för att hans Volvo B9S plötsligt meddelade att det var dags att fylla på mera AdBlue). Har man läst på lite tidigare så visar det sig ofta att mycket kan man lösa själv om man har lite kunskap att bedöma vilken typ av felindikation det är man får.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman