Det allra nyaste nya

Startat av Mikael Ringmarck, 04 maj 2009, 19:29:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Idag hade jag äran att få ta en närmare titt på Brommas nyaste förvärv och jag måste säga att jag blev mäkta imponerad. Vi är inte riktigt vana vid lyx som luftfjädrad förarstol, digital färdskrivare, cd-spelare, flashig neon-nattbelysning och knappt AC ens en gång  ;) Det ska bli riktigt spännande att få ratta dessa när de kommer ut i trafik. Bilderna nedan är tagna idag på förmiddagen.
























Möllers

Snygga bussar sånna skulle dom haft hos Arriva i Malmö hoppas det kommer ner dom ska byta ut volvo bussarna sen dom gammla då.

homer

vet du vad de är för växellåda i?

Johan B

Citat från: homer skrivet 04 maj 2009, 19:42:48 PM
vet du vad de är för växellåda i?

ZF-loggan skymtar på neutralknappen.

Mikael Ringmarck

Citat från: Johan B skrivet 04 maj 2009, 19:45:26 PM
ZF-loggan skymtar på neutralknappen.

Ja det stämmer att det är ZF, men vet inte vad lådan heter.

Mathias Rickman

gillar iventarienr på bussen

Kent Skoog

Citat från: Mrbuss skrivet 04 maj 2009, 19:29:30 PM
Idag hade jag äran att få ta en närmare titt på Brommas nyaste förvärv och jag måste säga att jag blev mäkta imponerad. Vi är inte riktigt vana vid lyx som luftfjädrad förarstol, digital färdskrivare, cd-spelare, flashig neon-nattbelysning och knappt AC ens en gång  ;) Det ska bli riktigt spännande att få ratta dessa när de kommer ut i trafik. Bilderna nedan är tagna idag på förmiddagen.


Mycket trevligt att se bussen på hemmaplan + kanonsnygga bilder!



yuåiteru

Fina bilder, men är det fler än jag som tycker att "vingarna" på instrumentpanelen ser rätt "påtvingande" ut?

Lite som att Volvo i soista stund kom på "Fan, vi har glömt två rader med knappar. Ah ja... vi sätter dem ovanpå de andra så är det kruxet löst"

AO

Snygga bilder på riktigt snygga bussar. Konstigt att Säffle fortfarande inte har någon låggolvsvariant på denna när man har en låggolvsvariant för ledbuss.

homer

Citat från: AO skrivet 04 maj 2009, 21:26:33 PM
Snygga bilder på riktigt snygga bussar. Konstigt att Säffle fortfarande inte har någon låggolvsvariant på denna när man har en låggolvsvariant för ledbuss.

svaret är väl så enkelt att de inte finns någon marknad för en låggolvbuss då säffle huvudsakligen säljs i norden och här är lågentre mer vanligt

Bussmicke

Ursäkta ordvalet men fan så snygga bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: yupiteru skrivet 04 maj 2009, 21:13:50 PM
Fina bilder, men är det fler än jag som tycker att "vingarna" på instrumentpanelen ser rätt "påtvingande" ut?

Lite som att Volvo i soista stund kom på "Fan, vi har glömt två rader med knappar. Ah ja... vi sätter dem ovanpå de andra så är det kruxet löst"

Jag tycker överhuvudtaget att intrumentbrädan på Volvo idag inte precis vinner någon skönhetstävling. Rent estetiskt tycker jag andra, speciellt tyskarna har lyckats bättre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Karsten

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 maj 2009, 23:23:45 PM
Jag tycker överhuvudtaget att intrumentbrädan på Volvo idag inte precis vinner någon skönhetstävling. Rent estetiskt tycker jag andra, speciellt tyskarna har lyckats bättre

Kanske det, men Volvos verkar klart smidigare. MAN:s dörrknappar (vilka man använder någon gång i minuten på stadsbussar) går ej att nå utan att släppa stödet för ryggen och sträcka sig fram till knapparna. T.o.m. jag, som bara hobbykör, känner av viss smärta i ryggen efter att ha kört tyskt. Volvos sidopaneler följer med ratten om jag förstått det rätt, vilket gör att om man har ratten på ett bra avstånd når man även dörrknapparna bekvämt.

Jag har dock inte ännu förstått vitsen med att ha alla reglage på "öar" bredvid ratten i stället för (som på traditionellt svenskt vis) ha dem på vänstersidan av stolen.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 04 maj 2009, 23:33:25 PM
Kanske det, men Volvos verkar klart smidigare. MAN:s dörrknappar (vilka man använder någon gång i minuten på stadsbussar) går ej att nå utan att släppa stödet för ryggen och sträcka sig fram till knapparna. T.o.m. jag, som bara hobbykör, känner av viss smärta i ryggen efter att ha kört tyskt. Volvos sidopaneler följer med ratten om jag förstått det rätt, vilket gör att om man har ratten på ett bra avstånd når man även dörrknapparna bekvämt.

Jag har dock inte ännu förstått vitsen med att ha alla reglage på "öar" bredvid ratten i stället för (som på traditionellt svenskt vis) ha dem på vänstersidan av stolen.

Båda "öarna" är dock lätta att nå. Så skönt att äntligen slippa sträcka sig framåt efter knappar och reglage! :D Men vissa reglage, som t.ex. ett vanligt dörrvred till framdörren och knappar till mitt/bakdörrarna, kunde man gott ha låtit sitta på vänster panel. Åtminstone som tillval från fabriken. Nu verkar det bra finnas ett enda val, ungefär den svarta färgen på den första T-Forden.

Mikael Ringmarck

Citat från: Storken skrivet 05 maj 2009, 08:46:49 AM
Snygga bussar.
Försökte innan i veckan hitta en tråd med en annan ny röd buss, tror det var en Volvo.
Alla tyckte den var snygg den med.

Känns inte som detta är samma modell .
?

Kan det ha varit boggivarianten som ska till Nacka/Värmdö? Det är samma karosstyp men lite längre då.  :) Kolla här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23561.0 Det har också visats bilder på de nya Scania Omnilink som ska till Botkyrka.

Bussmicke: Tack du.  :D Hörde att herr hovfotograf också fick dessa på bild när de lämnade Huddinge. Är det något vi kan se fram emot att få se?