Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad

Startat av Svemicke, 20 februari 2009, 01:23:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

... såg det ut så här:



Hoppas inte detta är en reprisbild. Tror inte att jag visat denna tidigare.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Jag kom precis att tänka på en sak. Vi diskuterar ofta om man kan kalla Borås resecentrum för just resecentrum eftersom man inte kan resa med all kollektivtrafik från just resecentrum.

Kan man kalla Kristianstads resecentrum för just resecentrum? Man kan ju inte åka tåg härifrån. Då måste man ta sig till järnvägsstationen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:30:13 PM
Jag kom precis att tänka på en sak. Vi diskuterar ofta om man kan kalla Borås resecentrum för just resecentrum eftersom man inte kan resa med all kollektivtrafik från just resecentrum.

Kan man kalla Kristianstads resecentrum för just resecentrum? Man kan ju inte åka tåg härifrån. Då måste man ta sig till järnvägsstationen.

Men nytt RC ska byggas vid järnvägsstationen. Det nuvarande ska rivas.
I branschen 37 år

Stefan P

Hej

Var krisianstad eget län då och hade egna länsfärger?

mvh Stefan P


Svemicke

Citat från: Stefan P skrivet 20 februari 2009, 17:01:21 PM
Hej

Var krisianstad eget län då och hade egna länsfärger?

mvh Stefan P

Vid fototillfället fanns inte Kristianstads län, men Skåne län var bara två år gammalt och likaså Skånetrafiken, så man hade inte hunnit att ändra färgsättningen från Länstrafiken Kristianstads till Skånetrafikens än.

Bussarna såg ut så här i fd Kristianstads län:

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Jan skrivet 20 februari 2009, 16:55:50 PM
Men nytt RC ska byggas vid järnvägsstationen. Det nuvarande ska rivas.
Ska det rivas? Det är bara 13 år gammalt ju. Vad ska det bli på den platsen sen då?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias Andersson

#7
Underbart!! ;D ;D

Jag börjar verkligen sakna busskörningen på riktigt nu  :P


Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 20 februari 2009, 20:33:46 PM
Underbart!! ;D ;D

Jag börjar verkligen sakna busskörningen på riktigt nu  :P



Jag förstår det. Även om det skulle vara kul att prova på spårvagn så är bussen mer omväxlande och eftersom Spårvägen bara fastanställer spårvagnsförare så är det mindre intressant för min del. Timanställning hade gått bra, men inte heltid.

Är det bara busskörningen Du saknar eller är det Kristianstad också?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mattias Andersson

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:59:01 AM
Jag förstår det. Även om det skulle vara kul att prova på spårvagn så är bussen mer omväxlande och eftersom Spårvägen bara fastanställer spårvagnsförare så är det mindre intressant för min del. Timanställning hade gått bra, men inte heltid.

Är det bara busskörningen Du saknar eller är det Kristianstad också?


Jo,dem gallrar ju ganska hårt bland folk som söker in till spårförare.
Vi skall plocka in ca 65-70 pers bara nu innan våren är slut,så visst behövs
det förare.Vi har ju fått en del folk från volvo nu,så lite räddare i nöden där:-
Emed utbildningen kostar styvt 150000 kr/skalle,så vill dem gärna att folk jobbar fast.
Vi har ju oftasat brist på folk,så dem vill lita på dem som finns  :)
Men vi har timanställda med,men det är såna som kört fast innan..

Nu vek jag av för mycke från ämnet här :-X

Men ang kristianstad,så nej..Saknar ej den lilla kompakta stan.
Trivs ypperligt häruppe,o mer möjligheter.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 20 februari 2009, 17:01:21 PM
Hej

Var krisianstad eget län då och hade egna länsfärger?

mvh Stefan P

Förr bestod Skåne av två län, Kristianstads län och Malmöhus län. Den 1 januari 1997 slogs länen ihop och blev Skåne län. Båda länen hade fram tills dess var sin egen länsfärg på bussarna. Jag tycker också att länsfärgerna var finare förr. Jag har aldrig gillat skåningarnas nuvarande länsfärg i senapsgul. I mitt tycke en alldeles för mörk gulfärg. Då ser Kalmargul och UL-gul mycket bättre ut tycker jag eftersom det är ljusare. Kristianstads län hade en ovanligt snygg färg så den saknar jag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

scaniaolsson

Kan bara säga en sak NOSTALGI !!!

Det var bl.a. till Kristianstad som en då 17 årig person åkte med sitt första sommarkort 1997.
Då fanns inte kortet mer än för Kristianstads Län, men eftersom resor över länsgränsen funkade till bl.a. Helsingborg så var detta kortet guld värt.

Om jag inte är helt fel på det så blev inte Skåne ett län förrän 1998, för sommaren 98 gick sommarkortet i hela Skåne.

Har under alla år sedan 1997 haft sommarkort och lär nog ha det i år också om det kommer tillbaka vilket jag tror att det gör.

Mvh
Scaniaolsson.
Fordonsintresserad elmontör.

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 19:24:21 PM

Jo,dem gallrar ju ganska hårt bland folk som söker in till spårförare.
Vi skall plocka in ca 65-70 pers bara nu innan våren är slut,så visst behövs
det förare.Vi har ju fått en del folk från volvo nu,så lite räddare i nöden där:-
Emed utbildningen kostar styvt 150000 kr/skalle,så vill dem gärna att folk jobbar fast.
Vi har ju oftasat brist på folk,så dem vill lita på dem som finns  :)
Men vi har timanställda med,men det är såna som kört fast innan..

Nu vek jag av för mycke från ämnet här :-X

Men ang kristianstad,så nej..Saknar ej den lilla kompakta stan.
Trivs ypperligt häruppe,o mer möjligheter.

Binder man upp sig om man antar utbildningen? Alltså att man måste jobba en viss tid för att få certifikatet?

Kristianstad är en mysig liten stad. Jag skulle inte vilja bo där, men det var mysigt att åka dit och flanera runt lite då för tio år sedan. Just den delen av Skåne var man ju aldrig i innan i och med att det var et annat län och jag bodde i fd Malmöhus län. Därför var det extra spännande att åka dit första året som Sommarkortet gällde i hela Skåne och eftersom jag "blev kär i" Kristianstadslacken då det fanns rätt mycket bussar i Helsingborg när jag bodde där 1996 med den lackeringen. Bland annat linje 506, 520 och en del SkåneExpresser.

Det var kompisen som introducerade mig för Kristianstad. Han har jobbat på ML sedan 1978 och följde med till Linjebuss, och de fick SkEx 1 1999 tillsammans med Linjebuss i Kristianstad och då följde jag med honom några gånger då han körde. Sedan åkte jag dit på egen hand. Då även med kamera eftersom Kristianstadsdesignen skulle försvinna. Annars är jag väl ingen flitig bussfotograf.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: scaniaolsson skrivet 22 februari 2009, 19:44:45 PM
Kan bara säga en sak NOSTALGI !!!

Det var bl.a. till Kristianstad som en då 17 årig person åkte med sitt första sommarkort 1997.
Då fanns inte kortet mer än för Kristianstads Län, men eftersom resor över länsgränsen funkade till bl.a. Helsingborg så var detta kortet guld värt.

Om jag inte är helt fel på det så blev inte Skåne ett län förrän 1998, för sommaren 98 gick sommarkortet i hela Skåne.

Har under alla år sedan 1997 haft sommarkort och lär nog ha det i år också om det kommer tillbaka vilket jag tror att det gör.

Mvh
Scaniaolsson.

Vilka orter utanför Skåne når ni med sommarkortet? Älmhult och Markaryd har åtminstone förut varit nåbara med sommarkorten. Gäller detta fortfarande? Vilka fler orter finns?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 19:34:39 PM
Förr bestod Skåne av två län, Kristianstads län och Malmöhus län. Den 1 januari 1997 slogs länen ihop och blev Skåne län. Båda länen hade fram tills dess var sin egen länsfärg på bussarna. Jag tycker också att länsfärgerna var finare förr. Jag har aldrig gillat skåningarnas nuvarande länsfärg i senapsgul. I mitt tycke en alldeles för mörk gulfärg. Då ser Kalmargul och UL-gul mycket bättre ut tycker jag eftersom det är ljusare. Kristianstads län hade en ovanligt snygg färg så den saknar jag
Håller med.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -