Huvudmeny

Vikariebussar

Startat av CD, 15 februari 2009, 13:33:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Jan skrivet 15 februari 2009, 13:54:16 PM
Skånetrafiken godkänner inte heller att fullmatrisskylkten har vit text. Arriva fick montera gultglas framför den vita texten på sina stadsbussar 6844-6846.

Tradigt! Speciellt eftersom vitt är bra mycket snyggare.

Svemicke

För er som inte är skåningar, så betyder tradigt tråkigt. Jag har fått börja tänka en hel del på vad jag säger här uppe för alla hänger liksom inte med. Dock har mina skånska dialektord försvunnit helt efter mina tre år i Borås.

Vad gäller Skånetrafikens alla krav så är jag nödd och tvungen att berätta om när jag ifrågasatte Skånetrafikens dumheter på huvudkontoret i Hässleholm. "Jag som resenär skiter fullkomligt i vilken färg bussen har och era idiotiska krav! Huvudsaken är att bussen kommer och kör mig dit jag ska!" Något tillfredsställande svar fick jag aldrig. Kul att se att de inte blivit bättre. Huvudsaken är väl att det står Trelleborg på bussen oavsett färg på texten??!! Jag hade mer förstått protesterna om det stått "100 Borås" och bussen ska till Falsterbo, men Skånetrafikens agerande är bara löjligt!

Det måste sitta i sedan Länstrafiken Kristianstad? "Inga lila bussar i vårt län!" Nähä, och om Länstrafiken Malmöhus inte velat ha vita bussar i Malmöhus län, hur hade man gjort då?

"Här kommer en gul buss." Va??? Är det inte bättre att det står: "Här kommer bussen som ni ska åka med om ni ska dit linjen som står i destinationsskylten med vit text fast den egentligen är gul går."

Ska man ha något gjort, får man göra det själv sägs det och det är väl nästan bud på att Skånetrafiken gör'et själv snart, för de ställer alldeles för höga krav på sina entreprenörer som gör allt vad de kan för att få det att fungera, bussbrist till trots. Jag är osäker på om det ska vara något frågetecken med i den meningen någonstans för jag ställde väl en fråga någonstans?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: CD skrivet 17 mars 2009, 10:35:58 AM


Nu har det kommit ytterligare vikariebuss, Veolia 2211 i Trelleborg. Beklagar oskärpan till vänster i bilden, något fel meck med objektivet :(

Denna "stöld" har jag lyckats missa. Lämna genast tillbaka till Partille! Ni kan få en Vega istället ;D. Skämt åsido, känns som denna hade passat bättre som förstärkningsvagn på linje 100 än Vegorna (som är lågentré).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 21 mars 2009, 04:20:09 AM
För er som inte är skåningar, så betyder tradigt tråkigt. Jag har fått börja tänka en hel del på vad jag säger här uppe för alla hänger liksom inte med. Dock har mina skånska dialektord försvunnit helt efter mina tre år i Borås.


I Borås säger man kiligt (uttalas tjiilit). Men tradigt är fullt begripligt det också. Liksom räligt.

Citat från: Johan B skrivet 21 mars 2009, 08:39:38 AM
Denna "stöld" har jag lyckats missa. Lämna genast tillbaka till Partille! Ni kan få en Vega istället ;D. Skämt åsido, känns som denna hade passat bättre som förstärkningsvagn på linje 100 än Vegorna (som är lågentré).

Jag vet inte hur inredningen är i dessa Vest V25, men det verkar väl ändå som om den kunde matcha Vegorna från Umeå. Men används dessa fortfarande. Jag har på grund av vissa rörelsesvårigheter inte följt upp så noga på sistone men förutom Hallgrens Vega, som används i reserv, var det länge sedan jag såg någon Vega på linje 100.
Annars håller jag med om att detta är en betydligt lämpligare buss på linje 100 Borås-Göteborg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Johan B skrivet 21 mars 2009, 08:39:38 AM
Denna "stöld" har jag lyckats missa. Lämna genast tillbaka till Partille! Ni kan få en Vega istället ;D. Skämt åsido, känns som denna hade passat bättre som förstärkningsvagn på linje 100 än Vegorna (som är lågentré).

Fast Veolia kör väl normalt inga Vegor på linje 100 längre vad jag sett. Sedan alla f d Rasken-bussar kommit i trafik har jag inte sett någon, även om det naturligtvis kan ha gått någon. Den enda Vegan som går nu är Hallgrens (f d Veolia 2569) som går något vända på morgon respektive eftermiddag. 2211 och 2212 har f ö inte använts i Göteborg sedan i höstas.

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 09:48:12 AM
I Borås säger man kiligt (uttalas tjiilit). Men tradigt är fullt begripligt det också. Liksom räligt.

Jag vet inte hur inredningen är i dessa Vest V25, men det verkar väl ändå som om den kunde matcha Vegorna från Umeå. Men används dessa fortfarande. Jag har på grund av vissa rörelsesvårigheter inte följt upp så noga på sistone men förutom Hallgrens Vega, som används i reserv, var det länge sedan jag såg någon Vega på linje 100.
Annars håller jag med om att detta är en betydligt lämpligare buss på linje 100 Borås-Göteborg.


Inredningen är full expressstandard, dvs fällbara stolar (Vogel), fyrkanalsradio, AC, WC. Inga bälten dock men så är de också från -99.

Johan B

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 mars 2009, 09:50:15 AM
Fast Veolia kör väl normalt inga Vegor på linje 100 längre vad jag sett. Sedan alla f d Rasken-bussar kommit i trafik har jag inte sett någon, även om det naturligtvis kan ha gått någon. Den enda Vegan som går nu är Hallgrens (f d Veolia 2569) som går något vända på morgon respektive eftermiddag. 2211 och 2212 har f ö inte använts i Göteborg sedan i höstas.

Nej så vanligt är det inte längre. Någon enstaka gång händer det men det är ungefär lika vanligt som att Hallgrens är ute med sin på 100. Vegorna ser man titt som tätt på både Lila, 240(!), 290 och 503. Inte helt ovanligt att de rullar på 513 heller. Att dessa Vestar har varit borta så länge har jag missat totalt. Tycker det är lite märkligt att man gör sig av med dessa då man ofta kör 25xx på Lila vilket antyder viss fordonsbrist, eller rättare sagt brist på rätt fordon.

preacher

Citat från: Tomas skrivet 17 mars 2009, 12:10:37 PM
Hur gör man egentligen om man vill köra yrkesmässigt med en buss som är utlandsregistrerad, räknas det som cabotagetrafik?

Cabotage innebär att ett transportföretag bedriver nationella persontransporter på väg i en annan medlemsstat än den där bolaget har sitt säte. Om jag inte misstar mej får ett Fordon som är registrerat i ett Medlemsland(EU)köras i 12 månader på utlänska plåtar.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 21 mars 2009, 11:19:05 AM
Inredningen är full expressstandard, dvs fällbara stolar (Vogel), fyrkanalsradio, AC, WC. Inga bälten dock men så är de också från -99.

Då kan där vara en förklaring. Bälten är krav på linje 100 och det kan vara svårt att eftermontera sådana på vissa typer av Vogel-stolar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 09:48:12 AM
I Borås säger man kiligt (uttalas tjiilit). Men tradigt är fullt begripligt det också. Liksom räligt.

Räligt på skånska betyder äckligt/motbjudande.

I Mark säger man keligt istället för kiligt, men det är samma ord.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2009, 12:05:27 PM
Då kan där vara en förklaring. Bälten är krav på linje 100 och det kan vara svårt att eftermontera sådana på vissa typer av Vogel-stolar.


Just det ja, det hade jag glömt att man infört.

CD



Dags igen för nya vikariebussar

Bussmicke

Undrar varför allt skoj händer i Skåne hela tiden, tänk om vi i Stockholm hade haft vikariebusar på samma sätt.
Det hade varit kul
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

737

I förra veckan var jag i Trelleborg och såg att man körde stadstrafiken med buss från Malmö. Bussen var skyltad Extrabuss och dekalerna på sidan skvallrade även för den oinvigde att det var en buss från Malmö.

Borde inte den bussen då också ha markering om att det egentligen är en vikariebuss? Jag menar, skylten, som förvisso var gul, hade ju ingen funktion eftersom den osanningsenligt skyltade Extrabuss och texten på sidan upplyste allmänheten, också osanningsenligt, att bussen var en buss i Malmös stadstrafik?

Jag kan iofs förstå, och rent av uppskatta, idén med vikariebuss. Däremot blir det som redan sagts löjligt att skriva "Här kommer en gul buss" och det oavsett om bussen är gul, blå eller vit. Det stämmer nämligen inte. Och det tycker jag är ett krav på infomation - den ska vara korrekt.

Om vita eller gula prickar i fullmatrisen kan man ju diskuttera. Jag vet inte ens om jag personligen förstår varför detta måste vara enhetligt. Enhetlighet bra (visst, resenären skiter i om bussen är gul eller blå, men för enkelhetens skull ska den vara samma färg varje dag) men det finns gränser för hur långt enhetligheten måste dras för att fungera. Det är t.ex. inte enhetligt att Thygessons har gula navkaplsar och övriga grålackade fälgar. Men det är bara vi inbitna nördar som ser. Min fru ser t.ex inte ens skillnad mellan en Scania OmniLink och en MAN Lion City.

Ersa

Ironiskt att Skånetrafiken inte tillåter vit text på matrisskyltar, men Mobitecs diodskyltar som visar röd-orangea tecken går bra... ::)