Huvudmeny

Busslink 5001

Startat av Bussmicke, 01 januari 2009, 20:55:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Citat från: yngrot skrivet 03 januari 2009, 14:27:15 PM
Dessvärre  hrm   MaxCi hoppas jag rullar länge till ..  inbilla dig inte att MAN skulle vara en bättre buss...för de är inte bättre bara ett resultat av anbudscirkusen där det billigaste skall köpas...

På den punkten håller jag med dig

Hagri

Busslink köper Man, Man köper Scania, Kan bli mer Man än Scania om Man säger så.

Tommy E

5001 siktades idag i Sickla. Dock ingen bild tyvärr.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Fredrik Klint

Undrar om resonemanget var likadant när SL köpte Büssing och Leyland till dagen H? Här pratar vi ju om 550 vagnar!
Ett hårt slag för Volvo och Scania att missa detta men å andra sidan hade de väl inte kapacitet att bygga/leverera så många bussar på rätt kort tid...?

Tyvärr krymper antalet märken i den hårdnande konkurrensen och lilla Sverige har nog inte de bästa förutsättningarna att klara sig... Redan nu bygger ju Scania sina bussar i Polen och Ryssland. Å snart kanske inte heller lastbilarna sätts samman i Södertälje? Allt handlar ju om att tjäna pengar och då är givetvis en billig arbetskraft att föredra. Men för patrioter och fordonsdiggare (inte bara bussar), så är det ju tråkigt om Scania och Volvo är borta om tjugo, kanske tio eller bara fem år...!

Detta inlägg tillförde kanske inget men visst väcks sympatin av Cero´s inlägg, bra skrivet!

Björn Forslund

Hej
Det är skillnad på buss o lastbil. Bussar är ett mera hantverksmässigt o därmed dyrt bygge. Titta bara på de isolerade trägolven som byggs för hand.  Köparna har dessutom olika krav.
Lastbilar byggs ur en standardiserad katalog där man bestämmer vad man vill ha. Påbyggnader, kran, speciallack mm görs sedan av andra specialiserade företag. Sedan är det väl så att det ligger mera pengar i åkeribranschen, iallafall vissa delar, än så länge,  än vad det gör i bussbranschen, framförallt då upphandlad trafik.

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 januari 2009, 18:54:30 PM
Undrar om resonemanget var likadant när SL köpte Büssing och Leyland till dagen H? Här pratar vi ju om 550 vagnar!
Ett hårt slag för Volvo och Scania att missa detta men å andra sidan hade de väl inte kapacitet att bygga/leverera så många bussar på rätt kort tid...?




Här var det frågan om två saker: Volvo var inte intressant för SS/SL. Skulle Scania klarat att leverera 550 bussar. Ja, kanske, men då på bekostnad av en massa andra köpare som inte fått sina bussar, och därmed vänt sig till konkurrenten Volvo, kanske för överskådlig framtid. Dessutom fanns inga dubbeldäckare på programmet.
Sedan var det också så att SS krävde generösa krediter o bra priser. Scania såg en bättre affär i att leverera till många olika företag till ett lönsammare pris per buss. Troligen kom både Büssing o Leyland med generösa offerter, för att få in en fot i den svenska marknaden.  Om det sedan förekom andra oegentligheter kan man ju också fråga sig. Åkte Helge Berglund engelskt efter dagen H? Rover?

Cero

#36
Rent generellt tror jag dock inte att Sverige har sämre förutsättningar än något annat land, stort som litet, att bli marknadsledande och framgångsrika inom olika branscher. Det handlar mer om mentalitet, strategi och synsätt. Dessutom måste det finnas ett ekonomiskt system som gynnar de som vill och vågar satsa långsiktigt. Problemet som uppstår i ett land som Sverige, med väldigt dålig patriotism, en väl utvecklad avund mot familjer som tjänat pengar som industrialister och ett ekonomiskt system som egentligen bara gynnar den som tjänat sina pengar i statliga lotterier, är att det inte finns några inhemska köpare med tillräckliga resurser och ork att agera långsiktigt. Vi har helt enkelt för få Wallenberg, Lundberg, Stefan Persson eller Kamprad. Vi har i princip bara dessa fyra och någon till men vi skulle behöva hundra.

Exempelvis har vi (haft) en av världens mest aktade (kanske den mest aktade) tillverkare av tunga fordon, Scania, som legat långt framme tekniskt, designmässigt, produktionsmässigt och vinstmässigt. Att vi inte förmår behålla en sådan ögonsten i svenska händer avspeglar ett ganska allvarligt problem i samhällsekonomin där alltfler bolag säljs till utlandet vilket på sikt kommer att skapa stora problem på arbetsmarknaden. Och här ligger inte landets relativa litenhet i fatet utan det ekonomiska klimatet och förmågan att äga och driva företag. Se exempelvis på ännu mindre Finland som håller hårt i Nokia, har lyckats med varven, flygbolaget, etc. Det som förvånar mig högeligen är att fackföreningarna inte för länge sedan engagerat sig i denna fråga för effekterna kommer att skapa mycket större problem på arbetsmarknaden i framtiden än de "problem" facken idag engagerar sig i.

Ytterligare ett exempel togs ju upp i SvD idag i reportaget om anbuden på Stockholms tunnelbana. Här blir man ju lite fundersam när vi inte själva klarar av att köra vår egen järnväg längre. Visst, EU:s regler om upphandling etc, men det är beklämmande att inte något svenskt bolag finns med. Dessutom är det anmärkningsvärt att merparten av anbudsgivarna inte ens är privatägda företag utan våra skattepengar mycket väl kan komma att hamna hos tyska, norska eller kinesiska statsmakterna. Och varför ska nödvändigtvis norska eller tyska staten vara bättre på att köra vår tunnelbana än landstingsägda SL?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2009, 19:46:02 PM
Sedan är det väl så att det ligger mera pengar i åkeribranschen, iallafall vissa delar, än så länge,  än vad det gör i bussbranschen, framförallt då upphandlad trafik.

Framför allt är volymen större. Det säljs i runda slängar tio gånger så många lastbilar som bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2009, 19:46:02 PM
Hej
Det är skillnad på buss o lastbil. Bussar är ett mera hantverksmässigt o därmed dyrt bygge. Titta bara på de isolerade trägolven som byggs för hand.  Köparna har dessutom olika krav.
Lastbilar byggs ur en standardiserad katalog där man bestämmer vad man vill ha. Påbyggnader, kran, speciallack mm görs sedan av andra specialiserade företag. Sedan är det väl så att det ligger mera pengar i åkeribranschen, iallafall vissa delar, än så länge,  än vad det gör i bussbranschen, framförallt då upphandlad trafik.

Du får de att låta som om Bussar skulle vara kvalitetsmässigt mycket bättre än lastbilar, så vet vi ju alla att de inte är

Den dagen vi får bussar som byggs på samma sätt som lastbilar kan vi börja prata kvalite igen...

Björn Forslund

Precis.
Man skulle göra som i USA, med till exempel GM "New Look". en katalogbuss med ett par hjulbaser o några valbara inredningar. Annars var det bara lacken som var olika.
Det går aldrig att få lönsamhet eller bra priser på skräddarsydda bussar i små serier. Kvaliteten blir lidande istället.
Bussar måste byggas som lastbilar, dvs efter katalogspec och utan en massa individuella avvikelser och önskemål.

stiligkrispigt

   
Om man skulle ta och köpa upp alla kvarvarande MaxiCi Scania i Stockholm och resten av Sverige. Eftersom uthyrning i ett stort rum i Stockholm, och öppna ett museum och visa dem! Med en glimt i hans öga.

Bussmicke

Nu är bussen historia, i eftermiddags gjorde den sitt sista pass.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Cero skrivet 04 januari 2009, 20:18:11 PM
Ytterligare ett exempel togs ju upp i SvD idag i reportaget om anbuden på Stockholms tunnelbana. Här blir man ju lite fundersam när vi inte själva klarar av att köra vår egen järnväg längre. Visst, EU:s regler om upphandling etc, men det är beklämmande att inte något svenskt bolag finns med. Dessutom är det anmärkningsvärt att merparten av anbudsgivarna inte ens är privatägda företag utan våra skattepengar mycket väl kan komma att hamna hos tyska, norska eller kinesiska statsmakterna. Och varför ska nödvändigtvis norska eller tyska staten vara bättre på att köra vår tunnelbana än landstingsägda SL?

De behöver inte nödvändigtvis vara bättre; det räcker med att de är billigare och teoretiskt sett kan de mycket väl vara både dyrare och sämre.

Beslutet att upphandla T-banetrafiken i något slags fri konkurrens är bara en ideologi som inte har någonting med kvalitet att göra; hade man inte gjort det så hade den ju varit kvar i svensk regi. Nu gjorde man det, och då får man ju liksom skylla sig själv. Jag har fortfarande aldrig lyckats få något tillförlitligt svar på frågan vad detta egentligen skulle vara bra för. Mest av allt framstår det som ett slags nyliberal lekstuga.

Jag noterar att i Nässjö anser sig ett konkursmässigt verkstadsföretag tydligen ha blivit bestulet på några dieselmotorvagnar, som naturligtvis inte alls är stulna utan bara räddade av sin ägare (en viss länstrafikhuvudman) undan marknadens egendomligheter. Det är bara ett exempel på vilka larviga effekter det här systemet kan få!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Vad gäller detta med att producera i Sverige mm. kan man kanske känslomässigt önska somligt, men sen har man även den krassa verkligheten att tänka på. Möjligen att det är så som en del önskar, men alla länder kan inte hålla sig med en egen industri för allt. Kolla hur det t.ex. står till med den brittiska fordonsindustrin numera. Vad gäller bussar från Scania så är väl de lika svenska som Mercedes bussar är tyska osv. MB har ju produktion i bl.a. Turkiet medan Scania även skruvar ihop bussar i Polen och Ryssland. Det som troligen lättare ger ett insteg i dagens läge är nog inte så mycket märket i sig snarare vad som är lätt att få tag i, både vad gäller färdiga produkter såväl som reservdelar och annan support.

... just my two cents worth...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman