Raska bussar på linje 100 Borås-Göteborg [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 11 september 2008, 19:53:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 12 september 2008, 00:08:16 AM
Det står inte Tågbuss på t ex 2344 heller - och några av 227x-vagnarna är också utan denna text efter reparationer/omlackeringar i s m olyckor.

Har du missat detta;)

Citat från:  Västtrafiks hemsida
- Trafiken för linje 100 är en del av Tåg i Väst-avtalet. Västtrafik är huvudman, SJ är huvudentreprenör och Veolia Transport är underentreprenör till SJ för linje 100.
Om Västtrafik är huvudman, varför är det då inte ordinarie Västtrafiktaxa på resor mellan Sjuhärad och Göteborg? Detta usla trafikbolag kan verkligen strula till saker och ting!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 12 september 2008, 13:36:16 PM
Om Västtrafik är huvudman, varför är det då inte ordinarie Västtrafiktaxa på resor mellan Sjuhärad och Göteborg? Detta usla trafikbolag kan verkligen strula till saker och ting!


Trafiken på linje 100 är upphandlad inom tågavtalet och det är utformat så att det är entreprenörens kontanttaxa som skall gälla. Det är alltså SJ:s taxa som gäller på bussen. Däremot gäller Västtrafiks periodkort i tillämpliga zoner på linje 100. Dessutom vill jag minnas att man kan åka på Västtrafiks kontanttaxa mellan Bollebygd och Ulricehamn.
När tågbussarna infördes 2002 var tanken att de skulle komplettera tågen och det hade då varit krångligt om inte SJ:s taxa gällt även på bussen. I dag när bussarna lever sitt eget liv verkar det bara underligt men avtal är ju avtal. Det blir i alla fall ändring på detta från 2010, då nuvarande avtal går ut, och linje 100 finns inte med i tågupphandlingen. Den kommer alltså att upphandlas direkt från ett bussbolag eller samverkansbolag, inte via tågentreprenören vem det nu blir.
För övrigt hänvisar jag till denna artikel, som jag skrivit om moderaternas planer för linje 100 från 2010. Förslaget har i princip fått stöd från samtliga partier, alltså även det andra blocket. Det stöds också i sina huvuddrag av Västtrafiks tjänstemän. Om jag förstått rätt så är också SJ glada att slippa ansvaret för den här trafiken, som säkerligen inte varit någon bra affär för dem.
http://www.savenfjord.nu/linje_100.doc
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

blubb

Citat från: Svemicke skrivet 12 september 2008, 13:30:36 PM
Det var det jag åsyftade. 2344 och 2351 borde ju ha texten TÅGBUSS eftersom de rullar som ordinarie bussar på linje 100. Tycker det verkar vara lite hipp som happ med den där TÅGBUSS-markeringen.

Vad är det som gör att 2351 ska ha Tågbuss text?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2008, 17:13:00 PM
Linje 100 lär ju komma ut på upphandling under 2009, men är det bestämt att det också innebär att Västtrafiks taxa ska gälla på bussarna?
eller ska tågtaxan fortsätta att gälla på bussen eller tvärtom (Västtrafik taxa på tåget)

Vad jag vet är det inget bestämt om taxan. Men eftersom den skall helt separeras från tågtrafiken kommer knappast tågtaxan att bli den normala. Och då återstår en särskild busstaxa eller Västtrafiks ordinarie taxa. Det senare är väl ändå det rimligaste. Om tågtrafiken skall upphandlas så att operatörens kontanttaxa gäller vet jag inte i nuläget, men det har i alla fall talats om att åtminstone motsvarigheten till dagens värdekort skall gälla. Om det blir operatörens taxa är det tänkbart att tågoperatören på något sätt köper in sig i bussarna. Detta beror naturligtvis också på vem som kommer att köra tågen respektive bussarna.
Upphandling under 2009 innebär alltså trafikstart 2010, sannolikt i juni.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: blubb skrivet 12 september 2008, 17:17:16 PM
Vad är det som gör att 2351 ska ha Tågbuss text?

2351 går väl fortfarande i Skåne. Jag har i alla fall aldrig sett den på linje 100. De Vest Contrast som går där är sedan några år tillbaka 2344 och den nyligen iakttagna 2337. Fler är dock på gång, men dessa kommer från Kalmar län.
2344 borde givetvis ha Tågbuss-text. Det stod åtminstone förr i avtalet mellan SJ och Veolia Transport att det skulle vara så. Västtrafik lägger nog inga synpunkter på detta - huvudsaken är att bussen är rätt lackerad och designad. Och det är 2344.
2337 har ännu inte fått randen med barnteckningar och skall således dekoreras inom kort. Det är ju möjligt att den då också får Tågbuss-dekaler.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2008, 17:32:30 PM
2351 går väl fortfarande i Skåne. Jag har i alla fall aldrig sett den på linje 100. De Vest Contrast som går där är sedan några år tillbaka 2344 och den nyligen iakttagna 2337. Fler är dock på gång, men dessa kommer från Kalmar län.
2344 borde givetvis ha Tågbuss-text. Det stod åtminstone förr i avtalet mellan SJ och Veolia Transport att det skulle vara så. Västtrafik lägger nog inga synpunkter på detta - huvudsaken är att bussen är rätt lackerad och designad. Och det är 2344.
2337 har ännu inte fått randen med barnteckningar och skall således dekoreras inom kort. Det är ju möjligt att den då också får Tågbuss-dekaler.


Som framgick av min bild har inte heller 2336 fått någon form av märkning/dekaler ännu.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2008, 17:09:57 PM
Trafiken på linje 100 är upphandlad inom tågavtalet och det är utformat så att det är entreprenörens kontanttaxa som skall gälla. Det är alltså SJ:s taxa som gäller på bussen.
Klipp klipp...
Mao "Tänk tåg kör buss"?
Hur kommer det sig att linje 100 hamnade inom tågavtalet?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 september 2008, 15:27:18 PM
Mao "Tänk tåg kör buss"?
Hur kommer det sig att linje 100 hamnade inom tågavtalet?

Den historien har sin bakgrund redan i mitten på 1980-talet och kan härledas till Stig Hillerstam, Mr Buss på SJ Persontrafikavdelning. Där knäcktes idén att komplettera tågtrafiken Borås-Göteborg med "tågbussar" och jag vill minnas att man till och med lyckades få till en regelbunden 30-minuterstrafik under en stor del av dagen, antingen med tåg eller buss. På den tiden fanns inte det resandeunderlaget varför antalet bussturer snart minskades ned. Så småningom inlemmades denna trafik med SJ Expressbuss, och många av bussarna fortsatte till Jönköping och i något fall till och med Stockholm. När Swebus tog över gick de över till Swebus Express men fortfarande så att SJ betalade en hel del för busstrafiken mot att tågbiljetter gällde. Det var i den andan man fortsatte att ha med bussarna i upphandlingen Tåg i Väst 2002. Det fanns då i bakgrunden att SJ skulle köpa ett eget bussbolag. De lär ha sneglat på Näckrosbuss innan det slogs ihop med SL och blev Busslink och senare Flygbussarna. Först var det alltså inte tänkt att SJ skulle behöva handla upp busstrafiken, men det blev den enda möjliga lösningen. Och vips kom en intressent i onödan med i den här trafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Fick bild på 2337 i fredags men den var tämligen anonym
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2008, 15:59:13 PM
Den historien har sin bakgrund redan i mitten på 1980-talet och kan härledas till Stig Hillerstam, Mr Buss på SJ Persontrafikavdelning. Där knäcktes idén att komplettera tågtrafiken Borås-Göteborg med "tågbussar" och jag vill minnas att man till och med lyckades få till en regelbunden 30-minuterstrafik under en stor del av dagen, antingen med tåg eller buss. På den tiden fanns inte det resandeunderlaget varför antalet bussturer snart minskades ned. Så småningom inlemmades denna trafik med SJ Expressbuss, och många av bussarna fortsatte till Jönköping och i något fall till och med Stockholm. När Swebus tog över gick de över till Swebus Express men fortfarande så att SJ betalade en hel del för busstrafiken mot att tågbiljetter gällde. Det var i den andan man fortsatte att ha med bussarna i upphandlingen Tåg i Väst 2002. Det fanns då i bakgrunden att SJ skulle köpa ett eget bussbolag. De lär ha sneglat på Näckrosbuss innan det slogs ihop med SL och blev Busslink och senare Flygbussarna. Först var det alltså inte tänkt att SJ skulle behöva handla upp busstrafiken, men det blev den enda möjliga lösningen. Och vips kom en intressent i onödan med i den här trafiken.

På den tiden var det en mycket bra idé, men i och med införandet av Västtrafik 1999 blev det bara rörigt och jag hoppas att linje 100 blir en del av regionbusstrafiken inom Västtrafik vid nästa upphandling så det blir en enhetlig taxa för hela Västra Götaland.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -