Raska bussar på linje 100 Borås-Göteborg [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 11 september 2008, 19:53:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Idag såg jag för första gången f d Rasken-bussar från Kalmar län i trafik på linje 100 mellan Borås och Göteborg. De är ommålade i Västtrafik-färg men saknar det s k klo**ret m m. Nedan ett par bilder från Borås resecentrum.


Veolia 2337 som förstärkningsbuss på linje 100 till Göteborg.


Veolia 2336 ankommer som förstärkning på linje 100 från Göteborg.


Även en buss från Marks Limousine gick som förstärkningsbuss.


Komfortskillnad mellan extrabussen och ordinarie buss på linje 100 - närmast Marks Limousine XCO291 och bakom denna Veolia 2570.


Avslutningsvis en bild på dagens förstärkningsbuss på linje 200 Borås-Ulricehamn via Rångedalamotet.


Orusttrafiken 104 på väg in till Borås resecentrum.

Staffan Sävenfjord

Trevliga bilder som vanligt. Redan i tisdags såg jag Veolia 2337 på linje 100:


Och förstärkningsbussen på linje 200 utgjordes av denna udda buss för ändamålet. Denna tur brukar köras av olika Volvo 9700, i regel dock Västtrafik-lackade som 70104, 70105 och fd Säfflebussen 70387. Men en 11 år gammal Vest, dessutom på Volvo-chassi, kan ju knappast vara fel. Dock minns jag att Orusttrafiken försökte få in denna buss i en tågersättning för cirka fem år sedan. Den var mycket sliten redan då.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Är det dessa fd Raskenbussar som ska ersätta de nu tillfälliga vagnarna från Mark?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Är det tänkt att dessa "rasken" ska bli ordinarie på linje 100 ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 september 2008, 20:40:16 PM
Är det tänkt att dessa "rasken" ska bli ordinarie på linje 100 ??

Huruvida de kommer att ersätta Volvo 8700 från 2002 vet jag inte, men eftersom systervagnen 2344 redan rullar i ett av omloppen sedan ett par år så är det väl ganska troligt att dessa kommer att bli de som huvudsakligen används på linje 100 framöver.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2008, 20:50:43 PM
Huruvida de kommer att ersätta Volvo 8700 från 2002 vet jag inte, men eftersom systervagnen 2344 redan rullar i ett av omloppen sedan ett par år så är det väl ganska troligt att dessa kommer att bli de som huvudsakligen används på linje 100 framöver.

Det borde väl vara dessa bussar som är tänkta för den utökade trafiken och som inte kom i tid av naturliga skäl varför Marks Limousine har fått köra en del omlopp istället. Sedan kan man ju alltid hoppas att Vegorna kan användas något mindre än hittills på 100 också...

Yujin Zhang

Jag tycker synd om de som får åka Scania Vest (spelar ingen roll om det är lågentre eller höggolv hela vägen). Dessa vagnar skramlar mer än vad Stockholms innerstads Scania OmniCity gör (och de har rullat på Stockholms gator upp till 8-9 år nu), hatthyllorna skakar höger o vänster, förarplatsen låter en MASSA (och det är inte föraren som gör ljuden...) och stolparna gnisslar. Jaja...ingen fina vagnar här inte.

//Yujin - som har fått nog av Vest efter ha åkt ett antal gånger med dem i KLT och Övertorne-Haparanda.

Bernt Talbrant

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 september 2008, 23:27:51 PM
Jag tycker synd om de som får åka Scania Vest (spelar ingen roll om det är lågentre eller höggolv hela vägen). Dessa vagnar skramlar mer än vad Stockholms innerstads Scania OmniCity gör (och de har rullat på Stockholms gator upp till 8-9 år nu), hatthyllorna skakar höger o vänster, förarplatsen låter en MASSA (och det är inte föraren som gör ljuden...) och stolparna gnisslar. Jaja...ingen fina vagnar här inte.

//Yujin - som har fått nog av Vest efter ha åkt ett antal gånger med dem i KLT och Övertorne-Haparanda.

Efter att ha åkt med 2344 på linje 100 ett flertal gånger, liksom även en och annan resa med de nu hitflyttade busarna i sitt gamla län, så åker jag definitivt hellre med dessa än Vegorna iaf... Men bästa bussarna på linje 100 är förstås Hallgrens Setror. Nu har jag avsiktligt inte räknat med de kortvariga vikarierna från Marks Limousine.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2008, 20:50:43 PM
Huruvida de kommer att ersätta Volvo 8700 från 2002 vet jag inte, men eftersom systervagnen 2344 redan rullar i ett av omloppen sedan ett par år så är det väl ganska troligt att dessa kommer att bli de som huvudsakligen används på linje 100 framöver.
Bör det inte skrivas till "TÅGBUSS" på dessa bussar om de ska rulla i ordinarie omlopp?

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 september 2008, 23:12:59 PM
Det borde väl vara dessa bussar som är tänkta för den utökade trafiken och som inte kom i tid av naturliga skäl varför Marks Limousine har fått köra en del omlopp istället. Sedan kan man ju alltid hoppas att Vegorna kan användas något mindre än hittills på 100 också...
Varför Marks Limousine? Hallgrens kör ju en del omlopp eftersom Veolia inte klarade av att utföra sitt uppdrag fullt ut av diverse orsaker. Hur kom Marks Limousine in i bilden?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Innebär detta att KLT:s "Rasken" och Skånetrafikens "SkåneExpressen" har samma komfortkrav för 2344 och 2351 är ju fd SkåneExpressen-bussar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 11 september 2008, 23:58:14 PM
Innebär detta att KLT:s "Rasken" och Skånetrafikens "SkåneExpressen" har samma komfortkrav för 2344 och 2351 är ju fd SkåneExpressen-bussar?

2344 var uppenbarligen avsedd för Skåne eftersom den har röd inredning men tydligen ändrades det i sista stund för den har gått på linje 100 sedan den var ny.

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 11 september 2008, 23:56:12 PM
Bör det inte skrivas till "TÅGBUSS" på dessa bussar om de ska rulla i ordinarie omlopp?
Varför Marks Limousine? Hallgrens kör ju en del omlopp eftersom Veolia inte klarade av att utföra sitt uppdrag fullt ut av diverse orsaker. Hur kom Marks Limousine in i bilden?

Det står inte Tågbuss på t ex 2344 heller - och några av 227x-vagnarna är också utan denna text efter reparationer/omlackeringar i s m olyckor.

Har du missat detta;)

Hagri

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 september 2008, 19:53:15 PM
Även en buss från Marks Limousine gick som förstärkningsbuss.


Komfortskillnad mellan extrabussen och ordinarie buss på linje 100 - närmast Marks Limousine XCO291 och bakom denna Veolia 2570.

Har Marks Limousine olika design på sina bussar eller är det denna som gäller nu?

Bernt Talbrant

Citat från: Hagri skrivet 12 september 2008, 00:40:25 AM
Har Marks Limousine olika design på sina bussar eller är det denna som gäller nu?

Bussen på bilden har Scandoramas färgsättning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 11 september 2008, 23:56:12 PM
Varför Marks Limousine? Hallgrens kör ju en del omlopp eftersom Veolia inte klarade av att utföra sitt uppdrag fullt ut av diverse orsaker. Hur kom Marks Limousine in i bilden?

Antagligen för att det var de som kunde ställa upp med kort varsel och på kort tid. Hallgrens har inga bussar (och förare) över som kan köra på linje 100 och det gällde ju bara en insats på någon eller några månader. Sedan är det ju också så att Veolia äger Marks Limousine genom sitt ägande i People Travel Group.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)