varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?

Startat av homer, 21 augusti 2008, 13:45:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Varför generalisera så?
Det finns proffs och nötter i alla branscher.  Men det är nötterna som märks mest och sätter djupast spår i minnet hos människor.  De som sköter sig går mer obemärkt förbi.
Folk älskar att älta det som de tycker är fel och avvikande även om det hände för några decennier sedan.

Ulf Rådeström

Citat från: Cero skrivet 21 augusti 2008, 19:27:15 PM
Så har vi åter en diskussion där bussbranschen framställs som ofelbar....

Visst har man väl blivit omkörd av såväl linje- som turistbussar i kanske inte högre fart än vad hastighetstavlorna anger men definitivt i laglig fart när övriga, även "balla Ubbe i BMW:n", hållit betydligt lägre fart pga väder- och vägförhållandena. Antagligen har alla vanliga bilister pga dålig kompetens tagit det för lugnt.

Har även sett bussar från s.k. respekterade bolag som skapat en ytterligare fil till höger om övriga på motorvägar med köbildning och där kört om alla med högerhjulen på gräset och fullt med folk i bussen. Inga problem, varför sitta i kö? Man får känslan att bussen alltid ska fram oavsett trafik-, väder- och vägförhållanden.

Jag ser tyvärr ingen ursäkt i att köra för fort eller på annat sätt bete sig olämpligt i trafiken bara för att man kör buss och har en tid(tabell) att passa. De flesta av oss har en tid att passa men det innebär väl inte att man får göra som man vill (även om vissa tycks tro det)? Eller kanske har jag missat något?

hmm...ditt inlägg var faktiskt lite klurigt att bemöta måste jag erkänna.
För det första väger en buss ett antal ton mer än en en "balla-Ubbe-BMW" som du skriver - vilket även innebär att BMWns breda däck ger betydligt högre risk för vattenplaning än vad ett större fordon gör - det är ju ganska basic.

Hur skapar man en egen fil på motorvägen med en buss med ena hjulparet i gräset? Låter lite överdrivet, eftersom en bussförare "borde" känna till att bärigheten nog inte är den bästa för tyngden utanför asfalten, dessutom dyker det upp vägräcken etc som knappat går att klämma sig förbi.....så det låter lite överdrivet...även om det mycket väl kan ha hänt.

Problemet är inte att bussbranschen är ofelbar....utan att många anser den som totalt "felbar" - och rackar ner på den direkt så fort något händer.

Har aldrig en bil kört för fort? en taxi? en lastbil? eller en buss?
Eller gjort något som är "lagvidrigt" som det så fint heter?

Men det är precis som att när en buss gör något som inte är gängse, så blir det ramaskri.

Hallå...vi är på ett bussforum och inte på en allmän klagomur....därmed inte sagt att jag försvarar ett dåligt beteende i trafiken från en bussförare.

Men sluta racka ner hela tiden....och ställ in hastighetsmätaren på verkstan tack!

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 augusti 2008, 21:00:00 PM
hmm...ditt inlägg var faktiskt lite klurigt att bemöta måste jag erkänna.
För det första väger en buss ett antal ton mer än en en "balla-Ubbe-BMW" som du skriver - vilket även innebär att BMWns breda däck ger betydligt högre risk för vattenplaning än vad ett större fordon gör - det är ju ganska basic.

Hur skapar man en egen fil på motorvägen med en buss med ena hjulparet i gräset? Låter lite överdrivet, eftersom en bussförare "borde" känna till att bärigheten nog inte är den bästa för tyngden utanför asfalten, dessutom dyker det upp vägräcken etc som knappat går att klämma sig förbi.....så det låter lite överdrivet...även om det mycket väl kan ha hänt.

Problemet är inte att bussbranschen är ofelbar....utan att många anser den som totalt "felbar" - och rackar ner på den direkt så fort något händer.

Har aldrig en bil kört för fort? en taxi? en lastbil? eller en buss?
Eller gjort något som är "lagvidrigt" som det så fint heter?

Men det är precis som att när en buss gör något som inte är gängse, så blir det ramaskri.

Hallå...vi är på ett bussforum och inte på en allmän klagomur....därmed inte sagt att jag försvarar ett dåligt beteende i trafiken från en bussförare.

Men sluta racka ner hela tiden....och ställ in hastighetsmätaren på verkstan tack!

Jag betraktar inte bussbranschen som totalt felbar, det vill jag definitivt tydliggöra. Precis som i alla branscher och, om vi pratar vägfarare, allt kategorier av trafikanter finns de som uppträder föredömligt och fullständigt huvudlöst och allt däremellan. Många yrkesförare kör mycket bra, dock inte alla. Många privatbilister kör mycket bra, dock inte alla. Vi gör dessutom alla våra små överträdelser ibland, medvetet eller omedvetet, och det får man nog leva med så länge det håller sig på rimlig nivå.

Beträffande exemplet med BMW:n är jag medveten om det du skriver, att bussen i kraft av sin tyngd klarar dåligt väglag bättre. Det problem som dock kan uppstå och som jag sett exempel på ibland är att bussen i kraft av att klara vätan bättre kör snabbare än personbilar och när den kör om skapar vattenridåer och speciellt i mörker kan skapa ljuseffekter som får bilisterna att uppleva situationen som väldigt obehaglig. Detta kan leda till väjningar och inbromsningar vilket i sin tur kan ge oönskade effekter i kön av bilar. Här kommer in det här med att bussföraren måste ha lite fantasi och förstå hur omgivningen upplever framfarten även om den för bussföraren inte ter sig särskilt farlig och kanske inte heller är det rent trafikmässigt. Det är att jämföra lite med diskussionen om bilar som tränger sig förbi stora fordon i innerfilen i rondeller. Här måste bilföraren ha lite fantasi och tänka sig in i hur bussen/lastbilen kommer att röra sig över filerna när den passerar rondellen, även om det rent regelmässigt kan vara rätt att köra två i bredd genom hela rondellen.

Beträffande bussar på vägrenen har jag sett det vid några tillfällen på E4 i höjd med Kista på väg in mot Stockholm i eftermiddagsrusningen. På en totalt igenkorkad motorväg skapar några kreativa personer en ytterligare fil på vägrenen. Mestadels stressade bilister och motorcyklar, men tyvärr också långfärdsbussar. Dessa kan inte passera på vägrenen överallt utan att hjulen på höger sida går i gräset, speciellt om någon i högerfilen ligger väl långt till höger (vilket iofs många har en förmåga att göra i dessa köer för att de med rätta blir sura på de som kör på vägrenen).

Det faktum att det generellt "rackas ner" på bussförare kan möjligen ha sin grund i att det faktiskt är personer som är yrkesförare och då förväntar sig nog folk i gemen att man är kunnigare, noggrannare och mer erfaren som förare och därmed inte beter sig illa i trafiken. Man kan jämföra det med vilken annan yrkesgrupp som helst. Om du eller jag ställde oss i bankkassan och det tog en halvtimme för oss att expediera en kund skulle nog kunden kunna ha fördrag med det för vi är amatörer (antar jag). Om det däremot tar samma tid för en bankman att göra jobbet skulle nog kunden gnälla och betrakta hela yrkeskåren som "inkompetent" för vi förväntar oss bättre och snabbare service i kraft av att personen är erfaren och i branschen.

Blue

Jag kör aldrig på spärren konstant, det kan hända att jag är uppe och vänder vid den men då är det för att fordonet jag håller på att passera ökar farten medan jag kör om. Oftast sätter jag farthållaren på 99 om jag ska åka långt med ett minimum av raster (t.ex om man tom kör till Stockholm eller hem) för då gör det skillnad. Kör jag en rundtur eller kortare sträckor följer jag trafikrytmen, då går det mjukt och fint för gästerna och ingen behöver svära över bussen som är ivägen eller kör som en buse.

Att göra sin egen fil i trafiken ser illa ut och gör att resten av trafikanterna tycker vi är busar oftast tjänar man väldigt lite på det också, jag kör näst intill aldrig i bussfiler om jag inte är säker på att jag inte kommer vara ivägen för lokaltrafiken.

Ibland har man bråttom och då kanske man har nytta av att man kör mycket och kan utnyttja det till att ta sig fram effektivare i trafiken, vilket kan se ut som om man kör som en biltjuv. Hur många gånger har man inte varit sugen på att köra om ett par hundra bilar på insidan på väg in i Stockholm. Alla envisas ju med att köra i mittfilen! När man då flyttar sig två filer till vänster och kör om en flock bilar (bilister är flockdjur! :D) för att sedan flytta sig två filer till höger så blir man ofelbart omkörd av bilarna som vaknat och fått upp farten till hastighetsgränsen. Folk får köra hur fort dom vill (så länge dom inte utsätter andra för fara) men låt mig sköta min hastighet med samma frihet. Det finns inget värre än bilar som kör om och saktar ner för att dom inte har någon som "drar" längre.


Varför kör alltid trailerdragare på "spärren"?  ;)
Varför kör alltid husvagnsägare som om ekipaget väger sextio ton? ;)
Varför kör alltid taxibilar som radiobilarna på tivoli? ;)

Det finns alltid en lite klick som sticker ut i alla grupper av människor!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Jonas

Citat från: Cero skrivet 21 augusti 2008, 21:33:22 PM
Det faktum att det generellt "rackas ner" på bussförare kan möjligen ha sin grund i att det faktiskt är personer som är yrkesförare och då förväntar sig nog folk i gemen att man är kunnigare, noggrannare och mer erfaren som förare och därmed inte beter sig illa i trafiken.  

"Problemet" är ju när "vanliga" bilister tror sig veta bättre än oss yrkeschaufförer och ska "tillrättavisa" oss då de tycker att vi har gjort fel, då det i 99% av fallen är tvärt om.
Minns en bilist här i stan som krockade med en av våra bussar i en ökänd högerregelkorsning(bussen kom från höger). På frågan om han inte såg bussen så svarade han att han visst hade sett bussen och att han visste att det en högerregelkorsning men att han var så trött på alla busschaufförer som "hävdar sin rätt" och således blev han påkörd av bussen som inte hann stanna...
Ett annat exempel var en bilist som ringde in och skällde på en buss som "trängt sig" ut från en hållplatsficka(detta var en 50-sträcka) så att han fick bromsa in.
På frågan om han sett om bussen blinkade vänster så svarade han att det hade han sett men tyckte att "det ska väl inte stoppa upp all trafik"...
Detta är bara två exempel på nonchalanta bilförare i den här stan...
(Därmed inte sagt att en busschaufför aldrig kan göra fel, men det är ganska så säkert betydligt oftare som bilförarna gör/har fel).

Sedna har vi ju problemet med att vi yrkesförare inte alltid "pratar samma språk" som de vanliga "amatörförarna". Ett exempel från den tiden jag själv körde var när jag skulle ut från en hållplatsficka på en 70-väg. Det var en lång kö med bilar(pga av en bomfällning tidigare) och ingen ville släppa in mig. Efter ett tag började jag rulla lite försiktigt med förhoppningen att någon skulle inse att jag ville ut på vägen. En bil blinkade då till med helljuset(vilket för mig och säkert de flesta yrkesförare betyder att det ok att köra) var på jag körde ut på vägen.
Denna bilist hade dock inte blinkat för att släppa ut mig utan snarare för att se till att jag stod kvar, så han blev tvungen att gå ut i mötande körfält för att inte köra in i mig varpå han tutade hej vilt.
Hade vi i detta läge "pratat samma språk" hade det aldrig hänt.


Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 augusti 2008, 19:06:06 PM

Sedan antar jag att du Fredde J inte kör turistbuss som jag förstått, och då undrar jag lite över dina säkra uttalanden ibland om kalibrerade färdskrivare etc, när du inte ens behöver använda den i den typ av trafik du kör i på Björknäsgaraget.



Fredde vet nog vad han talar om, färdskrivare används på alla 434:or. Kanske inte så stor del av trafiken, men tillräckligt för att alla bussar och förare på trafikområdet drabbas av 434 då och då. Dessutom har Fredde ett förflutet i Kalmar på långa linjer med färdskrivarkrav.

Uffe, man behöver inte förakta den bransch man tidigare var aktiv i. Jag tror du hade ganska bra koll på färdskrivare innan du nyttjade dem proffesionellt. ;) Eller?

Robert Brink

Många bilar visar fel hastighet förutom Saab!
Men jag har ofta blivit omkörd på tex E4an mellan Arlanda och Stockholm när jag kört för Westin, av  turistbussar men framför allt av två kända Express bussbolag..., då har jag legat i 90km/h!

//R

Blue

Citat från: Robert Brink skrivet 21 augusti 2008, 23:20:10 PM
Många bilar visar fel hastighet förutom Saab!

Men jag har ofta blivit omkörd på tex E4an mellan Arlanda och Stockholm när jag kört för Westin, av  turistbussar men framför allt av två kända Express bussbolag..., då har jag legat i 90km/h!
//R

Varför skulle Saabs hastighetsmätare visa mer rätt än andra bilmärken, kompenserar den för slitna däck eller fel dimension...  ;)

Jag skulle gissa att väldigt få hastighets mätare visar rätt, däremot så är toleranserna för felvisning mycket mindre på fordon med färdskrivare. Om jag minns rätt så är toleransen +10% hos dom flesta biltillverkare, men dom får inte visa för lite.

Att expressbussarna kör fort vet vi ju sedan innan, var det inte någon tidning som räknade på tidtabellen och kom fram till att snitthastigheten var tvungen att vara ca 85km/h för att tidtabellen skulle hålla!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Danne B.

Citat från: Cero skrivet 21 augusti 2008, 21:33:22 PM
Beträffande bussar på vägrenen har jag sett det vid några tillfällen på E4 i höjd med Kista på väg in mot Stockholm i eftermiddagsrusningen. På en totalt igenkorkad motorväg skapar några kreativa personer en ytterligare fil på vägrenen. Mestadels stressade bilister och motorcyklar, men tyvärr också långfärdsbussar. Dessa kan inte passera på vägrenen överallt utan att hjulen på höger sida går i gräset, speciellt om någon i högerfilen ligger väl långt till höger (vilket iofs många har en förmåga att göra i dessa köer för att de med rätta blir sura på de som kör på vägrenen).

Exakt var på E4an menar du att detta skett? *nyfiken*

//Danne

Göransson

Känns som debatten tappat fokus, eller?
Kör efter omdömme, var ett fördömme....
Sup och svälj trevlig helg..... :P

Cero

Citat från: Danne B. skrivet 22 augusti 2008, 00:43:29 AM
Exakt var på E4an menar du att detta skett? *nyfiken*

//Danne

Mellan påfarten från Akalla och avfarten till Kista (Hanstaleden) södergående.

Danne B.

Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2008, 08:18:57 AM
Mellan påfarten från Akalla och avfarten till Kista (Hanstaleden) södergående.

Nu är jag inte riktigt med... Menar du möjligen Kymlingelänken och inte "Hanstaleden"? Hanstavägen går från Akallavägen/Norrviksvägen i norr hela vägen ner till Kymlingelänken!

//Danne

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2008, 08:24:48 AM
Ähum...

Färdskrivare används väl förhoppningsvis på samtliga linjer i trafikområdet som ingår i det schema som förarna som någon gång råkar köra 434:an har.

Det var väl så du menade?



Självklart är det så det är tänkt, och utförs av de som kan.

robbes

det är 28 dagar som gäller numera samt så skall man kunna redogöra för de dagar amn ej har blad för genom intyg etc för semester o liknande

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2008, 10:52:44 AM
Vad??

Med risk för att få på käften nu av tidigare kollegor och chefer på alla nivåer:

2002 påtalade en kollega och vän till mig det olämpliga att vissa trafikområden fortfarande många år efter att lagen om färdskrivare (EU) ratificerade stoppade huvudet i sanden och inte låtsades förstå vad som gällde enligt lag.

Jag hoppas att du inte menar allvar med att man fortfarande inte 6 år senare har lyckats genomföra detta.

I princip kan man dela in förarkåren i två delar (färdskrivarmässigt) de som kör på fast lista och aldrig nånsin kommer i kontakt med Linje 434 (i detta fall) eller någon körning utanför linjetrafiken, badkörningar, beställningar etc. och så de som kör på fast lista där 434 förekommer eller de som går på skubben/dagkommendering/timmisar etc. som när som helst kan beordras att köra 434 resp beställningstrafik.

Den första gruppen behöver ju inte (ännu) använda skrivare medans den andra gruppen alltid måste använda skrivare oavsett om man kör Linje 467 eller 434.

Vid en kontroll efter vägen, eller ännu värre en företagskontroll måste föraren kunna visa blad för om jag minns rätt 4 veckor bakåt i tiden, nåden den som har luckor.

Jag väljer att svara någorlunda dimplomatiskt.

Jag är högst tveksam till att all dagbeordrad och timanställd personal kör med färdskrivarblad hela tiden. Det är relativt ofta man hör personal påtala att det blir jobbigt i morgon för "då ska jag köra 434 och måste använda färdskrivarblad". Däremot har de som kör 434 varje dag bra koll på vilka regler som gäller, och verkar följa dem.

Själv tycker jag mig ha bra kunskaper i vilka regler som gäller - en kunskap som jag inte inhämtat hos trafikföretaget i fråga, men det kanske går att få reda vilka regler som gäller även på plats?