Vad kostar en ny buss idag?

Startat av bastuper, 02 augusti 2008, 16:42:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Vi tar en vanlig buss i Övik - fast med ovanlig färg  :)

Vad får dom ge för ett sådant här exemplar ungefär?

Dom verkar ju få gå uppemot 10 år och lite till har jag för mig enligt de fordonslistor jag sett.



Och vad kan en sådan här kosta i så fall?



Tack för mig!

bastuper

Var inte Sävenfjord med på en av dom första turerna mellan Stockholm och Göteborg eller liknande med en Scania med skinnklädsel och allt, dom lär ävl kanske kosta uppemot 4 miljoner dom.

Synd bara att dom sjunker i värde så pass mycket dom första åren, och bara dom första milen, bäst är väl att behålla bussarna i kanske 15 år så jämnar det ut sig på sikt - än att byta var 4 år......

Staffan Sävenfjord

Citat från: bastuper skrivet 02 augusti 2008, 17:03:12 PM
Var inte Sävenfjord med på en av dom första turerna mellan Stockholm och Göteborg eller liknande med en Scania med skinnklädsel och allt, dom lär ävl kanske kosta uppemot 4 miljoner dom.

Synd bara att dom sjunker i värde så pass mycket dom första åren, och bara dom första milen, bäst är väl att behålla bussarna i kanske 15 år så jämnar det ut sig på sikt - än att byta var 4 år......

Jo, du menar en av dem som Bus4you köpte. Priset brukar vara en väl bevarad hemlighet så jag kan varken bekräfta eller dementera det belopp du nämner. Av många anledningar är det nog praktiskt omöjligt att behålla bussarna så länge som 15 år. Bland annat kommer hela tiden nya miljökrav som äldre bussar inte klarar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Köper man sedan 10-15 eller kanske 20 bussar av samma modell vid samma tillfälle borde det ju utgå någon viss "rabatt"...


robbes

köpte en volvo 9700 01 demobuss från volvo som hade gått under 10000 mil denna in köptes 2006 för 1,2 milj + moms

bastuper

Jag tackar för bra svar, så får jag väl nöja mig med ett 30 år gammalt objekt att göra om till husbuss av något slag, eller varför inte köra som det är nu då man är med i Primus Motor.

Men lägger man ner en vinters arbete kanske man kan få en riktig fin och fräsch husbuss annars.