Swebus Express vid Bussmarket

Startat av Buss-Hasse, 28 juni 2007, 20:52:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

Hej Bussvänner.
"Kontorsråtta" som jag är på Kjells Buss i Västervik hoppar jag bara in och kör när det krisar. Idag fick jag uppdraget att hämta Buss 4377 i Kalmar och kör till Bussmarket i Huddinge. Eftersom jag har ett stort bussintresse tyckte jag detta lät trevligt både att få köra de 43 milen tom samt se bussutbudet på Bussmarket i Huddinge som man bara sett på nätet. Väl framme tappar jag nästan hakan. På plan står ett 70-tal bussar mer eller mindre på varandra, den ena risigare än den andra. Jag har och göra för att lyckas hitta en lämplig plats att parkera på. Så fort jag komer ur bussen kommer 5 ryssar fram och frågar på knappig engelska om bussen går bra. Jag svarade att den fungerade bra för att vara 10 år gammal och har gått 172000 mil. Därefter går ryssara in i bussen och formligen tindrar med ögonen. Jag hör ord som Aircondition, automatic och toalett. Minuterna senare är bussen såld.........
Den tillsammans med 4335, 4365, 4385 som också stog på plan skall de 600 milen till Kaszakstan.

I mina ögon är dessa bussar slutkörda men här finns det tydligen nytt hopp. Enligt busmarket tar de omgående hem bussarna lackar om dom och krämar ur ca.5 år till på ryska vägar. Är det någon som vet vart i Kazakastan de tar vägen? Det skulle vara roligt och se om någon har en bild på en 43-vagn som går i öst. Tydligen är just denna modellen väldigt populär på expressbusslinjer till och från Moskva och långlinjer i Kazakstan. Tacksam för alla tips på hemsidor och bilder./Hasse - Västervik

virtual1

Citat från: Buss-Hasse skrivet 28 juni 2007, 20:52:22 PM
Hej Bussvänner.
"Kontorsråtta" som jag är på Kjells Buss i Västervik hoppar jag bara in och kör när det krisar. Idag fick jag uppdraget att hämta Buss 4377 i Kalmar och kör till Bussmarket i Huddinge. Eftersom jag har ett stort bussintresse tyckte jag detta lät trevligt både att få köra de 43 milen tom samt se bussutbudet på Bussmarket i Huddinge som man bara sett på nätet. Väl framme tappar jag nästan hakan. På plan står ett 70-tal bussar mer eller mindre på varandra, den ena risigare än den andra. Jag har och göra för att lyckas hitta en lämplig plats att parkera på. Så fort jag komer ur bussen kommer 5 ryssar fram och frågar på knappig engelska om bussen går bra. Jag svarade att den fungerade bra för att vara 10 år gammal och har gått 172000 mil. Därefter går ryssara in i bussen och formligen tindrar med ögonen. Jag hör ord som Aircondition, automatic och toalett. Minuterna senare är bussen såld.........
Den tillsammans med 4335, 4365, 4385 som också stog på plan skall de 600 milen till Kaszakstan.

I mina ögon är dessa bussar slutkörda men här finns det tydligen nytt hopp. Enligt busmarket tar de omgående hem bussarna lackar om dom och krämar ur ca.5 år till på ryska vägar. Är det någon som vet vart i Kazakastan de tar vägen? Det skulle vara roligt och se om någon har en bild på en 43-vagn som går i öst. Tydligen är just denna modellen väldigt populär på expressbusslinjer till och från Moskva och långlinjer i Kazakstan. Tacksam för alla tips på hemsidor och bilder./Hasse - Västervik


Å här har vi tre av de fyra nämnda då =) - dags med en tripp till Busmarket igen o ta 4365 då som jag inte har...




Walter

Är det mindre trafik för expressen på sommaren i och med att man kan undvara bussar? Vet att nya är beställda men ej ännu komna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Inget svar på Din fråga men man tycker det borde vara lite mer så här i semestertider.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

rothny

Citat från: Walter skrivet 28 juni 2007, 22:29:54 PM
Är det mindre trafik för expressen på sommaren i och med att man kan undvara bussar? Vet att nya är beställda men ej ännu komna.

Problemet är väl mest att 43**-serien blivit rätt värdelös nu när dom inte får gå in i göteborg o malmö... Så expressen har ju ett par inhyrda vagnar plus att en del 43** och 49**-campusbussar används istället..

Niclas Rosenius

Citat från: Walter skrivet 28 juni 2007, 22:29:54 PM
Är det mindre trafik för expressen på sommaren i och med att man kan undvara bussar? Vet att nya är beställda men ej ännu komna.

   Hej!

  Det senaste jag hörde här om dan är att dom beställda MAN:n skall komma i slutet av Juli.

  MVH Niclas

rothny

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 28 juni 2007, 22:56:26 PM
   Hej!

  Det senaste jag hörde här om dan är att dom beställda MAN:n skall komma i slutet av Juli.

  MVH Niclas

Personligen tycker jag iofs att dom inte behöver komma alls ;)
Ge mig en Volvo 9700 så är jag lycklig.....

Niklas Bygdestam

Citat från: rothny skrivet 28 juni 2007, 23:08:49 PM
Personligen tycker jag iofs att dom inte behöver komma alls ;)
Ge mig en Volvo 9700 så är jag lycklig.....



Jag tycker bara att det är tragiskt vid de tillfällen då fina Van Hooler ersätts av något så tråkigt som Volvo 9700
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

rothny

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 juni 2007, 00:28:56 AM


Jag tycker bara att det är tragiskt vid de tillfällen då fina Van Hooler ersätts av något så tråkigt som Volvo 9700
Jo jag håller med dig 43** serien... det finns inget som slår den..

Bussmicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 juni 2007, 00:28:56 AM


Jag tycker bara att det är tragiskt vid de tillfällen då fina Van Hooler ersätts av något så tråkigt som Volvo 9700

Ja speciellt då det rör sig om den nya varianten.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: rothny skrivet 28 juni 2007, 22:45:50 PM
Problemet är väl mest att 43**-serien blivit rätt värdelös nu när dom inte får gå in i göteborg o malmö... Så expressen har ju ett par inhyrda vagnar plus att en del 43** och 49**-campusbussar används istället..

Jo dom bussarna kan ju gå på annat under sommaren.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Christer K

4335 har gått på linje 801 Örebro - Göteborg under många år. När 6055 WFK383 kom på hösten 2004 fick 4335 kliva av från linje och fick lite mindre och kortare turer från Örebro. Bussen har sedan flyttas runt bland olika depåer hos Swebus Express.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Walter

Citat från: Christer K skrivet 29 juni 2007, 21:26:15 PM
4335 har gått på linje 801 Örebro - Göteborg under många år. När 6055 WFK383 kom på hösten 2004 fick 4335 kliva av från linje och fick lite mindre och kortare turer från Örebro. Bussen har sedan flyttas runt bland olika depåer hos Swebus Express.
/ Christer K

Vad var sista hemmaort för den?

Någon som har en lista över aktuella placeringar för expressens vagnar? Mycket har ju hänt sedan miljözoner m.m infördes
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

I Mora har iallafall 4358,4386,4397 synts till rätt ofta under våren och sommaren

Marc

Citat från: Walter skrivet 30 juni 2007, 00:02:46 AM
Vad var sista hemmaort för den?

Sista kända var Stockholm Älvsjö fram till sent i våras.
Vi plågade detta ök på 846an Stockholm-Västerås två varv om dagen. Hade en förkärlek att tjuvstanna, oftast inne i Västerås eller i rondellerna i Enköping. Då blev det muskelkraft för att hålla sig kvar på spåret. Men å andra sidan kräver 180 000mil på första maskinen ut sin rätt.
4387 kom även den på sporadiska besök, den var ännu värre. Med full buss gick man ner kring 40km/h i backarna på E18 Ekolsund...