Huvudmeny

Shoppingresor

Startat av Magnus, 24 juni 2007, 22:40:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Är det någon som vet något bussbolag som åker på shoppingresor till Tyskland från Västerås, Örebro eller nån ort i närheten?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 24 juni 2007, 22:40:13 PM
Är det någon som vet något bussbolag som åker på shoppingresor till Tyskland från Västerås, Örebro eller nån ort i närheten?

Du kan ju kolla här exempelvis. Men bussbolagen brukar anse att gränsen för att det skall vara lönt att göra shoppingresor till Tyskland går söder om Tiveden. Men det kan ju också finnas tre- eller fyradagarsresor till Tyskland och då brukar man alltid göra ett shoppinguppehåll i Heligenhafen eller Burg. Eller åtminstone Puttgarden/Rostock.
http://www.bussresa.com/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Lövgren

Köla bussen kör iaf från Karlstad med omnejd..
och där baseras biljettpriset på hur mkt man vill handla..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cityliner skrivet 24 juni 2007, 23:24:09 PM
Köla bussen kör iaf från Karlstad med omnejd..
och där baseras biljettpriset på hur mkt man vill handla..

Kul idé. Man betalar mer ju mer man handlar. På så sätt får ju också bussbolaget kontroll på att det inte handlas för mycket samt slipper att dra med sig släpvagnen i onödan.
Är de sedan riktigt fulla i Bellman tecknar de avtal med affärerna att de får provision på vad deras resenärer handlar. Så att den som handlar mycket blir rejält lönsam.
http://www.kolabussen.se/sida.asp?sidid=80
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Kollade på  http://www.vanerbuss.se/page_1181204716671.html
De kör tvådagarsresor, inte lika jäktigt med handlandet.
/C

psy

CitatKul idé. Man betalar mer ju mer man handlar. På så sätt får ju också bussbolaget kontroll på att det inte handlas för mycket samt slipper att dra med sig släpvagnen i onödan.

Jag håller också med om att det är en kul idé, om den inte missbrukas... Det är nämligen väldigt lätt för bussbolag med en sådan prissättning, att lockas att lasta mer än tillåtet. Bussbolag som kör med kraftiga överlass, ofta flera ton, är ett bekymmer för övriga seriösa bussbolag. Precis som allt annat mygel och fusk inom branchen, kör och vilotider, miljözoner osv...

Fyller man tex bagagerummet i en Cityliner från golv till tak, med ölflak, så väger det för mycket, speciellt om man utöver det även har bussen full med folk som varit med och handlat.

Det är heller inte speciellt långt upp i Sverige man klarar att köra "shopping" till Puttgarden tur och retur med en förare om man vill vara laglig.

Clabbe

Det stämmer, jag har för mej att Kölabussen har tre förare på turen.
/C

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 25 juni 2007, 22:14:13 PM
Det stämmer, jag har för mej att Kölabussen har tre förare på turen.
/C

De har i alla fall två förare på varje buss när de kör till Ullared. Så de verkar ta det här på allvar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy

#8
Ja, jag menade inte alls att just Kölabussen skulle stå för något oseriöst, absolut inte. Jag känner inte till deras upplägg och kan inte uttala mig om det, jag har ingen som helst anledning att misstänka att dom skulle vara oseriösa.

Jag har däremot sett andra exempel här nere i skåne, när det har fått fixas fram extrabuss för att lasten överstiger det lagliga, och där man har fått ordna fram chaufför även till deras egen buss, då den egna föraren kört aldeles för länge och polisen säger stopp.

Nåja, nog med gnäll om det nu! =)

Christer K

Sjömans Buss har sedan länge kört bussresor till Tyskland. Där kör man med två chaufförer och kör från Örebro via Jönköping. Under sommaren och fram till sept kör man endast onsdagar annars så kör man Onsdag och Fredagar.
Mer finns att läsa på deras hemsida http://www.sjomansbuss.com/Info/rugen.html
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

avenue

Hur funkar det med kör och vilotidsregler i dom fallen som bolagen har två (eller fler) medföljande chaufförer på en lång rutt. Börjar deras arbetstid räknas först när dom verkligen sätter sig vid ratten trots att dom har åkt med ett antal timmar som den andra chauffören kör? Kan dom köra nonstopp tvärs genom europa på två-tre chaufförer om några lägger sig och sover i intervaller?

psy

#11
När man kör med multibemanning så börjar arbetstiden räknas för båda chaufförerna samtidigt när man startar. Det är dock numera tillåtet att en förare kör bussen själv i max en timme innan förare två stiger på. En förare kan altså köra och lasta upp bussen, och nästa förare kan sedan stiga på senast en timme efter att förare ett startar körpasset, men sedan måste båda vara med under hela körpasset.

När man kör multibemanning kan man köra maximalt 21 timmar i sträck (förarna måste ha en dygnsvila på minst 9 timmar inom en 30timmarsperiod som börjar räknas när man börjar passet), så visst kommer man en bra bit på 21 timmar!

Det är altså inte tillåtet att hålla dygnsvila ombord på en buss som rullar. Det går inte att en tredje chaufför åker med för att ta över när dom 21 timmarna har gått. Dock kan man naturligtvis vara tre eller fler förare ombord på bussen som delar på körningen, men man tjänar ingen tid på det, efter 21 timmar måste alla förare som har varit ombord ta ut en viloperiod på minst 9 timmar.


Här är en pdf-fil man kan ladda hem från Vägverket som beskriver det mesta som har med kör och vilotider att göra: (ca 1Mb)
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1831/88126_kor_och_vilotider_2007.pdf

avenue

Ok, då klarnade en del. Tack för infon och länken!

Staffan Sävenfjord

Till detta kan sägas att den tid man tillbringar i rullande fordon räknas in i arbetstiden på det sätt som psy beskrivit den. Så det går alltså inte längre att som förut åka efter i egen bil och sedan byta av den eller de i bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy


CitatSå det går alltså inte längre att som förut åka efter i egen bil och sedan byta av den eller de i bussen.

Det var om jag har fattat rätt inte tillåtet tidigare heller. Om man åkte eller körde själv med något annat fordon, tex privatbil, i syfte att lösa av någon förare på annan ort än där man bor så ska/skulle det redovisas som annat arbete på baksidan av färdskrivarbladet. Det räknas altså inte som körtid, men får inte heller räknas som vilotid.

Jag blev själv stoppad i Göteborg vid en kontroll för en fyra-fem år sedan, då hade jag kört privatbil från min bostad strax utanför Helsingborg upp till Halmstad för att ta över en buss och fortsätta norrut. Polisen undrade naturligtvis hur jag kunnat börja i Halmstad. Jag förklarade att jag kört privatbil dit, men fick altså ett påpekande om att det skulle ha redovisats på baksidan av bladet som annat arbete, jag slapp dock böter den gången.

Om man ska klara av ett sådant byte på annan ort, där man vill att den avlösande föraren ska ha så mycket arbetstid som möjligt att använda i fordonet han/hon tar över, måste altså den föraren åka till avlösningstället i förväg och ta ut en vilotid på minst 9 timmar på plats innan man sätter sig och kör.