Bussförändringar på Lidingö

Startat av Jonas M. Bobjörk, 14 maj 2008, 21:19:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Niclas Andersson skrivet 16 maj 2008, 09:35:55 AM
Det är helt klart ett innerstadsfenomen. Hade själv svårt med den omställningen när jag flyttade till Hornsberg från Björknäs.

//Niclas

Fast numer är det snarare ett rattvridarfenomen som finns i hela SL-land. Jag lägger alltid ur växeln vid avlösning, och i 8 av 10 fall hör man bussen tokvarva på neutralen när rattvridaren ska iväg från hållplatsen efter avlösning.

Nico

#16

Nja, det är väl primärt ett innerstadsfenomen även om det delvis spritt sig utåt i takt med att vissa förare flyttat på sig. Gäller dock att stävja det hela när man kan. Vill minnas att ämnet ifråga var uppe i långbänk för något år sedan eller så då någon försvarade den eventuella fyra sekunders tidsvinst som skulle kunna göras (och som jag själv ansåg vara så marginell att den i praktiken inte existerade). Visserligen går neutralen väl in när vagnen står stilla, men att lägga ur en växel (en potentiellt drivande funktion) när man lämnar förarplats tycker i alla fall jag personligen hör till ett elementärt säkerhetstänkande. Hellre vara för noggrann än tvärtom eller vad man ska säga. Lika elementärt är det sedan att kolla av vilken växel som ligger i, speglar och stol står rätt osv. innan man lättar så oftast borde man inte lyckas varva på neutralen. Sen går det faktiskt att ändra beteenden. På Råsta så har vi t.ex. lyckats ändra en del av bytesrutinerna (i Spånga byter man inte längre av genom framdörren) så det går att få till saker lite annorlunda om man vill...  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Att inte lägga ur växeln när man drar handbromsen skapar onödig påfrestning på växellådan eftersom momentomvandlaren då jobbar hela tiden. Alltså förkortar man växellådans liv, bortsett från andra risker som kan uppstå. Har för mig att jag för inte så länge sedan dessutom läste något om detta där det konstaterades att ovanan att (i Stockholms innerstad) inte lägga ur växeln när handbromsen dras skapar onödigt många växellådshaverier. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste detta vilket innebär att jag inte heller vet vem som stod för uttalandet och om det finns någon sanningshalt i det.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 16 maj 2008, 10:20:10 AM
På Råsta så har vi t.ex. lyckats ändra en del av bytesrutinerna (i Spånga byter man inte längre av genom framdörren) så det går att få till saker lite annorlunda om man vill...  :D

Funkar väl sisådär beroende på vem som vill bli avlöst. Alldeles för många slänger upp framdörren direkt och så får man stå och vänta utanför tills allt folk trängt sig på... Likaså när man själv ska bli avlöst och öppnar mittdörren för att byta där så häckar den nya föraren utanför framdörren och ser ut som en fågelholk när dörren inte öppnas.

Nico


Visserligen, ändringar brukar gå successivt och ta lite tid. Att många förare (om än inte alla) ändå byter som rekommenderat är ändå ett steg i rätt riktning...   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Enligt företagens rutiner ska växeln vara i eftersom bussen annars kan rulla bakåt när den nya föraren bara lägger ur handbromsen

Nico


Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 12:08:02 PM
Enligt företagens rutiner ska växeln vara i eftersom bussen annars kan rulla bakåt när den nya föraren bara lägger ur handbromsen

Möjligt, men det är en fastslagen rutin så är det samtidigt en som torde vara okänd (i officiell form) för de allra flesta... typ 99,99 % av förarna. Du har månne ingen hänvisning till var den aktuella rutinen står beskriven?

Att man praktiserar somligt handlar nog annars mera om att nya förare tar efter de äldre i tjänst. Å andra sidan håller väl de flesta förare alltid en fot på bromsen innan man lägger ur handbromsen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Janne Rickman

Hade man inte test på att växeln lag ur automatisk när bussen stod still och när man gasa så gick växeln i igen.
Exempelvis vid trafikljus.

/Janne

Nico


Minns inget direkt vad gäller bussar, men på personbilar så finns det väl t.o.m. vissa fordon där motorn stängs av när man står vid rött ljus och som sedan direkt startar allt när det slår om till grönt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Jag har för mig att MaxCi vi kör med i Borås var såna iaf när de var nya att vxl gick i neutral när man stod typ vid rött ljus ... nu har jag inte kört dessa sedan 2002 någon som kört senare Svemicke eller Cobra 81 kanske vet mer hur det är nu.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Citat från: Nico skrivet 16 maj 2008, 12:18:46 PM
Möjligt, men det är en fastslagen rutin så är det samtidigt en som torde vara okänd (i officiell form) för de allra flesta... typ 99,99 % av förarna. Du har månne ingen hänvisning till var den aktuella rutinen står beskriven?

Att man praktiserar somligt handlar nog annars mera om att nya förare tar efter de äldre i tjänst. Å andra sidan håller väl de flesta förare alltid en fot på bromsen innan man lägger ur handbromsen.

Detta med att inte lägga ur handbromsen är iaf i innerstaden ett utbrett praktiserat system och även jag har för mig att det är något slags praxis som tillämpas av säkerhetsskäl för att bussen inte skall rulla bakåt vid hållplatser som ligger i sluttande plan.
Om det finns nedskrivet vet jag inte, men det praktiseras inte bara av förarna har jag erfarit...
//Fredrik

737

Suck!

Den kultur som denna tråd fördömmer kan jag inte annat än att fördömma jag också. Självklart lämnar man inte förarplatsen utan att ha dragit åt p-bromsen + att man lagt växel i neutral. Helst stänger man väl av motorn också.

I de omnilinkar jag emellanåt njuter min tillvaro i är grindsummern kopplad till både D-läge och P-läge. Har jag noterat.

Karsten

Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 12:08:02 PM
Enligt företagens rutiner ska växeln vara i eftersom bussen annars kan rulla bakåt när den nya föraren bara lägger ur handbromsen

Var i h-e har du fått det ifrån? Hur dåliga tror egentligen "företagen" att förarna är?

Ulf Rådeström

Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 22:27:56 PM
Var i h-e har du fått det ifrån? Hur dåliga tror egentligen "företagen" att förarna är?

Jadu...tyvärr är det allt för ofta att förarna är dåligare till och med än vad företaget tror.
Nej...att bussen skulle rulla bakåt om man lossar handbromsen i en backe är naturligt..men är man inte tillräckligt skarp för att klara att lägga i växeln INNAN man lägger ur handbromsen...så ja...hur kör man bilen när man kör hem från jobbet???

Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 maj 2008, 22:31:44 PM
Jadu...tyvärr är det allt för ofta att förarna är dåligare till och med än vad företaget tror.
Nej...att bussen skulle rulla bakåt om man lossar handbromsen i en backe är naturligt..men är man inte tillräckligt skarp för att klara att lägga i växeln INNAN man lägger ur handbromsen...så ja...hur kör man bilen när man kör hem från jobbet???

Ja verkligen! Om det fortsätter så här kräver väl snart facket att förarna inte ska behöva backa ut bussarna från rampen på morgonen. Tänk om de glömmer att ta loss handsken och tar med sig hela rampen eller så glömmer de att lägga ur backväxeln när de backat färdigt. Hur klarar förresten förarna att hitta rätt körspec eller att ställa in stämpeln?

Många av dessa frågor får väl anses som retoriska, mycket av det jag och Rådeström tar upp funkar faktiskt inte så bra..