Bussförändringar på Lidingö

Startat av Jonas M. Bobjörk, 14 maj 2008, 21:19:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Hej!

Idag mötte jag 5281 ett flertal gånger. Denna vagn har vi inte haft förut.
Men sen fick jag reda på att några MaxCi i 51-serien lämnat ön och ersatts med 4 OmniLinkar i 52-serien.
En är då 5281.
Orsaken skall vara att man vill fasa ur de bussar som inte har Råstabroms.

IntresseTrafik


Jonas M. Bobjörk

Citat från: IntresseTrafik skrivet 14 maj 2008, 21:25:56 PM
Vad är Råstabroms?

Som jag förstått det är det nån anordning som gör att bussen bromsas om man slår ifrån strömmen och har glömt lägga i P-bromsen (hur man nu gör det när det piper för fullt om man glömmer P-broms och växellåda och öppnar förargrinden.

Nupski

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 14 maj 2008, 21:58:55 PM
Som jag förstått det är det nån anordning som gör att bussen bromsas om man slår ifrån strömmen och har glömt lägga i P-bromsen (hur man nu gör det när det piper för fullt om man glömmer P-broms och växellåda och öppnar förargrinden.


Hängslen och livrem med andra ord, det verkar inte vara ett krav att kunna tänka.

Nico


Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.

Citat från: Tomas skrivet 15 maj 2008, 02:36:01 AM
Hängslen och livrem med andra ord, det verkar inte vara ett krav att kunna tänka.

Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.

Det leder i sin tur till att råkar man skriva fel rampnummer alternativt att någon tidigare vilsen styrman ställt sig lite fel så kommer vissa förare, istället för att se sig lite omkring, snart upp till TX igen för att påpeka att vagnen inte finns på plats. Frågar man om vagnen då möjligen inte stod på rampen bredvid så får man oftast svaret att det stod ju inte på lappen alternativt att det inte är deras sak att bekymra sig om. Att rampa en vagn verkar inte heller vara det lättaste numera (rampkoppla, stänga och öppna olika saker etc.) varför Råstabromsen väl får ses som ett naturligt steg på vägen. Däremot bör man inte ta den för given och strunta i resten utan Råstabromsen är något som ska bidra till att öka säkerheten och sådant är i sig aldrig fel. Däremot så kan och får det aldrig ersätta sunt förnuft och eget tänkande.  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nupski

Citat från: Nico skrivet 15 maj 2008, 09:56:25 AM
Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.

Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.

Det leder i sin tur till att råkar man skriva fel rampnummer alternativt att någon tidigare vilsen styrman ställt sig lite fel så kommer vissa förare, istället för att se sig lite omkring, snart upp till TX igen för att påpeka att vagnen inte finns på plats. Frågar man om vagnen då möjligen inte stod på rampen bredvid så får man oftast svaret att det stod ju inte på lappen alternativt att det inte är deras sak att bekymra sig om. Att rampa en vagn verkar inte heller vara det lättaste numera (rampkoppla, stänga och öppna olika saker etc.) varför Råstabromsen väl får ses som ett naturligt steg på vägen. Däremot bör man inte ta den för given och strunta i resten utan Råstabromsen är något som ska bidra till att öka säkerheten och sådant är i sig aldrig fel. Däremot så kan och får det aldrig ersätta sunt förnuft och eget tänkande.  ;)  :D


Sådan där prylar som Råstabroms skapar osäkerhets moment skulle jag nog säga. Vad händer när en förare som kört buss med sådan tingest sätter sig i en buss utan?

JDS

Citat från: Nico skrivet 15 maj 2008, 09:56:25 AM
Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.

Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.

Det leder i sin tur till att råkar man skriva fel rampnummer alternativt att någon tidigare vilsen styrman ställt sig lite fel så kommer vissa förare, istället för att se sig lite omkring, snart upp till TX igen för att påpeka att vagnen inte finns på plats. Frågar man om vagnen då möjligen inte stod på rampen bredvid så får man oftast svaret att det stod ju inte på lappen alternativt att det inte är deras sak att bekymra sig om. Att rampa en vagn verkar inte heller vara det lättaste numera (rampkoppla, stänga och öppna olika saker etc.) varför Råstabromsen väl får ses som ett naturligt steg på vägen. Däremot bör man inte ta den för given och strunta i resten utan Råstabromsen är något som ska bidra till att öka säkerheten och sådant är i sig aldrig fel. Däremot så kan och får det aldrig ersätta sunt förnuft och eget tänkande.  ;)  :D


Den största boven i dramat är utan tvekan den trafikledarkultur inom f d SL, som alltför länge kommit att ta ifrån förarna mycket av deras förmåga till självständigt tänkande genom att ständigt hjälpa till lite för mycket. Förarna borde egentligen bli svårt störda av detta, men många betraktar det nog som en självklarhet att arbetsledningen ska tala om precis allting för en. Det förekommer till och med att personalrepresentanterna begär saker som inte ligger i personalens intresse, därför att de s a s har fått detta antikompetenstänkande med modersmjölken. (Möjligen är det ett socialdemokratiskt ideal att kollektivpersonal skall vara lite okunnig och oengagerad, men jag tror inte det heller...)

Vad gör du själv om en förare ropar att det är fel på bussen? Låter du honom/henne felsöka i lugn och ro tills det inte går längre, eller stressar du redan från början på med "har du kollat det, tryckt där" osv? Man får ju den personal man förtjänar. Om ungdomarna på jobbet får intrycket att man inte behöver göra någonting ordentligt för arbetsledningen fixar allting åt dem, ja då berättar de det för sina kompisar och så söker de också jobb, nu med den förutfattade meningen att jobbet går ut på att inställa sig på utsatt tid och därefter göra som man blir tillsagd. Detta gör i sin tur att den mer ambitiösa personalen söker sig någon annanstans, och hux flux har arbetsgivaren bara bottenskrapet att välja bland när jobben ska bemannas. Denna effekt ska inte underskattas!

"Råstabromsen" är en konstruktion som höjer säkerheten om man har kompetent personal. Om man däremot använder dylika lösningar för att kompensera för bristande kompetens, så är säkerhetsvinsten mycket kortsiktig, ty när personalen har vant sig vid den nya säkerhetsnivån (vilket kan gå väldigt fort när det gäller lite slarviga människor) så har de äldre lösningarna, som tidigare var säkra, plötsligt blivit farliga.

Cero

Citat från: JDS skrivet 15 maj 2008, 13:22:26 PM
Den största boven i dramat är utan tvekan den trafikledarkultur inom f d SL, som alltför länge kommit att ta ifrån förarna mycket av deras förmåga till självständigt tänkande genom att ständigt hjälpa till lite för mycket. Förarna borde egentligen bli svårt störda av detta, men många betraktar det nog som en självklarhet att arbetsledningen ska tala om precis allting för en. Det förekommer till och med att personalrepresentanterna begär saker som inte ligger i personalens intresse, därför att de s a s har fått detta antikompetenstänkande med modersmjölken. (Möjligen är det ett socialdemokratiskt ideal att kollektivpersonal skall vara lite okunnig och oengagerad, men jag tror inte det heller...)


Din beskrivning får mig att tro att man här etablerat den försöksverksamhet som man från vissa politiska håll försöker prångla ut till landets hela befolkning. "Vi tar hand om dig" respektive "det är någon annans fel". Som individ är man inte ansvarig för någonting. På sikt kan det inte skapa annat än dummare människor när ingen behöver tänka, alla alltid är beskyddade (av vem?) och eget ansvar inte existerar. Vilken grogrund för någon med diktatorsambitioner.

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 14 maj 2008, 21:58:55 PM
Som jag förstått det är det nån anordning som gör att bussen bromsas om man slår ifrån strömmen och har glömt lägga i P-bromsen (hur man nu gör det när det piper för fullt om man glömmer P-broms och växellåda och öppnar förargrinden.

Det har tragiskt nog inträffat mer än en dödsolycka när förare blivit överkörda av sin egen buss när summern varit ur funktion. De hade glömt dra åt parkeringsbromsen, vred av huvudbrytaren och märkte sedan aldrig hur bussen rullade framåt när de stod framför den. Oerhört tråkigt. Det räcker ju med att kontakten för förargrinden är trasig för att summern inte ska börja låta. Det ironiska är att det är vanan med en annan säkerhetsdetalj, nämligen "dörrbromsen" som skapat denna situation från första början. Förare på landsbygden som aldrig hört talas om dörrbromsar och förargrindar drar ju t.ex alltid åt parkeringsbromsen vid varenda stopp.

Jag tycker att det låter rimligt med en "Råstabroms" på varenda tätortsbuss med dörrbroms, i kombination med en ständigt fungerande summer.  Även jag har varit med att se en buss med trasiga summer/lampor rulla någon dm innan föraren snabbt vridit på strömmen igen, och än idag stelnar jag till nästan varenda gång jag ska till att vrida av en strömbrytare för att istället först dubbelkolla läget på parkeringsbromsspaken.

yngrot

I Borås hände det några ggr att bussen rullade iväg när föraren slog i från huvudströmbrytaren, första gången det hände berodde det på att tvätthallspersonalen ryckte bort sladden till grindsummer för att det var bekvämare för dem utan summer!!  2 ggr har bussar hamnat nere i Viskan ( en å som rinner vid busstorget i Borås) på grund av summerfel..efter detta så kopplades det om så att motorn kan inte stängas av innan p-bromsen är dragen, så nu kan förhoppningvis det ej hända att bussen rullar. Som tur var kom ingen i vägen för bussen när den var förarlös men vid ena tillfället hade en mamma precis gått förbi med en barnvagn.... Personligen tycker jag det är irriterande med en summer för att man glömmt lägga i neutralen när grinden öppnas. Det räcker väl med grindsummer?? När det blir för mycket pipljud för allt möjligt blir det ju lätt att man struntar i alla ljuden och det är ju inte bra...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 15 maj 2008, 15:45:53 PM
efter detta så kopplades det om så att motorn kan inte stängas av innan p-bromsen är dragen, så nu kan förhoppningvis det ej hända att bussen rullar.

Intressant lösning!  :)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Nico skrivet 15 maj 2008, 09:56:25 AM
Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.

Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.


På Lidingö är det inga problem. Man parkerar alla bussar där man vill.
Utom på platsen där det står 6886, för där parkerar man 6886 (annan rampkoppling, så om man parkerar nåt annat där så kan man inte rampa det...).
Sen får man reda på vilken buss man har så får man knalla ut å leta :)

Nico

Citat från: JDS skrivet 15 maj 2008, 13:22:26 PM
Den största boven i dramat är utan tvekan den trafikledarkultur inom f d SL, som alltför länge kommit att ta ifrån förarna mycket av deras förmåga till självständigt tänkande genom att ständigt hjälpa till lite för mycket. Förarna borde egentligen bli svårt störda av detta, men många betraktar det nog som en självklarhet att arbetsledningen ska tala om precis allting för en. Det förekommer till och med att personalrepresentanterna begär saker som inte ligger i personalens intresse, därför att de s a s har fått detta antikompetenstänkande med modersmjölken.

Vad gör du själv om en förare ropar att det är fel på bussen? Låter du honom/henne felsöka i lugn och ro tills det inte går längre, eller stressar du redan från början på med "har du kollat det, tryckt där" osv? Man får ju den personal man förtjänar.

Nja, det är nog inte så mycket arbetsledningen mm. som är direkt skyldig eller utan snarare omständigheterna. Vare sig förr eller nu fanns/finns det möjlighet för en förare att mackla obegränsat utan lugn och ro är relativt då klockan hela tiden tickar...

Att sedan vissa enskilda medarbetare är lite för välvilligt nitiska i sin hjälpsamhet gör att dessa individer i praktiken kanske försöker att lösa eller förbättra något som egentligen var bra som det var... dvs. if it isn't broken, don't fix it;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Rådeström

En stor obegriplig sak man gör inom SL-området, åtminstone i innerstan (när jag körde där för några år sen) är att man lägger i handbromsen, men inte ur växeln vid avlösningar.

Vad är detta för säkerhetstänkande? Allt för att det skulle gå smidigare o fortare...men man möter föraren i gången eller precis utanför bussen....MED växeln i för full hals.

Alltså....ibland undrar man...och ibland är det inte konstigt att bussen skenar iväg...man är ju inte van o lägga ur växeln...och är det någon som glömmer handbromsen skenar ju bussen iväg.

Niclas Wennerlid

Det är helt klart ett innerstadsfenomen. Hade själv svårt med den omställningen när jag flyttade till Hornsberg från Björknäs.

//Niclas