Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..

Startat av Bussmicke, 26 april 2008, 23:40:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peter

Man får utse en gubbe som har "tjänstebussen" med sig hem och tar första passet :D

För övrigt är det ju så att bränslepriserna som alltid tangerar taket för vad som är rimligt och som någon skrev tidigare - vi minskar konsumtion av annat vilket ger efterverkningarna för svensk industri.

Ytterligare ett bekymmer är ju att Sverige är stort och alla transporter blir väldigt kostsamma - speciellt om kundunderlaget finns i Europa - stor risk att man "flyttar ut" för att få lägre transportkostnader.

/ Peter

Ersa

Citat från: peter skrivet 06 maj 2008, 22:45:19 PM
Man får utse en gubbe som har "tjänstebussen" med sig hem och tar första passet :D

Eller får han som bor närmast garaget och kan gå/cykla till garaget alltid ta "morgonpasset".  ;)

För många herrans år sedan hade man tidiga personaltransportbussar som samlade upp förare i Umeå, men dessa är sedan länge nedlagda. Idag är det en förare/personbil som gäller ut till garaget. Förr hade man dessutom även en busslinje (nr 7) som gick till/förbi bussgaraget regelbunden tid under hela dagarna. Numera är även den borta genom att vara nedkortad, samtidigt som folkets hittegodsavdelning flyttats från informationen i stan upp till just... bussgaraget. Som folk inte kan åka buss till...  ::)

peter

Det är ju fantastiskt så väl man kan ordna saker och ting.

Hörde på radion häromdagen att SJ förvånades över att många fler än de trott har bröjat åka tåg - eventuellt hade de hittat orsaken - fler och bättre tåg.
Kan man månne dra en parallell till bussåkandet - om man istället för att minska ner antalet turer kör fler istället så kanske tidtabellen passar många fler.

Många skulle säkert vilja åka buss men som nämnts tidigare så stämmer inte tiderna helt och fullt - dessutom är det nog en hel del som skall passera dagis (eller motsvarande) innan resan kan gå vidare till jobbet.
Fler turer kanske skulle lösa även det problemet men vad vet väl en vanlig dödlig om detta - man kanske skulle satsa på att bli kommunikationsminister.
/Peter

Cero

Citat från: peter skrivet 07 maj 2008, 22:45:25 PM
Det är ju fantastiskt så väl man kan ordna saker och ting.

Hörde på radion häromdagen att SJ förvånades över att många fler än de trott har bröjat åka tåg - eventuellt hade de hittat orsaken - fler och bättre tåg.
Kan man månne dra en parallell till bussåkandet - om man istället för att minska ner antalet turer kör fler istället så kanske tidtabellen passar många fler.

Många skulle säkert vilja åka buss men som nämnts tidigare så stämmer inte tiderna helt och fullt - dessutom är det nog en hel del som skall passera dagis (eller motsvarande) innan resan kan gå vidare till jobbet.
Fler turer kanske skulle lösa även det problemet men vad vet väl en vanlig dödlig om detta - man kanske skulle satsa på att bli kommunikationsminister.
/Peter


Visst är du nära en del av problemet. Ett bra nätverk av gummi- och stålhjulsförsedd kollektivtrafik, attraktiva tidtabeller, smidiga byten, fräscha fordon, engagerad personal. Det skapar attraktionskraft och kan få många att lämna bilen hemma åtminstone varannan dag. Och det är mycket värt bara det. Att ivra för fördyring och försvårande för bilåkande skapar inte de positiva effekter man (vissa?) vill ha. Alternativet måste göras attraktivt istället.

homer

Med ett högt bränslepris blir även kollektivtrafiken dyrare då en väldigt stor del av bussarna går på diesel.

Ersa

Citat från: homer skrivet 08 maj 2008, 21:52:31 PM
Med ett högt bränslepris blir även kollektivtrafiken dyrare då en väldigt stor del av bussarna går på diesel.

Får staten som de vill skulle väl det bli en både chockhöjning på alla drivmedel, och samtidigt en lagom extra skatt på alla kollektivtrafiktaxor. Att folk då inte tar sig till arbetet är mindre noga, bara skatterna kommer in till kassan...

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 09 maj 2008, 00:11:19 AM
Får staten som de vill skulle väl det bli en både chockhöjning på alla drivmedel, och samtidigt en lagom extra skatt på alla kollektivtrafiktaxor. Att folk då inte tar sig till arbetet är mindre noga, bara skatterna kommer in till kassan...


Kommer nog efter nästa val. Det är ju häftigt att betala mycket skatt.....

Björn Forslund

Var det inte "sexigt" att betala skatt enligt en viss minister, numera partiledare?
Oj vad upphetsad man blir när man tankar 200 liter diesel i egna bussen. Nästan allt är skatt, då Sverige lär ha bland de lägsta soppapriserna FÖRE skatt. Det höga skattetrycket har tvingat bolagen till mycket låga marginaler, inte undra på att en massa mackar på landsbygden slår igen.

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 maj 2008, 12:05:37 PM
Var det inte "sexigt" att betala skatt enligt en viss minister, numera partiledare?
Oj vad upphetsad man blir när man tankar 200 liter diesel i egna bussen. Nästan allt är skatt, då Sverige lär ha bland de lägsta soppapriserna FÖRE skatt. Det höga skattetrycket har tvingat bolagen till mycket låga marginaler, inte undra på att en massa mackar på landsbygden slår igen.

Jag tror vi tänker på samma person och uttalande. Och visst är det frustrerande. Tänker på det varje gång jag får in pengar i egna firman och undrar om det egentligen inte är de som satt i system att leva på bidrag och brottslighet som är de riktiga vinnarna i vårt samhälle.

peter

Det kanske finns en outtalad logik i allt detta - nämligen att om det blir för dyrt för oss vanliga människor att åka till jobbet så får vi ju sluta jobba - vips så kan man ju sänka skatten på arbete (utan att förlora så mycket skatteintäkter) - sedan tar man igen (med råge) på karusellerna vad man förlorat på gungorna genom att höja skatt på bränsle (och även kanske mat).
En skattehöjning på bränsle ger ju dessutom en extrainkomst via momsen - kan det finnas en tanke åt det hållet? :o

Man kanske skulle starta en egen busslinje men det får ju givetvis bli i ett veteranfordon och boka upp kollegorna på jobbet.
Alla får prenumerera på dagens buss till jobbet.

Men men - det är ju som sagts tidigare "sexigt" att betala skatt och svenska folket betalar gärna lite (mycket) extra för att vara miljöanpassade.
/Peter

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 15 maj 2008, 20:24:52 PM


13,79 för dieseln? Det var billigt. Här i stan steg den till c:a 14:40 idag.
Snart har åkarna väl knappt råd att starta bussarna...  :(

Mange_buss

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 april 2008, 22:14:10 PM
Pratade för många  många år sedan med en gammal murare, ja det är snart 40 år sedan  jag pratade med  honom kom jag på.
Han klev upp kl. 04.00 för att cykla från Österlen till Ystad cirka 35 km för att mura på den stora silon. Sedan murade han hela dagen för att sedan cykla de 35 km hem .
Nästa dag var det precis likadant ,6 dagar i veckan i flera år.
Den stora skillnaden var att han hade arbete medan många gick arbetslösa.
Men någon bil, mc eller moped var inte att tänka på.

Så när vi pratar om att bensinpriset har slagit i taket, vad är det vi pratar om egentligen.
Om vi får avstå från något annat för att kunna köpa bensin och klarar av att göra det. Har vi då slagit i taket eller inte?
Dyrare bensinpriser kommer att leda till snålare motorer och mindre motorer och lättare bilar vilket är bra. Långpendlarna får ett h*****e förstås de som måste köra långa långa vägar.

Buss och kollektivtrafik går en gyllene framtid till mötes. ;D

mvh
Buss-Anders




Fast... Dieseln för diseldrivna bussar går ju (i detta fallet) på mera än bensinen  ;)

Bussmicke

Nytt rekord, igen.
Gamla toppnoteringen 13:79 höll inte många dagar, den med 13:59 höll flera veckor.
Finns det inte tak?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bastuper

Höj priset mer så blir det fler bilar på blocket  ;D

Jag tror det är det dom vill, höj dte så mycket så folk ställer bilarna.

Så får vi börja bygga mer lägenheter inne i städerna då?

Synd bara att alla landsbygdsbutiker lägger ner, är det till pension som alla pengar går eller?

Vi får hoppas att etanolpriset går i höjden med, så fort man får jobb får man väl köpa sig en liten Skoda eller Polo och trolla om den till spritbil så kanske man kan äga en bil utan att få hål i bakfickan.