Udda Säffle - Vet någon något?

Startat av Jan Nilsson, 06 april 2008, 20:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Lulebjörnen, både texten och bilderna väckte ju habegäret.  Inte minst de stämningsfulla interiörbilderna. ;D
Men nu har vi ju redan klippt till.

Jag har förstått att den är ganska lättmekad och hoppas att din profetia om att det blir mycket sånt ska slå fel.  ;)

Walter

Citat från: Lulebjörnen skrivet 13 april 2008, 21:19:02 PM
Scania K113 *nickar gillande*...grattis till en vagn som förmodligen behöver meckas med en del - men som går att mecka med på ett vettigt sätt  :)...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vi forumister hade faktiskt ett reservalternativ om det skulle köra ihop sig totalt med bussaffären men nu löste det sig ju bra  ;)...

Det bästa från tre världar...Scania/Volvo/Hägglunds...och notera att det ingår en "massiv"  Biltema batteriladdare  8)...

www.blocket.se/vi/15165584.htm?ca=1_9_s&last=1



Däcken kostade 90000   ;D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Nilsson

Jag gillade inte minst det som stod att den gamla fina bussen från 1962 "Går att köra fint!"
Och att man fick rabatt om man jobbade med cirkus. Man kanske får börja träna trapets eller något.
:)

frigge

Citat från: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 20:16:45 PM
Den gamla damen i Avesta var väl ingen skönhet, men upplevdes av en novis i överraskande fin form under en bedagad yta. Det kändes nästan som om Helmarkens bagageutrymme hade kunnat svälja Säfflebussen som själv kanske har marknadens minsta i storleksklassen halvhöga bussar 11-12 meter. Hon gick bra på vägen, spänstig, elastisk och körglad. Men de sista dagarnas konkurrens hade väl inte varit direkt bedövande.
Bältena satt där, utrustningen var bra och fungerande, kopplingen var nybytt och det fanns en ny omvandlare 24-220 vi kunde få med oss direkt. Och priset var överlägset lägst hittills.
Min grundlige, för att inte säga tekniskt pedantiske vän gav även denna buss några timmar och kom upp ur gropen med anteckningar som sänkte entusiasmen några hack, men han var ändå positiv. Vi bröt arm med ägarna om priset, vann och skakade sedan hand.

I morgon ska jag väcka Scaniaverkstaden och prata in bussen där. Räkningen för den felande klockan får vi skicka till säljaren. Vi passar på att byta lite mer på egen bekostnad när vi ändå håller på. Vi har fått lite pengar över som hamnat i repkassan.
I veckan ska bussen städas och servas. El, frys och kyl ska monteras och diverse reservdelar skaffas. Det ser ut att bli resa ändå.

Grattis till bussen!
Scanian är robust, och i mitt tycke trevligare att köra än volvo. Helmark är ju lite hemsmide, men fördelen med dom är att det används mycket standardkomponenter och att det inte finns så mycket högteknologisk ingenjörskonst i dom.. när det trillar ner en skruv från golvet skruvar man tillbaka den helt enkelt =)
Ni kan kanske få problem när ni ska meka med el och kabeldragningar, eftersom montaget av sånt verkar göras på känn.. men med lite pyssel ska nog den pansarvagnsliknande helmarkaren bli hur bra som helst!
Vore jättekul att få ta del av arbetet med bussen, och även få reseskildringar när den är klar.
Ska ni tillreda maten i bussen också? hur gör ni i så fall?

Ersa

Citat från: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 21:19:20 PM
Ska grejja en bild. Den är borttagen från Blocket, men där var ingen toppenbild. Just nu står den här ute och snöar över, men det ska väl bli bättre dagar.
Jag har inte hunnit kolla om det finns något foto på annat håll.

Hör av dig via PM/mail framöver, så fixar vi lite nya bilder när vädret tillåter  :)

Jan Nilsson

Frigge, jag måste också säga att jag gillar uppförandet på vägen. Vi hoppas också att den här motorn är lite släkt med den Neoplan K113 som förre ägaren sålde till Kazchakstan nyligen. Motorn hade gått 190 000, i stort sett orörd.
Chauffören ringde mig förresten vid sjutiden i morse, han som haft den under sina vingar de 7-8 000 senaste milen. Han har ju inga direkta anledningar att skryta upp den i dagsläget, men han sa att den fungerat i stort sett oklanderligt under hans tid, förutom ett brukarrelaterat missöde för ca tusen mil sedan som föranledde lite renovering.
I dag har en elektriker monterat 220-volt i den. I morgon görs en del reparationer, en del av förebyggande natur, samt service och översyn. Scania hade inte tid så snabbt, men sände oss vidare till ett kompetent alternativ. På onsdag kväll ska den städas, tvättas. Bakersta stolsraderna ska ut och kyl och frys ska monteras för resan. På torsdag packas den och på fredag morgon bär det av.

Det liknar hemsmide, ja. Jag börjar långsamt vänja mig och tycker att den är allt mindre ful, även om jag fortfarande anser att det är lite moder Ryssland över stussen.  :) Nu tror jag att vi haft mest fördelar av att det är en Helmark, inte bara för att den här exemplaret verkar mycket väl hopskruvat. När man jämför Carrusarna vi haft på lut så förefaller prisskillnaden lite orimlig. Det här är en 94:a, de var från 95 och 96. En hade i stort sett samma chassikoncept. Milen har inte skiljt så väldigt mycket. Den billigaste av dem kostade mer än dubbelt som den här.
Vogel-stolarna känns riktigt bra, även om de är lite blekta. Lutningen är generös och jag gillar att man kan skjuta ytterstolen i sidled. Bra för oss som är lite bredaxlade om höfterna.
Det kan hända att det är lite väl mycket moderniteter i den. Farthållare, ABS osv. Sådant som inte finns kan ju inte gå sönder, men jag har inte hittat något som inte fungerar än. Jo, Blaupunktradion, fast det kan bero på okunskap också. Det är ju å andra sidan helt perfekt om den inte går. Inget bråk om det gemensamma luftrummet. Eleverna lyssnar ju ändå mest på sina mp3-telefoner när de inte pratar.
Det blir förresten väldigt mycket generationsöverskridande samtal under en sån här resa.

Vi lagar mat! Först hemma och sedan på resan. Kommande sväng är det inte jag och "min" skola som åker, men vi har i stort sett samma koncept. Alla familjer lagar en måltid som räcker till alla. Vi har frysen full när vi åker. Ute i Europa kostar en köpesmiddag gärna 2-3000 om man är ett gäng på 25-30 stycken. Sen har vi en kyl och handlar lokalt där vi far fram. Vi har ett par P11:or och  ett militärt "jägarkök", en murikka på ben och en benställning till där vi kokar ris, spagetti eller vad det kan vara i stor kastrull. Ett partytält räddar situationen hjälpligt vid regn om det inte blåser alltför mycket. Vid stoppen städar eleverna bussen och slänger skräp. Vid varje måltid finns ett elevarbetslag som fixar det mesta med en vuxen som ledare.

Personalsammansättningen varierar. Vi hade i fjol förutom lite löst folk som lärare och någon rektor (chaufför och ytterst ansvarig) med oss en begagnad militär från K4 (chaufför, kock, mek och alltiallo), en f.d. Swebusschaufför, en bussmek (som inte kan stava till "omöjligt"), en distriktsläkare (polskfödd som var ovärderlig vid ett litet kinkigt läge vi hade med en duktigt tjock, fet och förgrymmad trafikpolis i Polen) och en civilingenjör (fotograf och data- och bloggansvarig) som vid ett tillfälle fick göra en hållfasthetsberäkning på en liten hemsmidd polsk bro.  Vi hade förirrat oss ut på en byväg väg som bara blev mindre och mindre och till slut liknade kostig. Bussen kärde tom över och bron höll! Det behövs en del personal så att man kan vara "ledig" ibland.
Skolan som ska ut nu har också en spännande samling vuxna.

Verspieder, jag ser fram emot en liten fotosession någon dag! Har du förslag på omgivning och bakgrund?
Sen får vi väl hoppas att vi får lite foton från resan framöver.

frigge

Citat från: Jan Nilsson skrivet 14 april 2008, 23:06:39 PM
Vi lagar mat! [...] Vi har ett par P11:or och  ett militärt "jägarkök", en murikka på ben och en benställning till där vi kokar ris, spagetti eller vad det kan vara i stor kastrull. Ett partytält räddar situationen hjälpligt vid regn om det inte blåser alltför mycket. Vid stoppen städar eleverna bussen och slänger skräp. Vid varje måltid finns ett elevarbetslag som fixar det mesta med en vuxen som ledare.

Aha. Smart lösning faktiskt, jag såg framför mig busskorvkokare fyllda med makaroner och en 220-V-platta med stekjärn på och hela bussen insmord med baconfett efter tre dagar =P
(även om korvkokaren faktiskt är underskattad för matlagning)
Men det låter som suveräna pedagogiska resor, förutom lärdomen på resmålen kommer ungarna hem och har lärt sig samarbeta med tilldelade grupper samtidigt som de haft roligt. Kul att såna här projekt genomförs, och jag ser fram emot att följa dokumentationen. Om ni inte behöver en extraförare till något spännande ställe så att man kan uppleva det i verkligheten vill säga ;)

Danne B.

Har följt den här tråden och kände att det väl var dags att skriva nå´t ord också... :)

Så... Grattis till bussen! Och ja, bilder vill vi ju se! ;)

Jag har en fråga, kanske är det jag som är lite seg men, vad är det för inriktning på undervisningen på era resor? Vad "tillhör" ni för pedagogik?

Lycka till på resorna!

//Danne

Jan Nilsson

*skrattar gott åt frigges korvkokare*  ;D Vad menar du att man kan göra mer i korvkokaren?

Nja, det måste ju vara någorlunda rationellt och matlagningen måste ske utanför bussen. Vi åker ju när det är plusgrader. *s*
Mjo, vi har funnit att de här resorna kan betyda mycket för högstadieeleverna. På så många sätt.
Vi får höra av oss när vi behöver förare. Efter förra turen med "Gamla Bettan", hade vi rätt många erbjudanden om chaufförshjälp. Jag sa att nästa resa fick göras med bara chaufförer. Rymdes inga fler. *s* Men, när det bär till är ju de flesta upptagna.

Danne B, Tack! Skolorna har en kristen grund. Pedagogiken får väl sägas ha en allmän inriktning och eleverna har all  möjlig bakgrund. Religiösa, av klart olika slag, och ickereligiösa. Små friskolor får också ofta hyfsat stor andel elever som haft svårt att finna sig tillrätta i sina skolor och många som kanske har lite uppförsbacke eller behöver mer lugn och ro. Resorna kan bli en fullträff inte minst för de senare kategorierna. Vi brukar berätta rätt mycket i micken under resans gång, kommentera det man ser, platser och förhållanden där man passerar. Det kan betyda massor för t.ex. en dyslektiker som inte alltid får så väldans mycket av en bok. Vi har märkt att mycket av det berättade går in och stannar kvar och kommer igen i andra sammanhang.

Servicen blir mer omfattande än vad vi tänkte från början. Osäkerhet om t.ex. kardanoljan gör att vi byter rubbet, fast allt nog funkat första resan enligt förra ägarens uppgifter. Det blir en del rör och ledningar också, för säkerhets skull. Går något sönder ska det inte vara för att vi slarvat eller ägnat oss åt önsketänkande.
Vi hade kunnat göra det mesta, egentligen allt, själva om det funnits tid för ideellt fritidsarbete, men nu blir det verkstadsjobb istället. Det vi prutade på bussen ryker nog nu. Vi får bli mer ekonomiska sen istället.
Elen är inne och funkar. Nu ska vi se om frysen och kylen går in också.
Fredag 0500 ska det rullas! Kan innebära att det blir en del nattjobb för skolan som ska iväg.

frigge

Citat från: Jan Nilsson skrivet 15 april 2008, 23:26:58 PM
*skrattar gott åt frigges korvkokare*  ;D Vad menar du att man kan göra mer i korvkokaren?

Fredag 0500 ska det rullas! Kan innebära att det blir en del nattjobb för skolan som ska iväg.

Det blir ju inte så jättevarmt i den, men ägg borde gå att koka =)
Hittar inte någon länk nu, men i tyskland där dom är glada för att äta ofta går det att köpa färdigrätter avsedda att värmas i korvkokaren.. man slänger ner en inplastad måltid i det varma vattnet och väntar helt enkelt! Har dock inte vågat provsmaka..

Hoppas att ni får allt fixat innan avresan och att inget går sönder på vägen!

Jan Nilsson

Borde gå att köra palt i korvlådan.  :)

Ersa

Citat från: Jan Nilsson skrivet 14 april 2008, 23:06:39 PM
Verspieder, jag ser fram emot en liten fotosession någon dag! Har du förslag på omgivning och bakgrund?
Sen får vi väl hoppas att vi får lite foton från resan framöver.

Så långt hade jag inte ens tänkt, men nu när du säger det går det ju alltid att ta en sväng till Ön, Degernäs eller Kolbäcksbron för att ställa upp fordonet snyggt.  :)

Citat från: Jan Nilsson skrivet 15 april 2008, 23:59:21 PM
Borde gå att köra palt i korvlådan.  :)

Då dyker jag garanterat upp!  ;D

Jan Nilsson

Verspieder, kan bli svårt att få fram tid till det hela nu när tidsschemat är så pressat innan fredag morgon. Vi får se hur det kan gå. Skulle gärna visa upp henne tvättad och snygg.

frigge, kom just på att det saknas korvlåda. Palten och äggen får stekas på muurikkan i alla fall.  ;)

Jan Nilsson

Verspieder, nu står hon och vilar till sig i Vännäs. När smutsen var väck blev den ganska mogna bussen ett snäpp snyggare. En del säten är ute, frysen är inne. Blir nog ny kyl. Ska lastas torsdag kväll. Din arbetskamrat H.G. vet nog var hon befinner sig till olika tider. Men, det kan ju bli foton när de kommer tillbaka istället.

Jan Nilsson

Nu rullar de om fem timmar. 600 mil är det tänkt. (tror det blir lite till)
Jag tog ett par foton med min mobil där hon stod utanför Vännäs buss i morse. Hade inte med mig min G7. Men jag har inte kommit över tekniktröskeln så jag vet hur jag får in mobilbilder här.
Gissar att bussar är "den" här inne, men våra tidigare ekipage har haft kvinnonamn. Gudrun och Gamla Bettan hette vår gamla B58 från -79, beroende på vilken skola som var ute.
Vår Helmark från -94 är ännu inte namngiven, vad jag vet. Men det är nog en "hon", kantigheten till trots.