Udda Säffle - Vet någon något?

Startat av Jan Nilsson, 06 april 2008, 20:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Hej!

http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Turistbussar/Volvo-B10M-Konferensbuss/6e7d2fd6-0cd1-4465-8a69-473f7df34db8.html

Det här är ingen vanlig fågel på några breddgrader. En Säffle "Turist och konferens". Enligt uppgift byggdes det två eller tre Säffle med turiststuk. Stämmer det tro? Någon som vet något om den här bussen, PMO 472?
Visst borde t.ex. vindruta vara någon standardkomponent någonstans ifrån? Eller kan man ha gjort en specialruta för en så liten serie? Kan det finnas karosserireservdelar över huvud taget? Vore ju trist om man får en liten smäll där fram och sen får bygga egen front. Hade varit mumma att få tag i någon "Säffleman" som vet saker.
Bussen har gått knappt 50 000 mil, tyvärr mest på västkusten.
Tacksam för respons.

Verspieder och andra tipsare, jag har inte hittat något i norr hittills. Den buss som varit huvudalternativet och som vi haft reserverad i en månad drogs tillbaka härom kvällen. Blir inte inbytt.

Henrik Palmqvist

Nu är jag inte speciellt uppdaterad i ämnet, men visst kunde man välja om man ville ha s.k. A- eller B-front, det är väl så de kallas. Har nog sett en hel del Säffle med B-front, om det nu heter så. Har för mig att den vanliga fronten är en A-front. /Henrik

Jan Nilsson

Glömde en sak.
Bussen har fästen för skidbox. Tror någon att det går att få tag i en sådan som passar eller kan anpassas? Lastutrymmet under är iinte stort.

Jan Nilsson

Henrik, så de frontdetaljer man ser på bilden är standardsaker som i alla fall finns på skroten?

Greger Larsson

Ja, det här ju en mycket "behändig" buss som säkert är i bra skick och inte har gått så mycket. Som ny gick den hos Volvo därefter hos ett mindre bussbolag som blev uppköpt av Orusttrafiken. Där tyckte man kanske bussen var udda så den har varit till salu hos deras samarbets/sälj/partner BK Invest i några år. Fronten är original Säffle fast det har väl inte sålts så många såna här högbyggen. Vindrutan kan kanske vara svår att få fram men den är delad så kostnaden blir väl isåfall lägre.

/GL


Peter Öden

Hej !

Swebus 3549 levererades som ny i "Wasatrafikdesign".
Bussen finns hos Swebus Gävle nuför tiden.
Denna torde nog vara den enda Volvo B 12 med Säfflekaross.

Mvh Peter Ö

Jan Nilsson

Greger. Jag gillar ordet "behändig"! Huvudsaken att man kan få fram en ruta när det behövs.

Lars, motorn blir helt enkelt för trött med klimatanläggning? Det var inte G7, undrar om det inte var en vanlig 8-växlad rangelåda. Den är 11,2 meter om jag minns rätt.

Peter, icke B12, B10 mittmotor. Den här står på Orust.

Jan Nilsson

Lars, har du någon aning om vad man får slanta upp för gamla skidlådor? Så där ungefär.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan Nilsson

Så bilderna är på en lite yngre syster till bussen på Orust?
Vad säger ni om byggkvaliteten och hållbarheten på dessa sällsynta fåglar? Hur är det med rosten? Meken jag hade med mig när vi tittade på PMO 472 för några veckor sedan ansåg att "allt som någon gång skulle loss var fastrostat", men den fick inga rostanmärkningar på besiktningen förra veckan. Det handlar kanske mer om för mycket stillastående (den har gått på en del uthyrning i slutet) och allmän "västkustsk" ytrost.

Jan Nilsson

Lars, ingen höjdare alls? På grund av slöhet, krångel, förbrukning eller annat?

Hälsa din granne att jag bjuder 750, om vi köper bussen. *s*

Jan Nilsson

Lars, så lådan byttes ut? Grovhuggna och svårväxlade lådor, eller?

Greger Larsson

Ang växellådan (om det nu är manuell 8-vxl) så fanns i Norrbotten två Volvo B10M demobussar(van Hool) med denna låda, den ena hos Norrbottens Trafik, den andra hos Pitedalens Trafik. Den senare hamnade sedan hos Kålaboda Buss, där kan säkert Bäckströmmarna berätta hur(och om) denna(lådan)funkade.
Ang motorn tycker man att den borde räcka till en 11-meters buss när samma motor satt i ledbussar för 110-120 pass. Jan, kom ihåg att Lars Ö är Scaniaf-n ;)

/GL

michael k

att kalla denna modell för turistbuss var ju att ta i
lika lite lite som en euroliner är det
är inte den 8växlade en zf den med?

Jan Nilsson

Greger, vi kör ju med lätta passagerare och kanske i snitt kring 20 stycken. Problemet med den är lastutrymmet, huvva så litet!
Så Lars gillar Scania, ja, vem gör inte det? *s* (Fastnade lite för den Scania som försvann)

michael, jo, det är nog att ta i, men jämfört med Säffles vanliga produktion är det åt turisthållet i alla fall. Men som sagt, ingte bagageutrymmet!