Huvudmeny

Shorts problem

Startat av 1896, 08 augusti 2018, 13:14:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

1896

Detta trodde jag tillhörde det förgångna:

www.bussmagasinet.se/2018/08/kortbyxor-pa-bussforare-ser-oklatt-ut

BSB101

Varför denna längtan efter kortbyxor? Med rätt material i (lång)byxorna så är det inga problem. Handlar mer om i så fall om att byxorna man har att välja på inte har ett material som är anpassas efter värmen.



1896

Ska man inte vara fri att välja det själv ? När det är varmt ute så går ju var och varannan människa ändå i shorts, så vad gör det om en bussförare visar lite håriga ben ?

Taunusch

Allt som en busschaufför, dennes arbetsgivare och trafikhuvudman gör på sitt arbete är för resenärerna.

Jag ska inte tala för någon annan men jag har mycket svårt att resenärerna bryr sig det minsta om chauffören har långa eller korta byxben. För mig finns många punkter som kommer långt före; exempelvis förarens körsätt och bemötande.


CW66

För att gå tillbaka till ämnet:

Jag tycker kortbyxor inte hör till en uniform. Vad är det som är så svårt att acceptera att ni jobbar i ett yrke där man har uppsatta uniformsregler och skall se pråper och seriös ut?
På mitt arbete skulle det vara otänkbart att gå omkring i kortbyxor och visa upp sig för internationella kunder, så även för svenska. Vissa kulturer och religioner har till och med väldigt svårt att acceptera att man måste visa bara ben eller armar. Att se pråper ut med långbyxor och slips på är att visa att servicenivån är hög och produkten är bra. Kortbyxor är något man använder på sin fritid!

Kunden ser inte hur du beter dig innan de sett dig köra, prata, handla osv, utan kunden ser dig genom första intrycket - hur du ser ut utåt. Ett pråpert utseende där man ser ut som att man bryr sig ger också ett gott intryck till kunderna - du är ju företagets representant.

Och tänk på - du är ju till för kunderna - det är väl inte tvärtom...eller?
Kunden kommer i första hand - du kommer sedan....kunderna bryr sig långt mer än vad du tror...

Och att vara hel, ren och se pråper ut har inte ett dugg med upphandlingar att göra!

Merikarhu

Självklart kan man kombinera kortbyxor med skjorta och ändå se proper ut.
Det har fungerat ypperligt åtminstone de senaste 15 åren på Göteborgs Spårvägar där undertecknad kör. Förstår inte varför andra bolag ska trilskas och tvinga förarna att köra i långbyxor.

/Merikarhu

CW66

Nej, tyvärr.
En uniform innehåller inte kortbyxor.
Arbetskläder gör det.

Jag tror många glömt vad uniformen innebär egentligen. Tycker du att du verkligen att du är en bra representant för företaget utåt när du går omkring i shorts som om du vore hemma och inte på ditt arbete?

Uniformen skyddar dig även som tjänsteman när du utövar ditt yrke. Brukar du se poliser, väktare, flygplatspersonal etc i kortbyxor?

Sluta tänka på dig själv, och börja tänk ur kundens synvinkel istället. Du har valt att arbeta med kunder....visa det

Eller kan vi börja ha mjukisbyxor på oss när vi kör - vi kör väl lika bra för det. Och för FÖRAREN är det ju skönt att ha på sig - han skiter väl i kundens uppfattning, bara föraren känner sig bekväm.

Jag har varit en del i Asien - och fastän det ständigt ligger runt +30 där så har jag då ALDRIG sett en uniform med kortbyxor - konstigt att de klarar det året om, men vissa här inte klarar det några extremt varma dagar på sommaren utan att gnälla....

Med risk för ännu mer gnäll, så tycks det vara skillnad på hur man uppfattar sitt kundbemötande om man kör linjetrafik eller turistbuss.
För oss inom beställningstrafik skulle det vara helt otänkbart med kortbyxor, då vi som jag skrev innan bemöter kunder varje dag, särskilt många internationella som inte alls uppskattar att man är hemma på sitt arbete, utan uppfattar föraren med en helt annan status än vad vi i Sverige tycks göra.
Varför skall kunderna i linjetrafiken bemötas annorlunda?

Anders Noren

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 augusti 2018, 07:39:58 AM
Jag tror många glömt vad uniformen innebär egentligen.

Den innebär enhetlig klädsel. Uniform = enhetlig. Resten är bara tyckande, om det inte finns konkreta arbetsmiljöskäl att förorda ett visst plagg (t.ex. flamsäkra långbyxor).

I Sverige TYCKER vi att kvinnor, men inte män, får visa benen.

buskörare

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 augusti 2018, 07:39:58 AM
Nej, tyvärr.
En uniform innehåller inte kortbyxor.
Arbetskläder gör det.

Jag tror många glömt vad uniformen innebär egentligen. Tycker du att du verkligen att du är en bra representant för företaget utåt när du går omkring i shorts som om du vore hemma och inte på ditt arbete?

Uniformen skyddar dig även som tjänsteman när du utövar ditt yrke. Brukar du se poliser, väktare, flygplatspersonal etc i kortbyxor?

Sluta tänka på dig själv, och börja tänk ur kundens synvinkel istället. Du har valt att arbeta med kunder....visa det

Eller kan vi börja ha mjukisbyxor på oss när vi kör - vi kör väl lika bra för det. Och för FÖRAREN är det ju skönt att ha på sig - han skiter väl i kundens uppfattning, bara föraren känner sig bekväm.

Jag har varit en del i Asien - och fastän det ständigt ligger runt +30 där så har jag då ALDRIG sett en uniform med kortbyxor - konstigt att de klarar det året om, men vissa här inte klarar det några extremt varma dagar på sommaren utan att gnälla....

Med risk för ännu mer gnäll, så tycks det vara skillnad på hur man uppfattar sitt kundbemötande om man kör linjetrafik eller turistbuss.
För oss inom beställningstrafik skulle det vara helt otänkbart med kortbyxor, då vi som jag skrev innan bemöter kunder varje dag, särskilt många internationella som inte alls uppskattar att man är hemma på sitt arbete, utan uppfattar föraren med en helt annan status än vad vi i Sverige tycks göra.
Varför skall kunderna i linjetrafiken bemötas annorlunda?

Hur ofta sitter ni inom beställningstrafiken i bussar som håller runt 40 grader inuti?
Jag får ofta frågan varför jag inte har shorts eller kjol på mig i värmen. Av vilka? Jo resenärerna.
Och jag har sett flera poliser med shorts, de cyklande poliserna har det ibland.

igel

Citat från: BSB101 skrivet 08 augusti 2018, 15:49:56 PM
Varför denna längtan efter kortbyxor? Med rätt material i (lång)byxorna så är det inga problem. Handlar mer om i så fall om att byxorna man har att välja på inte har ett material som är anpassas efter värmen.
När långbyxorna är svarta och till stor del av syntet med nylonförstärkta lår, så är kanske inte önskan orimlig. Det är en så kallad all season-byxa, antagligen av kostnadsskäl.   

Taunusch

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 augusti 2018, 07:39:58 AM
Nej, tyvärr.
En uniform innehåller inte kortbyxor.
Arbetskläder gör det.

Uniformen skyddar dig även som tjänsteman när du utövar ditt yrke. Brukar du se poliser, väktare, flygplatspersonal etc i kortbyxor?

Polisuniformen kompletterades med shorts i början av 90-talet. Parkeringsvakter har det sen många år i flertalet städer.

Det är inte på något sätt förenat med några problem gällande tjänstemannaskyddet.

Jona

HEJ

Min personliga åsikt, men vill inte döma någon som tycker annan.

Men min personliga åsikt är att jag vill att alla som har uniform/arbetskläder ska ha långbyxor, oavsett yrke.
I alla fall dom yrkena där man direkt träffar kunder, som busschaufförer  eller butikspersonal.

Jag gillar inte att den personal jag träffar har shorts. Men jag behandlar dom inte sämre, eller otrevligt om dom har det, utan tycker bara inte det är snyggt.

Jag är i ett yrke där man inte behöver arbetskläder och uniform men eftersom jag föredrar att personal har åtminstone en tröja med företagets logga på så man ser vem som är .tex kund och vem som är personal i te.x butiker och framförde mina åsikter till mina chefer.

Så därför är jag den ända på firman med företagslogga på kläderna. Keps/mössa tshirt/tjocktröja, jackor mm, allt har företagsloggan i tryck. För jag ville se proper och presentabel ut.

Har aldrig shorts, vare sig privat eller under arbetstid, men samtidigt, trotts jag själv inte gillar synen av shorts på uniformerad/arbetsklädd personal, så kommer jag inte säga något åt dom.

Men när en arbetsgivare kräver att dennes anställda inte ska ha shorts, utan långbyxor, då blir jag innerst inne glad och medhåller i det tysta.
Typ då...

/J
MVH Filosofen Jona

1896

Det skulle väl kunna vara ett arbetsmiljöskäl att få bära shorts varma dagar ?

buskörare

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 augusti 2018, 18:50:02 PM
Det skulle väl kunna vara ett arbetsmiljöskäl att få bära shorts varma dagar ?

Ja. Kan man inte se till att bussarna har en dräglig arbetsmiljö så ska de också godta shorts tycker jag. Sen är jag rätt säker på att det finns många med shorts som trots det ger kunden en mycket bättre service än kollegan med långbyxor. Inom bussbranschen (linjetrafiken då) borde service ut mot kund vara viktigare än om byxorna går nedanför knäna. Det finns i så fall saker i uniformer som ser mycket värre ut än shorts.

Lars-Håkan_E

En fundering.

Hur många av er har använt shorts vid busskörning?

Jag har sommartid varselshorts som används vid vagnvård och förflyttning av bussar (ganska långa sträckor ibland) och personligen tycker jag att det blir varmare/svettigare med shorts just genom solstrålningen än med bomullsbyxor, det gäller även privata shorts.

Och visst har vi fungerande klimatanläggningar i bussar som kör beställning, långlinje och i kombination med skoltrafik, men det blir rejält varmt under de alltid förekommande långa väntetiderna.