Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 21 mars 2008, 11:34:06 AM

Titel: Gävle
Skrivet av: Peter Öden skrivet 21 mars 2008, 11:34:06 AM
Hej !

Tidigare har det aviserats om linjeindragningar i Gävles tätortstrafik.
Bl.a. ska linje 11 på delen Rådhuset-Sörby-Hemlingby dras in, servicelinje 16
också dras in vilket vållat proteststorm hos pensionärer som väl flitigast utnyttjar linjen,
vad beträffar indragningen av linje 15 från Högskolan till Sätra är ännu inte sista ordet
sagt om detta.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Gävle
Skrivet av: Anders Noren skrivet 24 mars 2008, 21:32:09 PM
Arbetarbladet skrev om det (http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=606941&avdelning_2=101) här om dagen.

Synd att linje 15 till Sätra inte fått tillräckligt mycket passagerare. Linjen var intressant ur ett rent principiellt perspektiv eftersom den var något så ovanligt som en tvärförbindelse. Trafiken var kanske överdimensionerad. Ursprungligen talades det om att låta några turer gå till och från Sätra, men när trafiken väl inrättades så fläskade man på med halvtimmestrafik direkt. Kanske hade den också lockat fler resenärer om den gått ända till Sätra centrum i stället för att vända en hållplats före. Tvåan är ju vid vissa tider på dygnet i behov av avlastning. Å andra sidan så finns (fanns?) det inte plats för fler bussar, framför allt inte för tidsreglering, vid Sätra centrum.

Kvartstrafik till stadsdelen som inte får heta Alderholmen, njaee...

Anders
Titel: SV: Gävle
Skrivet av: Jona skrivet 27 mars 2008, 18:21:37 PM
En fundering jag har när det gäller Gävle, varför kan man inte göra så att en linje kan köra mot Andersberg centrum sedan vidare upp Murmästaregatan upp till Fridhem och vända i sin gamla vändslinga. Då kan även dom som bor efter den föredetta linjen (minns ej nummer just nu, var det 7?) få närmare till hållplatsen plus att övriga delen av linje 3 kan få förstärkning.

/J

Titel: SV: Gävle
Skrivet av: Anders Noren skrivet 27 mars 2008, 22:05:19 PM
Citat från: Jona skrivet 27 mars 2008, 18:21:37 PM
En fundering jag har när det gäller Gävle, varför kan man inte göra så att en linje kan köra mot Andersberg centrum sedan vidare upp Murmästaregatan upp till Fridhem och vända i sin gamla vändslinga. Då kan även dom som bor efter den föredetta linjen (minns ej nummer just nu, var det 7?) få närmare till hållplatsen plus att övriga delen av linje 3 kan få förstärkning.

/J

Dagens linje 10, som är densamma som den f.d. linje 7, går Skogmursvägen-Vinddraget och har ändhållplats i Andersbergs centrum. Linje 7:s avgångar gick från Andersbergs centrum vidare till antingen ändhållplats Höjersdal (längs Murmästargatan, alltså) eller till ändhållplats Stormgatan. När 7:an blev 10:an drogs emellertid linjen in bortom Andersbergs centrum. Eftersom de flesta boende i Höjersdal bor inom 400 meter (och alla inom 600 meter) från någon av linje 2:s eller linje 10:s hållplatser på Skogmursvägen eller Västerbågen har man förmodligen gjort bedömningen att en utökning av trafiken till Höjersdal inte ger tillräckligt många resenärer för att det ska vara värt det. Det kan vara så att en förlängning av linjen skulle kräva fler omlopp, alltså fler bussar och fler chaufförer.

Däremot så bör det vara idé att titta på helt ny busstrafik till Hemlingby köpcentrum, via Sörby eller Hemsta, eftersom man fram till 2013 planerar för en utbyggnad till ca 90 000 kvadratmeter butiksyta BTA (brutto) och ca 3 500 parkeringsplatser. Storleksmässigt är detta att jämföra med Birsta (Sundsvall), Barkarby (Stockholm), Tornby (Linköping) och Väla (Helsingborg). Tillägg: 108 000 kvadratmeter BTA ska det vara, plus en reserv om 40 000-50 000 kvadratmeter BTA och 1600-2300 parkeringsplatser efter 2013.

Anders