Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 21:54:35 PM

Titel: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 21:54:35 PM
Startar en ny serie med färjor i Sverige. De gula vägfärjorna är lite av mina favoriter och jag kör gärna en omväg för att få åka med dem. Om jag har medresenärer brukar de alltid sucka:
- Nä, vi skall väl inte åka färja nu igen.
Här några färjor från Bohuslän och den ena med klar anknytning till Evert Taube.

(http://www.savenfjord.nu/14.vagforum/malin.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/14.vagforum/maj.JPG)
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Axel skrivet 18 juli 2007, 00:48:40 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2007, 21:54:35 PM
Startar en ny serie med färjor i Sverige. De gula vägfärjorna är lite av mina favoriter och jag kör gärna en omväg för att få åka med dem. Om jag har medresenärer brukar de alltid sucka:
- Nä, vi skall väl inte åka färja nu igen.
Här några färjor från Bohuslän och den ena med klar anknytning till Evert Taube.

Är dom där Västtrafiks eller Vägverkets?

Jag såg nämligen på Västtrafiks hemsida, http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Hogsasong-for-Vasttrafik---ett-av-Sveriges-storre-rederier/ (http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Hogsasong-for-Vasttrafik---ett-av-Sveriges-storre-rederier/) att Västtrafik skryter med att vara ett stort rederi. Jag som trodde att dom bara ägde ett halvdussin båtar.
Fartyget dom visar på bilden är ett av Connex' fordon.

EDIT: Kom just på att bolaget som köpte Styrsöbolaget bytt namn till Veolia.
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2007, 22:00:33 PM
Citat från: Axel skrivet 18 juli 2007, 00:48:40 AM
Är dom där Västtrafiks eller Vägverkets?

Jag såg nämligen på Västtrafiks hemsida, http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Hogsasong-for-Vasttrafik---ett-av-Sveriges-storre-rederier/ (http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Hogsasong-for-Vasttrafik---ett-av-Sveriges-storre-rederier/) att Västtrafik skryter med att vara ett stort rederi. Jag som trodde att dom bara ägde ett halvdussin båtar.
Fartyget dom visar på bilden är ett av Connex' fordon.

EDIT: Kom just på att bolaget som köpte Styrsöbolaget bytt namn till Veolia.

Det är Vägverkets färjor, även om de finns medtagna också i Västtrafiks tidtabeller. När Västtrafik säger att de är ett stort rederi ljuger de, men de köper en hel del rederitjänster. Mest känt är Styrsöbolaget (vilket namn ännu behålls men ägandet är som du skriver). Men det finns också Kosterbåtarna, båtarna till Gullholmen och Lysekils hamn (som kör Lysekil-Fiskebäckskil) till exempel. Och Älvsnabben i Göteborg.
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Axel skrivet 19 juli 2007, 23:32:39 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2007, 22:00:33 PM
Det är Vägverkets färjor, även om de finns medtagna också i Västtrafiks tidtabeller. När Västtrafik säger att de är ett stort rederi ljuger de, men de köper en hel del rederitjänster. Mest känt är Styrsöbolaget (vilket namn ännu behålls men ägandet är som du skriver). Men det finns också Kosterbåtarna, båtarna till Gullholmen och Lysekils hamn (som kör Lysekil-Fiskebäckskil) till exempel. Och Älvsnabben i Göteborg.


Älvsnabben körs av Styrsöbolaget, ägt av Veolia.

Men det finns färjor i Västergötland som inte omfattas av Västtrafiks rederiverksamhet. Taxan är därefter. Jag tänker på Lina i Töreboda.
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2007, 09:07:14 AM
Citat från: Axel skrivet 19 juli 2007, 23:32:39 PM

Men det finns färjor i Västergötland som inte omfattas av Västtrafiks rederiverksamhet. Taxan är därefter. Jag tänker på Lina i Töreboda.

Som jag skrev i ett annat inlägg har Lina högst taxa inom hela Västtrafikområdet. Nämligen om man räknar längsta möjliga antalet meter man kan åka på en biljett. Å andra sidan kostar den bara 50 öre - eller är det en krona nuförtiden?
Var vi inte överens om att Västtrafik inte har någon rederiverksamhet. Ingen buss- eller tågverksamhet heller? De köper in sig på sådan verksamhet, men det är en annan historia. Och Västtrafik betalar inget till Vägverket för att deras färjor ingår i deras utbud.

Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Richard1250 skrivet 18 juli 2008, 17:28:33 PM
Jag har en bild på en gul färja vet dock inte vart den är tagen misstänker att det kan vara Stockholms skärgård men ej 100.

(http://farm4.static.flickr.com/3029/2680186946_33790c8429.jpg?v=0)
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Camilla skrivet 18 juli 2008, 17:33:34 PM
Bilden är tagen på rindö och det är stenslätten man ser på andra sidan. farleden heter oxdjupet
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Richard1250 skrivet 18 juli 2008, 17:34:38 PM
Tack för informationen  :)
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Camilla skrivet 18 juli 2008, 17:36:26 PM
Glömde ju skriva att det är i stockholms skärgård
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Richard1250 skrivet 18 juli 2008, 17:38:05 PM
Jo jag misstänkte smått att det var där jag har fotat den  :)
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 18 juli 2008, 22:17:51 PM
Kan det stämma det jag har hört, att V.V är världens 6:e storsta rederi? / Henrik
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2008, 22:41:43 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 18 juli 2008, 22:17:51 PM
Kan det stämma det jag har hört, att V.V är världens 6:e storsta rederi? / Henrik

Vägverket Färjerederiet, som det officiellt heter, är i varje fall Sveriges största rederi enligt http://www.farjerederiet.se/files/vvfRederiet.aspx. Och enligt Wikipedia (ta det alltså för vad det är) är det faktiskt världens sjätte största rederi om man räknar antalet passagerare.
En av resenärerna hos dem i tisdags var min bil och jag. Vi lyckades hinna med tre färjor denna dag.
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: IngemarJ skrivet 03 augusti 2008, 23:55:44 PM
Hej!

Jag har bidragit idag, var och fikade på Fotö, Café Boa idag, en av mina traditioner när sommaren börjar närma sig slutet, i år stänger de emellertid tidigare än vanligt och jag misstänker att det är OS som är skuld till det också eftersom folk kommer att sitta klistrade framför tv-apparaterna och inte komma till dem.

Hälsar

Ingemar
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: bastuper skrivet 04 augusti 2008, 01:01:08 AM
Nu vart man helt plötsligt lite nyfiken på vad Sävenfjord själv kör för fordon  ;D

Själv går jag - eller kallades det för apostlahästarna?

Eller så använder jag mig av cykeln  ;)
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: BMJ skrivet 28 augusti 2008, 22:47:55 PM
En bild till på linfärjan över Nordströmmarna från i sommras.
(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Boat/nordstrommarna_1.jpg)

En mer känd färjeled i närheten är Gullmarsleden mellan Finnsbo och Skår. Vägverket har på Lysekils kommuns uppdrag utrett vad en fast förbindelse över eller under Gullmarn skulle kosta, om jag minns rätt så skulle kalaset gå på ca 2miljarder. Tror nog att färjorna får gå ett tag till.
Leden öppnades 1976 (om jag minns rätt), i sama veva som Scanraff (numera Preemraff) anlades vid Brofjorden.
Färjeleden är en del av Lv161 mellan Lysekil och Uddevalla. Vägen har skiftande standard, utfarten från Lysekil (delas med Lv162 mot Munkedal) har relativt bra standard, likaså sträckan till färjeläget vid Finnsbo.
På Bokenässidan av färjeleden är vägen väldigt smal och passerar genom Bokenäs samhälle med hastighetsbegränsning 50 km/h.
På en sträcka på ca 10km från färjeläget vid Skår till Rotviksbro (där Lv160 mot Orust ansluter)är vägen smal med dålig linjeföring (bla en ca 3km lång raksträcka med 3-4 backkrön). 70km/h gäller på denna sträcka. Under sommaren är denna del av vägen kraftigt överbelastad.
Från Rotviksbro till Torpmotet vid E6 byggdes vägen om till mötesfri väg med vajerräcke i två etapper (färdigt 2000).
Den västra etappen är ett rent nybygge, då trafiken leddes runt samhället Lanesund med bla en känd "grodtunnel" vid Järnklevevattnet. Den östra etappen, närmast E6 är en breddning av befintlig väg.
På bron över E6 övergår Lv161 till att bli RV44 mot Uddevalla centrum och vidare mot Trollhättan och Mariestad,men det är en helt annan historia...

Avslutar med några bilder från Gullmarsleden.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Boat/gullmaj.jpg)

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Boat/Farja.jpg)

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Boat/gullbritt.jpg)
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 30 augusti 2008, 12:28:51 PM
Citat från: BMJ skrivet 28 augusti 2008, 22:47:55 PM

Leden öppnades 1976 (om jag minns rätt), i sama veva som Scanraff (numera Preemraff) anlades vid Brofjorden.

Innan dess var kortaste vägen Göteborg-Lysekil med bil via Orust och de numera nedlagda bilfärjelinjerna Ellös-Rågårdsvik och Östersidan-Lysekil. Men med tanke på den dåvarande vägstandarden mellan Varekil och Ellös var det nog ändå snabbare landvägen via Munkedal och Hallinden.

//Jonas G
Titel: SV: Färjor i Sverige, del 1
Skrivet av: Peter Erret skrivet 27 september 2008, 15:05:05 PM
Mina "färjebilder"
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_3397.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_3416.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_3422.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_2549.JPG)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_2581.JPG)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_2585.JPG)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_2714.JPG)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_2716.JPG)
(http://www.erret.se/Bussar/Batar/Batbilder/DSC_2746.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Batar/Batbilder/DSC_2833.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Batar/Batbilder/DSC_3420.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_3660.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Resa%20till%20Aland/DSC_3663.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Batar/Batbilder/DSF_2466.jpg)
Om inget datum angivits så är bilderna från 2005-08-28 och 2005-09-10.