Linjebuss 127 i Karlskronagaraget - 1992

Startat av Mikael T Nilsson, 08 juli 2019, 09:29:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Som kompement till inlägget om Linjebuss 120 i Jönköping kommer här en syskonvagn, nr 127, fotograferad i Karlskronagaraget en sommarkväll 1992.
Jag tror inte denna vagn var långlivad i Blekinge. Den bör ha varit stationerade där ca 1990-92. Någon som vet var den var stationerad före dess?

Intressant att man frångått linjeskyltning i skyltskåpet och istället visar Linjebuss-emblemet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 juli 2019, 09:29:43 AM

Som kompement till inlägget om Linjebuss 120 i Jönköping kommer här en syskonvagn, nr 127, fotograferad i Karlskronagaraget en sommarkväll 1992.
Jag tror inte denna vagn var långlivad i Blekinge. Den bör ha varit stationerade där ca 1990-92. Någon som vet var den var stationerad före dess?

Intressant att man frångått linjeskyltning i skyltskåpet och istället visar Linjebuss-emblemet.
Tack för din bild.Det förekom mycket fönsterskyltar både med och utan Linjebuss-emblemet i skyltskåpet.
Mvh zjbus

Ulf Berlin

Trevlig bild med gamla GS bussar med också :)
Vissa av dessa kanske skeppades över österut?/Ulf

Greger Larsson

Både Linjebussen och CR111:orna från Göteborg tillhörde sannolikt Busscentrum (Uppsala) när bilden togs. Lär väl ha väntat på utskeppning.
LB127 fanns i Smålandsdistriktet som ny men flyttades till Olofström efter övertagandet av Skogsgårdhs. Tror aldrig att den gått i trafik i Karlskrona.

Mikael T Nilsson

Kul att ni uppskattade bilderna!

Jag tror en hel del vagnar som stod avställda i Karlskronagaraget denna period var utsocknes, precis som ni skriver. LB 127 gick nog aldrig i linjetrafik i Karlskrona.

GS-vagnarna stod uppställda både i garaget och vid hamnen i Karlskrona. Förmodligen för export österut, som Ulf skriver.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

GS anskaffade 1978 B42 Scania CR111M.

När GS anskaffat nyare ersättning för dessa så såg jag flera B42. De körde från Kruthusgatan av främmande förare (troligen från Polen). De skulle senare köras med färja från Karlskrona till Polen.
Tilläggas kan att
Kruthusgatan är SJ:s verkstad.

Olofström vill jag minnas körde en direktlinje Olofström till Karlskrona. Olofsträm körde annars lokal trafik i Olofström och senare linjen Kristianstad-Olofström , över Sölvesborg

När det gäller busstrafik i Olofström så hade Svensk Stålpressnings AB (ägd av Alfa Laval) ett antal egna äldre bussar. Jag gick igenom några handlingar om den interna busstrafiken där. Senare övertagen av Skogsgårds (Ingvar S) .

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 10 juli 2019, 21:42:15 PM

Olofström vill jag minnas körde en direktlinje Olofström till Karlskrona. Olofsträm körde annars lokal trafik i Olofström och senare linjen Kristianstad-Olofström , över Sölvesborg

När det gäller busstrafik i Olofström så hade Svensk Stålpressnings AB (ägd av Alfa Laval) ett antal egna äldre bussar. Jag gick igenom några handlingar om den interna busstrafiken där. Senare övertagen av Skogsgårds (Ingvar S) .

Hej,

Det stämmer. Direktlinjen mellan Karlskrona och Olofström hade nr 600 och trafikerades initialt av Skogsgårdhs. Linjebuss tog senare över Skogsgårdhs bussar, vilka då hamnade i Linjebuss 900-serie.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.