Linjebuss 0743 i Huskvarna - 8 juni 1993

Startat av Mikael T Nilsson, 04 juli 2019, 12:48:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag fortsätter lite på "Smålandstemat" som påbörjats här på Bussnack senaste veckan.

Här kommer en bild på en nylevererad Linjebuss 0743 i Huskvarna. Jag antar att Linjebuss hade någon depå i Jönköping kring denna tid.
Swebus var annars en stor entreprenör kring Jönköping då.

Notera hållplatsskylten för "Vetterleden". Jag har för mig att det handlade om linje 840 som trafikerades av både Länsbussarna Örebro och Swebus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Wetterleden kördes på 1980-talet mellan Jönköping och Örebro samt vice versa. SJ Buss och T-Buss delade på en här linjen och körde en buss var.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Trevligt. I trafikstarten 1993 fick Swebus mycket av stadstrafiken och behålla en del av den Länstrafik SJ tidigare haft. Linjebuss fick en del stadstrafik och länstrafik. Man hade depåer i Jönköping och Gränna. Många olika typer av bussar . Några nya såsom 743 (och systern 742) och en del inflyttat. Några vagnar i stadstrafiken övertogs från JKT.


Swebus 2432 var fast buss på Swebus omlopp på Wetterleden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juli 2019, 14:25:28 PM
Wetterleden kördes på 1980-talet mellan Jönköping och Örebro samt vice versa. SJ Buss och T-Buss delade på en här linjen och körde en buss var.

Tack för info! Så var det. Det var T-Buss och inte Länsbussarna Örebro.

Citat från: Walter skrivet 04 juli 2019, 14:29:34 PM
Trevligt. I trafikstarten 1993 fick Swebus mycket av stadstrafiken och behålla en del av den Länstrafik SJ tidigare haft. Linjebuss fick en del stadstrafik och länstrafik. Man hade depåer i Jönköping och Gränna. Många olika typer av bussar . Några nya såsom 743 (och systern 742) och en del inflyttat. Några vagnar i stadstrafiken övertogs från JKT.

Swebus 2432 var fast buss på Swebus omlopp på Wetterleden.

Tack! :-)

Intressanta uppgifter! Ja, nu minns jag att utförandet av stadstrafiken delades upp mellan Swebus och Linjebuss.

0742 hamnade senare i SL-trafiken och stationerades i Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Mycket trevligt!

Bonusfråga: När slopades Viktoriaplan som terminal, var det till den stora linjereformen 1996?

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 04 juli 2019, 16:59:41 PM
Mycket trevligt!

Bonusfråga: När slopades Viktoriaplan som terminal, var det till den stora linjereformen 1996?

Tack så mycket! 😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 04 juli 2019, 16:59:41 PM
Bonusfråga: När slopades Viktoriaplan som terminal, var det till den stora linjereformen 1996?
I september 1996 användes i alla fall fortfarande Viktoriaplan. Linjereformen var väl i juni 1996.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael Blom

Nä, Staffan. Viktoriaplan försvann vid tidtabellsreformen i juni 1996. Bilden på 7745 är tagen vid Esplanaden som blev den nya "terminalen" i Huskvarna.
Viktoriaplan tror jag blev till vid kommunsammanslagningen 1971 och fick alltså leva i 25 år. Kan man hoppas på ett återuppstående?  :)


Staffan Sävenfjord

#8
Citat från: Mikael Blom skrivet 04 juli 2019, 18:51:18 PM
Nä, Staffan. Viktoriaplan försvann vid tidtabellsreformen i juni 1996. Bilden på 7745 är tagen vid Esplanaden som blev den nya "terminalen" i Huskvarna.
Viktoriaplan tror jag blev till vid kommunsammanslagningen 1971 och fick alltså leva i 25 år. Kan man hoppas på ett återuppstående?  :)
Förstår inte hur det kunnat bli så fel men stort tack i alla fall för rättelsen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Mikael Blom skrivet 04 juli 2019, 18:51:18 PM
Nä, Staffan. Viktoriaplan försvann vid tidtabellsreformen i juni 1996. Bilden på 7745 är tagen vid Esplanaden som blev den nya "terminalen" i Huskvarna.
Viktoriaplan tror jag blev till vid kommunsammanslagningen 1971 och fick alltså leva i 25 år. Kan man hoppas på ett återuppstående?  :)
Viktoriaplan i Huskvarna fanns långt före kommunsammanslagningen 1971, fram till dess så utgick Huskvarnaföretaget TJH:s bussar därifrån.
Här ett tidigt foto från Jönköpings läns museum: https://digitaltmuseum.se/021016291456/bussterminalen-vid-viktoriaplan-i-huskvarna
Mvh zjbus

Mikael Blom

Citat från: zjbus skrivet 04 juli 2019, 20:07:48 PM
Viktoriaplan i Huskvarna fanns långt före kommunsammanslagningen 1971, fram till dess så utgick Huskvarnaföretaget TJH:s bussar därifrån.
Här ett tidigt foto från Jönköpings läns museum: https://digitaltmuseum.se/021016291456/bussterminalen-vid-viktoriaplan-i-huskvarna
Mvh zjbus

Tack för info. Som jag minns det revs de hus som fanns på platsen kring 1970, men minnet är en bedräglig källa. Trots ett oändligt antal bussresor mellan Jönköping och Gränna på 60- och 70-talen har jag inget minne av just passagen av Huskvarna. Jag reviderar mitt antagande om när Viktoriaplan anlades.  :)

Bengt H har bilder på Viktoriaplan från april 1970 och där kan man se rastlokalen/kiosken vilken saknas på Evert Anderssons bilder på Digitalt Museum, så sent 60-tal bör det ha varit som Viktoriaplan blev till.

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44764.0

1964 fanns i vart fall inga bussar där. :)

https://kartbild.com/#18/57.78926/14.27837/0x104

zjbus

#11
Citat från: Mikael Blom skrivet 04 juli 2019, 23:50:34 PM
Tack för info. Som jag minns det revs de hus som fanns på platsen kring 1970, men minnet är en bedräglig källa. Trots ett oändligt antal bussresor mellan Jönköping och Gränna på 60- och 70-talen har jag inget minne av just passagen av Huskvarna. Jag reviderar mitt antagande om när Viktoriaplan anlades.  :)

Bengt H har bilder på Viktoriaplan från april 1970 och där kan man se rastlokalen/kiosken vilken saknas på Evert Anderssons bilder på Digitalt Museum, så sent 60-tal bör det ha varit som Viktoriaplan blev till.

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44764.0

1964 fanns i vart fall inga bussar där. :)

https://kartbild.com/#18/57.78926/14.27837/0x104
Vilka hus var det som revs? Dessa tre foton från Jönköpings läns museum är från 1960 - då TJH skötte trafiken i Huskvarna och en linje mellan Huskvarna-Jönköping och Jönköpings Stadstrafik skötte trafiken i Jönköping:
https://digitaltmuseum.org/021016291444/bussterminalen-vid-viktoriaplan-i-huskvarna
https://digitaltmuseum.org/021016291468/bussterminalen-vid-viktoriaplan-i-huskvarna
https://digitaltmuseum.org/021016368799/en-busshallplats-vid-viktoriaplan-i-huskvarna  Notera TJH:s hållplatstavla. Ser ut som samma plats här över 30 år senare:

https://www.google.com/search?q=viktoriaplan+huskvarna&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjprf2jr5zjAhWOuIsKHahaCD0Q_AUIESgC&biw=1536&bih=734#imgrc=2qHEt9XvkoxYdM:
Så Viktoriaplan blev inte till i samband med att rastlokalen/kiosken byggdes, Viktoriaplan har funnits längre än så och som bilderna visar så fanns det bussar där 1964.
Mvh zjbus

Mikael Blom

Citat från: zjbus skrivet 05 juli 2019, 00:37:27 AM
Vilka hus var det som revs? Dessa tre foton från Jönköpings läns museum är från 1960 - då TJH skötte trafiken i Huskvarna och en linje mellan Huskvarna-Jönköping och Jönköpings Stadstrafik skötte trafiken i Jönköping:
https://digitaltmuseum.org/021016291444/bussterminalen-vid-viktoriaplan-i-huskvarna
https://digitaltmuseum.org/021016291468/bussterminalen-vid-viktoriaplan-i-huskvarna
https://digitaltmuseum.org/021016368799/en-busshallplats-vid-viktoriaplan-i-huskvarna  Notera TJH:s hållplatstavla. Ser ut som samma plats här över 30 år senare:

https://www.google.com/search?q=viktoriaplan+huskvarna&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjprf2jr5zjAhWOuIsKHahaCD0Q_AUIESgC&biw=1536&bih=734#imgrc=2qHEt9XvkoxYdM:
Så Viktoriaplan blev inte till i samband med att rastlokalen/kiosken byggdes, Viktoriaplan har funnits längre än så och som bilderna visar så fanns det bussar där 1964.
Mvh zjbus

Bilderna från Digitalt museum är tidigast från 1967 eftersom de visar bussar i högertrafikutförande. Rastlokalen fanns inte när de bilderna togs men finns med på Bengts bilder från 1970.

Flygfotot från kartbild.com är från 1964 och då var ytan bebyggd med ett flertal byggnader vilka revs när Viktoriaplan anlades.

https://kartbild.com/#18/57.78926/14.27837/0x104

zjbus

Citat från: Mikael Blom skrivet 05 juli 2019, 03:14:02 AM
Bilderna från Digitalt museum är tidigast från 1967 eftersom de visar bussar i högertrafikutförande. Rastlokalen fanns inte när de bilderna togs men finns med på Bengts bilder från 1970.

Flygfotot från kartbild.com är från 1964 och då var ytan bebyggd med ett flertal byggnader vilka revs när Viktoriaplan anlades.

https://kartbild.com/#18/57.78926/14.27837/0x104
Du har säkert rätt, bildinfo på museets sida är att fotografierna är från 1960-1969. Rastlokal och kiosk uppfördes tydligen sent 60-tal-tidigt 70-tal, här ett foto från Jönköpings läns museum efter kommunsammanslagningen 1971: https://digitaltmuseum.se/021015979307/viktoriaplan-i-huskvarna-dar-stadsbussarna-har-en-knutpunkt-och-kommuntrafiken/media?slide=0
Mvh zjbus