Västervik 1990

Startat av Mikael Blom, 01 juli 2019, 21:19:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Kraftbuss 16 (f.d. 6) var en Volvo B58-60/DeltaPlan (Delta City?) från 1980.
Den närmaste bussen tror jag är Kraftbuss 30, en Volvo B10M-65/DeltaPlan Delta 200 från 1982.

M.v.h.
Ola

Mikael Blom

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 juli 2019, 15:32:46 PM


Hej,

Tack för trevliga bilder. Jag hittade denna bild i mitt arkiv i lite större format.
Tyvärr är det en lyktstolpe i vägen.

Vad trevligt med bilder på 2931, förmodligen den buss jag tillbringat flest kilometer i. Det står 16 juli 1988 under bilden men årtalet måste nog vara fel då den levererades i november -88.  :)

scaniaolsson

Gamla hederliga Volvo / Säffle med digtalsiffror i linjevisningen och hederligt rullband med destinationen !!!! Me like !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommer ihåg andra halvan på 90-talet när det fortfarande var två olika länstrafikbolag i Skåneland.
Några "vita linjer" från Kristianstad län vände ju i Helsingborg och där kunde man ibland få se de mest udda destinationer rulla förbi när man skyltade om.

Min känsla var / är att alla bussar som gick för Länstrafiken Kristianstad hade samma rulle i destinationen, i alla fall i norra halvan av länet.
För varför behövde vagnar med placering i Ängelholm annars ha destinationer som GLIMÅKRA, BROBY, OSBY m.fl. ??

Som sagt diggningsvärt på hög nivå :-D

Något som gjorde trafiken i NV Skåne lite mer klumpig var dock att de olika Länstrafikbolagen hade vars ett komradio system på två helt olika frekvensband så någon möjlighet att kommunicera mellan varandra var totalt kört.

Dock vet jag att jag sett lila vagnar i Ystadområdet som faktiskt hade dubbla radiosystem inmonterade, men det kan kanske mer berott på att det var Linjebuss som skötte mycket av trafiken där nere åt Österlenshållet med flertalet linjer över länsgränsen.

När det gäller radiosystemen så skrotades Kristianstads system på 166 MHz ner väldigt fort efter att alla vagnar började bli gula & gröna och i ganska många år höll man i med Malmöhus system som utökades till hela Skåne. Nu är dock det också historia idag.

Ber om ursäkt för den totala utsvävningen i inlägget, blev bara så glad över bilden !! :-D
Fordonsintresserad elmontör.

CD

Citat från: scaniaolsson skrivet 02 juli 2019, 21:36:39 PM
Gamla hederliga Volvo / Säffle med digtalsiffror i linjevisningen och hederligt rullband med destinationen !!!! Me like !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommer ihåg andra halvan på 90-talet när det fortfarande var två olika länstrafikbolag i Skåneland.
Några "vita linjer" från Kristianstad län vände ju i Helsingborg och där kunde man ibland få se de mest udda destinationer rulla förbi när man skyltade om.

Min känsla var / är att alla bussar som gick för Länstrafiken Kristianstad hade samma rulle i destinationen, i alla fall i norra halvan av länet.
För varför behövde vagnar med placering i Ängelholm annars ha destinationer som GLIMÅKRA, BROBY, OSBY m.fl. ??

Som sagt diggningsvärt på hög nivå :-D

Något som gjorde trafiken i NV Skåne lite mer klumpig var dock att de olika Länstrafikbolagen hade vars ett komradio system på två helt olika frekvensband så någon möjlighet att kommunicera mellan varandra var totalt kört.

Dock vet jag att jag sett lila vagnar i Ystadområdet som faktiskt hade dubbla radiosystem inmonterade, men det kan kanske mer berott på att det var Linjebuss som skötte mycket av trafiken där nere åt Österlenshållet med flertalet linjer över länsgränsen.

När det gäller radiosystemen så skrotades Kristianstads system på 166 MHz ner väldigt fort efter att alla vagnar började bli gula & gröna och i ganska många år höll man i med Malmöhus system som utökades till hela Skåne. Nu är dock det också historia idag.

Ber om ursäkt för den totala utsvävningen i inlägget, blev bara så glad över bilden !! :-D

2931 slutade sina dagar i Skånetrafiken gult så helt av vägen kom du inte.

Kul att få se lite bilder från förr!

Mikael T Nilsson

Kul att ni uppskattade bilderna! Denna variant av SJ-design på bussarna var riktigt snygg!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2019, 16:47:31 PM
Denna variant av SJ-design på bussarna var riktigt snygg!
Instämmer.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2019, 16:02:10 PM
Och ett fängelse i bakgrunden. Jag undrar om man som medlem i Svenska Omnibusföreningen hade företräde till cellerna med utsikt över busstationen. Nu är det dock försent. Anstalten lades ned 2007 och ersattes av en betydligt mer omfattande verksamhet i stadens norra delar.
Numera kan du bo där som vilken"civilist"som helst :D
https://www.fangelsethotell.se/
/Ulf

Måns Johannesson

Citat från: Ola Almquist skrivet 02 juli 2019, 19:17:27 PM
Kraftbuss 16 (f.d. 6) var en Volvo B58-60/DeltaPlan (Delta City?) från 1980.

I samma veva fick gamla vagn 16 (Volvo B59 Säffle från 1972) nytt nummer 6. Varför de bytte nummer vet jag inte.

/Måns

Ola Almquist

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 augusti 2019, 23:39:36 PM
I samma veva fick gamla vagn 16 (Volvo B59 Säffle från 1972) nytt nummer 6. Varför de bytte nummer vet jag inte.

/Måns

Nej. Omnumreringen skedde 1989 medan gamla 16 avställdes redan 1984-11-29 och skrotrapporterades 1986-12-09. I praktiken hamnade den hos brandkåren/räddningstjänsten som gjorde slut på den.

M.v.h.
Ola

Måns Johannesson

Citat från: Ola Almquist skrivet 06 augusti 2019, 01:33:20 AM
Nej. Omnumreringen skedde 1989 medan gamla 16 avställdes redan 1984-11-29 och skrotrapporterades 1986-12-09. I praktiken hamnade den hos brandkåren/räddningstjänsten som gjorde slut på den.

M.v.h.
Ola

OK, utgick från en gammal lista någon lade upp här i Buss-snack för några år sedan med den innehåller en del tveksamma uppgifter...

/Måns