Västervik 1990

Startat av Mikael Blom, 01 juli 2019, 21:19:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Blom

Fängelsetorget i Västervik i maj 1990. Längst upp står SJ 2931 från Jönköping parkerad. Nedanför 2931 står Kraftbuss vagn 16 och 54. Vilken Kraftbuss det är närmast har jag ingen uppgift på, tyvärr.

SJ Buss Jönköping körde en daglig dubbeltur på linje 325 Jönköping-Västervik. Min bästa tid som bussförare... :)


Walter

Bra miljöbild! 2931 blev senare Swebus lackad och gick en del på Expresslinerna till bland annat Malmö (832?) om minnet inte sviker.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

roggek

Andra bussen från höger (Kraftbuss 16) ser ut som en Mercedes O305, eller? ???

Mikael Blom

Citat från: Walter skrivet 01 juli 2019, 22:30:36 PM
Bra miljöbild! 2931 blev senare Swebus lackad och gick en del på Expresslinerna till bland annat Malmö (832?) om minnet inte sviker.

Jo, den gick från sommaren 1992 på 833 Jönköping-Helsingborg, senare Malmö, tillsammans med Skånes 2607.

Här en nylevererad 2931 den 7 nov 1988 på depån i Haga, Jönköping.


yngrot

Citat från: roggek skrivet 01 juli 2019, 23:59:49 PM
Andra bussen från höger (Kraftbuss 16) ser ut som en Mercedes O305, eller? ???


Nja jag tycker det ser ut som ett finskt bygge Wiima eller Ajooki ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Citat från: Mikael Blom skrivet 02 juli 2019, 09:18:34 AM
Jo, den gick från sommaren 1992 på 833 Jönköping-Helsingborg, senare Malmö, tillsammans med Skånes 2607.

Här en nylevererad 2931 den 7 nov 1988 på depån i Haga, Jönköping.


Tack för en trevlig bild på en riktig buss, den finns inte i större format?
Mvh zjbus

Mikael Blom

Citat från: zjbus skrivet 02 juli 2019, 11:09:00 AM
Tack för en trevlig bild på en riktig buss, den finns inte i större format?
Mvh zjbus

Tyvärr inte, jag skannade den för tjugo år sedan och någon större ordning har jag inte på mina originalbilder. Men hittar jag originalet gör jag ett nytt försök.

/Micke

zjbus

Citat från: Mikael Blom skrivet 02 juli 2019, 12:55:02 PM
Tyvärr inte, jag skannade den för tjugo år sedan och någon större ordning har jag inte på mina originalbilder. Men hittar jag originalet gör jag ett nytt försök.

/Micke
Inget att göra åt men tack i.a.f.
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson



Hej,

Tack för trevliga bilder. Jag hittade denna bild i mitt arkiv i lite större format.
Tyvärr är det en lyktstolpe i vägen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 juli 2019, 15:32:46 PM


Hej,

Tack för trevliga bilder. Jag hittade denna bild i mitt arkiv i lite större format.
Tyvärr är det en lyktstolpe i vägen.

Och ett fängelse i bakgrunden. Jag undrar om man som medlem i Svenska Omnibusföreningen hade företräde till cellerna med utsikt över busstationen. Nu är det dock försent. Anstalten lades ned 2007 och ersattes av en betydligt mer omfattande verksamhet i stadens norra delar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 juli 2019, 15:32:46 PM

Hej,

Tack för trevliga bilder. Jag hittade denna bild i mitt arkiv i lite större format.
Tyvärr är det en lyktstolpe i vägen.
Stort tack! Varken lyktstolpe eller fängelset i bakgrunden stör.
Mvh zjbus

Ted Selander

Det här är en rolig tråd, som omväxling till alla som rör AB-län. Tack alla för bilder.


1990 har det blivit Swebus, numera går linjen endast till Nässjö.

Walter

Är det foto eller har bussen fått en rödare stripning på Teds bild jmf med de andra bilderna i tråden där det ser mer orange ut?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Walter skrivet 02 juli 2019, 18:11:03 PM
Är det foto eller har bussen fått en rödare stripning på Teds bild jmf med de andra bilderna i tråden där det ser mer orange ut?

Det är jag som är orutinerad med tekniken, jag har svårare att få till färgnegativ i skannern/datorn, än vad gäller dia.

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 02 juli 2019, 17:49:45 PM
Det här är en rolig tråd, som omväxling till alla som rör AB-län. Tack alla för bilder.


1990 har det blivit Swebus, numera går linjen endast till Nässjö.
Tack för den bilden, det är väl samma fängelsebakgrund här som på Mikael T Nilssons bild?
Mvh zjbus