F.d. Postbuss Swebus 7732 i Umeå 1990

Startat av Mikael T Nilsson, 31 mars 2019, 11:30:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

Hittade denna f.d. Postbuss, senare Swebus 7732, fotograferad i Umeå 1990. Minns att en del av dessa Volvo boggi samt 12-meters flyttades från Norrland till andra delar av Sverige under Swebustiden (1990-talet). Men det kanske mest var de med Wiima-kaross.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Jag befann mig i Norrbotten under månadsskiftet juni-juli 1991. När jag återvände söderut så såg jag för första gången en buss märkt Swebus.
Bilden på LNJ272 kan inte vara fotograferad under 1990.

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 09 augusti 2019, 04:49:26 AM
Jag befann mig i Norrbotten under månadsskiftet juni-juli 1991. När jag återvände söderut så såg jag för första gången en buss märkt Swebus.
Bilden på LNJ272 kan inte vara fotograferad under 1990.

Tack! Det skulle nog stått 1990-tal.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Resenären

Villl minnas jag sett denna i Kronoberg på 90-talet tom i dåvarande Kronobergslack!

Mikael T Nilsson

Citat från: Resenären skrivet 09 augusti 2019, 10:41:45 AM
Villl minnas jag sett denna i Kronoberg på 90-talet tom i dåvarande Kronobergslack!

Det stämmer att några fd postbussar flyttades till Växjö. Jag har en notering att i alla fall 7742 var placerad i Växjö ca 1995.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

#6


Jag lyckades hitta en bild på 7742 som senare hamnade i Växjö.

Jag har dåligt med anteckningar gällande vilka f.d. Postdiligensvagnar som Swebus flyttade från Norrland till andra delar av landet.
Några ska i alla fall ha hamnat i Växjö, några i Värmland.
Några 12-meters flyttades till SL-trafiken och Vallentuna: 7676, 7680, 7703 & 7706.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Det var någon som gick på expresserna. 7811 var troligen en sådan-

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 11 augusti 2019, 11:27:43 AM
Det var någon som gick på expresserna. 7811 var troligen en sådan-

Stämmer bra det, 7811 en Delta Star 501 avslutade sin tjänst inom Swebus Express

Mikael T Nilsson

Tack för era kompletterande uppgifter! Ja, nu minns jag att någon eller några gick till Swebus Express.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Härligt med Wiima och snyggt montage av extraljus
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Citat från: yngrot skrivet 15 augusti 2019, 08:30:14 AM
Härligt med Wiima och snyggt montage av extraljus

Jag håller med! Extraljusen passar bra i fronten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.