Huvudmeny

Söndagsbild 92

Startat av Jona, 21 juni 2009, 00:38:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

hej

Tänkte fortsätta hyllning-turerna över utgångna kämpar. Idag tänkte jag visa lite bilder på Skelleftebuss 125 som sedan förra året inte finns kvar i Skelleftebuss ägo. Har 5 bilder på den totalt så väldokumenterad är den inte från min sida.

Det utmärkta och underbara sidan Svensk Busshistoria http://www.svenskbusshistoria.se/index.html ger följande info:

Chassinummer   YV3R13D13TA002379
Registreringsnummer    JOW476
Årsmodell    1996
Registreringsdatum    1995-11-27
BRR/Avställd    2008-10-28
Chassitillverkare    Volvo
Chassityp    B10B-70
Karosstillverkare    Säffle Karosseri AB, Säffle
Karosstyp    
Karossnummer    8084
Dörrar    1-1-0
Längd    13000
Bredd    2580
Axelavstånd    7000
Tjänstevikt    12340
Totalvikt    19000
Hästkrafter    340
Bränsle    Diesel
Passagerare    47+34
Tekniska Ombyggnader    
Motor    THD103KD
Motornummer    
Växellåda    A
Bakaxelutväxling
   
Ägarhistorik    Skelleftebuss AB, Skellefteå 125
2008-10-16 Jensen-Buss i Särna-Malung AB, Malung

Slut citat.

Yujin Zhang har förut visat en bild på bussen hos dom som tog över den från Skelleftebuss. Men dennes öde idag bortsett att den ska vara avställd känner jag inte till. Här kanske någon annan kan fylla i lite mer info.


Under vinterperioden kan man strax efter 18 på vardagarna se en ankommande buss utanför mitt fönster. 30 augusti såg jag till mitt förtret att den vanliga ordinarie vegan denna dag var ersatt av Skelleftebuss 125. Så snabbt ut med kamera och vänta in returer strax efter 18:30 skulle passera. Tyvärr valde jag lite fel inställningar och bilden blev för mörk. Ljusnade upp den i Photoshop och detta var resultatet.

Blev lite olycklig då jag trodde detta skulle bli sista chansen och fota denna individ...


...Men som tur var hade jag fel och helt oberäknad och som en trevlig överraskning dök den helt plötsligt upp som ankommande buss på linje 207en dag i mitten av mars förra året.


Jag och Krille skulle ut på fototur och jag väntade på honom här, med kameran i hand och fotade det som rullade förbi. Det vanliga och inget jag höjde ögonbrynen för. Så plötsligt var den bara där, detta är bild 2 från samma tillfälle som bilden ovan.


Så vart fototurer skulle gå senare under dagen blev nästan självklart, så vi möte upp bussen längs vägen mot Bureå. Bussen kör den långa vägen till Lövånger. Alltså efter Bureå kör den den långa smala och krokiga vägen via Burvik och Yttersjöbäcken. Men på bilden är den i utkanten av Norra Innervik nära gmla E4 mellan Skellefteå och Bureå.


Tar en bonusbild fotat med min gamla kompakt-kamera Olympus Camedia C-360 på 125 syskon.

Här hoppas jag att Greger L kan rätta mig, eller någon annan om jag har fel, men om jag minns rätt leverades 125 med stadsbusstolar medan 126 fick länstrafikens stolar med nackstöd.
Detta för att 125 skulle gå i staden medan 126 skulle gå på linje 208 mot Skelleftehamn.
Tror däremot att 125 fick bättre stolar med tiden.
Men dörrställningen dom leveredas med dörrställning 1 + 1 + 0 medan 125 fick 1 + 1 + 1.

125 är avyttrad såld och avställd, medan 126 däremot rullar någon morgontur under skoltid i Burträsk och därför finns i Skelleftebuss ägo ännu. Om den är påställd nu under sommarlovet vet jag inte.
Men förhoppningsvis kommer den ut och får arbeta efter sommarlovet, så jag kan få ny chans och fota den. Nämligen så att denna buss slutade dyka upp framför min lins sedan jag köpt min nikon Systemkamera.

Sammanställning: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona
MVH Filosofen Jona

virtual1

Fast nån syster är väl 126:an ändå inte? - den har ju dörrställning 1-1-0 gentemot 125:ans 1-1-1 - samt att dörr #2 sitter placerad på annat ställe, karossnumrena ligger ungeför 200 nummer från varandra med! Har den också annan inredning så är det väl mer en kusin än syster =)

SBH ger vid handen att 125:an är såld till Jensen Buss i Särna/Malung f.ö. som du också skrev =)

Jona

Citat från: virtual1 skrivet 21 juni 2009, 00:50:00 AM
Fast nån syster är väl 126:an ändå inte? - den har ju dörrställning 1-1-0 gentemot 125:ans 1-1-1 - samt att dörr #2 sitter placerad på annat ställe, karossnumrena ligger ungeför 200 nummer från varandra med! Har den också annan inredning så är det väl mer en kusin än syster =)

SBH ger vid handen att 125:an är såld till Jensen Buss i Särna/Malung f.ö. som du också skrev =)

Det här med syskon, tänkte mer på att det är dom ändå 2 med just den kaross-modellen, som inte är ledbuss. Dom andra, tex 118 som är äldre har annan kaross, men samma tillverkare.

Syskon kan skilja åt rejält i utseende, kroppsbyggnad osv, men okej, jag köper ditt resonemanget att dom är syskon.

Ang Jensens Buss tror jag inte dom äger den mer, men vill låta det vara osagt, på grund av tidsbrist valde jag och skriva tråden utan och forska vidare i fallet. 
MVH Filosofen Jona

Marc


Reprisbild...
Så här såg hon ut i vintras som skidbuss i Sälenområdet!

j-a

Jodå den är kvar hos Jensenbuss ,men är väl bara avställd över sommaren väntar väl på en ny säsong i Sälenfjällen ;)

Här en bild från i Mars iår