Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 01 oktober 2018, 07:52:42 AM

Titel: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 01 oktober 2018, 07:52:42 AM
"Transportföretagen varnar för att det kan bli brist på bussförare i framtiden. Enligt dem kommer över 7 000 nya förare behöva rekryteras de närmaste åren.
– Om vi inte lyckas lösa det här riskerar vi inställda turer och allmänna problem i kollektivtrafiken, säger Mattias Dahl, VD för Transportföretagen"


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportforetagen-varnar-kan-bli-brist-pa-bussforare
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 08:48:14 AM
Det är ju i princip bara företagen som kan göra yrket attraktivt igen. Så länge man med gott samvete kör slut på sin personal, så är det inte konstigt att man både tappar folk och får svårt att ta in nya.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Mussebuss skrivet 01 oktober 2018, 11:42:29 AM
Det är som katten runt het gröt... Varför talar man inte om lösningen istället för att bekymra sig för framtiden? Allt ska vara så j-la PK och alla ska "ha förståelse", och "vara införstådda med", och "det är inte lätt", mm mm.
Det är bus(s)enkelt..
1: Se till att göra lönen attraktiv och skippa den tokiga stegen på 8 år.
2: Se till att ge betalt för tiden på jobbet.
3: Anställ inte jurister och annat "kunnigt folk" för att hitta smitvägar och luckor i dåliga avtal.
4: Sätt krav på att byta ut avtalsfolk. Måste till folk som ställer nya friska krav.

Nu tycker nog alla att "Ja ja, det har vi hört förut." Och de går inte pga löner eller tider eller något annat blabla. Jo, det går. Inget företag i upphandlad trafik betalar för sin trafik, utan det gör regioner/landsting/kommuner eller kunden.
Måste man betala för uppehållstid vill nog kunden ha något för den tiden..? Mer trafik för samma peng.
Höjer man lönerna till nivåer som gör yrket intressant så ska någon betala för det. Dvs den som upphandlar trafiken.
Får man betalt för de 13 timmarna om dagen så tar det inte mycket mer än ca 3 dagar innan du gjort dina 40 timmar. Dvs skapar fler jobb.
Om man beställer en buss för en förening eller privat eller företag för ett jippo eller event så blir det en högre engångskostnad naturligtvis, men om det är transportkostnaden som gör att eventet spricker kanske man skulle göra något annat istället.

Så här tycker jag, och det irriterar mig otroligt mycket att man ser på detta som ett olösligt problem som kommer stjälpa jordklotet om man såg till det faktiska problemet. Där jag kör kan man få ett snett leende och en kommentar om att "Kör du fortfarande?" när man hämtar dom på jobbet på em/kvällen, efter att ha kört dem på morgonen vid halvsju. Jag har inge mer betalt än dem och en barnfamilj är ju kraftigt förhindrad att ta ett sådant jobb. Hmm, hur ska vi få yrket attraktivt?? Fler körkort/bevis/krav/kompetenser? Lägg av!! Det behövs ingen kärnfysiker eller nobelpristagare för att lösa detta, och chefer lär fortfarande ha hög lön och inte förlora något på att komma på detta.

Ska bli intressant att se när frågan lyfts till en vettig nivå och någon som verkligen vågar eller kan tala om detta. Jag vet efter ett antal år i yrket att det är fantastiskt trevligt att köra buss. Det behövs inga flera utläggningar om detta och romantiserande över småföretagare som är uppvuxna med sitt företag eller liknande.
Det som behövs är att inte arbetsförmedlingen gör bussyrket till en slasktratt för placeringar och att gemene man ändrar sin syn på yrket så att det inte bara något man gör under tiden man studerar för att slippa äta nudlar på väg till ett "riktigt yrke".

Vänligen /En som kör och hör.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 01 oktober 2018, 13:13:49 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 08:48:14 AM
Det är ju i princip bara företagen som kan göra yrket attraktivt igen. Så länge man med gott samvete kör slut på sin personal, så är det inte konstigt att man både tappar folk och får svårt att ta in nya.

Nu kan ju företagen själva inte göra precis allt jobb, speciellt inte där det är upphandlingar. Där styrs grundförutsättningarna väldigt mycket av det landsting som upphandlar och tilldelar. Man får ju den trafik och kvalitet man själv eftersträvar, då man genomför en upphandling.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 14:24:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 oktober 2018, 13:13:49 PM
Nu kan ju företagen själva inte göra precis allt jobb, speciellt inte där det är upphandlingar. Där styrs grundförutsättningarna väldigt mycket av det landsting som upphandlar och tilldelar. Man får ju den trafik och kvalitet man själv eftersträvar, då man genomför en upphandling.

Delvis. Men det mig veterligen inte upphandlare som bestämmer budnivån. Den gör fel i att ta lägsta möjliga bud, absolut. Men det är fortfarande företagen som bestämmer vilka bud företagen lägger in.
E20 är väl ett toppexempel. Hade Arriva lagt ett bud i nivå med de andra, hade SL fått betala mer för trafiken än man behöver idag.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: 1896 skrivet 01 oktober 2018, 14:30:25 PM
Trodde framtiden låg i förarlösa fordon, för en arbetsgivare är ju anställda ett nödvändigt ont, tyvärr. Själv tänker jag ju inte gå tillbaka till bussförare yrket så länge upphandlingssystemet, med den otrygghet det innebär, tillämpas, då lever jag hellre på bidrag & trygg inkomst. Det går inte att komma ifrån att det har blivit sämre villkor för mig/dig som anställd bussförare sedan upphandlingssystemet kom till.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: homer skrivet 01 oktober 2018, 16:36:29 PM
Håller med Mussebuss helt och hållet. Bussdrakarna hoppas att staten ska subventionera fler D körkort så dom slipper betala de själva.


De finns 170 000 personer med D körkort och 139 000 med DE behörighet. Det är totalt 309000 personer.

(källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/ )



enligt https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf fanns de 2016(senaste siffran) 27 677 anställda i Svenska bussbolag... så vad är problemet???? de finns alltså ungefär 280 000 potentiella bussförare som man inte behöver betala ett körkort för...
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Karsten skrivet 01 oktober 2018, 17:14:02 PM
Det finns egentligen bara en lösning på detta och det är, som många andra skrivit, pengar. Om det är operatörer eller upphandlare som ska skyffla in mer pengar är på något vis strunt samma, men problemet för en operatör att göra mer än småjusteringar är att man direkt blir dyrare än konkurrenterna och då riskerar slås ut från marknaden. Om något ska göras måste det snarare ske från centralt håll, i avtalsförhandlingarna.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 oktober 2018, 17:27:47 PM
Citat från: homer skrivet 01 oktober 2018, 16:36:29 PM
Håller med Mussebuss helt och hållet. Bussdrakarna hoppas att staten ska subventionera fler D körkort så dom slipper betala de själva.


De finns 170 000 personer med D körkort och 139 000 med DE behörighet. Det är totalt 309000 personer.

(källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/ )



enligt https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf fanns de 2016(senaste siffran) 27 677 anställda i Svenska bussbolag... så vad är problemet???? de finns alltså ungefär 280 000 potentiella bussförare som man inte behöver betala ett körkort för...

Problemet med dessa siffror är att där räknas alla oavsett ålder in, tittar man 10 år bakåt så har antalet användbara körkort minskat med 70.000, så hur många av de 280.000 som finns idag är arbetsföra personer som inte uppnått pensionsåldern? hur många har nånsin kört en buss i verkligheten? och hur många har aktuell YKB?

Det är som jag ser det inte körkortsutbildningar som är prio 1 utan att det ordnas YKB utbildningar för befintliga körkortsinnehavare som vill ta upp yrket på nytt, idag kan jag få intresseanmälningar från folk som kört buss i många år innan YKB infördes men som inte har aktuella kurser och där arbetsförmedlingen inte vill hjälpa till, jag vill gärna hjälpa men det finns inte plats på kurser inom rimlig tid.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 01 oktober 2018, 23:59:51 PM
Citat från: homer skrivet 01 oktober 2018, 16:36:29 PM
Håller med Mussebuss helt och hållet. Bussdrakarna hoppas att staten ska subventionera fler D körkort så dom slipper betala de själva.


De finns 170 000 personer med D körkort och 139 000 med DE behörighet. Det är totalt 309000 personer.

(källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/ )

enligt https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf fanns de 2016(senaste siffran) 27 677 anställda i Svenska bussbolag... så vad är problemet???? de finns alltså ungefär 280 000 potentiella bussförare som man inte behöver betala ett körkort för...

Men om de flesta av dessa D-kortsinnehavare redan har tillsvidareanställningar i andra branscher, är det ju omöjligt att tvinga dem (tillbaka) till bussbranshen. Har de dessutom gott om andra utbildningar och kompetenser lär de ju knappast vilja byta ner sig till lägre lön och sämre arbetstider.

Utöver faktorer som hög ålder, bristande vana och avsaknad av YKB som redan nämnts, är ju bostadsort ett annat problem. Alla dessa potentiella förare lär ju inte bo ens i samma län som där det blir störst förarbrist.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: homer skrivet 02 oktober 2018, 16:35:48 PM
Vad jag menar är att staten ska inte på något sätt gå in och subventionera D körkort då de helt uppenbart inte är någon brist på dessa. utan branschen får helt enkelt se till att yrket bli attraktivt så folk som har D men inte jobbar som bussförare vill söka sig till yrket.

Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 18:52:06 PM
Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 16:35:48 PM
Vad jag menar är att staten ska inte på något sätt gå in och subventionera D körkort då de helt uppenbart inte är någon brist på dessa. utan branschen får helt enkelt se till att yrket bli attraktivt så folk som har D men inte jobbar som bussförare vill söka sig till yrket.

Alla som har ett giltigt körkort är inte möjliga bussförare, en väldigt stor andel är över 65 år, en annan stor andel har behörigheten men har aldrig nånsin kört en buss annat än (i bästa fall) vid utbildningen och uppkörningen, väldigt många är bosatta på orter där det inte finns jobb i tillräcklig utsträckning, andra har andra jobb (många i just bussbranschen) o.sv

Problemet idag är inte att man utbildar förare utan att det fungerar på fel sätt och en återgång till hur det fungerade på -80 talet kanske vore en lösning.
Idag utbildas ett stort antal personer årligen som sedan i alltför många fall inte är anställningsbara, gången borde istället vara att arbetsgivarna rekryterar hittar möjliga förare som redan passerat arbetsgivarnas sållning och därför direkt kan erbjudas jobb
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: homer skrivet 02 oktober 2018, 19:21:35 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 18:52:06 PM
Alla som har ett giltigt körkort är inte möjliga bussförare, en väldigt stor andel är över 65 år, en annan stor andel har behörigheten men har aldrig nånsin kört en buss annat än (i bästa fall) vid utbildningen och uppkörningen, väldigt många är bosatta på orter där det inte finns jobb i tillräcklig utsträckning, andra har andra jobb (många i just bussbranschen) o.sv

Problemet idag är inte att man utbildar förare utan att det fungerar på fel sätt och en återgång till hur det fungerade på -80 talet kanske vore en lösning.
Idag utbildas ett stort antal personer årligen som sedan i alltför många fall inte är anställningsbara, gången borde istället vara att arbetsgivarna rekryterar hittar möjliga förare som redan passerat arbetsgivarnas sållning och därför direkt kan erbjudas jobb

det framgår på sidan 127 (https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf ) att 43000 personer som har D körkort är över 65 år ( DE körkorten redovisas inte)

Och självklart är en väldigt stor andel av alla som innehar D eller DE inte anställningsbara och de står givetvis företagen fritt fram att utbilda nya körkort hur mycket de vill, men min bestämda uppfattning är att staten inte bör subventionera detta för att företagen inte vill förbättra villkoren.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 19:35:38 PM
Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 19:21:35 PM
det framgår på sidan 127 (https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%C3%B6rbunden/BuA/Rapporter/Statistik%20om%20bussbranschen%202018-03.pdf ) att 43000 personer som har D körkort är över 65 år ( DE körkorten redovisas inte)

Och självklart är en väldigt stor andel av alla som innehar D eller DE inte anställningsbara och de står givetvis företagen fritt fram att utbilda nya körkort hur mycket de vill, men min bestämda uppfattning är att staten inte bör subventionera detta för att företagen inte vill förbättra villkoren.

Här i landet sköts ju lönebildningen etc. av arbetsmarknadens parter och inte av staten, det bör ju givetvis finnas samma möjligheter till utbildningsbidrag om man vill utbilda sig till bussförare som till lokförare eller rörmockare

Vad gäller statistiken så ingår givetvis även DE korten bland dem som har D körkort.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: homer skrivet 02 oktober 2018, 19:59:41 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 19:35:38 PM
Här i landet sköts ju lönebildningen etc. av arbetsmarknadens parter och inte av staten, det bör ju givetvis finnas samma möjligheter till utbildningsbidrag om man vill utbilda sig till bussförare som till lokförare eller rörmockare

Vad gäller statistiken så ingår givetvis även DE korten bland dem som har D körkort.

Om de var ett bristyrke ja..men jag kan faktiskt inte säga att de är de när de finns över 300 000 personer som skulle kunna byta branch, men ok, säg att minst 50000 av dessa skulle kunna byta bransch... men inte vill för dem vill inte jobba delade tjänster t ex...

hade de funnits 300 000 utbildade lokförare som sysslade med annat är jag säker på att man skulle försöka få dem att jobba som lokförare istället för att utbilda fler...



Och nej... bland de som nämns i transportarbetsgivarnas dokument är de enbart D behörighet som redovisas eftersom den totala summan där är 170 000. men transportstyrelsens dokument särredovisar DE och då bli totalsumman 300 000
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 20:04:17 PM
Citat från: homer skrivet 02 oktober 2018, 19:59:41 PM
Om de var ett bristyrke ja..men jag kan faktiskt inte säga att de är de när de finns över 300 000 personer som skulle kunna byta branch, men ok, säg att minst 50000 av dessa skulle kunna byta bransch... men inte vill för dem vill inte jobba delade tjänster t ex...

hade de funnits 300 000 utbildade lokförare som sysslade med annat är jag säker på att man skulle försöka få dem att jobba som lokförare istället för att utbilda fler...



Och nej... bland de som nämns i transportarbetsgivarnas dokument är de enbart D behörighet som redovisas eftersom den totala summan där är 170 000. men transportstyrelsens dokument särredovisar DE och då bli totalsumman 300 000

Problemet är att delar av dessa 50 tusen intressenter bor på fel ställe och är inte intresserade av att flytta till Stockholm - Göteborg - Malmö där bristerna av olika skäl är störst.

Om delade tjänster (som väl är ganska ovanliga i storstäderna numera) vore huvudproblemet så vore en lösning att tillsammans med trafikbeställaren hitta en lösning.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: buskörare skrivet 02 oktober 2018, 20:14:22 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 19:35:38 PM
Här i landet sköts ju lönebildningen etc. av arbetsmarknadens parter och inte av staten, det bör ju givetvis finnas samma möjligheter till utbildningsbidrag om man vill utbilda sig till bussförare som till lokförare eller rörmockare

Vad gäller statistiken så ingår givetvis även DE korten bland dem som har D körkort.

Problemet är väl att majoriteten av de som utbildas via bidrag inte vill bli bussförare utan tvingas till det för att få pengar. Och majoriteten av de som utbildas åtminstone utanför bussföretagens egna utbildningar slutar köra buss inom 1 år. När jag jobbade med utbildningen kom 90% från Grönlunds. Minst 25% av dom slutade dyka upp på linjeutbildningen, dvs slutade innan de ens blev anställda. 25% till slutade inom några månader.
En person hade en rattfylla 3 år tillbaka i tiden, vilket bussföretag anställer en sån? Flera hade så pass grova saker i sina belastningsregister att de inte heller anställdes.

Visst kan man ha utbildningsbidrag, men det bör gå till folk som söker själva. Jag fick min utbildning betald 1999, jag fick noga beskriva varför jag ville köra buss och även göra en kort praktiktid som medåkare innan jag fick utbildningen beviljad av arbetsförmedlingen. Då var det också stor brist.
Som det är nu kastar man stora summor i sjön.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 20:20:53 PM
Citat från: buskörare skrivet 02 oktober 2018, 20:14:22 PM
Problemet är väl att majoriteten av de som utbildas via bidrag inte vill bli bussförare utan tvingas till det för att få pengar. Och majoriteten av de som utbildas åtminstone utanför bussföretagens egna utbildningar slutar köra buss inom 1 år. När jag jobbade med utbildningen kom 90% från Grönlunds. Minst 25% av dom slutade dyka upp på linjeutbildningen, dvs slutade innan de ens blev anställda. 25% till slutade inom några månader.
En person hade en rattfylla 3 år tillbaka i tiden, vilket bussföretag anställer en sån? Flera hade så pass grova saker i sina belastningsregister att de inte heller anställdes.

Visst kan man ha utbildningsbidrag, men det bör gå till folk som söker själva. Jag fick min utbildning betald 1999, jag fick noga beskriva varför jag ville köra buss och även göra en kort praktiktid som medåkare innan jag fick utbildningen beviljad av arbetsförmedlingen. Då var det också stor brist.
Som det är nu kastar man stora summor i sjön.

Jo det är precis en återgång till liknande antagningsregler och möjlighet till bidrag som jag föreslår.

Om jag som arbetsgivare rekryterar en person som t.om har busskörkort och kanske även kört buss för typ 10-20 år sedan så finns det tyvärr sällan möjlighet att ens få hjälp med YKB kurser, och då gäller det möjligheter att få platser, även om jag betalar dennes kurser så finns det inga platser inom rimlig tid eftersom det är fullt av personer som arbetsförmedlingen skickat, som själva saknar intresse
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: buskörare skrivet 02 oktober 2018, 20:24:51 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 20:20:53 PM
Jo det är precis en återgång till liknande antagningsregler och möjlighet till bidrag som jag föreslår.

Om jag som arbetsgivare rekryterar en person som t.om har busskörkort och kanske även kört buss för typ 10-20 år sedan så finns det tyvärr sällan möjlighet att ens få hjälp med YKB kurser, och då gäller det möjligheter att få platser, även om jag betalar dennes kurser så finns det inga platser inom rimlig tid eftersom det är fullt av personer som arbetsförmedlingen skickat, som själva saknar intresse

Då håller jag med dig. Satsa på folk som är intresserade, nu har ju bussförare blivit en slask för sådana som inte får annat jobb. Och visst är det väl bra i viss mån, men när arbetsförmedlingen vägrat folk som vill för att kunna prioritera tidigare fas3:or så blir det ju att hela yrket tar stryk.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 20:25:28 PM
Vad hände egentligen med alla komvuxutbildningar som fanns förr? Jag tog både D-behörigheten och sedermera även CE-behörigheten via två sådana utbildningar i början av 00-talet. Den senare var en hel termin lång, men bara fyra dagar i veckan vilket gjorde att man kunde arbeta fredagar och lördagar för att slippa behöva ta låndelen i studiemedlet.
Är alla sådana utbildningar, som motiverade människor vill gå, borta idag?
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 oktober 2018, 20:34:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 20:25:28 PM
Vad hände egentligen med alla komvuxutbildningar som fanns förr? Jag tog både D-behörigheten och sedermera även CE-behörigheten via två sådana utbildningar i början av 00-talet. Den senare var en hel termin lång, men bara fyra dagar i veckan vilket gjorde att man kunde arbeta fredagar och lördagar för att slippa behöva ta låndelen i studiemedlet.
Är alla sådana utbildningar, som motiverade människor vill gå, borta idag?

Ja i princip så är det så.

Jag har själv 2 jättebra exempel.

Sedan har vi detta med YKB, dem som ramlat ur behöver gå de 5 fortbildningskurserna vilket kostar ca 12-15 tkr, så långt är det ok men det är inte jättelätt att hitta platser, ett annat problem som uppstått är att några av de stora koncernerna valt att inte tillämpa samma standard som merparten av utbildarna när det gäller YKB, så länge man gör alla 5 fortbildningarna hos denna koncern uppstår inga problem, men skulle du byta arbetsgivare av en eller annan anledning innan du gjort dessa 5 dagar blir det jätteproblem, jag har en förare som i teorin har två kurser kvar men som nu får göra om alla 5 dagar på nytt
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 02 oktober 2018, 20:48:38 PM
Utöver själva körkorten torde ju de i jämförelse väldigt enkla YKB-kurserna passa väldigt bra för billig enkel katederundervisning på Komvuxnivå. Framförallt repetitionsutbildningen på fem dagar.

De kan man ju rentav köra i grundskolors och gymnasieskolors lokaler, under loven.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: crille99 skrivet 09 oktober 2018, 21:57:54 PM
"som man bäddar får man ligga"

Nej det saknas inte 7300 förare, det saknas 7300 förare som vill arbeta som busschafförer !! det är en dj.... skillnad
De kanske redan upptäckt vad delade tjänster innebär( 10 min på varje timma i lön) ramtider uppåt 12 timmar raskt fram till 11 timmars dygnsvila

den idealiska chaffören skall vara gammal man ( tyvärr är det svårt för kvinnor eftersom det alltid är brist på toaletter) (inga småbarn, det är otänkbart) helst bo själv och kunna gå 04.00 jobba till 09.00 sen 4 timmars uppehållsvila och sedan ett par timmars jobb, helt totalt ointresserad av omvärlden
endast morgondagens tur skall finnas i skallen
veta att efter varje nytt avtal skall samma fordon framföras i 10 års tid !!
med ett totalt ointresse från arbetsgivare,huvudman som beställer och bestämmer linjer etc.

Då har vi hamnat i dagens situation med brist på förare, inte alls det gör arbetsgivarna bara glada, nu kan arbetsmarknadspolitiska åtgärder sättas in

med hjälp kommer nya chafförer in som kanske är nya , då slipper arbetsgivarna griniga och kräsna chafförer, problemet är löst !!
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: 1896 skrivet 12 oktober 2018, 14:21:29 PM
www.bussmagasinet.se/2018/10/debatt-varfor-ingen-vill-bli-bussforare
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: homer skrivet 12 oktober 2018, 21:37:15 PM
Citat från: crille99 skrivet 09 oktober 2018, 21:57:54 PM
"som man bäddar får man ligga"

Nej det saknas inte 7300 förare, det saknas 7300 förare som vill arbeta som busschafförer !! det är en dj.... skillnad
De kanske redan upptäckt vad delade tjänster innebär( 10 min på varje timma i lön) ramtider uppåt 12 timmar raskt fram till 11 timmars dygnsvila

den idealiska chaffören skall vara gammal man ( tyvärr är det svårt för kvinnor eftersom det alltid är brist på toaletter) (inga småbarn, det är otänkbart) helst bo själv och kunna gå 04.00 jobba till 09.00 sen 4 timmars uppehållsvila och sedan ett par timmars jobb, helt totalt ointresserad av omvärlden
endast morgondagens tur skall finnas i skallen
veta att efter varje nytt avtal skall samma fordon framföras i 10 års tid !!
med ett totalt ointresse från arbetsgivare,huvudman som beställer och bestämmer linjer etc.

Då har vi hamnat i dagens situation med brist på förare, inte alls det gör arbetsgivarna bara glada, nu kan arbetsmarknadspolitiska åtgärder sättas in

med hjälp kommer nya chafförer in som kanske är nya , då slipper arbetsgivarna griniga och kräsna chafförer, problemet är löst !!

exakt! man kan inte sminka grisen längre...
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 oktober 2018, 22:34:47 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 12 oktober 2018, 14:21:29 PM
www.bussmagasinet.se/2018/10/debatt-varfor-ingen-vill-bli-bussforare

Spännande påståenden :-)

Ingen vet om man har arbetet kvar... Just bussförare måste vara ett av de yrken med absolut störst chans till arbete.

Enbart betalt när man kör...vilket avtal jobbar man under då?

Betala för digital förarkort...ingår i AG:s åtagande, framgår av avtalet.

Ramtiderna har kontinuerligt minskats och är knappast orsakade av upphandlingar, när jag började på -80 talet var ramtider på 15 timmar inte ovanliga.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: crille99 skrivet 13 oktober 2018, 08:23:35 AM
på 38 år har alltså ramtiden minskat 3 timmar...
det går framåt....
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: buskörare skrivet 13 oktober 2018, 09:49:29 AM
Citat från: crille99 skrivet 13 oktober 2018, 08:23:35 AM
på 38 år har alltså ramtiden minskat 3 timmar...
det går framåt....

2. Ramtiden är på max 13 h.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: buskörare skrivet 13 oktober 2018, 09:53:19 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 oktober 2018, 22:34:47 PM
Spännande påståenden :-)

Ingen vet om man har arbetet kvar... Just bussförare måste vara ett av de yrken med absolut störst chans till arbete.

Enbart betalt när man kör...vilket avtal jobbar man under då?

Betala för digital förarkort...ingår i AG:s åtagande, framgår av avtalet.

Ramtiderna har kontinuerligt minskats och är knappast orsakade av upphandlingar, när jag började på -80 talet var ramtider på 15 timmar inte ovanliga.

Hittar bara att man i BBA från 2017 måste betala för tillsvidareanställda. Inte att det gäller även för de som kör på timme.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Ersa skrivet 13 oktober 2018, 11:12:04 AM
"Betalt bara då man kör" verkar vara en seglivad myt. Jag har då aldrig upplevt eller hört talas om något sådant. Oavsett ägandeform eller storlek på företagen, brukar det betalas ut lön för städ, tvätt och övriga arbeten som sker mellan körningarna. Dessutom har man ju olika grader betalt (uppåt 75% beroende på olika faktorer) på många uppehåll, efter avdrag för själva lunchrasten.

Personligen har jag allt oftare råkat ut för extrainsatta lediga vardagar, då man ofta dragit på sig för många timmar under ordinarie arbetstid (pga oväntade extrakörningar mm), och arbetsgivaren gärna vill få ner tiden till heltidsnivå, hellre än att betala ut övertid. Vilket passar alldeles utmärkt om man som förare värderar fritiden mer än att jobba övertid.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: mittlinje skrivet 13 oktober 2018, 16:07:45 PM
Jag tänkte vara tyst och inte lägga mig i debatten men kunde inte  ;D. Blev glad när man ser hur många som försvarar yrket, får gång på gång höra hur dåligt det är, man glömmer oftast de fördelar man får tillbaks. Ungefär som vi minns lumpartiden där enbart de roliga minnena finns kvar, de dåliga har vi selekterat bort men här är det tvärt om!!! Reglerna är det samma som i övriga livet, man planerar efter förutsättningen så blir det oftast bra och man mår bättre.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2018, 22:56:11 PM
Citat från: buskörare skrivet 13 oktober 2018, 09:53:19 AM
Hittar bara att man i BBA från 2017 måste betala för tillsvidareanställda. Inte att det gäller även för de som kör på timme.

Ja det är ju av olika skäl svårt att betala för timanställda som kanske jobbar på 3-4 olika ställen, det riskerar att då bli samma tjafs som med YKB med liknande förutsättningar, någon betalar och övriga åker snålskjuts.

Förarkort är dock ingen större kostnad så den är knappast ett problem för den enskilde, då kan det ju vara värre med läkarintyg som tenderar att bli dyrare o dyrare när snart bara privatläkare vill utfärda sådana.

Dock bör både läkarintyg o förarkort vara avdragsgilla, om man kommer upp i ett tillräckligt belopp.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: BSB101 skrivet 14 oktober 2018, 12:56:35 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 12 oktober 2018, 14:21:29 PM
www.bussmagasinet.se/2018/10/debatt-varfor-ingen-vill-bli-bussforare (http://www.bussmagasinet.se/2018/10/debatt-varfor-ingen-vill-bli-bussforare)
Gällande upphandlingar så borde det vara en fördel då man vet att företaget man arbetar på kommer ha jobb X år framåt.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: 1896 skrivet 14 oktober 2018, 14:46:09 PM
Som jag sa tidigare i tråden, anställda är ett nödvändigt ont för arbetsgivare, och då blir de anställda behandlade därefter, man är naiv om man inte förstår att det är så. Sedan är det givetvis så att det finns bra & dåliga arbetsgivare också. Som jag ser det finns det mycket man kan göra bättre för bussförare, och då behövs kritik, om man bara slår sig till ro och är nöjd med det man har, då hamnar man i en position där arbetsgivaren tar för sig mer & mer till sin egen fördel. Så vi måste värna det vi har & kämpa för att det ska bli bättre.
Titel: SV: SVT: 7300 förare saknas i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 oktober 2018, 17:09:29 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 14 oktober 2018, 14:46:09 PM
Som jag sa tidigare i tråden, anställda är ett nödvändigt ont för arbetsgivare, och då blir de anställda behandlade därefter, man är naiv om man inte förstår att det är så. Sedan är det givetvis så att det finns bra & dåliga arbetsgivare också. Som jag ser det finns det mycket man kan göra bättre för bussförare, och då behövs kritik, om man bara slår sig till ro och är nöjd med det man har, då hamnar man i en position där arbetsgivaren tar för sig mer & mer till sin egen fördel. Så vi måste värna det vi har & kämpa för att det ska bli bättre.

Nödvändigt ont ja, okey om jag hade någon enstaka buss så kanske det var så men hos de större aktörerna är all arbetsledning och uppåt lika mycket anställda som chaufförerna.

Sedan finns det mycket man inte kan påverka som enskilt företag, lönesättningen t.ex om man är bunden av kollektivavtal. Men väldigt mycket som gäller arbetsmiljö - arbetssituation o.sv är påverkbara parametrar, kan man ha roligt på jobbet så är det faktiskt mycket lättare att ta nackdelarna, det har jag faktiskt upptäckt själv.