Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2018, 09:29:08 AM

Titel: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2018, 09:29:08 AM
Den bussförare som körde en dubbeldäckad Setra vid olyckan utanför Sveg i början av april förra året har nu åtalats för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Tre skolelever omkom vid olyckan.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6965943

Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2018, 10:09:31 AM
Usch vad jobbigt  :(
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: zjbus skrivet 30 maj 2018, 11:01:18 AM
Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 10:09:31 AM
Usch vad jobbigt  :(
Jobbigt? Det är ju en fruktansvärd tragedi för alla förolyckade, skadade, anhöriga m.fl. så det är säkert en upprättelse i all förtvivlan för berörda.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2018, 11:10:12 AM
Citat från: zjbus skrivet 30 maj 2018, 11:01:18 AM
Jobbigt? Det är ju en fruktansvärd tragedi för alla förolyckade, skadade, anhöriga m.fl. så det är säkert en upprättelse i all förtvivlan för berörda.

Ja, jobbigt. Han har knappast kört av vägen med vilja.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: zjbus skrivet 30 maj 2018, 12:21:07 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 11:10:12 AM
Ja, jobbigt. Han har knappast kört av vägen med vilja.
Nej men uppenbarligen p.g.a. vårdslöshet i trafik som han nu döms för.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2018, 12:33:20 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 maj 2018, 12:21:07 PM
Nej men uppenbarligen p.g.a. vårdslöshet i trafik som han nu döms för.

Döms?

Att bli åtalad är en annan sak än att bli dömd, det är väldigt lång väg till en dom.

Sannolikheten för en dom som håller i hovrätten skulle jag säga är väldigt liten, i en domstol räcker det inte med att tro att det gått till på ett visst sätt, man måste kunna bevisa det på ett eller annat sätt.

Det finns flera alternativa orsaker som skulle leda till samma resultat.

Sedan är det säkerligen en stor press på åklagaren att prestera ett resultat som gemene man känner sig nöjd med,  väljer han att åtala så har man gjort sitt jobb så långt som möjligt även om domen går honom emot.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: zjbus skrivet 30 maj 2018, 12:48:53 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2018, 12:33:20 PM
Döms?

Att bli åtalad är en annan sak än att bli dömd, det är väldigt lång väg till en dom.

Sannolikheten för en dom som håller i hovrätten skulle jag säga är väldigt liten, i en domstol räcker det inte med att tro att det gått till på ett visst sätt, man måste kunna bevisa det på ett eller annat sätt.

Det finns flera alternativa orsaker som skulle leda till samma resultat.

Sedan är det säkerligen en stor press på åklagaren att prestera ett resultat som gemene man känner sig nöjd med,  väljer han att åtala så har man gjort sitt jobb så långt som möjligt även om domen går honom emot.
Fel av mej, bättre att sluta spekulera och avvakta så ger det sej med tiden vad den slutliga domen blir.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Frank Edberg skrivet 30 maj 2018, 17:13:53 PM
Vad jag kan förstå så var körningen i strid med vägarbetstidslagen där medges inte mer än 10 timmar total arbetstid vid nattjobb och detta innefattar allt arbete, lastning, körning av avlösningbil,mm
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Alpus260SR skrivet 30 maj 2018, 17:25:57 PM
Citat från: Frank Edberg skrivet 30 maj 2018, 17:13:53 PM
Vad jag kan förstå så var körningen i strid med vägarbetstidslagen där medges inte mer än 10 timmar total arbetstid vid nattjobb och detta innefattar allt arbete, lastning, körning av avlösningbil,mm

Man får köra maximalt 10 timmar med 2x45 minuters rast under en 15 timmars period enligt gällande kör och vilotidsregler, vilken vägarbetstidslag syftar du på?

För bussbolaget åtalas inte då körningen var planerad för att överensstämma med gällande lagstiftning.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Taunusch skrivet 30 maj 2018, 18:07:43 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 11:10:12 AM
Ja, jobbigt. Han har knappast kört av vägen med vilja.

Föraren lär ha det precis lika jobbigt som de som mist sina anhöriga i olyckan.

Oavsett om denna olycka berodde på trötthet eller inte så tycks få förstå att en yrkesförare mycket sällan, om ens aldrig har möjligheten att avstå körning på grund av trötthet. Hur skulle de se ut om man som förare i det här fallet ställt bussen halvvägs upp på resan, mitt i natten och sagt att nu måste jag sova nån timme för att jag är trött? Exemplet fungerar på de flesta yrkesförare. Det finns en förväntan på transporten eller resan och naturligtvis även ekonomisk faktor. Det är inte bara att svänga in till kanten och ta en tupplur.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: 1896 skrivet 30 maj 2018, 18:09:35 PM
En tanke som slår mig, (enligt bussmagasinet så var tidsmarginalen snäv, men godkänd) och det jag nu skriver gäller säkert i andra branscher också: - Om du har en "lös" anställning, någon form av visstid eller vad det kallas nuförtiden, och du går till arbetsgivaren med kritik mot exempelvis körtid, då ringer inte arbetsgivaren ut dig fler gånger, alternativt att du har en fast anställning och samma scenario, men du får sämre körningar istället, kontentan är att gemene man vet detta, och jag inbillar mig att det borde vara mer utbrett inom beställningstrafik, därmed uteblir kritik som kanske är befogad. Poängen är att arbetsgivaren alltid pga detta kan ligga på gränsen för vad som är tillåtet och ändå klara sig om något händer. Vill påstå att detta är generell praxis inom buss. Därmed inget sagt om hur det förhöll sig i rubricerat fall.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2018, 18:20:51 PM
Citat från: Taunusch skrivet 30 maj 2018, 18:07:43 PM
Föraren lär ha det precis lika jobbigt som de som mist sina anhöriga i olyckan.

Oavsett om denna olycka berodde på trötthet eller inte så tycks få förstå att en yrkesförare mycket sällan, om ens aldrig har möjligheten att avstå körning på grund av trötthet. Hur skulle de se ut om man som förare i det här fallet ställt bussen halvvägs upp på resan, mitt i natten och sagt att nu måste jag sova nån timme för att jag är trött? Exemplet fungerar på de flesta yrkesförare. Det finns en förväntan på transporten eller resan och naturligtvis även ekonomisk faktor. Det är inte bara att svänga in till kanten och ta en tupplur.

Exakt. Jag bagatelliserar inte på något vis mardrömmen resenärerna och deras anhöriga har fått uppleva.
Men jag känner precis som du skriver om föraren. Oavsett vad det blir för dom, så har jag svårt att tro att han tar detta med en klackspark. Har han kört trött, har han gjort nått som vi alla gjort och kommer göra igen. De flesta av oss har dock turen på vår sida, det blir aldrig konsekvenser. Det är lätt att döma andra, men tänker man lite ödmjukt på det så är man oftast ingen ängel själv heller.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 maj 2018, 18:55:08 PM
En åklagare väcker åtal. Förutsättning för detta är att han kan vänta en fällande dom.
Jag har läst utredningen från SHK. Jag har svårt att se att det kan bli en fällande dom. Det är nämligen mycket svårt att bevisa att det föreligger trötthet. Föraren hade vid tillfället för olyckan kört mindre än 8 timmar.

Något som jag också har svårt för är att förstå varför inte företaget åtalas. Kanske för att det är svårt bevisa att de gjort något som inte är tillåtet.
https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/bussolycka-utanfoer-sveg-haerjedalen
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:07:35 PM
Hur gör man egentligen en trötthetsanalys?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:16:37 PM
Otroligt intressant det där med bältesanvändningen. Och det var väl ungefär som man kunde tänka sig.
Jag hoppas att man verkligen tar itu med att få folk att använda bälten på bussarna. Och då menar jag inte att lägga ansvaret på föraren, utan att använda sig av media och framförallt polisen. Jag är så cynisk att jag inte tror nått annat än böter kommer få folk att börja använda bälten.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2018, 19:46:57 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:07:35 PM
Hur gör man egentligen en trötthetsanalys?

Man kan se det på ögonrörelserna. Om ögonen inte följer med så tyder det på trötthet. På förare som liksom jag är gravt skelögda fungerar dock inte metoden. Det finns till och med varningssystem för bilar som reagerar om föraren uppvisar trötthet.

Sedan upplever vi ju trötthet på olika sätt. En del kör lika bra även om de är trötta.

Förr kunde man märka trötthet på om en bilförare körde ojämnt. Inte låg på 100 km/tim jämsöver utan omotiverat sänkte och höjde hastigheten. Eftersom de flesta fordon i dag har farthållare så fungerar inte detta. 
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:49:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2018, 19:46:57 PM
Man kan se det på ögonrörelserna. Om ögonen inte följer med så tyder det på trötthet. På förare som liksom jag är gravt skelögda fungerar dock inte metoden. Det finns till och med varningssystem för bilar som reagerar om föraren uppvisar trötthet.

Sedan upplever vi ju trötthet på olika sätt. En del kör lika bra även om de är trötta.

Förr kunde man märka trötthet på om en bilförare körde ojämnt. Inte låg på 100 km/tim jämsöver utan omotiverat sänkte och höjde hastigheten. Eftersom de flesta fordon i dag har farthållare så fungerar inte detta.

Hur gör man det vid ett sånt här tillfälle då? Alltså i samband med en olycka? SHK skriver att trötthetsanalysen visar att han varit väldigt trött. Baserar man det på hastigheten då eller?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2018, 19:52:57 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 maj 2018, 18:55:08 PM
En åklagare väcker åtal. Förutsättning för detta är att han kan vänta en fällande dom.
Jag har läst utredningen från SHK. Jag har svårt att se att det kan bli en fällande dom. Det är nämligen mycket svårt att bevisa att det föreligger trötthet. Föraren hade vid tillfället för olyckan kört mindre än 8 timmar.
Åklagaren hämtar inte material från SHK utan från polisutredningen.

Citat från: S Svensson skrivet 30 maj 2018, 18:55:08 PM
Något som jag också har svårt för är att förstå varför inte företaget åtalas. Kanske för att det är svårt bevisa att de gjort något som inte är tillåtet.
https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/bussolycka-utanfoer-sveg-haerjedalen

Precis. Bussbolaget har följt alla regler och det lär inte finnas en åklagare som i sådant fall väljer att åtala.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2018, 19:55:47 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:49:43 PM
Hur gör man det vid ett sånt här tillfälle då? Alltså i samband med en olycka? SHK skriver att trötthetsanalysen visar att han varit väldigt trött. Baserar man det på hastigheten då eller?

Jag antar att man mätte hastigheten. Många inbromsningar tyder ju på trötthet även om det kan finnas andra anledningar.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Frank Edberg skrivet 30 maj 2018, 20:04:16 PM
Vägarbetstid

Vägarbetstidslagen gäller för mobila arbetstagare och förare som är egenföretagare och som utför vägtransporter som omfattas av EG:s kör- och vilotidsregler. I vägarbetstidslagen regleras bland annat arbetstid och raster.

Det finns två regelverk att förhålla sig till Kör och Vilotider och Vägarbetslagen. Båda gäller även om inte de följs upp på samma sätt om Vägarbetstidslagen kan man läsa i Transportstyrelens föreskrifter.


Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Alpus260SR skrivet 30 maj 2018, 20:29:06 PM
Citat från: Frank Edberg skrivet 30 maj 2018, 20:04:16 PM
Vägarbetstid

Vägarbetstidslagen gäller för mobila arbetstagare och förare som är egenföretagare och som utför vägtransporter som omfattas av EG:s kör- och vilotidsregler. I vägarbetstidslagen regleras bland annat arbetstid och raster.

Det finns två regelverk att förhålla sig till Kör och Vilotider och Vägarbetslagen. Båda gäller även om inte de följs upp på samma sätt om Vägarbetstidslagen kan man läsa i Transportstyrelens föreskrifter.

Menas det så kallade timanställda och förare som är egenföretagare och fakturerar bussbolaget då? Medan fast anställda följer bara kör och vilotidslagen?

Föraren i fråga var fast anställd.

Den ena lagen måste övertrumfa den andra, kan inte ha olika kör och vilotidsregler för fast anställda och timanställda.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2018, 22:53:15 PM
Citat från: Alpus260SR skrivet 30 maj 2018, 20:29:06 PM
Menas det så kallade timanställda och förare som är egenföretagare och fakturerar bussbolaget då? Medan fast anställda följer bara kör och vilotidslagen?

Föraren i fråga var fast anställd.

Den ena lagen måste övertrumfa den andra, kan inte ha olika kör och vilotidsregler för fast anställda och timanställda.

Nej.

Med mobila arbetstagare avses alla "anställda", med egenföretagare avses alla som inte kör som anställda, t.ex ägare av ett åkeri som är en enskild firma (Är det ett AB är ägaren oftast anställd av bolaget)

När denna lag kommer i konflikt med EG direktivet så gäller det senare.

Skillnaden mellan anställda och egenföretagare är att för de senare gäller inte reglerna i Vägarbetstidslagen om Nattarbete och Sammanlagd arbetstid.

För övrigt så är stora delar av lagen dispositiv och kan förhandlas bort, b.la Nattarbetstidsdelen är bortförhandlad på många håll med anledningen av trafikens art
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2018, 23:17:35 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 maj 2018, 18:09:35 PM
En tanke som slår mig, (enligt bussmagasinet så var tidsmarginalen snäv, men godkänd) och det jag nu skriver gäller säkert i andra branscher också: - Om du har en "lös" anställning, någon form av visstid eller vad det kallas nuförtiden, och du går till arbetsgivaren med kritik mot exempelvis körtid, då ringer inte arbetsgivaren ut dig fler gånger, alternativt att du har en fast anställning och samma scenario, men du får sämre körningar istället, kontentan är att gemene man vet detta, och jag inbillar mig att det borde vara mer utbrett inom beställningstrafik, därmed uteblir kritik som kanske är befogad. Poängen är att arbetsgivaren alltid pga detta kan ligga på gränsen för vad som är tillåtet och ändå klara sig om något händer. Vill påstå att detta är generell praxis inom buss. Därmed inget sagt om hur det förhöll sig i rubricerat fall.

Menar du körtid på en planerad eller en redan utförd körning?

När det gäller planerad körning så lär man sig hur långt man kan komma vid olika tidpunkter och väglag, problemen kommer ju när något oförutsett händer, som när E4:an blir avstängd i några timmar eller så, det kan man aldrig planera för, man ska ha en viss marginal men inte flera timmar.

Då får man synpunkter efter att körningen har utförts och ingen blir av med jobbet för att man lämnar seriösa synpunkter.

Min egen erfarenhet är att man räknar med lägre medelhastighet än vad man i normalfallet klarar att hålla + att man kollar obekanta sträckor i olika ruttprogram.

En väldigt udda relation ger ofta en betydligt längre körtid i ruttprogrammen än i verkligheten, men det lär man sig också.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Ersa skrivet 30 maj 2018, 23:58:30 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 maj 2018, 19:16:37 PM
Otroligt intressant det där med bältesanvändningen. Och det var väl ungefär som man kunde tänka sig.
Jag hoppas att man verkligen tar itu med att få folk att använda bälten på bussarna. Och då menar jag inte att lägga ansvaret på föraren, utan att använda sig av media och framförallt polisen. Jag är så cynisk att jag inte tror nått annat än böter kommer få folk att börja använda bälten.

Tyvärr hjälper ju inte ens nyheter om dödsfall i samband med bussolyckor till att öka bältesanvändandet. Under de senaste 10-15 åren har det ju inträffat ett par olyckor med dödsfall i bussar, men dagen efter kan resenärerna ändå sitta obältade i bussen på motorvägen, samtidigt som de läser en tidning om just gårdagens bussolycka. Fascinerande faktiskt!
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: 1896 skrivet 31 maj 2018, 10:34:08 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2018, 23:17:35 PM
Menar du körtid på en planerad eller en redan utförd körning?


Det vanligast förekommande måste väl ändå vara att irritation uppstår om något under en körning, och att kritik därmed levereras efteråt.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 maj 2018, 10:50:36 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 31 maj 2018, 10:34:08 AM
Det vanligast förekommande måste väl ändå vara att irritation uppstår om något under en körning, och att kritik därmed levereras efteråt.

Och som jag sa så planerar man efter normala förhållanden med hänsyn taget till årstid och sedan en passande marginal i förhållande till sträckan som ska köras.

Att det kan ta 4 timmar mellan Cityterminalen och Uppsala dagtid en vanlig vardag i mars kan man varken förutse eller lämna marginal till.

Synpunkter på körtider är ju betydligt vanligare i linjetrafiken.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: 1896 skrivet 31 maj 2018, 18:19:05 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 maj 2018, 10:50:36 AM
Och som jag sa så planerar man efter normala förhållanden med hänsyn taget till årstid och sedan en passande marginal i förhållande till sträckan som ska köras.

Att det kan ta 4 timmar mellan Cityterminalen och Uppsala dagtid en vanlig vardag i mars kan man varken förutse eller lämna marginal till.

Synpunkter på körtider är ju betydligt vanligare i linjetrafiken.

Det var nog olyckligt att jag nämnde ett exempel överhuvudtaget, vad jag avsåg var att vid kritik rent allmänt så finns nämnda kutym, och alla parter vet om det.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 31 maj 2018, 19:04:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2018, 23:58:30 PM
Tyvärr hjälper ju inte ens nyheter om dödsfall i samband med bussolyckor till att öka bältesanvändandet. Under de senaste 10-15 åren har det ju inträffat ett par olyckor med dödsfall i bussar, men dagen efter kan resenärerna ändå sitta obältade i bussen på motorvägen, samtidigt som de läser en tidning om just gårdagens bussolycka. Fascinerande faktiskt!

Visst är det? Varningar för snö eller ishalka. Inga bälten. Dödsolyckor, inga bälten. Nä, tror böter är enda sättet.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: BSB101 skrivet 31 maj 2018, 19:14:40 PM
Citat från: buskörare skrivet 31 maj 2018, 19:04:58 PM
Visst är det? Varningar för snö eller ishalka. Inga bälten. Dödsolyckor, inga bälten. Nä, tror böter är enda sättet.
Nu vet jag inte hur vanliga böter var när man införde bälteskrav i personbilar men än hur man gjorde för att få folk att använda bälte i personbilar var det effektivt. Kanske testa samma sak igen?

Sedan är frågan hur en polis som befinner sig utanför en buss som rullar ska se om folk har bälte på sig?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 31 maj 2018, 19:40:41 PM
Citat från: BSB101 skrivet 31 maj 2018, 19:14:40 PM
Nu vet jag inte hur vanliga böter var när man införde bälteskrav i personbilar men än hur man gjorde för att få folk att använda bälte i personbilar var det effektivt. Kanske testa samma sak igen?

Sedan är frågan hur en polis som befinner sig utanför en buss som rullar ska se om folk har bälte på sig?

Polisen kan befinna sig i bussen under rull, det kommer dröja innan folk förstår. Dessutom finns det fordon som är lika höga, så nån omöjlighet är det inte.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 maj 2018, 20:01:43 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 31 maj 2018, 18:19:05 PM
Det var nog olyckligt att jag nämnde ett exempel överhuvudtaget, vad jag avsåg var att vid kritik rent allmänt så finns nämnda kutym, och alla parter vet om det.

Jag har aldrig upplevt detta som ett vanligt problem vid beställningskörning, alltså att körtiden i normalfallet är planerad så att lagens gräns bryts.

Däremot i linjetrafiken kommer ju dessa problem ständigt.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: 1896 skrivet 01 juni 2018, 15:33:21 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 maj 2018, 20:01:43 PM
Jag har aldrig upplevt detta som ett vanligt problem vid beställningskörning, alltså att körtiden i normalfallet är planerad så att lagens gräns bryts.

Däremot i linjetrafiken kommer ju dessa problem ständigt.

Det som slog mig i rubricerat fall, var att det som förare kan vara svårt att säga ifrån, om man känner att körningen ligger på gränsen för vad som är tillåtet, och att när det sedan händer något, då är det föraren som har ansvaret, trots att det kanske är arbetsgivaren som har "slarvat."
Titel: SV: Arbetstider - Körtider
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juni 2018, 16:59:44 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 01 juni 2018, 15:33:21 PM
Det som slog mig i rubricerat fall, var att det som förare kan vara svårt att säga ifrån, om man känner att körningen ligger på gränsen för vad som är tillåtet, och att när det sedan händer något, då är det föraren som har ansvaret, trots att det kanske är arbetsgivaren som har "slarvat."

De förare som fortsätter att köra trots att arbetstid - körtid har "tagit slut" under normala förhållanden är knappast många.

Om du inte passerar gränsen för vad som är tillåtet har du inte begått något brott, om du efter 4.27 tim under parkering råkar ut för en olycka så är körtiden ointressant vid en eventuell utredning.

Om jag förstår dig rätt så är det vanligt att trafikledare planerar körningar på ett sätt så att EG direktivet eller andra regelverk trots normala förhållanden inte kan hållas och att föraren då fortsätter att köra istf att ta sin rast etc.

Det har jag aldrig nånsin råkat ut för och då har jag ändå varit i branschen sedan 1982, det som är vanligt är att kunden (vid beställningskörning) varken är uppdaterad eller förstår vad som gäller utan att föraren får försöka förklara de ibland lite konstiga reglerna, raster och körtid är enkla att förklara, övriga inte.
Problem som uppstår när något händer som varken beställaren, företaget eller föraren råder över kan kullkasta den mest omsorgsfulla planering.

Personligen så uppskattar jag mer den förare som påtalar när något är fel och som hör av sig om det inte fungerar framför den som sliter ut kortet och det i efterhand upptäcks att det körts utan kort.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: 1896 skrivet 01 juni 2018, 17:29:32 PM
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: - Jag är urusel på att argumentera ! Men jag tror inte att vi talar om samma saker, jag vill inte på något sätt slå fast vad som är vanligt eller inte vanligt, vad jag försökte antyda var att det finns en bestraffningskultur. jag vet ju hur det var när jag körde, och jag har oerhört svårt att tro att det skulle ha förbättrats, snarare tvärtom, med tanke på det samhällsklimat vi nu har. Förvisso talas det idag om visselblåsare och jämlikhet, men det tror jag inte hjälper på något vis, inte när det ytterst handlar om att arbetsgivaren ska tjäna optimalt med pengar. Jag vill påstå att du blir inte trafikledare inom buss om du inte förstår denna kultur. En arbetsgivare kan tala om att han söker en förare som passar för uppdraget, omvänt, så avses alltså en förare som inte kritiserar. Jämför med en lastbilsförare som kör åt ett stort åkeri, är du gnällig så får du köra lokal distribution, och om du samarbetar får du "finjobbet" med långväga transporter.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Carl skrivet 02 juni 2018, 15:01:43 PM
Det blir ett långt inlägg vilket jag beklagar, men jag vill gärna utveckla mitt resonemang.

En fråga jag ställer mig är vilka tankar bussföretagen har kring trötta förare. Jag pratar nu inte om beredskap i form av reservförare utspridda över landet, för det inser de flesta av oss att det inte är möjligt. I synnerhet inte för ett mindre beställningstrafikföretag.

Det jag pratar om är beredskapen för att kunna hantera att en förare under pågående körning kontaktar sin arbets-/trafikledning och säger "jag är väldigt trött och måste få vila eller sova en stund innan jag kör vidare". Att företaget har rutiner för det och framför allt står upp för sin förare i det läget. Kunderna blir antagligen inte särskilt glada och risken är att de inte återkommer till just det bussföretaget. Men om alternativet är en ökad risk för en trafikolycka kanske det är värt att kunden blir missnöjd. Det handlar ju om hur företaget presenterar problemet och lösningar för kunden.

De flesta av oss som har kört eller kör buss har någon gång varit med om att vi är så trötta att vi håller på att somna bakom ratten, men det betyder ju inte per automatik att vi är olämpliga för yrket. Och tröttheten är inte nödvändigtvis kopplad till längden på arbetspasset. Jag tror att nästan alla har erfarenheter av att sömnen inte vill infinna sig när vi vill, trots att vi önskar det.

Jag har inte stött på någon bussarbetsgivare som har presenterat en policy kring hur föraren ska hantera situationer med trötthet, trots att vi alla vet att trötthet under tjänstgöring förekommer (däremot har det presenterats åtskilliga policys om droger, alkohol, trakasserier, kundmöten, etc). Det enda jag stött på när det gäller trötthet är intetsägande ord som att det är viktigt att vara utvilad på jobbet. Vid de tillfällen det har gått åt skogen har istället bussföretagen varit förvånansvärt tysta i frågan och möjligtvis mumlat något om att det är förarens ansvar att säga ifrån om man är trött. Och då kommer vi in på Kung Vasas resonemang - kommer den timanställde förare som säger ifrån om trötthet få fler uppdrag? Hur populär blir den tillsvidareanställde som visar detta "svaghetstecken"?

Jag tror att det är mycket få förare som medvetet spolierar en körning och för de allra flesta är tröskeln nog extremt hög för att säga att man är för trött. Men vi är inte mer än människor och även om majoriteten har ambitionen att göra ett bra jobb, händer det då och då att vi blir trötta. Och till det ska det läggas att bussföraryrket, vilket flera olyckor vittnar om, är ett av de yrken där ett litet misstag direkt kan leda till total katastrof.

Idag läggs allt ansvar på föraren samtidigt som vi mer eller mindre vet att ingen förare skulle våga säga till sina resenärer att han för tillfället är för trött för att köra vidare. Det skulle vara intressant att veta om det är något bussföretag som ens har resonerat i dessa banor. Och som dessutom har tagit fram handlingsplaner för trötthet.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juni 2018, 09:05:03 AM
Lång tråd om denna olycka. Jag läst igenom  SHK utredning  och något som är helt fel är ju att alla ledare satt på nedervåning och dessutom sällan hade bälte på sig.  En ledare använde mikrofon och sa att bälte ska användas men det gav ju uppenbarligen inte rätt resultat.  Ledarna har ju ansvar för ungdomarna och skall ju finnas på båda våningar och verkligen se till att alla har bälte.
En fundering kring föraren  var han van vid att jobba natt??    Var han vad vid aktuell busstyp ??  Hålla sig vaken en hel natt är väldigt jobbigt vet själv hur det är ibland är man så trött att det är jobbigt att köra.. regelverket borde ändras så man inte kör tidig dag i veckan och sen till helgen kör natt omställning gör att det blir för lite sömn
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 10 juni 2018, 13:32:15 PM
Jag tycker det är tråkigt att han åtalas för vållande till annans död, när dödsfallen enbart beror på att ledarna inte såg till att ungdomarna använde bälte. I det här fallet tas ju ansvarsfrågan från ledarna och läggs helt på föraren. Med andra ord, skulle han dömas för det så är det i slutänden bara vårt ansvar att se till att bälte verkligen används. Den ansvarsbiten är ju övermäktig att ha som förare av buss.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juni 2018, 14:10:41 PM
Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2018, 13:32:15 PM
Jag tycker det är tråkigt att han åtalas för vållande till annans död, när dödsfallen enbart beror på att ledarna inte såg till att ungdomarna använde bälte. I det här fallet tas ju ansvarsfrågan från ledarna och läggs helt på föraren. Med andra ord, skulle han dömas för det så är det i slutänden bara vårt ansvar att se till att bälte verkligen används. Den ansvarsbiten är ju övermäktig att ha som förare av buss.
Vad säger lagen, vem hade haft ansvaret om det hade varit en resa utan ledare?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 10 juni 2018, 16:28:47 PM
Citat från: zjbus skrivet 10 juni 2018, 14:10:41 PM
Vad säger lagen, vem hade haft ansvaret om det hade varit en resa utan ledare?

Förare eller annan vuxen. Enligt mitt huvudskyddsombud är föräldrarna ansvariga, även om de inte är med på bussen. Men jag vet inte. Lär behövas testas i rätten.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2018, 18:17:32 PM
Det finns väl redan en lag som tydligt säger att ingen förare är ansvarig för bälteslösa passagerare som fyllt 15 år. När det gäller passagerare under 15 år finns det idag inget straff för yrkesförare om deras passagerare är obältade.
Det faller ju dessutom på sin egen orimlighet att en förare ska kunna hålla koll på en dubbeldäckares övervåning under färd.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 10 juni 2018, 18:37:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2018, 18:17:32 PM
Det finns väl redan en lag som tydligt säger att ingen förare är ansvarig för bälteslösa passagerare som fyllt 15 år. När det gäller passagerare under 15 år finns det idag inget straff för yrkesförare om deras passagerare är obältade.
Det faller ju dessutom på sin egen orimlighet att en förare ska kunna hålla koll på en dubbeldäckares övervåning under färd.

Var står det att inget straff kan utdelas?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: zjbus skrivet 10 juni 2018, 18:41:15 PM
Så ledare i den mån det finns några har ansvaret och om inte så är det barnen själva eller deras ej fysiskt närvarande föräldrar, låter varken logiskt eller genomtänkt.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 10 juni 2018, 18:51:00 PM
Citat från: zjbus skrivet 10 juni 2018, 18:41:15 PM
Så ledare i den mån det finns några har ansvaret och om inte så är det barnen själva eller deras ej fysiskt närvarande föräldrar, låter varken logiskt eller genomtänkt.

Aldrig barnen själva. Det är nog omöjligt att få till en logisk ansvarsfråga i detta fall.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 juni 2018, 19:25:11 PM
Föraren är ansvarig för att informera om att bälte ska användas i linjetrafik, det kan göras på flera olika sätt.

I ren skoltrafik (ej linjelagd skolskjuts där alla kan medfölja) har föraren ett striktare ansvar.

Att någon bussförare dömts efter lagens bokstav till 2500:- i böter för att missat detta känner jag inte till men möjligheten finns så klart.

Det är ju omöjligt att se till att någon inte knäpper loss bältet efter att man startat att köra så jag tror att ett sådant åtal skulle ha svårt att stå sig.

Däremot om man godtar penningbot på platsen är det en helt annan femma.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: igel skrivet 10 juni 2018, 19:29:39 PM
Så här skriver transportstyrelsen.
"Föraransvar Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bilbältet. En förare som låtit bli att göra vad han eller hon kan för att få den som är under 15 år att använda bilbälte eller särskild skyddsanordning, döms till penningböter. Detta gäller både för bussförare och för förare av personbil. En förare kan inte straffas för att en passagerare som är 15 år eller äldre inte använder bilbälte, utan då är det passageraren själv som riskerar penningböter. "

Vad jag har för mig har det fastställts när det gäller skolskjutsar, men försvagats när det gäller linjetrafik. Ändast skyltar räcker då.

Men i den kommande rättegången kanske även denna bit kan bringas klarhet i. 
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2018, 23:45:10 PM
Citat från: buskörare skrivet 10 juni 2018, 18:37:49 PM
Var står det att inget straff kan utdelas?

Det var 17 år sedan jag läste den dåvarande lagtexten, och dessa böcker har jag inte framför mig just nu. I dessa stod det att ansvaret fortfarande vilade på yrkesföraren, men att inget straff fanns. Kanske har det ändrats under åren, men jag känner då inte till något prejudicerat fall där man efter 2001 i domstol lyckats döma en yrkesförare till penningböter för att en minderårig resenär knäppt upp bältet under färd.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 11 juni 2018, 03:46:28 AM
Ja, då sas det så. Men efter det har saker ändrats och man kan få böter i vissa lägen.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2018, 08:56:22 AM
Citat från: buskörare skrivet 11 juni 2018, 03:46:28 AM
Ja, då sas det så. Men efter det har saker ändrats och man kan få böter i vissa lägen.

Men kan någon nämna ett prejudicerande fall?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 11 juni 2018, 10:23:01 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2018, 08:56:22 AM
Men kan någon nämna ett prejudicerande fall?

Det har väl inte varit uppe i rätten nångång?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Jo skrivet 11 juni 2018, 10:36:36 AM
Känns som att det är väldigt mycket bältesdiskussion. Är avsaknad av bälte något som ingår i åtalet?
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2018, 14:28:42 PM
Citat från: Jo skrivet 11 juni 2018, 10:36:36 AM
Känns som att det är väldigt mycket bältesdiskussion. Är avsaknad av bälte något som ingår i åtalet?
Är det överhuvudtaget bevisat att de tre omkomna samt de svårast skadade inte satt bältade? Jag har inte sett något om det. Bälten ökar säkerheten men de gör inte att man blir osårbar. Det är ju dessutom fullt tillåtet att gå omkring i bussen under körning och då kan man ju inte gärna vara bältad.



Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: buskörare skrivet 11 juni 2018, 16:20:20 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2018, 14:28:42 PM
Är det överhuvudtaget bevisat att de tre omkomna samt de svårast skadade inte satt bältade? Jag har inte sett något om det. Bälten ökar säkerheten men de gör inte att man blir osårbar. Det är ju dessutom fullt tillåtet att gå omkring i bussen under körning och då kan man ju inte gärna vara bältad.

Läs SHK's utredning. Står där.
Titel: SV: Bussföraren vid olyckan i Sveg åtalas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2018, 16:25:10 PM
Citat från: buskörare skrivet 11 juni 2018, 16:20:20 PM
Läs SHK's utredning. Står där.

Ja, det kanske jag borde ha gjort. Sammanfattningsvis så satt ingen av de tre omkomna bältade. Av de svårt skadade var det en som använt bälte.