Miljözon införs i centrala Uppsala

Startat av MartinMartin, 16 juni 2011, 12:24:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Citat från: UNT.seEn miljözon innebär att de aktuella fordonen inte får köras inom zonens gränser om de är äldre än sex år.

Är det inte åtta år?

Vidare hoppas jag att denna miljözon införs tidigast nästa sommar. Med tanke på interimåret i UL-trafiken där maxåldern på bussarna är betydligt högre än 8 år. Någon form av samordning mellan införandet av miljözon och räkningen av anbud på det nya UL-avtalet borde ju finnas. Vore ju trist för den framtida UL-vinnaren att ha räknat på x antal bussar av olika åldrar, för att sedan tvingas anpassa sig efter en helt ny miljözon, och därmed ha ett flertal bussar som helt plötsligt inte får angöra Uppsala "resecentrum".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 juni 2011, 12:33:15 PM
Är det inte åtta år?

Vidare hoppas jag att denna miljözon införs tidigast nästa sommar. Med tanke på interimåret i UL-trafiken där maxåldern på bussarna är betydligt högre än 8 år. Någon form av samordning mellan införandet av miljözon och räkningen av anbud på det nya UL-avtalet borde ju finnas. Vore ju trist för den framtida UL-vinnaren att ha räknat på x antal bussar av olika åldrar, för att sedan tvingas anpassa sig efter en helt ny miljözon, och därmed ha ett flertal bussar som helt plötsligt inte får angöra Uppsala "resecentrum".

Enligt tidningen är det sex år fast det är åtta år på andra orter med miljözon. Det går dock enligt artikeln få dispens fram till 2014 så de bussar som nu skall gå i UL-trafiken lär kunna fortsätta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2011, 12:41:11 PM
Det går dock enligt artikeln få dispens fram till 2014 så de bussar som nu skall gå i UL-trafiken lär kunna fortsätta.

Men nya UL-avtalet som anbudsgivarna redan räknat klart på utan att ta hänsyn till miljözoner, ska väl gälla ända till 2022?

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 16 juni 2011, 12:49:24 PM
Men nya UL-avtalet som anbudsgivarna redan räknat klart på utan att ta hänsyn till miljözoner, ska väl gälla ända till 2022?

Det blir fråga om tilläggsavtal och extra ersättningar när sådant här inträffar, UL får betala.

Men undantar man inte in o utfarterna från stan?

Blue

Den generella regeln för miljözon är sex år, sen gavs det dispens på två extra år när miljözonerna infördes och nyare bussar och lastbilar får ett definitivt slutdatum beroende på miljöklass.

Uppsala kommer säkert köra på samma regler när det väl är dags.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 16 juni 2011, 13:02:02 PM
Det blir fråga om tilläggsavtal och extra ersättningar när sådant här inträffar, UL får betala.

Då är det lugnt! Är det nåt som UL och landstinget har idag, så är det ju gott om pengar.
Eller? ::)

CD

Citat från: Ersa skrivet 16 juni 2011, 22:52:46 PM
Då är det lugnt! Är det nåt som UL och landstinget har idag, så är det ju gott om pengar.
Eller? ::)

Eller göra som i Malmö och Lund att bussar för Skånetrafiken får dispens från kravet och får köra i miljözonen i 12år.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: busstidningen.seBakgrunden är att Uppsala har stora problem med luftföroreningar i centrum. Man har inte fått bukt med dessa trots hastighetsbegränsning till 30 km/tim dygnet runt och dubbdäcksförbud på Kungsgatan.

Att Uppsala kommun såg till att införa nån form av grön våg på trafikljusen vore ju en idé. Att som idag enbart låsa sig fast vid hastighetsbegränsningar och dubbdäcksförbud hjälper ju inte att minska på utsläppen om all fordinstrafik ändå måste stå och vänta på tomgång i 20-30 sekunder vid vartenda röda trafikljus. På Kungsgatan går det ytterst sällan att passera två gröna trafikljus på raken, och då är det tredje garanterat rött.

Detta har påtalats i flera år utan att politikerna bryr sig. Och inte ens nu när dessa trafikljus orsakar stora utsläpp vill politikerna inse sanningen.

JB

Citat från: Ersa skrivet 17 juni 2011, 11:48:19 AM
Att Uppsala kommun såg till att införa nån form av grön våg på trafikljusen vore ju en idé. Att som idag enbart låsa sig fast vid hastighetsbegränsningar och dubbdäcksförbud hjälper ju inte att minska på utsläppen om all fordinstrafik ändå måste stå och vänta på tomgång i 20-30 sekunder vid vartenda röda trafikljus. På Kungsgatan går det ytterst sällan att passera två gröna trafikljus på raken, och då är det tredje garanterat rött.

Detta har påtalats i flera år utan att politikerna bryr sig. Och inte ens nu när dessa trafikljus orsakar stora utsläpp vill politikerna inse sanningen.

Utan att veta hur politikerna resonernar så gissar jag att det kan ha att göra med att man helt enkelt inte vill öka framkomligheten på Kungsgatan genom någon sorts grön våg. Ökad framkomlighet skulle få fler att välja Kungsgatan, genom att inte ha grön våg styra man över trafiken till andra gator istället, exempelvis Väderkvarnsgatan eller Dag Hammarskjölds väg - Övre Slottsgatan - Kyrkogårdsgatan. Grön våg skulle ge mindre tomgångskörning, men den vinsten skulle kanske ätas upp av mer trafik.

Ersa

Citat från: JB skrivet 24 juni 2011, 12:42:31 PM
Utan att veta hur politikerna resonernar så gissar jag att det kan ha att göra med att man helt enkelt inte vill öka framkomligheten på Kungsgatan genom någon sorts grön våg. Ökad framkomlighet skulle få fler att välja Kungsgatan, genom att inte ha grön våg styra man över trafiken till andra gator istället, exempelvis Väderkvarnsgatan eller Dag Hammarskjölds väg - Övre Slottsgatan - Kyrkogårdsgatan. Grön våg skulle ge mindre tomgångskörning, men den vinsten skulle kanske ätas upp av mer trafik.

Då vore det ju en idé att införa någon form av framkomlighetslättnader av typen grön våg även på "alternativen" som t.ex Väderkvarnsgatan vars trafikljus är minst lika ologiska och ger en rött ljus hela tiden. Även kl 03:30 på natten man som ensam bilist närmar sig en korsning på Väderkvarnsgatan i en helt folktom stad blir det rött när man närmar sig. Jag har haft råd med stopp, tomgångskörning och acceleration vid varenda korsning vid denna tid, men har stadens miljö råd med de utsläppen min lilla Saab 90 utan katalysator (och alla andra bilar) orsakat helt i onödan varje arbetsdags morgon i flera års tid?

Slutsatsen blir att Uppsalas bilister "lär sig" att det inte spelar någon roll att välja annan väg, då det är rött även där. Samt att aggressiv snabb körning av dragracing-modell lönar sig en hel del. Att köra lugnt och följa hastighetsgränsen straffas däremot med rött ljus. Och sen är alla så förvånade varför många kör som "idioter" i Uppsala. Därför att det lönar sig!

Därför gillar jag rondeller i Uppsala. De bryter liksom mot det i övrigt ologiska trafikmönstret, och trafiken flyter på riktigt bra i dem. :)

Robert T

Väderkvarnsgatan ska få signalprio efter Luthagsesplanaden.
Så för personbilar lär det vara fortsatt rött, i alla fall när busstrafiken går.

lil-sis

Man får ju till och med rött ljus vid övergångsstället på väderkvarnsgatan vid infarten till kvarnens p-hus mitt i natten trots att ingen har tryckt för att de vill gå över..  Både rött ljus för gångtrafikanter och bilister ::)