DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"

Startat av Ersa, 24 januari 2011, 18:41:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

På måndagen fick Trafikverket klartecken att börja bygga nya E4 förbi Sundsvall. "Vi har ett väldigt stort lokalt stöd för det här projektet", säger projektchefen Magnus Lundberg. Två mil ny motorväg med en bro över Sundsvallsfjärden, utanför stadens centrum, ska stå klara att öppnas 2015.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/helt-klart-for-ny-e4-i-sundsvall

Alexei

Det var ett positivt besked!  :)

Planerar man fortfarande vägavgifter på kommande bron över Sundsvallsfjärden?
Har läst om 50kr för lastbilar - stämmer det?

I så fall har myndigheterna understökt betalningsviljan. Gjorde en överslagsräkning för att se om det skulle löna sig.
Personal kostnad SEK150/h, då behöver man spara 20min, på 2km, dvs vara nere på en snittfart av 6km/h.
Jag har aldrig varit i Sundsvall, men är köerna verkligen så jävliga där?  ??? 


Anders Noren

Citat från: Alexei skrivet 25 januari 2011, 00:28:29 AM
Det var ett positivt besked!  :)

Planerar man fortfarande vägavgifter på kommande bron över Sundsvallsfjärden?
Har läst om 50kr för lastbilar - stämmer det?

I så fall har myndigheterna understökt betalningsviljan. Gjorde en överslagsräkning för att se om det skulle löna sig.
Personal kostnad SEK150/h, då behöver man spara 20min, på 2km, dvs vara nere på en snittfart av 6km/h.
Jag har aldrig varit i Sundsvall, men är köerna verkligen så jävliga där?  ??? 

Räknar du nerifrån Njurunda, dvs. även den nya motorvägssträckan, så går det säkert att spara 20 minuter i högtrafiktid. 50-sträckor och massor av trafikljus ersätts med motorväg.

Bussis

hyfsat med bilar vad jag erfar nu är det ganska länge sen jag var upp te S-vall men att ta sig igenom stan är tidsödande och boring...

Alexei

Min beräkning var för själva bron över Sundsvallsfjärden, dvs mellan Vinskärsudde och Sköndal.

Jag kollade Trafikverkets hemsida och där står:
För personbilar är det alltså inga avgifter alls. Däremot har vi föreslagit en broavgift för tunga fordon när det gäller bron över Sundsvallsfjärden. Förslaget, som måste godkännas av regeringen, innebär en avgift på 100 kronor för tung lastbil och 50 kronor för lätt lastbil.
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vasternorrland/E4-Sundsvall/Fragor-och-svar/


Med tanke på att gamla vägen genom centrala Sundsvall kommer att avlastas avsevärt då personbilarna kommer att ta nya bron, undrar jag verkligen om det kommer att löna sig för en åkare att använda nya bron. I synnerhet utanför morgon och eftermiddagsrusningen.
Enl mitt tidigare tidigare inägg måste snittfarten ner på 6kr/h för att det skall löna sig - skall erkänna att jag inte jobbar innom åkeribranchen, men det känns mycket lågt.


Anders Noren

Citat från: Alexei skrivet 26 januari 2011, 21:27:25 PM
Med tanke på att gamla vägen genom centrala Sundsvall kommer att avlastas avsevärt då personbilarna kommer att ta nya bron, undrar jag verkligen om det kommer att löna sig för en åkare att använda nya bron. I synnerhet utanför morgon och eftermiddagsrusningen.
Enl mitt tidigare tidigare inägg måste snittfarten ner på 6kr/h för att det skall löna sig - skall erkänna att jag inte jobbar innom åkeribranchen, men det känns mycket lågt.

Enligt kommunens planer ska nuvarande E4 mellan Köpmangatan-Landsvägsallén och norra brofästet i Skönsberg tas bort och stadsgator och stadskvarter byggas i stället. Framkomligheten på sträckan kommer alltså i "bästa" fall att vara lika bra/dålig som idag - men min gissning är att kapaciteten och medelhastigheten kommer att vara lägre än idag - och den kommer att upplevas som en onödig och tidsödande omväg jämfört med bron.

farsta

En positiv nyhet. Sträckan håller låg standard med många trafikljus/fartkameror. Sen kör man i princip genom Sundsvall. Ofta får man rödljus vid Casinot/Claes Ohlsson. Kan väl fungera om man är på väg till sommarstugan men måste vara ytterst frustrerande för yrkestrafiken.

Fast vore jag Sundsvallsbo kanske jag skulle ha synpunkter på en bro rakt över fjärden. Men nu är jag inte det och har heller inte läst om några protester

Ersa

Citat från: farsta skrivet 02 februari 2011, 07:56:48 AM
Fast vore jag Sundsvallsbo kanske jag skulle ha synpunkter på en bro rakt över fjärden. Men nu är jag inte det och har heller inte läst om några protester

Jag antar att man hellre ser en bro över fjärden än fortsatt tung trafik genom stadskärnan.

farsta

Jo det är väl så....... och någon annan rimlig väg förbi Sundsvall är svår att tänka sig. Tunnel förstås men det är väl ännu dyrare?

Anders Noren

Citat från: farsta skrivet 02 februari 2011, 09:07:29 AM
Jo det är väl så....... och någon annan rimlig väg förbi Sundsvall är svår att tänka sig. Tunnel förstås men det är väl ännu dyrare?

Det hade antagligen varit svårt att få till en koppling mellan en tunnel under fjärden och den högt belägna motorvägen norr om stan - det hade nog blivit en stigning på mer än 10 % i 600 meter, från fjärdens botten till tpl. Skönsberg, eller en lång bergtunnel bort till Birsta inklusive två underjordiska trafikplatser. En västlig kringfart hade å sin sida antingen fått gå till stora delar i bergtunnel eller tvingats förläggas längs Ljungan vilket förmodligen är alltför långt från Sundsvall för att befintlig väg skulle ha avlastats särskilt mycket.



Freke

Grattis Sundsvall!!! När får vi se en "Förbifart Skellefteå", tro...?

Sundsvall, Ö-vik, Umeå och Skellefteå är de städer E4an passerar centralt (Helsingborg och Härnösand kan man kanske också ta med...). I Umeå bygger man för fullt, Sundsvall är beslutat nu... Vem blir sist att få en "E4 Förbifart..."?

Ersa

I Umeå bygger man under stora protester. Det måste vara staden där högst andel invånare är missnöjda med förbifarten/ringleden och vill behålla trafiken genom stadskärnan. Kanske är det samma personer som var emot Botniabanan pga "miljöskäl".

farsta

#13
Intressant det där med motstånd. Ibland kan man tycka det är berättigat - ibland kan man tycka det är helt galet. För de som kör väldigt sällan kan ju tom en genomfart ha en viss charm ( men den charmen brukar avta rätt snabbt). Men det är viktigt att vägar och broar görs så snygga som möjligt så de smälter in i landskapet och miljön.

Mitt värsta exempel är gammalt och kanske fanns ingen annan lösning då: men att lägga en motorväg mellan Riddarholmen och Gamla Stan är ett rent övergrepp på en unik stadsmiljö. Fast det var en helt annan tidsanda då. Man lär ju tom ha rivit hela stadskärnor i många pittoreska småstäder

mushkot

Det är mog framförallt "mindre" städer, där befolkningen är rädda för att staden skall "dödas" när inte längre folk passerar igenom och kan spontanstanna där det protesteras, och det kan man ju till viss del förstå.