Calkens Årskrönika...

Startat av Carl Eric, 01 januari 2011, 19:35:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Så var det dags att skriva en årskrönika... Att man aldrig kan börja i tid, jag hade tänkt att denna skulle komma för ganska exakt ett dygn sedan, men icke! Det hanns inte med innan nyårsfesten... Under året så har jag tagit 618 bussbilder som var tillräckligt var bra att ladda upp på Mitt Galleri. Nedan så skall jag försöka sammanfatta mitt bussår i bilder... (För er som av någon anledning skulle vilja höra en krönika från resten av mitt liv, välkommen att lyssna på Karlavagnen från i tisdag, spola till ungefär 06:25)


I Januari så ägde jag ingen kamera, således så blev det inga bilder då...

I februari så införskaffades min NIKON D3000 med 18-55 objektiv och fotograferande runt Gustavsberg tog fart på allvar... Här passerar Nobina 1871 på linje 422 mot Slussen...


I samma månad så var jag också i Skåne och Helsingborg en sväng, och passade på att fotografera min nuvarande profilbild.... Nobina 6717.


Mars inleddes i Säfsen, och med ett fotografi på Swebus (då Express) 5607.


I Mars så tog jag också en av mina bästa bilder för i år, nämligen denna:


Sedan så kom April, och bussfotograferande fullkomligt exploderade, mycket pågrund av påsklovet. Här kommer en bild från Gnesta den 2 april.


Under påsklovet så besökte jag också Cityterminalen på en foto tur, här syns Swebus Express 6804.


I April så hittade jag årets gladaste busschaufför. Platsen är Skeppsholmen, bussen är Busslink 4769.


Sedan så maj så testade jag motorvägsfotografering för första gången... Här passerar en Y-buss målad Westin Buss.


Sommaren och juni inleddes på västkusten för första gången i mitt liv. Vid Marstrand så hittade jag Orusttrafiken 70365. jag tycker fortfarande synd om chauffören som inte fick vara med i tidningen...


I samma månad så införskaffades dessutom mitt 55-200 objektiv, vilket gjorde att jag fick ännu fler möjligheter till att ta bra bussbilder.


I juli så konfirmerades jag, och då hyrdes en buss för att transportera hemma alla gäster... Travller 811, "President" (Vilket jag också kände mig som den dagen)...


Augusti bjöd på ytterligare en resa till Skåne och Helsingborg. Denna gång med Swebus. Dessvärre så fick jag inte åka bussen nedan ner till Skåne, även fast det inte var något fel på Swebus 7019 heller...


September, valet tog upp all min tid, så det blev inga bilder alls!

Oktober bjöd på strålande höstväder så vi denna tid så det kliade rejält i fingrarna...


Den månaden bjöd också på en kollektivtrafikmässa. Här kommer en bild på en buss från VDL, som blir dem som kommer att få leverera Nobinas dubbeldäckare till Norrtälje!


I november så var jag i Finland, och Lovisa. Givetvis så blev det bussfotograferande!


Året avslutades med börjat på någonting nytt så att säga. I december så inledde jag inledde mitt projekt där jag skall fota alla 18xx och 00xx vagnar i Nacka/Värmdö innan de försvinner!




2010 har som ni har sett ett mycket roligt och innehållsrikt år. Förhoppningsvis så blir 2011 lika roligt...

Först nu så har vi att se fram emot Tonnies stora Swebus resa som ni kommer att läsa om i kategorin "Busstrafik".

Ett litet försenat Gott Nytt År
önskar
Calken, väl mött 2011!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Tonniiie

Riktigt Trevlig Krönika ;D

Ses i Stockholm övermorgon!

Jacob

Bilden på SkåneMANnen har du fått till bra! riktigt snygg. Men VDL-bussen var då inte snygg  :-\
Trevlig årskrönika, härlig blandning av bilder från olika bussbolag och olika delar av landet :)
Ser fram emot fler fototräffar!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!