Huvudmeny

Söndagsbild 111

Startat av Jona, 23 maj 2010, 11:13:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Sommarsäsongen har börjat vilket innebär att jag jobbar mycket helger och sena kvällar plus att jag har haft även annat för mig. Därför så har Söndagsbilderna halkat efter något. Den som väntar på något gott väntar ju alltid för länge sägs det ju, så därför, bättre sent än aldrig så kommer därför en kort tråd med litet bildsvep tagen på dagen för ett år sedan, fast igår....


Dagens besök ska vi göra i denna lilla oansenlig by.


Gick kanske 25 meter mellan dom 2 olika fotoplatserna jag använde för att fota denna by´s utkant.


Vänder jag mig om så är det detta man ser. Abramssons buss garage och huvudkontor i Gräsmyr.
Bussen på bilden var den jag åkte dit och därifrån med. Så jag behövde bara stanna ungefär 5 minuter i denna metropol.


Två bussar till på garageplan. Här skulle egentligen dagens bildsvep kunna vara slut, men jag kör väl en bild till.


Gräsmyr garage heter denna hållplats, finns även med i tabellen för linje 105.

Linje 105 går Norrfors (1 tur skoldagar och en Söndagstur)
Nyåker (3 turer fredag Skoldagar, 2 övriga skoldagar och 1 tur lovdagar. Till det tillkommer 1 lördags och en söndagstur)
Gräsmyr Garage (7 turer varav en startar här men inte passerar Gräsmyr Affären.
Gräsmyr Affären (där tillkommer 1 tur till plus en fredagstur och en tur lördag och söndag minus den som inte passerade här enligt ovan beskrivning)
Sedan går linjen via Mullsjö och Häggnäs en tur (den tur som inte passerar Gräsmyr centrum, Efter Yttersjö som väg som nedan)
Övriga turerna går efter Gräsmyr via Kasamark, Yttersjö, Djäknäböle, Skravelsjö och Röbäck för att slutligen passera Vasagatagn och Nus i Umeå.
Till det tillkommer 2 skolturer runt Degersjön, den ena som egen tur till Umeå, medan den första av dom är vanliga linjebussen som tar en 10 minuters omväg.

Från Umeå Har vi en tur till Norrfors (plus en tur till på fredag eftermiddag) Sedan en tur dit Lördagar.
Nyåker se ovan
Degersjöturerna, har 3 skoldagsturer från Umeå medan Mullsjö har 2 turer. I Övrigt stämmer det ganska bra med motsvarande turer in mot Umeå.

Många turer utgår från Gräsmyr garaget medan turer som ska längre bort än Gräsmyr oftast inte går hir utan passerar istället intill affären i centrala byn.

Sedan tillkommer det lite trafik skoldagar som går från Gräsmyr mot en drös olika byar runt samhället, Men även Nordmaling vid kusten har någon linje som matar till och från Gräsmyr med en 2 - 3 turer per skoldag.

Sist ut lite info om byn från uppslagskällan wikipedia:
Gräsmyr är en småort  i Nordmalings kommun drygt 3 mil fågelvägen västsydväst om Umeå. Gräsmyr är en av Sveriges längsta byar (över 1 mil från SV till NO) och tillhör Nordmalings kommun i Västerbottens län. Byn har 2008 omkring 200 invånare.

Om somrarna är det logdans på hembygdsområdet varje fredagkväll och under dansbandsveckan. Dit kommer många kända dansband för att spela för publiken i alla åldrar som dansar både bugg och foxtrot.
Slut citat.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

1896

Tjusigt.  :D Men heter det "Abram" ? Ska det inte vara "Abraham" ?

Hur många fordon har detta företag då ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 23 maj 2010, 12:40:03 PM
Tjusigt.  :D Men heter det "Abram" ? Ska det inte vara "Abraham" ?

Hur många fordon har detta företag då ?

Abram är en kortform av Abraham ungefär som Mia är en kortform för Maria. Företaget heter alltså Abramssons Buss och inget annat. Detta trots vad som skrevs i senaste numret av Bussbranschen.

S Abrahamssons Buss i Sandhem har också funnits men det skall naturligtvis inte förväxlas med bussbolaget i Gräsmyr. Det förr heter för övrigt i dag Sandhems Busstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)