+ 2010 #22 - Trådbuss med slep

Startat av Bergenga, 10 december 2011, 20:33:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ 2010 - #22
Trolleybuss med tilhenger


I den 22. luken tar jeg turen til Luzern igjen, og til trolleybussene. Ikke bare har de dobbeltleddbusser der som vi ikke finner så mange plasser her hjemme, men også busser med tilhenger er noe man finner mange plasser i Sveits, og kanskje aller mest blant trolleybusser.

På grunn av noen uklarheter ble vi sluppet av ved Lövenplatz i nordre delen av Luzern, mens stedet hvor vi skulle spise dagens middag var i den søndre delen. Da var det ikke annet å gjøre enn at alle tok bussen tvers gjennom byen. Men før vi fant den riktige bussen ble det en titt på bussen som gikk motsatt vei.

VBL 268 er en NAW BT 5-25 fra 1989. Tilhengeren VBL 312 er bygget av HESS i 2005 på et understell fra Lanz & Marti. Dessverre kjenner jeg ikke noe til disse produsentene forøvrig.




VBL 268 og 312 på Löwenplatz, Luzern, 04.07.2010.


Bussen vi skulle reise med ble VBL 267, som er fra samme leveranse som VBL 268. Tilhengeren VBL 306 er også lik VBL 312, bortsett fra at den er bygget i 1998.


VBL 267 og 306 på Löwenplatz, Luzern, 04.07.2010.


Dette ble min aller første tur i en trolleybuss noen gang. Bussen var fra før av såpass full at det ble ståplasser på de fleste, men det var egentlig helt grei, for den gikk ganske jevnt. Jeg plasserte meg helt bakerst, sånn at jeg kunne ta bilde fremover, og dessuten kikke bak på tilhengeren. Det hadde nok vært interessant å reise i tilhengeren, men med tanke på at vi ikke visste helt hvor vi skulle av så var det greit å holde seg sammen med de andre.


VBL 267, 04.07.2010.


Kunne heller ikke la være å ta bilde av et lite sikkerhetsoppslag ved utgangsdøren. Av en eller annen grunn finner jeg denne tegningen noe humoristisk. Det tyske ordet for dørblad høres jo dessuten litt klaviaturisk ut. ;)


VBL 267 sikkerhetsoppslag, 04.07.2010.


Så var turen over, og det gjalt å få flere bilder av bussen og tilhengeren. Dessverre kom det en person i veien da jeg tok bilde av tilhengeren forfra, så bildet er noe beskåret. På bildet bakfra greide jeg derimot å holde folk unna.




VBL 267 og 306 i Obergrundstrasse, Luzern, 04.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg