+ Advent 2010 #2 - Irisbus Evadys og Irisbus Domino

Startat av Bergenga, 02 december 2010, 14:18:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 2
Irisbus Evadys HD og Irisbus Domino HDH


I luke 2 har jeg valgt å gå for 2 turbussmodeller fra samme produsent, nemlig Evadys HD og Domino HDH fra Irisbus. Det var ikke mindre tilfeldig enn at jeg faktisk fant begge to hos samme eier. Eieren er Air Pullmann S.p.A. i Gallarate i Lombardia i Nord-Italia, så noe italiensk blir det i denne luken også.


Irisbus Evadys finnes i to høyder og to lengder (12m + 12,8m), hvor høydene har betegnelsene Evadys H og Evadys HD. I Norge og Sverige er det som kjent Vest Buss som selger Irisbus, og de selger kun den laveste utgaven, Evadys H, men i begge lengdene. Det som er litt forvirrende er at i brosjyren til Vest er de aller fleste bildene av Evadys HD. Det er nok ikke Vest som prøver å lure folk, men heller det faktum at Irisbus har for lite bildemateriale tilgjengelig av Evadys H. Ingen busser av modellen har så langt kommet til Norge, bortsett fra som turist.

Turen gikk fra flyplassen i Italia og nordover mot Simplonpasset, hvor vi så endelig kom over i Sveits. På toppen ble det en veldig kort lunsj for de som hadde tid, mens jeg heller brukte tiden på mer forefallende ting, som å fotografere passerende turbusser. Og det var også derfor jeg fikk bilde av denne Irisbus Evadys HD i det den passerte. Turen vår gikk videre om Brig og Visp til Täsch hvor hotellet vårt lå. Litt dødtid ble det før og etter middagen, så da måtte jeg jo rundt i bygda og få med meg mest mulig av turbussene som stod der, og da fant jeg den igjen der. Akkurat det ble jeg ikke overrasket over, og det var på ingen måte den eneste turbussen jeg møtte på flere ganger i løpet av turen.




#90, DG 655 FG ved Monte Leone på Simplonpasset, 28.06.2010.


#90, DG 655 FG i Täsch, 28.06.2010.


Irisbus Domino er en annen turbussmodell av den høyreiste sorten, men den er ikke med i sortimentet til Vest Buss, siden Magelys sannsynligvis fyller det segmentet. Modellen finnes kun i 12,4 meter lengde, men i to høyder; Domino HD og Domino HDH. I motsetning til Evadys, som sannsynligvis er en ren Irisbus-modell, er Domino en arv fra en av de mange fabrikkene som gikk inn i Irisbus. Domino ble opprinnelig bygget av fabrikken Orlandi i Modena, Italia, og er sannsynligvis fortsatt det, men under Irisbus-navnet. Jeg vet at jeg har sett busser av denne modellen på reise i Norge, men på norske skilter får vi nok neppe sett dem. Det at den ikke leveres som 3-akslet er jo ikke direkte salgsfremmende.

På turens femte dag fant jeg denne Irisbus Domino HDH ved stasjonen i Tirano (Lombardia, Italia), da vi var på en sving ut av Sveits den dagen.




#126, DM 510 TP i Tirano, 02.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Fredrik Gelin

Domino minner en del om Barbi og Noge synes jeg.
Når sluttet de å lage Domino, det var vel når Magelys ble lansert?
//Fredrik

Bergenga

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 december 2010, 12:53:09 PM
Domino minner en del om Barbi og Noge synes jeg.
Når sluttet de å lage Domino, det var vel når Magelys ble lansert?
//Fredrik

Jo, den er ikke veldig ulik Barbi Maestro. Og den gamle versjonen av Domino er ganske lik Noge. Men jeg tror Orlandi var selvstendig til de ble en del av Irisbus.

Domino leveres fortsatt den, men som sagt ikke her nord.
Se Irisbus' internasjonale produktoversikt for turbusser her: http://www.irisbus.com/en-us/products/pages/tourism_grandtourism.aspx
Mvh.
Øyvind Berg