Flixbus och biljettsamarbeten i norra Sverige

Startat av homer, 18 september 2018, 18:38:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Eftersom den generella tråden om Flixbus är låst kapar jag den här istället för att göra en ny... vet någon vet som kör flixbus trafik till Östersund, Edsbyn och Funäsdalen? Är de härjedalingen som blivit flixbus? deras hemsida ser ut som vanligt så kanske finns fler?

homer

Citat från: homer skrivet 18 september 2018, 18:38:52 PM
Eftersom den generella tråden om Flixbus är låst kapar jag den här istället för att göra en ny... vet någon vet som kör flixbus trafik till Östersund, Edsbyn och Funäsdalen? Är de härjedalingen som blivit flixbus? deras hemsida ser ut som vanligt så kanske finns fler?

Svarar mig själv. de borde vara härjedalingen, när jag på deras hemsida söker en resa imorgon från vemdalen till ljusdal får jag fram en resa 8:10-10:30 för 156 kr. På Flixbus hemsida finns exakt samma resa men för 199 kr...

Lars-Håkan_E

Nej.

Härjedalingen (d.vs Mohlins) hade sedan tidigare ett biljettsamarbete med Swebus Express, detta har nu övertagits av Flixbus.

Du kan alltså även efter att Swebus gått i graven köpa biljett där Härjedalingen ingår hos Flixbus genom att detta samarbete fortsätter

Ulf Berlin

Citat från: homer skrivet 18 september 2018, 18:38:52 PM
Eftersom den generella tråden om Flixbus är låst kapar jag den här istället för att göra en ny... vet någon vet som kör flixbus trafik till Östersund, Edsbyn och Funäsdalen? Är de härjedalingen som blivit flixbus? deras hemsida ser ut som vanligt så kanske finns fler?
Med denna kanske?

Kungsbron 18 augusti i år./Ulf

homer

Nu verkar flixbus ha utökat trafiken till Umeå., men gissar starkt att det är Ybuss. då tidtabellen och Priserna är identiska från respektive hemsidor.

har någon sett om deras bussar har flixbus märkning?

Ersa

Citat från: homer skrivet 06 oktober 2018, 08:59:05 AM
Nu verkar flixbus ha utökat trafiken till Umeå., men gissar starkt att det är Ybuss. då tidtabellen och Priserna är identiska från respektive hemsidor.

har någon sett om deras bussar har flixbus märkning?

Är det inte bara samma biljettekniska samarbete som Swebus hade med Ybuss? Det fanns då inga Swebusdekaler på Ybussarna, så lär knappast finnas FlixBusdekaler på dem nu.

homer

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2018, 09:25:03 AM
Är det inte bara samma biljettekniska samarbete som Swebus hade med Ybuss? Det fanns då inga Swebusdekaler på Ybussarna, så lär knappast finnas FlixBusdekaler på dem nu.

är väl inte omöjligt att de sitter någon dekal på bussen som indikerar att de också är en flixbus resa. Samarbetet behöver ju inte se likadant ut som de gjorde med Swebus

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2018, 09:25:03 AM
Är det inte bara samma biljettekniska samarbete som Swebus hade med Ybuss? Det fanns då inga Swebusdekaler på Ybussarna, så lär knappast finnas FlixBusdekaler på dem nu.

Precis så är det, man ärver Swebus samarbete med både Y-Buss och Härjedalingen vilket har meddelats om här tidigare

Ersa

Citat från: homer skrivet 06 oktober 2018, 16:29:44 PM
är väl inte omöjligt att de sitter någon dekal på bussen som indikerar att de också är en flixbus resa. Samarbetet behöver ju inte se likadant ut som de gjorde med Swebus

Det vore ju lite roligt om det i så fall skulle behövt ske lika mycket åt bägge håll. Dvs att alla dåvarande bussar i Swebus flotta även var tvungna att ha Ybussdekaler/skyltar, då man ju kunde boka resor mellan t.ex Linköping och Göteborg på Ybuss hemsida under dåvarande Swebussamarbetet.

Dock borde det nog lite mycket att begära att ha Ybussdekaler på varenda FlixBus i hela Europa idag.  ;)