Alkoholproblem i Tranemo

Startat av S Svensson, 26 februari 2019, 20:36:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bussbolaget-det-ar-for-jakligt

Handlar om en bussförare som har problem med sin konsumtion av alkohol.

Sedan så skrivs det på SVT hemsida ( liksom även GP) om alkolås. När det infördes ett sådant så är det så att detta blåser man i från förarplatsen. De flesta bussar kan startas utan alkolås från annan plats, oftast baktill i motorrummet. Sedan kan naturligtvis någon annan person blåsa. Men mest troligt är att föraren var nykter när han blåste och sedan druckit. Problem med konsumtion av brända drycker var mycket stor på 40-talet. Det har minskat en hel del och när det hela inträffar så reagerar många.Detta för att det numera är ganska sällan det hela förekommer. Hur lösa det hela. Just kombinationen av sprit och köra en bil eller buss är något som vissa personer triggas av.

yngrot

Ja detta är ju allvarligt..  enligt säker källa så har föraren tydligen kunna starta bussen bak vid motor.. och 0,66promille hade han och troligen är det väl från dagen innan tänker jag
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredsduvan

annars finns det en gammal klassiker när det gäller skolskjuts. I det fallet jag hört om i en stad i mellansverige hade föräldrar reagerat på att det "luktat herrparfym" om chafförerna. Taxibolaget reagerade omedelbart och installerade alkolås i sina VW bussar. Men fortfarande kunde det dofta om chaffören.  Men det uppdagades att barnen nästan slogs om att få hjälpa farbror taxichafför att blåsa i maniken i bussen. Den som blåste kunde få en godis........................

S Svensson

Något jag fått lära mig är att ett företag har ansvar för sina anställda. Ett sätt att utöva detta är att sända en person med problem till en klinik där man lär sig att enbart dricka vatten. Att enbart låta en person säga upp sig själv och sedan inte bry sig är definitivt inte att ta ansvar för sin personal.

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 01 mars 2019, 18:49:24 PM
Något jag fått lära mig är att ett företag har ansvar för sina anställda. Ett sätt att utöva detta är att sända en person med problem till en klinik där man lär sig att enbart dricka vatten. Att enbart låta en person säga upp sig själv och sedan inte bry sig är definitivt inte att ta ansvar för sin personal.

Ja och nej

Har du alkohol/drogproblem och vill bli av med dessa så är svaret Ja i de flesta fall.

Men om man i syfte att kunna uppträda påverkad i jobbet manipulerat säkerhetsutrustning är det ju detta man blir skild från jobbet för och inte specifikt drogproblemet.


yngrot

Det är inte bra det finns en så lättillgängligt knapp för att komma förbi alkolås. Har alla Bergkvara bussar denna knapp??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 02 mars 2019, 12:10:53 PM
Det är inte bra det finns en så lättillgängligt knapp för att komma förbi alkolås. Har alla Bergkvara bussar denna knapp??

Nej

Men alla bussar oavsett operatör med alkolås kopplade till motorstart,  i a f stora bussar kan startas utan att man använder alkolåset, dock loggas det på liknande sätt som vid användning av nödbrytaren.

Hur man gör tänker jag inte berätta, men de flesta som läser detta vet hur det går till.

När det gäller alkolås kopplade till annat än motorstart gäller ju annat.

Att alkolåsen går sönder är mycket ovanligt, däremot har handenheten en förmåga att vara en felkälla.

DaViD^^

enda sättet att vara säker på att folk inte går förbi dessa lås är att dom är orginal monterade från fabrik.   dom låsen som är vanligast är för enkla att ta sig förbi. 

dels att dom flesta bussarna kan startas från annan plats men det är larvigt enkelt att koppla ur alkolåset. 

så att alkolås är 100% hoppas jag att alla förstår.  har man misstanke om att kollega är törstig så agera utifrån att ni inte har några alkolås i bussarna. 

men vi har blivit räddade på förra jobbet. där en chafför envetet testade att blåsa försökte förmå chefens son att starta bussen genom att skylla på ett deffekt lås.  tack och lov återställde han låset direkt efter han provblåst och insett att det fungerade fin fint. 

så det gör ju mer nytta än inget alls men man får använda sunt förnuft.  är det chafförer som ständingt tuggar tuggumi och verkar konstigt mot normalt så måste man agera. för det är vi kollegor som faktist har bäst möjligheter att stoppa chafförer från att köra både fulla eller drog påverkade. 

passagerare och mottrafikanter regerar först när det gått väldigt fel och det är mer eller mindre försent.   

men alkolister är experter på att lura systemet.