Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Bengt Jönsson skrivet 01 juli 2008, 13:14:15 PM

Titel: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 01 juli 2008, 13:14:15 PM
I dessa tider när vilken "mupp" som helst kan gå in på exv. Google Maps och "spionera" torde det svenska vägbassystemet vara väl kartlagt.

Därför.  Var någonstans i landet kan man idag hitta vägsträckor som är både raka, breddade och förstärkta för att i ofärdstider kunna användas som start- och landningsbanor.

3 stycken finns på R44 mellan Grästorp - Lidköping.  Var finns övriga?

/Bengt
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Staffan A skrivet 01 juli 2008, 13:20:09 PM
På Fortifikationsverkets hemsida under mappen Historik, flygbashistorik finns tre nedladdningsbara rapporter i pdf-format. Här finner Du alla svar på Dina frågor !

http://www.fortv.se/templates/Page.aspx?id=613
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 01 juli 2008, 14:47:26 PM
Strax söder om Sjöbo. Även mellan Älmhult och Alvesta finns en.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Andersson skrivet 01 juli 2008, 16:47:53 PM
På E4an mellan Luleå och Piteå finns en. (F21)
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2008, 18:29:20 PM
På E4 genom Småland finns också en. Motorvägen är bredare där och spikrak
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2008, 20:27:47 PM
- Det finns en "flygraka" bredvid Frösö flygplats* dvs f.d. F4.
* Jo, jag vet att den numera heter "Östersund Åre Flygplats", men det namnet är så urbota dumt att jag bara skrattar åt det
- Det finns även en flygraka längs "Konstvägen sju älvar" i Västerbotten. Närmare bestämt vid Angsjöheden, 12 km väster om Bjurholm.
- Dessutom vill jag minnas en raka på E14 i Västernorrlands län.

- En flygraka som är bortbyggd numera är den på E14 vid Optands flygplats utanför Östersund. Idag har rakan fått ett mitträcke och blivit 2+2 väg.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Christer K skrivet 01 juli 2008, 22:31:37 PM
På E18 mellan Västerås och Hummlesta och Lv 49 mellan Karlsborg och Tibro.

/ Christer K
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Mikael Lövgren skrivet 01 juli 2008, 22:36:58 PM
finns en bla på riksväg 21, 4 km öster om klippan, 5 km från rastplats forsmöllan.
den mellan Älmhult och Alvesta ligger på riksväg 23 vid eneryda, strax norr om Liatorp.
den som ligger längs E4:an ligger ca 1 mil norr om Värnamo. det ligger även ett militärt flygfält inne i skogen bredvid den som finns på E4:an, går en förbindelseväg från dess norra del in till det andra flygfältet.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Camilla skrivet 01 juli 2008, 23:36:34 PM
Det fins en på gotland på vägen mot fårösund vad vägen heter har jag ingen som helst aning om.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Pete skrivet 01 juli 2008, 23:49:22 PM
72:an nånstans mellan Sala och Uppsala (minns inte var). Och öster om Romme-avfarten på RV70.

/Pete
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: RoTe skrivet 01 juli 2008, 23:57:23 PM
Läser ni länken i inlägg nr 2 så ser ni att ni inte behöver rapportera in vart de finnns...
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Wolfie skrivet 02 juli 2008, 11:27:38 AM
Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2008, 23:57:23 PM
Läser ni länken i inlägg nr 2 så ser ni att ni inte behöver rapportera in vart de finnns...

Läst den, fast det är rätt trevligt att läsa om dem i den här formen också.

Citat från: Verspieder skrivet 01 juli 2008, 20:27:47 PM
- En flygraka som är bortbyggd numera är den på E14 vid Optands flygplats utanför Östersund. Idag har rakan fått ett mitträcke och blivit 2+2 väg.

Det är alltså fortfarande en flygraka, men den måste bara rensas när den ska användas. Så är det även när motorvägar används för detta ändamål. (Tyskarna gör tydligen så.)
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: AJ Anders Johansson skrivet 02 juli 2008, 14:05:28 PM
Växjö å Tingsryd
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: blubb skrivet 02 juli 2008, 18:50:19 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 juli 2008, 13:14:15 PM
I dessa tider när vilken "mupp" som helst kan gå in på exv. Google Maps och "spionera" torde det svenska vägbassystemet vara väl kartlagt.

Därför.  Var någonstans i landet kan man idag hitta vägsträckor som är både raka, breddade och förstärkta för att i ofärdstider kunna användas som start- och landningsbanor.

3 stycken finns på R44 mellan Grästorp - Lidköping.  Var finns övriga?

/Bengt

Finns en mellan S Sandby och Revinge.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Stefan P skrivet 02 juli 2008, 18:53:10 PM
Hej

Det finns även en mellan Gimo - Österbybruk.

mvh Stefan P
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Camilla skrivet 03 juli 2008, 01:12:04 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2008, 14:19:30 PM
Brokakan, på tvärvägen mellan Kappelhamnsvägen (kustvägen) och Färösundsvägen (som går mitt i landet)
Även känd för motorsportarrangemang, både lagliga och mindre lagliga
Tack Lars för uppgiften.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: JB skrivet 03 juli 2008, 10:04:35 AM
Citat från: Verspieder skrivet 01 juli 2008, 20:27:47 PM
- En flygraka som är bortbyggd numera är den på E14 vid Optands flygplats utanför Östersund. Idag har rakan fått ett mitträcke och blivit 2+2 väg.

Bortbyggd? Jag tror att om rikes säkerhet skulle vara hotad kan det inte ta många timmar att plocka bort mitträcket.

/Jonas
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 juli 2008, 12:42:27 PM
När jag åkte Lidköping- Skara så var "sidobanorna" (taxibanor?) borttagna. Men det gick att landa.
I en bok som kom för några år sedan beskrevs Kronobergs flygbaser. De vägar som var berörda var ombyggda så att sidobanorna var borttagna.
De är kvar på Rv 44 och det finns definitivt fler ställen är 3.
Oftast finns någon form av Bas 60 eller 90 (olika typer av krigsflygfält) i närheten. I dag är många av dessa avvecklade och oftast sålda. Som t ex Moholm,eller blivit upplag för timmer,Byholma,Kosta,Uråsa m fl.
Sedan finns landsvägar som aldrig haft "sidobanor" men haft rak dragning så man kan landa med flygplan, ex vägsträckan söder om Derome och även väg 153 någon bit.
En gång landade en Vigg på fel ställe i Småland. Den gick ned på en "vanlig" väg istället för på en krigsflygplats. Ungefär som ett trafikplan ca år 1971 landade i Säve istället för i Torslanda.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Taunusch skrivet 03 juli 2008, 21:39:03 PM
Länsväg 900 (gamla E 20) mellan Kjula och Barva och på länsväg 899 vid mellan Kjula (E 20) och Ärla.....
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juli 2008, 10:40:27 AM
Citat från: JB skrivet 03 juli 2008, 10:04:35 AM
Bortbyggd? Jag tror att om rikes säkerhet skulle vara hotad kan det inte ta många timmar att plocka bort mitträcket.

/Jonas

Du har så rätt så. Alla anslutningsvägar och uppställningsplatser finns kvar. Vägen är som sagt 2+2-väg, men bara vid flygrakan, övriga sträckor är den 2+1. Vajerräcken fäller man fort. Räddningstjänsten vet hur man gör det på nån sekund.
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: David M skrivet 27 juli 2008, 23:53:26 PM
Apropå Viggen i Småland, det jag har hört är att den skulle ha landat på vägen mellan Delary - Älmhult (Länsväg 120), en rak och bred väg. Någon som kan bekräfta detta?

Citat från: Jonas M BjörkDu har så rätt så. Alla anslutningsvägar och uppställningsplatser finns kvar. Vägen är som sagt 2+2-väg, men bara vid flygrakan, övriga sträckor är den 2+1. Vajerräcken fäller man fort. Räddningstjänsten vet hur man gör det på nån sekund.

Så har man gjort även på E22 vid Ålem (2+2 i 2,5 km, 2+1 därefter i bägge riktningarna) norr om Kalmar och är tänkt att man ska göra så på rv 23 vid Eneryda-Lövhult den gången pengar till mitträckesbyggnad finns. (Hänvisar alltid till just den flygrakan som Lövhult eftersom jag har stannat på bensinmacken där många många gånger genom årens lopp).
Sidobanorna där har använts som virkesupplag efter stormen Gudrun.

Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2008, 05:02:00 AM
Citat från: JB skrivet 03 juli 2008, 10:04:35 AM
Bortbyggd? Jag tror att om rikes säkerhet skulle vara hotad kan det inte ta många timmar att plocka bort mitträcket.

Ännu en f.d. flygraka finns på E4 söder om Kallax, Luleå. Men här har vi ett mitträcke som är så kraftigt och permanent som det kan bli...  :(
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 28 juli 2008, 09:12:14 AM
Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2008, 05:02:00 AM
Ännu en f.d. flygraka finns på E4 söder om Kallax, Luleå. Men här har vi ett mitträcke som är så kraftigt och permanent som det kan bli...  :(

Om det är Antnäs-Ersnäs (eller är det Antnäs-Gäddvik som har flygrakan?) du menar så är det väster (eller nordväst) om Kallax. Men är inte det räcket demonterbart?

Anders
Titel: SV: Landningsbanor på landsvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2008, 16:15:09 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 28 juli 2008, 09:12:14 AM
Om det är Antnäs-Ersnäs (eller är det Antnäs-Gäddvik som har flygrakan?) du menar så är det väster (eller nordväst) om Kallax. Men är inte det räcket demonterbart?

Nordväst ja. Riktningar på Europavägar ställer då till det ofta.  ;)
Jämför med SR som ofta hävdar att när en olycka hänt på E14 vid Bräcke, så är det söder om Östersund.  :P