När fick vi den första riktiga Europavägen?
Jag har svårt att tro att E75 skulle vara benämning för 66 år sedan,
Det sägs av en som säger att Strandvägen i Järpen skulle vara
en Europaväg för 66 år sedan? Jag vet bara om att före dagens E14 som
tidigare hette E75 hade vi Riks14.
Internet är fantastiskt, trots att det bara är en fluga och att det bara finns behov av tre datorer i världen ;D
Jag hittade faktiskt svaret på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europav%C3%A4g
/Stellan
Tro det eller ej, bland ställen som varit Europaväg måste ett av de mest svårförståeliga idag vara förbi Lejonen vid Brunnsparken i Göteborg. Fontänbron var under 60-tal Europaväg och detta som del av Östra Hamngatan. Det var E 6 som passerade här.
Hälsar
Ingemar
Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(
De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/Skepsvikenflyg-frg.jpg)
/Stellan
Citat från: Ove Bojarp skrivet 05 augusti 2009, 21:25:10 PM
När fick vi den första riktiga Europavägen?
Jag har svårt att tro att E75 skulle vara benämning för 66 år sedan,
Det sägs av en som säger att Strandvägen i Järpen skulle vara
en Europaväg för 66 år sedan? Jag vet bara om att före dagens E14 som
tidigare hette E75 hade vi Riks14.
66 år sedan var årtalet 1942. Enligt Motormännens vägvisare (kartbok) från 1959 hette vägen mellan Sundsvall och Storlien (dagens E14, tidigare E75) inget annat än just
riksväg 14, precis som du själv skriver. :)
Enligt Wikipedialänken ovan antogs den första resolutionen om europavägar 1950, och först 1962 infördes dessa vägar i Sverige.
Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 22:32:59 PM
Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(
De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/Skepsvikenflyg-frg.jpg)
/Stellan
Något får mig att komma att tänka på toalettstolar!
Hälsar
Ingemar
Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 22:32:59 PM
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/Skepsvikenflyg-frg.jpg)
/Stellan
Uddevalla.
Kom jag fram till genom att Hitta.se.
http://www.bing.com/maps/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=tqpqbnhzs4ck&style=o&lvl=1&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&phx=0&phy=0&phscl=1&scene=18332476&encType=1
Citat från: jonas a skrivet 05 augusti 2009, 23:39:46 PM
Uddevalla.
Kom jag fram till genom att Hitta.se.
Ahh, jag glömde ju att säga att man inte fick titta i facit 8)
Förutom den här kurviga backen, så var det ofta problem inne i själva Uddevalla med de årligen återkommande översvämningarna i centrum.
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 23:43:07 PM
Ahh, jag glömde ju att säga att man inte fick titta i facit 8)
Förutom den här kurviga backen, så var det ofta problem inne i själva Uddevalla med de årligen återkommande översvämningarna i centrum.
/Stellan
Ajdå. Jag får dock erkänna att jag aldrig varit på platsen.
Jag får väl se till att hitta en svårare gåta nästa gång, eller ändra filnamnet på bilden ;D
Åker man personbil så är det en helt ok väg att köra, och då får man en väldigt fin vy av den nya Sunningebron (Uddevallabron) som är den nyaste E6:an i Uddevalla.
/Stellan
Citat från: IngemarJ skrivet 05 augusti 2009, 23:14:21 PM
Något får mig att komma att tänka på toalettstolar!
Hälsar
Ingemar
Fast då tänker du lite fel. Toalettstolar tillverkas av Gustavsberg utanför Stockholm. Den här platsen utanför Uddevalla heter Gustafsberg.
Vägen finns för övrigt kvar intakt än i dag även om E6-an förstås tar annan väg. Några långtradare väljer väl knappast den här vägen, men de av Västtrafiks Express-bussar som berör Kampenhof går denna väg söderut. Så det är alltså möjlighet att åka 15 meters boggibuss här i dag. Rätt spännande det också...
Första gången jag åkte här borde ha varit under mitten av 1950-talet. Då var det fortfarande riksväg 2 och jag minns ännu de för den tiden ovanliga mycket stora och övertydliga varningsskyltarna om farlig väg. Men trots att det var trångt här hade man byggt en rastplats - eller kanske snarare parkeringsficka - mitt i. Det kanske var nödvändigt annars hade väl semesterbilister stannat mitt på vägen trots kurvorna för att ta fram lådkameran och ta en svartvit bild i 6 x 9 cm. ("Och där var det livsfarligt att köra men vi klarade det men det var nära att en långtradare körde på oss när vi stannat i kurvan för att ta bilden.")
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2009, 10:08:18 AM
Fast då tänker du lite fel. Toalettstolar tillverkas av Gustavsberg utanför Stockholm. Den här platsen utanför Uddevalla heter Gustafsberg.
Vägen finns för övrigt kvar intakt än i dag även om E6-an förstås tar annan väg. Några långtradare väljer väl knappast den här vägen, men de av Västtrafiks Express-bussar som berör Kampenhof går denna väg söderut. Så det är alltså möjlighet att åka 15 meters boggibuss här i dag. Rätt spännande det också...
Första gången jag åkte här borde ha varit under mitten av 1950-talet. Då var det fortfarande riksväg 2 och jag minns ännu de för den tiden ovanliga mycket stora och övertydliga varningsskyltarna om farlig väg. Men trots att det var trångt här hade man byggt en rastplats - eller kanske snarare parkeringsficka - mitt i. Det kanske var nödvändigt annars hade väl semesterbilister stannat mitt på vägen trots kurvorna för att ta fram lådkameran och ta en svartvit bild i 6 x 9 cm. ("Och där var det livsfarligt att köra men vi klarade det men det var nära att en långtradare körde på oss när vi stannat i kurvan för att ta bilden.")
Hej Staffan!
Jag är väl medveten om att det är två olika ställen, ville med mitt konstaterande jobba enligt principen för tävlingar på Postvogna där man grötlunkar sig till svaret, såg mig egentligen som litet för nära boende för att snabbt kasta iväg svaret.
Hälsar
Ingemar
Som också vet att man inte skall åka till en viss tunnelbanestation i Stockholm med Hissbana för att leta stearinljus längre utan fastmer till en småländsk gotlandshamn.
Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 22:32:59 PM
Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(
De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/Skepsvikenflyg-frg.jpg)
/Stellan
Det var en trevlig bild att se! Har kört där några gånger för ett par år sedan. Körde tomma oljedunkar från Norge till Mobil Oil som borde ligga till vänster utanför bilden.
Jag saknar en gångbro som är ganska udd i sin utformning eller är det ännu mer till vänster i bild?
/Lennart
Citat från: Peter C skrivet 06 augusti 2009, 11:54:40 AM
Det var en trevlig bild att se! Har kört där några gånger för ett par år sedan. Körde tomma oljedunkar från Norge till Mobil Oil som borde ligga till vänster utanför bilden.
Här kommer man ut på den bredare vägen in mot staden efter de trånga kurvorna. Mobil ligger precis bortanför berget i centrum av bilden, till vänster om den långa byggnaden. Lite lustigt är det väl ändå att man köper vykort från sin egen hemstad :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/Skepsviken2.jpg)
/Stellan
Citat från: groenis skrivet 06 augusti 2009, 12:14:55 PM
Jag saknar en gångbro som är ganska udd i sin utformning eller är det ännu mer till vänster i bild?
/Lennart
Gångbron kan jag inte riktigt placera, det är inte det nya promenadstråket som de byggt på klippväggen nedanför vägen?
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 06 augusti 2009, 15:30:09 PM
Gångbron kan jag inte riktigt placera, det är inte det nya promenadstråket som de byggt på klippväggen nedanför vägen?
/Stellan
Ett fint promenadstråk fanns nedanför vägen, när jag körde 05/06. Utnyttjades flitigt av mej, eftersom de va tuffa med lossningstider inne på Mobil. Hade man otur fick man vänta från 14 till 07 dagen efter...
Det är ju helt perfekt, då gör man ju två flugor på smällen...man får både motion och vilotid. Kan det bli bättre? ;D
Veckan före midsommar -91 så stod jag i en liten by utanför Ludwigshafen i fyra dagar och väntade på "svensk" ::) färskpotatis till midsommar. Visserligen var jag inte ensam, men på fyra dagar så hinner man gå runt den lilla byn några gånger. Men de hade några fina gasthaus, så man fick både mat och dryck och dryck...och dryck :D
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 06 augusti 2009, 16:58:31 PM
Det är ju helt perfekt, då gör man ju två flugor på smällen...man får både motion och vilotid. Kan det bli bättre? ;D
Veckan före midsommar -91 så stod jag i en liten by utanför Ludwigshafen i fyra dagar och väntade på "svensk" ::) färskpotatis till midsommar. Visserligen var jag inte ensam, men på fyra dagar så hinner man gå runt den lilla byn några gånger. Men de hade några fina gasthaus, så man fick både mat och dryck och dryck...och dryck :D
/Stellan
Jovisst, inte använde jag bara promenadstråket.... Va ju tvungen att gå ner till stan å få lite näring ;)
Näring, det har man ju i bilen...jag hade alltid en back veteöl med mig ;D
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 22:32:59 PM
Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(
De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta :D
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%204/Skepsvikenflyg-frg.jpg)
/Stellan
Tja, till för inte så länge sedan utan mindre än ett år sedan så gick fortfarande E6 i besvärlig och smal backe vid Dyne mot Hogdal medan det nu är en hög motorvägsbro över platsen..
/B
Citat från: IngemarJ skrivet 05 augusti 2009, 22:06:00 PM
Tro det eller ej, bland ställen som varit Europaväg måste ett av de mest svårförståeliga idag vara förbi Lejonen vid Brunnsparken i Göteborg. Fontänbron var under 60-tal Europaväg och detta som del av Östra Hamngatan. Det var E 6 som passerade här.
Hälsar
Ingemar
Mig veterligen har aldrig Riksväg 2 sedemera E6 aldrig passerat förbi Brunnsparken.
Sträckningen var Mölndalsvägen - Korsvägen - Skånegatan - Folkungatan - Odinsplatsen - Drottningtorget - Göta Älvbron - och sedan ut på "Norgevägen" som var en av våra första riktiga motorvägar från dagens "Brantingsmot" och upp mot Kungälv. Vägen heter fortfarande "Norgevägen".
Detta var E6 genom Göteborg till Tingstadtunneln öppnade 1968. Just det! Tung långtradartrafik förbi Centralstationen på Drottningtorget. 8)
/B
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2009, 10:08:18 AM
Fast då tänker du lite fel. Toalettstolar tillverkas av Gustavsberg utanför Stockholm. Den här platsen utanför Uddevalla heter Gustafsberg.
Vägen finns för övrigt kvar intakt än i dag även om E6-an förstås tar annan väg. Några långtradare väljer väl knappast den här vägen, men de av Västtrafiks Express-bussar som berör Kampenhof går denna väg söderut. Så det är alltså möjlighet att åka 15 meters boggibuss här i dag. Rätt spännande det också...
Första gången jag åkte här borde ha varit under mitten av 1950-talet. Då var det fortfarande riksväg 2 och jag minns ännu de för den tiden ovanliga mycket stora och övertydliga varningsskyltarna om farlig väg. Men trots att det var trångt här hade man byggt en rastplats - eller kanske snarare parkeringsficka - mitt i. Det kanske var nödvändigt annars hade väl semesterbilister stannat mitt på vägen trots kurvorna för att ta fram lådkameran och ta en svartvit bild i 6 x 9 cm. ("Och där var det livsfarligt att köra men vi klarade det men det var nära att en långtradare körde på oss när vi stannat i kurvan för att ta bilden.")
En ny motortrafikled bygdes 1985 öster om Uddevalla och söder om Gustafsberg och ledde E6 ut på 44:an så ända till dess gick den tunga "interkontinentala" trafiken genom "Hästepallarna" som platsen på vykortet kallas.
De två tunnlarna genom berget strax norr om stan hade dock byggts färdigt på 70-talet och gjorde så att E6 inte längre gick längs med hamnen och varvet.
Idag har båda dessa investeringar blivit obsoleta genom Uddevallabron och man håller dessutom på att förse "smalmotorvägen" norr om Håby med efterlängtade vägrenar. Åkte sträckan i helgen och kan rekommendera rastplatsen "Saltkällan" vid Munkedal.
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:12:45 PM
Tja, till för inte så länge sedan utan mindre än ett år sedan så gick fortfarande E6 i besvärlig och smal backe vid Dyne mot Hogdal medan det nu är en hög motorvägsbro över platsen..
/B
Det enda som var lite besvärligt där var att man var tvungen att släppa lite i svängen nere vid Dynekilen, men Hogdalbackarna var inga problem...bara släpp av utför och och gasa redigt uppför ;D
/Stellan
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:26:00 PM
En ny motortrafikled bygdes 1985 öster om Uddevalla och söder om Gustafsberg och ledde E6 ut på 44:an så ända till dess gick den tunga "interkontinentala" trafiken genom "Hästepallarna" som platsen på vykortet kallas.
De två tunnlarna genom berget strax norr om stan hade dock byggts färdigt på 70-talet och gjorde så att E6 inte längre gick längs med hamnen och varvet.
Idag har båda dessa investeringar blivit obsoleta genom Uddevallabron och man håller dessutom på att förse "smalmotorvägen" norr om Håby med efterlängtade vägrenar. Åkte sträckan i helgen och kan rekommendera rastplatsen "Saltkällan" vid Munkedal.
/B
Motorvägen genom centrala Uddevalla var på den tiden sveriges dyraste parkeringplats veckan innan midsommar varje år, mycket beroende på trafikproblemen som korsningen i Gläborg ställde till med.
Rastplatsen i Saltkällan har varit ledig ända sedan muren förr...det stod alltid någon öststsbil på där och rastade väldigt länge varje gång. Förmodligen för att de var nyfikna på kronans anläggning lite längre ut.
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 18 augusti 2009, 16:52:58 PM
Rastplatsen i Saltkällan har varit ledig ända sedan muren förr...det stod alltid någon öststsbil på där och rastade väldigt länge varje gång. Förmodligen för att de var nyfikna på kronans anläggning lite längre ut.
/Stellan
Njae.. Nu tänkte jag på den nya rastplatsen vid Saltkällan som byggdes i.o.m att motorvägen förbi Munkedal blev färdig.
:-D
/B
Ahh...det är färdigt där nu, då är det kanske läge att åka norrut en sväng och inspektera :D
/Stellan
Bratterödsleden, som motortrafikleden runt Uddevalla kom att kallas var både ett lyft och ett misslyckande. Lyft så tillvida att den tunga trafiken leddes ut från stadens absoluta centrum, vilket var en absolut nödvändighet.
Misslyckande därför att man var snål och bara byggde motortrafikled, och inte motorväg. ca 10 personer har fått sätta livet till i och omkring Rålserödsmotet (där 44:an tidigare vek va från dåvarande E6) under ledens tid som europaväg (1984-2000),pga av att norrgående trafik körde i en vänsterkurva och av ouppmärksamhet hamnade i södregående körfält på den anslutande stadsmotorvägen.
Möjligen kan valet av vägtyp förklaras med att Bratterödsleden var ett "provisorium" då man redan sedan länge haft planer på en dragning av E6 väster om staden. Ur ett estetiskt perspektiv får man vara tacksam att Sunningeleden projeterades i slutet på 90-talet, och inte 20-25 år tidigare.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:26:00 PMoch man håller dessutom på att förse "smalmotorvägen" norr om Håby med efterlängtade vägrenar.
Jasså, är det _det_ man gör. Det är ju inte Sveriges mest trafikerade väg (9 000-10 000 fordon ÅDT varav 2000 tunga) och långt ifrån den smalaste men regionerna prioriterar väl som de vill. Jag antar att det är den förhållandevis stora mängden tung trafik som fällt avgörandet.
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 19 augusti 2009, 10:31:45 AM
Jasså, är det _det_ man gör. Det är ju inte Sveriges mest trafikerade väg (9 000-10 000 fordon ÅDT varav 2000 tunga) och långt ifrån den smalaste men regionerna prioriterar väl som de vill. Jag antar att det är den förhållandevis stora mängden tung trafik som fällt avgörandet.
Anders
.. men det är Norges enda landväg till kontinenten.. 8)
Snart är det ju en genomgående motorväg mellan Gibraltar - Gardermoen och de delar som "felar" är "kostigen" i Bohuslän och nålsögat Tingstadtunneln..
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 augusti 2009, 10:36:04 AM
.. men det är Norges enda landväg till kontinenten.. 8)
Snart är det ju en genomgående motorväg mellan Gibraltar - Gardermoen och de delar som "felar" är "kostigen" i Bohuslän och nålsögat Tingstadtunneln..
/B
Gibraltar - Gardemoen = motorväg
Göteborg - Stockholm = ej motorväg...hmm ::)
/Stellan
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:18:37 PM
Mig veterligen har aldrig Riksväg 2 sedemera E6 aldrig passerat förbi Brunnsparken.
Sträckningen var Mölndalsvägen - Korsvägen - Skånegatan - Folkungatan - Odinsplatsen - Drottningtorget - Göta Älvbron - och sedan ut på "Norgevägen" som var en av våra första riktiga motorvägar från dagens "Brantingsmot" och upp mot Kungälv. Vägen heter fortfarande "Norgevägen".
Detta var E6 genom Göteborg till Tingstadtunneln öppnade 1968. Just det! Tung långtradartrafik förbi Centralstationen på Drottningtorget. 8)
/B
Hej!
När tillkom beteckningen "Riks 2"?
Undrar
Ingemar
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 augusti 2009, 10:36:04 AM
Snart är det ju en genomgående motorväg mellan Gibraltar - Gardermoen och de delar som "felar" är "kostigen" i Bohuslän och nålsögat Tingstadtunneln..
/B
Vad menar du med att Tingstadstunneln "felar"? Det är väl motorväg även om den kanske inte är anpassad efter dagens trafik!?
Hälsningar Fredrik
Citat från: Fredrik W skrivet 24 augusti 2009, 10:26:28 AM
Vad menar du med att Tingstadstunneln "felar"? Det är väl motorväg även om den kanske inte är anpassad efter dagens trafik!?
Hälsningar Fredrik
Både Stockholm och Göteborg delas i två av vatten, Mälaren-Saltsjön respektive Göta älv. Det kan då vara intressant att jämföra antalet körfält över dessa vatten.
För Stockholm får jag antalet körfält till 6 (Skeppsbron), 4 (Munkbron), 4 (Västerbron) och 8 (Gröndalsbron), inalles 22 körfält för vägtrafiken.
För Göteborg får jag det till 3 (Angeredsbron), 6 (Tingstadstunneln), 6 (Götaälvbron) och 6 (Älvsborgsbron), inalles 21 körfält för vägtrafiken. Längre norrut finns bron vid Bohus (Jordfallsbron?) med ytterligare 4 körfält.
Som en jämförelse finns i Stockholm åtta spårtrafikspår över vattnet (tunnelbanan 4, sammanbindningsbanan 2, tvärbanan 2) men i Göteborg bara tre (Marieholmsbron 1, Götaälvbron 2). Lokalt i Göteborg står just nu 6-8 nya motorvägskörfält i en andra Tingstadstunnel högst på önskelistan, men är det inte i första hand fler spår som behövs när man ser ovanstående jämförelse?
Anders
Citat
För Stockholm får jag antalet körfält till 6 (Skeppsbron), 4 (Munkbron), 4 (Västerbron) och 8 (Gröndalsbron), inalles 22 körfält för vägtrafiken.
Räknar du allmänna körfält och kollektivfält lika? Skeppsbron i Stockholm har numera 2 allmänna körfält + 2 kollektivfält, Munkbron likaså, om man tittar på smalaste ställena (vid Slottsbackens busshållplats respektive vid Gamla Stans T-banestation. Å andra sidan tillkommer Centralbron, sex körfält (för närvarande bara två eller tre, pga arbeten).
/Pete
Citat från: Pete skrivet 25 augusti 2009, 01:10:20 AM
Räknar du allmänna körfält och kollektivfält lika? Skeppsbron i Stockholm har numera 2 allmänna körfält + 2 kollektivfält, Munkbron likaså, om man tittar på smalaste ställena (vid Slottsbackens busshållplats respektive vid Gamla Stans T-banestation. Å andra sidan tillkommer Centralbron, sex körfält (för närvarande bara två eller tre, pga arbeten).
/Pete
Med reservation för slarvfel. Men min huvudsakliga poäng går väl fram i alla fall: det är fler spår Göteborg behöver, inte fler körfält.
Anders
Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2009, 10:50:47 AM
Med reservation för slarvfel. Men min huvudsakliga poäng går väl fram i alla fall: det är fler spår Göteborg behöver, inte fler körfält.
Anders
Jo, spårväg över Älvsborgsbron och en dubbelspårig Marieholmsbro.. ;D Fast över den sistnämnda finns en specifik GCM-väg.. 8)
.. och ett tredje rör under Älven!
/B
Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2009, 10:50:47 AM
Med reservation för slarvfel. Men min huvudsakliga poäng går väl fram i alla fall: det är fler spår Göteborg behöver, inte fler körfält.
Anders
Jag tycker det behövs både nya vägar och spår! Men nu börjar vi glida ifrån trådens ämne tror jag.
De har gjort underverk med E6:an tycker jag. När jag började köra lastbil i mitten av -70 talet så var det inte speciellt mycket motorväg alls.
Från Helsingborg till Oslo var det motorväg från Helsingborg till Ängelhom, sedan var det motortrafikled till alldeles ovanför Halmstad. Därefter vanlig landsväg till Kungsbacka...motorväg från Kungsbacka till Mölndal...genom Mölndal och alla trafikljus där. Sedan var det motorväg från Liseberg till Stora Höga, norr om Kungälv. Det var allt...runt tio eller tolv mil kanske, på en sträcka som på den tiden var drygt sextio mil, den har ju kortats en hel del på trettio år.
Bohuslän är inte världens lättaste område att bygga väg på, och det kostar lite extra att bygga där. Men jag håller med lite i kritiken om Tingstadstunneln, problemet är att både lokaltrafik och långväga trafik måste samsas på en så begränsad yta, och felaktiga filkonstruktioner. Betänker man att tunneln ursprungligen var byggd för vänstertrafik och för en mindre trafikmängd så är det inte så underligt att det blir problem där.
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 25 augusti 2009, 22:17:09 PM
De har gjort underverk med E6:an tycker jag. När jag började köra lastbil i mitten av -70 talet så var det inte speciellt mycket motorväg alls.
Från Helsingborg till Oslo var det motorväg från Helsingborg till Ängelhom, sedan var det motortrafikled till alldeles ovanför Halmstad. Därefter vanlig landsväg till Kungsbacka...motorväg från Kungsbacka till Mölndal...genom Mölndal och alla trafikljus där. Sedan var det motorväg från Liseberg till Stora Höga, norr om Kungälv. Det var allt...runt tio eller tolv mil kanske, på en sträcka som på den tiden var drygt sextio mil, den har ju kortats en hel del på trettio år.
Bohuslän är inte världens lättaste område att bygga väg på, och det kostar lite extra att bygga där. Men jag håller med lite i kritiken om Tingstadstunneln, problemet är att både lokaltrafik och långväga trafik måste samsas på en så begränsad yta, och felaktiga filkonstruktioner. Betänker man att tunneln ursprungligen var byggd för vänstertrafik och för en mindre trafikmängd så är det inte så underligt att det blir problem där
/Stellan
Njae.. Det var motortrafikled från "Pråmhuset" strax öster om Båstad upp till Kvibille för över Hallandsåsen var den gamla vägen från Ängelholm som gällde.. 8)
Sedan vanlig landsväg upp till Fjärås Station där motorvägen upp till Stora Höga började.
8)
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 26 augusti 2009, 08:12:22 AM
Njae.. Det var motortrafikled från "Pråmhuset" strax öster om Båstad upp till Kvibille för över Hallandsåsen var den gamla vägen från Ängelholm som gällde.. 8)
Sedan vanlig landsväg upp till Fjärås Station där motorvägen upp till Stora Höga började.
8)
/B
Precis...jag gick händelserna lite i förväg, gamla vägen över Åsen får man ju inte glömma :-[
Men det första jag åkte på Skåne så var motorvägen förbi Mölndal inte färdig, den slutade vid Åbromotet och började igen vid Liseberg.
/Stellan
Citat från: Autotransit skrivet 26 augusti 2009, 10:51:09 AM
Precis...jag gick händelserna lite i förväg, gamla vägen över Åsen får man ju inte glömma :-[
Men det första jag åkte på Skåne så var motorvägen förbi Mölndal inte färdig, den slutade vid Åbromotet och började igen vid Liseberg.
/Stellan
Jupp! En rondell (cirkulationsplats. ;D ) som var nästan exakt lik den som E4 hade när denna väg slutade vid Uppsala..
Men om jag inte missminner mig så hade den beläggning av betong! 8)
/B