Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Knallhatt skrivet 10 december 2018, 20:22:32 PM

Titel: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Knallhatt skrivet 10 december 2018, 20:22:32 PM
https://www.bussmagasinet.se/2018/12/transdev-satsar-pa-vdl-i-storstockholm/ (https://www.bussmagasinet.se/2018/12/transdev-satsar-pa-vdl-i-storstockholm/)
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 20:56:59 PM
Riktiga stadsbussar eller stadsbussar specade som regionalbussar utan bra plats för barnvagnar? Intressant med ledvagnarna till Umeå.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 december 2018, 21:21:31 PM
Intressant! Tack för info! Jag hade gissat på Volvo, men nu blev det alltså VDL. Handlar det om två- eller treaxliga bussar?

Det ska bli intressant att se vad Transdev kommer beställa i ledbussväg till trafikområdet.

I dag bör detta trafikområde omfatta ca 50-60 12-metersvagnar och ca 40-45 ledvagnar.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 10 december 2018, 21:53:46 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 20:56:59 PM
Riktiga stadsbussar eller stadsbussar specade som regionalbussar utan bra plats för barnvagnar? Intressant med ledvagnarna till Umeå.

framgår ju inte exakt hur dom är specade men modellen heter Citea LLE-127 vilket är Lågentre på 2 axlar 12,7 meter med 7 meters axelavstånd
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 22:51:34 PM
Citat från: homer skrivet 10 december 2018, 21:53:46 PM
framgår ju inte exakt hur dom är specade men modellen heter Citea LLE-127 vilket är Lågentre på 2 axlar 12,7 meter med 7 meters axelavstånd

Intressant, så otroligt glad att det inte blev boggibussar.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: CW66 skrivet 10 december 2018, 23:30:58 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 10 december 2018, 22:51:34 PM
Intressant, så otroligt glad att det inte blev boggibussar.

Nä, då hade det ju kunnat gå stadigare och man hade kunnat får in några sittplatser till, så tur att det blev tvåaxliga Daniel.
Varför så negativ - och varför så negativ i din fråga om specen innan? Har du något emot VDL eller Transdev eller bussar i allmänhet? Bara undrar lite....eller har du nån egen ironi som vi andra kanske inte förstår riktigt?

Bedömningen hur mycket plats för barnvagnar görs väl inte av dig, utan av operatören och SL tillsammans enligt det förväntade behovet...eller?
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 december 2018, 00:26:14 AM
Han gillar ledbuss mer än boggibuss om jag inte är fel ute. Vidare får han berätta själv.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 december 2018, 08:41:42 AM
Citat från: homer skrivet 10 december 2018, 21:53:46 PM
framgår ju inte exakt hur dom är specade men modellen heter Citea LLE-127 vilket är Lågentre på 2 axlar 12,7 meter med 7 meters axelavstånd
[/quote

Tack för informationen!
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 11 december 2018, 10:56:22 AM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 10 december 2018, 23:30:58 PM
Nä, då hade det ju kunnat gå stadigare och man hade kunnat får in några sittplatser till, så tur att det blev tvåaxliga Daniel.
Varför så negativ - och varför så negativ i din fråga om specen innan? Har du något emot VDL eller Transdev eller bussar i allmänhet? Bara undrar lite....eller har du nån egen ironi som vi andra kanske inte förstår riktigt?

Bedömningen hur mycket plats för barnvagnar görs väl inte av dig, utan av operatören och SL tillsammans enligt det förväntade behovet...eller?

För att jag inte tycker om boggibussar i stadstrafik. Det har blivit alldeles för mycket boggibussar i SL-trafiken. Och fler regionalbussar med få dörrar och lite plats för barnvagnar är det sista som behövs. Tyvärr får Stockholm inte vara den storstad den kunde vara utan den ska vara någon slags stor småstad.

Jag har absolut inget emot VDL eller Transdev men när det beställs ledvagnar som till tunga blåbusslinjer med en barnvagsplats så blir jag förbannad eftersom dessa linjer går i områden med stora barnkullar. Men det blundar operatörerna för. Vi som är ute och åker i kollektivtrafiken varje dag har nog betydligt bättre insikt i vad som behövs än beställlare som sitter bakom ett skrivbord. Med det sagt så lägger jag ner diskussionen.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 december 2018, 12:05:52 PM
Hmm,då kommer det att kunna bli trångt på 583an t/fr Arlanda om dom inte specar några kvarvarande ledvagnar till den linjen?/Ulf
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 december 2018, 14:29:50 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 december 2018, 12:05:52 PM
Hmm,då kommer det att kunna bli trångt på 583an t/fr Arlanda om dom inte specar några kvarvarande ledvagnar till den linjen?/Ulf

Ja, det blir verkligen trångt på Arlandalinjen, 583, om man skalar ner till endast 12-metersvagnar. Det skulle inte hålla.
Om trafikområdet har ca 50-60 12-metersvagnar verkar den kommande VDL-leveransen endast täcka detta behov och inte ledvagnsbehovet.
Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar antar jag att Transdev tar över Arrivas ledvagnpark i trafikområdet, ca 45-50 Scanialedvagnar.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 11 december 2018, 18:17:19 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 december 2018, 14:29:50 PM
Ja, det blir verkligen trångt på Arlandalinjen, 583, om man skalar ner till endast 12-metersvagnar. Det skulle inte hålla.
Om trafikområdet har ca 50-60 12-metersvagnar verkar den kommande VDL-leveransen endast täcka detta behov och inte ledvagnsbehovet.
Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar antar jag att Transdev tar över Arrivas ledvagnpark i trafikområdet, ca 45-50 Scanialedvagnar.

Ryktet säger att flera av Scaniorna ska till norrort. Arriva äger ju de flesta av sina bussar också, så det är kanske inte bara att ta över.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Fredde skrivet 11 december 2018, 18:19:30 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 december 2018, 14:29:50 PM
Ja, det blir verkligen trångt på Arlandalinjen, 583, om man skalar ner till endast 12-metersvagnar. Det skulle inte hålla.
Om trafikområdet har ca 50-60 12-metersvagnar verkar den kommande VDL-leveransen endast täcka detta behov och inte ledvagnsbehovet.
Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar antar jag att Transdev tar över Arrivas ledvagnpark i trafikområdet, ca 45-50 Scanialedvagnar.

Jag har åkt den linjen en gång inför en utlandsresa, mest för att testa, då det tog rejäl tid från Nacka till Arlanda den vägen.
Var inte direkt ensam om att släpa ombord en resväska modell störst samt handbagage - ledbussen var full till bristningsgränsen.

Något annat kommer förmodligen inte fungera, rent praktiskt, på 583an.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: buskörare skrivet 11 december 2018, 18:38:40 PM
Citat från: Daniel Lindblom skrivet 11 december 2018, 10:56:22 AM
För att jag inte tycker om boggibussar i stadstrafik. Det har blivit alldeles för mycket boggibussar i SL-trafiken. Och fler regionalbussar med få dörrar och lite plats för barnvagnar är det sista som behövs. Tyvärr får Stockholm inte vara den storstad den kunde vara utan den ska vara någon slags stor småstad.

Jag har absolut inget emot VDL eller Transdev men när det beställs ledvagnar som till tunga blåbusslinjer med en barnvagsplats så blir jag förbannad eftersom dessa linjer går i områden med stora barnkullar. Men det blundar operatörerna för. Vi som är ute och åker i kollektivtrafiken varje dag har nog betydligt bättre insikt i vad som behövs än beställlare som sitter bakom ett skrivbord. Med det sagt så lägger jag ner diskussionen.

Jag håller med om den dumma i att beställa minsta antal krävda barnvagnsplatser. Men en ledbuss som kan ta 3 barnvagnar eller en boggi som kan ta 3 barnvagnar kvittar väl?
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: CW66 skrivet 11 december 2018, 22:53:42 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 december 2018, 14:29:50 PM

Om det inte blir nyleveranser av ledvagnar

= 26 Citywide LEA ledbussar beställda - så några blir det iaf.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 december 2018, 08:38:39 AM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 december 2018, 22:53:42 PM
= 26 Citywide LEA ledbussar beställda - så några blir det iaf.

Låter ju som det knappt kommer vara kvar nåt gammalt övertaget då, eller?
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 december 2018, 10:46:11 AM
Som jag fattat det var det bara Ledbussar beställda till Umeå och inte SL-land.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 december 2018, 13:07:17 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2018, 10:46:11 AM
Som jag fattat det var det bara Ledbussar beställda till Umeå och inte SL-land.

Nja, det var väl bara VDL-ledbussar till Umeå, inte ledbussar överlag, här är det ju Scania till Stockholm som vi pratar om...
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Knallhatt skrivet 12 december 2018, 14:46:24 PM
Citat från: virtual1 skrivet 12 december 2018, 13:07:17 PM
Nja, det var väl bara VDL-ledbussar till Umeå, inte ledbussar överlag, här är det ju Scania till Stockholm som vi pratar om...


Det är inte köpt VDL ledbuss till Stockholm. Den här beställningen avser VDL normalbuss till Stockholm (E31).
Sedan tidigare är det upphandlat VDL elektriska ledbussar till Umeå. Dessa är upphandlade av trafikhuvudmannen men skall köras av Transdev.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 december 2018, 15:58:51 PM
Citat från: Knallhatt skrivet 12 december 2018, 14:46:24 PM

Det är inte köpt VDL ledbuss till Stockholm. Den här beställningen avser VDL normalbuss till Stockholm (E31).
Sedan tidigare är det upphandlat VDL elektriska ledbussar till Umeå. Dessa är upphandlade av trafikhuvudmannen men skall köras av Transdev.

Ja, exakt det jag skrev ;-) - _inte_ VDL-ledbussar till Stockholm, utan Scania.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 12 december 2018, 18:36:30 PM
Får man tro Transdev själva skall det även komma några elbussar samt att det skall finnas en del etanolbussar kvar. Det har tidigare sagts här på forumet att Transdev skulle köpa en del av de äldre etanolbussarna för ett fördelaktigt pris, kan ju vara en god idé om man vill ha lite åldersspridning och dessutom kommer väl behovet av bussar minska något några år in i avtalet då Vallentuna planeras att flytas över till Norrort när det området upphandlas.

/Måns
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 december 2018, 22:07:45 PM
Frågan är om Transdev köper de ca 12-13 år gamla etanolbussarna, SL äger idag bussarna och hyr ut dem till Arriva.
I upphandlingen angavs att bussarna kunde fortsätta hyras av den tillträdande operatören för en låg månadskostnad.
Av dessa är nog inte många ledbussar, så det är logiskt att Transdev köper även sådana.
Att de planerar att dra ned från led till normalbussar på 583 verkar inte troligt, Transdev är rimligen väl insatta i hur resandet på linjen ser ut.
Att det blir några elbussar också beror på att SL krävde detta i upphandlingen för trafiken i Sigtuna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Buzzlover skrivet 13 december 2018, 08:23:30 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 december 2018, 22:07:45 PM
Frågan är om Transdev köper de ca 12-13 år gamla etanolbussarna, SL äger idag bussarna och hyr ut dem till Arriva.
I upphandlingen angavs att bussarna kunde fortsätta hyras av den tillträdande operatören för en låg månadskostnad.
Av dessa är nog inte många ledbussar, så det är logiskt att Transdev köper även sådana.
Att de planerar att dra ned från led till normalbussar på 583 verkar inte troligt, Transdev är rimligen väl insatta i hur resandet på linjen ser ut.
Att det blir några elbussar också beror på att SL krävde detta i upphandlingen för trafiken i Sigtuna.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Lite svängning i ämnet men är det inte så att Arriva äger sina fordon? Har hört någonstans att Arriva är lite "särlingar" bland operatörerna i Stockholm genom att det äger sina fordon istället för att hyra dem eller något liknande.
Titel: SV: Transdev köper VDL till Stockholm
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 13 december 2018, 09:01:38 AM
De äger som jag förstått det de bussar de själva anskaffat, men de äldsta Scaniorna i Märsta ägs av SL och är knutna till just Märsta, dvs de får inte flyttas därifrån utan Trafikförvaltningens godkännande.
Arriva blev helt enkelt tvungna att ta över dessa från Swebus/Nobina när de vann Märsta.
Nu är de dock så gamla att det blev valfritt om man ville hyra dem vidare eller inte i samband med den nu aktuella upphandlingen som vanns av Transdev.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk