Busslink vann Ersättningstrafik för Farstagrenen!

Startat av Yujin Zhang, 20 november 2007, 17:48:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Signvard

Undrar vad det är för skyltsystem på dessa ?
Det vore väl synd med 40 ledbussar med pappskyltar i fronten :-\


Cero

Citat från: virtual1 skrivet 20 november 2007, 20:18:18 PM
Låt mig gissa att det här kan vara en av dem då:



Ska bli kul att fota o åka dem sen =)

The return of the Neoplans' då för Busslink! Var tänker man sig garagera dessa? Utspritt eller sparkar man liv i Hammarby tillfälligt? Det förefaller ju vara brist på garageplatser i SL-land.

/Cero

blubb

Citat från: Ted S skrivet 20 november 2007, 18:49:38 PM
Trafiken på linje 18 startar den 23 mars, det är långt till sommaren.
I Oslo ersätts dessa bussar av nyleveranser från MAN. Av vilket skäl 4-9 år gamla bussar byts ut mot nya har jag inte klart för mig (ännu).

/Ted

Är det verkligen tillåtet att använda fordon från 3:e land?

Leif D

Citat från: Signvard skrivet 20 november 2007, 20:33:24 PM
Undrar vad det är för skyltsystem på dessa ?
Det vore väl synd med 40 ledbussar med pappskyltar i fronten :-\

Om det rör sig om bussar av den typ som visas på bild, sä är det ju fullmatrisskyltar. Med andra ord bara en programeringsfråga, vilket säkerligen kommer att fixas dådet gäller många fordon och ganska lång tid.
;-)

Yujin Zhang

Citat från: Leif D skrivet 20 november 2007, 21:24:24 PM
Om det rör sig om bussar av den typ som visas på bild, sä är det ju fullmatrisskyltar. Med andra ord bara en programeringsfråga, vilket säkerligen kommer att fixas dådet gäller många fordon och ganska lång tid.

Och hur lång tid tog det att fixa Veolia 4950-4960s skyltar (tror det var ett par vagnar som hade trasiga skyltar ändå in på slutet, nämligen RB ersättning i somras)?  ::) :o :P

Leif D

Citat från: blubb skrivet 20 november 2007, 20:52:11 PM
Är det verkligen tillåtet att använda fordon från 3:e land?

Varför inte ?
Även om bussarna bara hyrs, så kan ju detta hanteras som ett leasingavtal, dvs bussarna registreras på Busslink och blir då vanliga svenska bussar.
Bussarna ska ju dessutom ersättas av nya i Oslo, så de kommer väl troligtvis att exporteras vidare efter detta uppdrag, såvida det inte är tänkt att de ska stå till SL:s förfogande för liknande uppdrag under en viss tid, även efter det nu aktuella uppdraget.
;-)

Leif D

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 november 2007, 21:27:28 PM
Och hur lång tid tog det att fixa Veolia 4950-4960s skyltar (tror det var ett par vagnar som hade trasiga skyltar ändå in på slutet, nämligen RB ersättning i somras)?  ::) :o :P

Ja du, det vet ju inte jag, eftersom jag inte jobbar där eller ens vistas där.
Dock lär det ju även vara en fråga om intresse.
Men eftersom Veolia tappat all busstrafik i länet, så var väl inte intresset så stort, speciellt som man troligen även skulle slopa bussarna i fråga. Då handlar det säkert om att spara på kostnaderna istället.
;-)

Walter

Var kommer förarna ifrån i och med att Busslink ska ha allt i egen regi? Swebus behövde ju under entreprenörer. Hoppas att dom nya bussarna levereras i tid till Oslo så det inte blir den trånga sektorn!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Leif D

Citat från: Cero skrivet 20 november 2007, 20:45:48 PM
The return of the Neoplans' då för Busslink! Var tänker man sig garagera dessa? Utspritt eller sparkar man liv i Hammarby tillfälligt? Det förefaller ju vara brist på garageplatser i SL-land.

/Cero

Om du avser bussen på bilden, så är det ju en MAN, förstår inte direkt kopplingen till Neoplan ?
;-)

Leif D

Citat från: Walter skrivet 20 november 2007, 21:32:12 PM
Var kommer förarna ifrån i och med att Busslink ska ha allt i egen regi? Swebus behövde ju under entreprenörer. Hoppas att dom nya bussarna levereras i tid till Oslo så det inte blir den trånga sektorn!

Även "egen regi" kan ju faktiskt innebära inhyrd personal. Ganska vanligt på vissa håll faktiskt, men kanske inte i jättestor utsträckning dock. Stockholmståg och SJ AB är några exempel .....
;-)

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 november 2007, 21:27:28 PM
Och hur lång tid tog det att fixa Veolia 4950-4960s skyltar (tror det var ett par vagnar som hade trasiga skyltar ändå in på slutet, nämligen RB ersättning i somras)?  ::) :o :P

Dessa Veoliavagnar hade ju BussPC vilket bara försvårade saken. De inhyrda Norskarna har sitt eget system som nog blir enkelt att programmera.  :)

blubb

Citat från: Leif D skrivet 20 november 2007, 21:27:47 PM
Varför inte ?
Även om bussarna bara hyrs, så kan ju detta hanteras som ett leasingavtal, dvs bussarna registreras på Busslink och blir då vanliga svenska bussar.
Bussarna ska ju dessutom ersättas av nya i Oslo, så de kommer väl troligtvis att exporteras vidare efter detta uppdrag, såvida det inte är tänkt att de ska stå till SL:s förfogande för liknande uppdrag under en viss tid, även efter det nu aktuella uppdraget.

Registreras dessa i Sverige är det inga problem. Men eftersom Norge inte är med i EU gäller inte EU:s regler och fordonen ska dessutom användas i inrikestrafik..

Möllers

Kommer det vara sån modell med som kör på stockholm den blåa MAN SL bussen  ???

bjalle

Citat från: Mattias Möller. skrivet 20 november 2007, 22:06:41 PM
Kommer det vara sån modell med som kör på stockholm den blåa MAN SL bussen  ???

Menar du de som Busslink hyr in av Oslo Sporveien eller menar du Oslo Sporveiens nyinvesteringar?