Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Dieselsmurfe skrivet 08 juli 2011, 00:29:36 AM

Titel: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Dieselsmurfe skrivet 08 juli 2011, 00:29:36 AM
Vill varna alla resande som kommer från umeå hållet och ska norrut. Vill varna för rondellen som ligger på tjärn bredvid gustavssons bil. Sänk hastigheten då ni närmar er den för ni vill inte åka  rakt fram i den för då blir ni stående med trasig motor, Hjul upphängning mm. Den rondellen har stoppat fyllisar från göteborg och även skellefteå stadsbor. Även vintertid brode man vara extra försiktig i denna rondell. Utländska som svenska lastbilar har hamnat i rondellen Pga av halka och att man kört för fort coh även viss del trötthet. Så ta det lugnt!
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 juli 2011, 09:00:27 AM
Skulle Du kunna förklara var Tjärn och Gustavssons Bil ligger. Jag har sökt på båda och hittar ingendera. Ligger Tjärn i Umeå eller någonstans längs sträckan Umeå-Skellefteå. Jag åkte här i februari i båda riktningarna och minns ingen "farlig" rondell.
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Jona skrivet 08 juli 2011, 09:11:45 AM
Tjärn heter det industriområde du först kommer till om du kommer till Skellefteå från söder mot norr.
Rondellen där har ungefär samma fel som andra rondeller längs större snabba vägar.
Vägen tillåter hög hastighet, men om du missar skyltarna om sänkt hastighet och dylikt, kan du plötsligt upptäcka att väg E4 med mötesfri väg och vajerräcke slutar i en stor rondell.

Detta problem finns lite här och där, men problemet är inte rondellen som sådan utan att folk inte anpassar sin hastighet till rådande förhållande och man kör bil och blir blind i samma veva och därför sker sådant.

Ja okej, halka nämns i ursprungstråden, och det är ju ett problem som kan inträffa överallt och på alla vägar, antar problemet där uppkommer av att Väg E4 från söder kommer till rondellen i en svag lutning ner mot rondellen och då kan problem med halka förekomma.
Men även här borde eventuellt problemet gå och lösa genom lägre hastighet.

/J
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Anders Noren skrivet 08 juli 2011, 12:47:38 PM
Jag vill i sammanhanget passa på att varna för att köra bil. Om man inte är tillräckligt uppmärksam kan man nämligen köra av vägen, bara för att man missar att se att vägen svänger! Man kan också riskera att krocka med andra bilar om man inte ser att de kommer. Detta händer massor av bilister varje dag! Så VARNING!

/Jourhavande ironiker
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2011, 13:10:27 PM
Citat från: Jona skrivet 08 juli 2011, 09:11:45 AM
Vägen tillåter hög hastighet, men om du missar skyltarna om sänkt hastighet och dylikt, kan du plötsligt upptäcka att väg E4 med mötesfri väg och vajerräcke slutar i en stor rondell.

http://www.youtube.com/watch?v=qJai9qRsbys
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Drängen skrivet 09 juli 2011, 10:10:05 AM
Är jag helt på bärtur, eller avser du rondellen där man genar över till Skelleftehamn?. Krokomsrondellen är en klassiker, numer sitter tavlor med blinkljus och varningstext om man kommer för fort. Dessutom har man byggt upp mittsektion, för att inte ev. haverister ska hamna i dammen som var där tidigare.
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Jona skrivet 09 juli 2011, 10:35:38 AM
Nej, vi båda beskriver rondellen tidigare än den, där du viker av till Burträsk numera. Första du kommer till från Umeå-hållet.

/Jona
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juli 2011, 16:22:49 PM
Citat från: Drängen skrivet 09 juli 2011, 10:10:05 AM
Krokomsrondellen är en klassiker, numer sitter tavlor med blinkljus och varningstext om man kommer för fort. Dessutom har man byggt upp mittsektion, för att inte ev. haverister ska hamna i dammen som var där tidigare.

Krokomsrondellen, som ju syns ju i min Youtube-länk ovan, är verkligen en klassiker. Har det någonsin varit en svensk bilist som kört in i den, eller var det så att precis alla olycksbilar var norska? Förklaringarna från bilisterna i media var även roande:

-"Bilen som låg framför mig och drog upp snörök svängde åt höger, och då körde jag om den, sen small det. Det var snörökens fel"
-"Hur kan man ha en rondell på en europaväg? Det har jag inte sett någon annanstans! Det måste vara olagligt!"
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Dson skrivet 10 juli 2011, 17:38:48 PM
Rondellen här i Krokom måste nästan vara en av Sveriges mest för-varnade rondell? Kommer man västerifrån på E14 (Från Åre/Trondheim alltså), är den skyltad redan 800 meter i förväg med varningsskyltar.
Men det är förståeligt. Det hela börjar med ett backkrön i en högerkurva och sedan bär det av svagt nedåt innan rondellen kommer.

Brukar allt som oftast vara spår i snödrivan i insidan av rondellen efter bilar som inte riktigt fått stopp...
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Drängen skrivet 10 juli 2011, 21:40:37 PM
Den som gjorde vådligaste vurpan körde en norskskyltad bil, men hade bott i Mörsil å drivit åkeri i många år.Till all lycka blev bokföringen hans kvar i bilen som hamnade uppåner i vattnet... ;D. Men även infödingar har faktiskt försökt gena där.
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Dson skrivet 10 juli 2011, 23:06:03 PM
Citat från: Drängen skrivet 10 juli 2011, 21:40:37 PM
Den som gjorde vådligaste vurpan körde en norskskyltad bil, men hade bott i Mörsil å drivit åkeri i många år.Till all lycka blev bokföringen hans kvar i bilen som hamnade uppåner i vattnet... ;D. Men även infödingar har faktiskt försökt gena där.
Har själv varit nära att åka dit en gång faktiskt, är man lite småtrött och har lite väl hög fart med sig är det ju lätt att missa att man redan är framme i Krokom... :D
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Freke skrivet 17 juli 2011, 22:23:50 PM
Är själv Skelleftebo, och den i rubriken nämnda rondellen är en lokalkändis. Vintertid står det nästan jämt någon där, t.o.m. polisbil och brandbil har fastnat. Precis som Jona skriver så är det en 110-väg med mitträcke som plötsligt övergår i en snäv rondell. Rondellen är mer byggd som en del av en motorvägsavfart, än en europaväg. I en avlägsen framtid kommer (troligast) E4:an att gå i en högerböj förbi rondellen, öster om bostadsområdet Anderstorp och sedan koppla på Östra Leden. Då kommer denna rondell att bli en del av en avfarten "Skellefteå södra".
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Anders Noren skrivet 18 juli 2011, 08:34:55 AM
Citat från: Freke skrivet 17 juli 2011, 22:23:50 PM
Är själv Skelleftebo, och den i rubriken nämnda rondellen är en lokalkändis. Vintertid står det nästan jämt någon där, t.o.m. polisbil och brandbil har fastnat. Precis som Jona skriver så är det en 110-väg med mitträcke som plötsligt övergår i en snäv rondell. Rondellen är mer byggd som en del av en motorvägsavfart, än en europaväg. I en avlägsen framtid kommer (troligast) E4:an att gå i en högerböj förbi rondellen, öster om bostadsområdet Anderstorp och sedan koppla på Östra Leden. Då kommer denna rondell att bli en del av en avfarten "Skellefteå södra".

Får Skellefteborna sina körkort i flingpaketen...?
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Jona skrivet 18 juli 2011, 09:42:07 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 18 juli 2011, 08:34:55 AM
Får Skellefteborna sina körkort i flingpaketen...?

Ja självklart, det får väl alla, men det är inte nödvändigt vis Skelleftebor som tabbar sig i denna rondell. Många andra gör det också, och dom kan komma från helt andra kommuner, län eller landskap, så det är inte bara lokalt boende som gör misstag.

/Jona
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Anders Noren skrivet 18 juli 2011, 10:15:36 AM
Citat från: Jona skrivet 18 juli 2011, 09:42:07 AM
Ja självklart, det får väl alla, men det är inte nödvändigt vis Skelleftebor som tabbar sig i denna rondell. Många andra gör det också, och dom kan komma från helt andra kommuner, län eller landskap, så det är inte bara lokalt boende som gör misstag.

/Jona

Korsningen är ju bara utmärkt med en fyra-fem skyltar och en automatisk ljustavla, utplacerade inom en sträcka av 800 meter före korsningen, så man förstår att är lätt hänt att man missar den.  ;D
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Freke skrivet 19 juli 2011, 20:17:24 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 18 juli 2011, 10:15:36 AM
Korsningen är ju bara utmärkt med en fyra-fem skyltar och en automatisk ljustavla, utplacerade inom en sträcka av 800 meter före korsningen, så man förstår att är lätt hänt att man missar den.  ;D

...men det krävdes många avåkningar innan ljustavlan och skyltarna kom upp...
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Anders Noren skrivet 19 juli 2011, 22:08:03 PM
Citat från: Freke skrivet 19 juli 2011, 20:17:24 PM
...men det krävdes många avåkningar innan ljustavlan och skyltarna kom upp...

Knappast. Ljustavlan är extra, övrig skyltning är standard.

Först hastighetssänkning till 90, drygt 800 meter före korsningen.
Sedan orienteringstavla (Cirkulationsplats, E4 Haparanda, L364 Burträsk, flygplats, industriområde) drygt 250 meter före.
Sedan Varning för cirkulationsplats ca 250 meter före.
Sedan hastighetssänkning till 70 ca 170 meter före korsningen.

Sedan ljusskylten för alla cornflakesbilister som fortfarande inte hajat utan bränner på i 110 ändå.

Bromssträckan på torr asfalt från 70 km/h till stillastående är f.ö. ca 30 meter. Vid regn eller halka upp till 4 gånger längre. Den bilist som på 800 meter inte lyckas sänka hastigheten från 110 till 70 har inte fel på varken bromsar eller däck utan förmodligen någonstans i huvudet.

Riksväg 80 slutar i en cirkulationsplats och går från motorväg (90 km/h) till stadsgata (50 km/h) på 400 meter. Utan varken blinkljus eller varningsskylt för cirkulationsplats (däremot en Motorväg upphör-skylt). Där är det dessutom drygt tre gånger så mycket trafik som på nya E4 söder om Skellefteå och cirkulationsplatsen är något mindre...
Titel: SV: Södra rondellen vid tjärn
Skrivet av: Freke skrivet 21 juli 2011, 19:14:44 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 19 juli 2011, 22:08:03 PM
Knappast. Ljustavlan är extra, övrig skyltning är standard.

Först hastighetssänkning till 90, drygt 800 meter före korsningen.
Sedan orienteringstavla (Cirkulationsplats, E4 Haparanda, L364 Burträsk, flygplats, industriområde) drygt 250 meter före.
Sedan Varning för cirkulationsplats ca 250 meter före.
Sedan hastighetssänkning till 70 ca 170 meter före korsningen.

Sedan ljusskylten för alla cornflakesbilister som fortfarande inte hajat utan bränner på i 110 ändå.

Bromssträckan på torr asfalt från 70 km/h till stillastående är f.ö. ca 30 meter. Vid regn eller halka upp till 4 gånger längre. Den bilist som på 800 meter inte lyckas sänka hastigheten från 110 till 70 har inte fel på varken bromsar eller däck utan förmodligen någonstans i huvudet.

Riksväg 80 slutar i en cirkulationsplats och går från motorväg (90 km/h) till stadsgata (50 km/h) på 400 meter. Utan varken blinkljus eller varningsskylt för cirkulationsplats (däremot en Motorväg upphör-skylt). Där är det dessutom drygt tre gånger så mycket trafik som på nya E4 söder om Skellefteå och cirkulationsplatsen är något mindre...

Du kan säkert hitta många rondeller som "borde" vara värre än den vid Tjärn... men fakta kvarstår att väldigt många kör rakt fram i just denna trots  bra skyltar och varningsljus. Även om det är förarfel i samtliga fall så måste det ju vara något logiskt fel i utformningen, någon brist i vägens optiska ledningsfömåga som gör att många förare för sent blir varse om rondellen. Jag har ingen statistik, men min känsla är att utländska långtradare är kraftigt överrepresenterade som avåkare.

Att riks80 övergår från motorväg till stadsgata när man passerat korsningen med E4 och kommer in i tätbebyggt område känns rätt så naturligt. Att E4 söder om Skellefteå har en rondell när man fortfarande har ängar och lador i blickfånget är kanske inte lika naturligt. Det är inget försvar av de som kör för fort, men kanske en förkaring.