"Soppatorsk på nya E4:an ger taxi pengar"

Startat av Ersa, 03 mars 2008, 21:48:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 03 mars 2008, 21:48:13 PM
Ny nisch för Taxi Norra Uppland, Tierp:
http://www.sr.se/Uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=1926103
http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=1-AV_ID=728983,00.html?from=latestnav



Det står att det inte finns mackar på 11 mil. Det stämmer trots allt inte riktigt. Om någon bara kommer på idén att köra av från motorvägen och in i någon av de orter som ligger längs med den så finns det mackar där. Men det är lite illa att man inte skyltar på motorvägen att mackarna finns. Det är också lite konstigt att man inte passat på att bygga nya mackar längs med motorvägen. Flera som äger de gamla mackarna längs med den gamla vägen borde ha intresse att bygga upp nya längs med motorvägen istället
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 22:06:25 PM

Men det är lite illa att man inte skyltar på motorvägen att mackarna finns.

Tja, kommer man söderifrån passerar man en bit innan Månkarboavfarten en stor skylt som informerar om vad som finns i Månkarbo (Bensinmack, Kafé, Sibylla och Ica).

/Jonas

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 22:06:25 PM

Det står att det inte finns mackar på 11 mil. Det stämmer trots allt inte riktigt. Om någon bara kommer på idén att köra av från motorvägen och in i någon av de orter som ligger längs med den så finns det mackar där. Men det är lite illa att man inte skyltar på motorvägen att mackarna finns. Det är också lite konstigt att man inte passat på att bygga nya mackar längs med motorvägen. Flera som äger de gamla mackarna längs med den gamla vägen borde ha intresse att bygga upp nya längs med motorvägen istället

Skyll-dig-själv-faktorn är rätt hög för dessa bilister. Är man så dum att man lämnar Stockholm med så lite i tanken att man får soppatorsk innan Gävle kan man inte räkna med något medlidande från mig. Min erfarenhet av moderna Toyotor är varningslampan blinkar i åtskilliga mil innan bensinen är slut - något som borde indikera för föraren att det är dags att leta upp en bensinstation.

Jag skulle tro att de berörda bilisterna hade fått slut på bensin även om det hade funnits mackar invid vägkanten...

Anders

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 03 mars 2008, 22:34:08 PM
Skyll-dig-själv-faktorn är rätt hög för dessa bilister. Är man så dum att man lämnar Stockholm med så lite i tanken att man får soppatorsk innan Gävle kan man inte räkna med något medlidande från mig. Min erfarenhet av moderna Toyotor är varningslampan blinkar i åtskilliga mil innan bensinen är slut - något som borde indikera för föraren att det är dags att leta upp en bensinstation.

Jag skulle tro att de berörda bilisterna hade fått slut på bensin även om det hade funnits mackar invid vägkanten...

Anders

Det vanliga är att man kan köra 8 - 10 mil sedan lampan börjat blinka. Men det är olika på olika bilar. Så det är klart att om det nu inte finns en mack på 11 mil så kan man få problem - i synnerhet om man inte känner till detta sedan förut. Fast det är ju inte helt riktigt att det inte skulle finnas någon mack mellan Uppsala och Gävle. Det finns flera stycken om man bara svänger av motorvägen.
Så inte heller jag tycker synd om bilisterna. För övrigt har jag Toyotas mobilitetsgaranti vilket gör att det bara kostar mig själva bensinen om jag råkar ut för soppatorsk.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Beroende på bilmodell brukar väl lampan börja lysa när det är mellan 8-10 liter kvar i tanken, vilket väl borde räcka på en sträcka på 11 mil? Mätaren borde i så fall sedan länge peka långt neråt när bilisten ifråga passerar Dragon Gate eller Uppsala.

Ska jag vara ärlig har jag nog bara utnyttjat bensinstationerna mellan Knivsta och Gävle Bro en enda gång under de senaste fem åren. Inte ens då man körde Gävle-Rimbo eller omvänt via Gimo-Hallstavik-Edsbro brukade jag tanka på sträckan. Det får en att fundera på vilken typ av bilister som får soppatorsk. Är det långväga turistresande? Då bör de nog ha startat väldigt långt upp i Norrland för att bensinen skulle kunna ta slut innan man nått Knivsta. Själv ska jag köra min första vända på nya sträckan om några få veckor. Förhoppninsvis utan bensinbrist.  ;)

JB skrev att Månkarboavfarten är skyltad med bensinmacklogga. Är även Björklingeavfarten det tycker jag att det räcker. Man bygger inte nya mackar här och där för skojs skull, då bensin inte är någon större inkomstkälla för mackägare. Antingen skyltar man tydligare, eller så krävs det en någon lite större kombinerad mat- & drivmedelsatsning direkt vid vägen, likt Tönnebro eller Hakkegård i Harmånger.

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 04 mars 2008, 04:53:39 AMDet får en att fundera på vilken typ av bilister som får soppatorsk. Är det långväga turistresande?

Själv har jag lyckats med att köra en personbil till soppatorsk en gång då bränslepumpen var trasig och inte orkade med att pumpa det sista. Detta då trots att det fanns bensin kvar i tanken. När jag kör längre etapper brukar jag normalt försöka att tanka när jag gått under en kvarts tank och låter det i stort sett aldrig gå så långt som att lampan tänds. Tycker mest en sådan approach känns lite slarvig och att man inte har någon framförhållning. Överlag ser jag detta som en situation där man som regel har ett eget ansvar för att inte soppatorsk ska behöva uppstå.

Har även lite svårt för de förare som istället för att åka och tanka fullt åker iväg och skvätter i ett par liter i en reservdunk som man sedan dagen efter ska stå å slabba med på t.ex. Essingeleden eller i Södra länken medan köerna växer sig allt längre bakom. I vissa länder (t.ex. på tyska Autobahn) har jag för mig att om man lyckats få bränslestopp för att man varit korkad så kan det innebära böter. Skulle samma situation gälla här så skulle man kanske inte köra bilarna helt torra (är ju som sagt inte heller bra för t.ex. pumpar osv.) innan man tankade igen utan kanske istället tanka lite i förberedande syfte. Är mycket smidigare att fylla tanken full en gång än att småslaska för 20-50 kronor i taget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulrik Berggren

Med tanke på bensinpriset finns det tyvärr de som inte har råd att fylla en hel tank åt gången... 60 liter soppa motsvarar trots allt nästan 800 spänn. Detta inte som ett försvar för att få soppatorska på motorvägen, men möjligen en förklaring.

/UB

Cero

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 04 mars 2008, 10:37:04 AM
Med tanke på bensinpriset finns det tyvärr de som inte har råd att fylla en hel tank åt gången... 60 liter soppa motsvarar trots allt nästan 800 spänn. Detta inte som ett försvar för att få soppatorska på motorvägen, men möjligen en förklaring.

/UB

Förstår inte resonemanget. 20 liter * 3 gånger på exvis två veckor = 800 spänn. 60 liter * 1 gång på två veckor = 800 spänn. Lägg undan 275 pix två gånger på två veckor då och tanka fullt den tredje gången = 800 spänn. Till detta kommer den minskade arbetsinsatsen + körningen till bensinstationen som bara blir en gång varannan vecka istället för tre gånger. Sparar både miljö och pengar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 04 mars 2008, 10:19:25 AM

Har även lite svårt för de förare som istället för att åka och tanka fullt åker iväg och skvätter i ett par liter i en reservdunk som man sedan dagen efter ska stå å slabba med på t.ex. Essingeleden eller i Södra länken medan köerna växer sig allt längre bakom. I vissa länder (t.ex. på tyska Autobahn) har jag för mig att om man lyckats få bränslestopp för att man varit korkad så kan det innebära böter. Skulle samma situation gälla här så skulle man kanske inte köra bilarna helt torra (är ju som sagt inte heller bra för t.ex. pumpar osv.) innan man tankade igen utan kanske istället tanka lite i förberedande syfte. Är mycket smidigare att fylla tanken full en gång än att småslaska för 20-50 kronor i taget.


Det där förstår jag mig inte heller på. Jag har sett några gånger på motorvägar i Sverige folk stå och fylla på från reservdunken på en motorväg. Man kan undra hur de har tänkt

Jag har också hört att det skulle kunna finnas risk för böter om man på en motorväg i Tyskland skulle få bränslestopp för att man slarvat med soppan. Men jag har heller aldrig sett på tyska motorvägar någon stå och fylla på från reservdunken. Men på de tyska motorvägarna finns det också betydligt fler mackar som ligger direkt i anslutning till själva motorvägen än vad det gör i Sverige. I Sverige så kan man köra ganska långa sträckor på motorvägarna innan man faktiskt ser någon skylt som talar om att det är en mack. En nackdel till är att det faktiskt på vissa delar kan vara ganska långa avstånd på en svensk motorväg innan det ens är en avfart med eller utan mack i närheten. Så långa avstånd är det aldrig på motorvägar i Tyskland eftersom de inte har den glesbygd som vi har i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Jo, men i ett mera glesbygdsbetonat landskap så får man kanske i så fall tanka när tillfälle bjuds istället för att vänta till sista minuten. Vad gäller uppräkningen som Cero gör så ansluter jag mig till den. Visserligen kanske folk inte alltid har råd att lägga upp 800 pix på en gång, men nog är det bättre att sträva mot att försöka att göra det. Förutom att det generellt blir dyrare att åka iväg till tankomaten och lägga i en 50-lapp i taget så sliter det som sagt även på grejerna. Istället för att ha lite självtryck genom systemet så tvingar en liten bränslemängd hela tiden bränslepump[arna] att jobba för högtryck och måste de bytas så är det ju knappast frågan om några 800 kronor längre...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 10:59:23 AM

Men på de tyska motorvägarna finns det också betydligt fler mackar som ligger direkt i anslutning till själva motorvägen än vad det gör i Sverige. I Sverige så kan man köra ganska långa sträckor på motorvägarna innan man faktiskt ser någon skylt som talar om att det är en mack. En nackdel till är att det faktiskt på vissa delar kan vara ganska långa avstånd på en svensk motorväg innan det ens är en avfart med eller utan mack i närheten. Så långa avstånd är det aldrig på motorvägar i Tyskland eftersom de inte har den glesbygd som vi har i Sverige

Även om jag tillhör dem som fyller fullt innan längre resa och ser till att tanka i tid kan jag ändå hålla med om en del av "gnället". Att det inte finns någon mack alls på 110 km motorväg är lite väl tufft. Visst, man kan åka av och in i någon byhåla men det tar trots allt en del extra tid. Även om man nu inte tillhör dem som anser att Stockholm-Åre ska ta tre timmar så kan man ju dra sig för att irra ut i landsbygden och istället chansa på att det räcker till exvis Gävle.

Kör man söderut finns ju ganska gott om mackar med söker man ett visst märke (i mitt fall Shell) är det på vissa sträckor ganska tunnsått. Där är Statoil bättre och det går ju givetvis att tanka där också om man absolut måste. De flesta mackar tar ju alla möjliga kort nuförtiden, så det är ingen ursäkt för att inte tanka. Bara en bekvämlighetssynpunkt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 04 mars 2008, 11:11:16 AM
Jo, men i ett mera glesbygdsbetonat landskap så får man kanske i så fall tanka när tillfälle bjuds istället för att vänta till sista minuten. Vad gäller uppräkningen som Cero gör så ansluter jag mig till den. Visserligen kanske folk inte alltid har råd att lägga upp 800 pix på en gång, men nog är det bättre att sträva mot att försöka att göra det. Förutom att det generellt blir dyrare att åka iväg till tankomaten och lägga i en 50-lapp i taget så sliter det som sagt även på grejerna. Istället för att ha lite självtryck genom systemet så tvingar en liten bränslemängd hela tiden bränslepump[arna] att jobba för högtryck och måste de bytas så är det ju knappast frågan om några 800 kronor längre...


Jo man kan tycka att det är självklart att motorväg genom glesbygd också har färre avfarter och har längre avstånd mellan dessa. Vi som är vana vid svenska landskap borde veta och tycka att detta är självklart. Däremot kan jag ha lite överseende med tyskar och bilister från en del andra mer tätbefolkade länder som kanske tror att bara för att de kör på en motorväg så är det som hemma, dvs många avfarter och flera serviceställen längs med motorvägen. De tänker inte på att bara för att vägen kanske ser ut som hemma så gör inte omgivningarna runt omkring vägen det. Men de som jag har sett stå på motorvägar i Sverige och fyllt på med reservdunken har tyvärr varit svenska bilister och inte tyskar som råkat tänka fel
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 04 mars 2008, 11:31:49 AM
Även om jag tillhör dem som fyller fullt innan längre resa och ser till att tanka i tid kan jag ändå hålla med om en del av "gnället". Att det inte finns någon mack alls på 110 km motorväg är lite väl tufft. Visst, man kan åka av och in i någon byhåla men det tar trots allt en del extra tid. Även om man nu inte tillhör dem som anser att Stockholm-Åre ska ta tre timmar så kan man ju dra sig för att irra ut i landsbygden och istället chansa på att det räcker till exvis Gävle.

Kör man söderut finns ju ganska gott om mackar med söker man ett visst märke (i mitt fall Shell) är det på vissa sträckor ganska tunnsått. Där är Statoil bättre och det går ju givetvis att tanka där också om man absolut måste. De flesta mackar tar ju alla möjliga kort nuförtiden, så det är ingen ursäkt för att inte tanka. Bara en bekvämlighetssynpunkt.


Jag kör ofta på E4 från Uppsala och söderut. Jag upplever att det är väldigt ojämnt med mackar, i alla fall om man jämför med andra länder som t ex Tyskland. Vissa delar ligger det en hel del mackar som t ex den medan andra delar så får man köra några mil innan man hittar nästa skylt som visar att det ligger en mack. Nu räknar jag alltså inte in "dolda" mackar i småorterna vid motorvägen som inte är skyltade. Så ska man köra långt på den här sträckan så får man planera lite, det är inte som i Tyskland där man faktiskt träffar på en och annan mack så gott som hela tiden. Det är stor skillnad om man jämför här. Men så är ju Tyskland ett land med en helt annan struktur som nog inte ska jämföras med Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Sen finns det en smart sak i många länder på kontinenten, även t.ex. en del i östra delen där det oxå ibland kan vara lite glesare mellan mackarna, och det är att det på avfarten till en mack ofta anges hur långt det är till nästa. Skulle ju inte vara helt fel även på glesare sträckor i Sverige.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman