Spårvägssällskapet kör tågersättning

Startat av Göran Nilsson, 16 juni 2007, 14:19:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Nilsson



Citat från: Sundås skrivet 17 juni 2007, 00:17:28 AM
Fruktansvärt häftig bild! :)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 juni 2007, 00:18:45 AM
Instämmer.
Sen att texten "Reservbuss" nästan ser fejkat ut i datorn gör häftigheten inte mindre

Tackar båda, och jag lovar att texten på bussen inte är fejkad!

Dessutom ett tack till Leif för beskrivningen av vad det egentligen var som hände den dagen.

/ GNl

bjalle

Citat från: Göran Nilsson skrivet 20 juni 2007, 14:52:11 PM

Tackar båda, och jag lovar att texten på bussen inte är fejkad!

Dessutom ett tack till Leif för beskrivningen av vad det egentligen var som hände den dagen.

/ GNl

Påstår inte att den var det men på bilden såg det ut som de var inklippt i datorn om man kollar vinkeln på den. Men det är klart att jag utgår frå¨n att den är äkta :)

Göran Nilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juni 2007, 15:44:35 PM
Påstår inte att den var det men på bilden såg det ut som de var inklippt i datorn om man kollar vinkeln på den. Men det är klart att jag utgår frå¨n att den är äkta :)

Nejdå, jag uppfattade inte det som att du sade något annat. Min kommentar var bara för att undanröja det eventuella tvivel som ändå kunde finnas, för visst ser texten på bussen lite inklippt ut  :).

JDS

Citat från: Leif D skrivet 17 juni 2007, 21:47:43 PM
Skojar du ??  eller ......
I sådanna lägen, ska faktiskt resenärerna vara tacksamma att de faktiskt kommer fram överhuvudtaget.

Så långt som möjligt skrev jag, läs ordentligt!  :P Jag fyller inte på med ord för att det är roligt!

Självklart skojar jag inte, det är faktiskt min allvarliga uppfattning att man skall erbjuda bästa möjliga service även vid oregelmässigheter. Bästa möjliga service kan i vissa lägen vara att sätta in en buss från 1968 i trafiken, och det är förstås folk glada för om de inser att alternativet är ingen transport alls. Det är dock ganska naturligt att jämföra med den sorts färdmedel man faktiskt köpte biljett för! Om du bokar ett hotellrum och sedan får bo i ett tält, så blir du förmodligen ganska upprörd även om du vet att det beror på att staden just brann ned och ingen häbel har någonstans att bo!

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 17 juni 2007, 21:47:43 PM
Skojar du ??  eller ...... I sådanna lägen, ska faktiskt resenärerna vara tacksamma att de faktiskt kommer fram överhuvudtaget. Har de sedan åsikter om komfort, väntetider, försening och annan hantering så får de ju i samtliga fall vända sig till respektive trafikoperatörs kundtjänster i efterhand, med krav på ersättning och dyligt.

Det håller jag med om. En gång körde jag en av Swebus Express avgångar Cityterminalen-Uppsala med en limegrön buss då den ordinarie bussen inte var tillgänglig av någon anledning. En man var rätt upprörd över att han inte kunde "stämpla biljetten" (eller hur det nu fungerar) ombord på själva bussen. Han var tvungen att utföra momentet vid dörren till gaten istället. Denna lilla detalj var tydligen mycket att haka upp sig på, tills jag lugnt förklarade att detta var en reservbuss som inte hade med Swebus att göra, och att vi tog på oss körningen enbart pga att vi var i närheten och skulle tomköra till Roslagen när vi blev tillfrågade, samt att det inte alls hade gått någon buss i tid om vi tackat nej till uppdraget. Man kan inte begära vad som helst, speciellt då man som van SwEx-resenär (vilket han berättade att han var) borde se att den gröna bussen i fråga inte var någon Swebusvagn.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 21 juni 2007, 00:13:10 AM
Så långt som möjligt skrev jag, läs ordentligt!  :P Jag fyller inte på med ord för att det är roligt!

Självklart skojar jag inte, det är faktiskt min allvarliga uppfattning att man skall erbjuda bästa möjliga service även vid oregelmässigheter. Bästa möjliga service kan i vissa lägen vara att sätta in en buss från 1968 i trafiken, och det är förstås folk glada för om de inser att alternativet är ingen transport alls. Det är dock ganska naturligt att jämföra med den sorts färdmedel man faktiskt köpte biljett för! Om du bokar ett hotellrum och sedan får bo i ett tält, så blir du förmodligen ganska upprörd även om du vet att det beror på att staden just brann ned och ingen häbel har någonstans att bo!

Det är naturligtvis så att tågbolagen och bussbolagen (som Swebus Express) anstränger sig för att erbjuda bästa möjliga service utifrån vad som står till buds. Men detta innebär faktiskt att det viktigaste är att få fram en buss så fort som möjligt och det går då inte att ställa högre krav än att bussen och bussföraren uppfyller de krav som myndigheterna ställer för att få användas.
Din sista mening om hotellrummen visar tydligt att du ställer orimliga krav på service. Jag behöver inte acceptera att jag inte får ett hotellrum därför att hotellet har glömt min bokning men jag lär nog få acceptera ett med sämre standard med åtföljande prisreduktion. Men är det något som inte rimligen går att förutse för hotellägaren - t ex att hotellet brunnit ned eller det utbrutit strejk - så får jag naturligtvis visa på förståelse. Det kallas också medmänsklighet och förmåga att inse att det kan uppstå problem. Folk som inte kan inse sådant tycker jag uppriktigt synd om. Därmed inte sagt att du nödvändigtvis är en sådan person.
Vi lever i en verklighet - inte i en lyckos-värld där allt är som jag tycker det borde vara.
Vill också påpeka att både Leif D och jag har/har haft som yrke att skaffa fram ersättningstrafik så vi känner till den här problematiken. Leif kör dessutom själv buss som timanställd och har säkert under årens lopp rattat en och annan tågersättning eller förstärkning för Swebus Express.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)