Söndagsbild del 29

Startat av Jona, 02 mars 2008, 00:41:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Som alla vet så gillar jag miljöbilder. En av fotograferna här på BS som är riktigt duktig på att få till intressanta miljöbilder är Krille. Jag brukar försöka använda miljöbilder även i denna bildtråd men ibland finns det mer och visa än miljö. Som denna veckas söndagsbilder.

Rött på blått kunde en alternativ rubrik varit.









Extra trevligt är resan och kostym-ombyte dessa 4 bussar har gjort. Inköptes nya till Sundsvall. Gissningsvis fick dom den limegröna färgen direkt. Klädseln ombord blev blå med grönt mönster eller tvärtom. Vissa stolar blev gröna med blåa små saker som mönster. Denna klädsel finns fortfarande kvar. Men kostymen på utsidan har bytts. Från Limegrön till SL-Röd. Resan för bussarna har varit längre. Sundsvall - Kalhäll - Umeå och resan är inte klar. Just nu är Norrläningarna hemma i Norrland men vem vet vad dom ska resa vidare. Örnsköldsvik kanske. Då blir dom kvar i norr.
Annars kanske man kan skicka denna modell till Hölö där den hör hemma om du frågar om mina åsikter.

En sak som jag kommit fram till är dock att färgsättningen med röd lack funkar förvånansvärt bra och borde kanske bli standard som stadsbussmålning. Både i Umeå och Skellefteå är stadsbussarnas hållplatser vita med röd ram. Glaskurerna i Skellefteå har en röd och en vit rand överst på glaset. I den röda randen sitter en Skelleftebusslogga och i den vita randen står vilka linjer som passerar. Alltså passar det dumt med piss-beige buss med blå rand utan röd buss med vit rand stämmer bättre.

Sedan har den röda bussen än till stor fördel. Röd buss syns mycket bättre både sommartid och vintertid, i snöstorm som bland träd med höstfärger. Dom syns även på bra avstånd. Kvällstid efter att mörkret breder ut sig spelar bussen färg mindre roll.

Krav på Länstrafikslack gillar jag inte, vi främjar ju mångfald i Sverige. Men stadsbussar borde ha en färg och övriga bussar en annan. Så man på långt avstånd vet om man ska springa eller vända och gå hem och fara till stan annan dag. Eller om man kommer till hållplatsen och bara har en kortare bit kvar, då gör dom olika målningarna skillnad. Man vet om man missade landsbygds-bussen eller stadsbussen.  Alltså man kan redan tidigt avgöra om man ska gå vidare till hållplatsen eller om man måste vänta och därför kan besöka än kiosk.

Böter för att man kör fel färg vid något tillfälle på fel linje gillar jag inte häller. Bättre turerna går än att den ställs in bara för att buss i rätt färg var hos doktorn.

Egentligen hoppas jag att andra krav än färgen ändras. TEX Låg-entré-avgångar erbjuds på varannan tur. Alltså lågentre är garanterad att utföras på 50% av trafiken. Övriga avgångar får operatörerna själv bestämma vilken buss som ska köras. Se bara till att lågentré-avgångarna har passande anslutningar till dom andra turerna med lågentré. Som exempel, går buss på klockslag 00 15 30 45 på huvudlinjerna och 15 45 på övriga linjer dagtid ser man till att huvudlinjerna har lågentré tex 15 och 45 varje timme medan övriga linjer har kravet på turer med minutslaget 15.

Landbygdslinjerna bör dock köras med höggolv och rullstols-ramp eftersom vägarna oftast är sämre, smalare och dylikt på landet.

Ålderskraven om man nu ända ska fortsätta och nämna förslag till ändringar är något jag tycker man kan skrota. En hel-fräsch ny-renoverad och välskött buss med 12 - 15 år på halsen kan vara bättre än en 2 år gammal lågentrébuss . Detta ämne har diskuterats tidigare på både detta forum och swetramway.

Vad har detta med dom 4 bussarna som är röda i Umeå då kanske du undrar. Jo dom är fel färg då länstrafiken och ULTRA har färgkrav. Men ändå så rullar 4 röda och 2 vita i staden. Och ökar på mångfalden. Vilket är väldigt trevligt och intressant för besökande fotografer. (fotografer boende i Umeå kan självklart tycka det är intressant också)

Alla synpunkter ovan är mina personliga!

Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Banne mig så trevligt, måste bara ha dem på bild.

När går man över till vårtabell med något glesare trafik?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob med C

Dom blev riktigt bra bilder från Ume.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Krille

Citat från: Bussmicke skrivet 02 mars 2008, 01:11:47 AM
Banne mig så trevligt, måste bara ha dem på bild.

När går man över till vårtabell med något glesare trafik?

27:e april är sista dagen med vintertrafik.

/K

bjalle

Som vanligt riktigt trevliga bilder..alltid lika uppskattat

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 02 mars 2008, 01:11:47 AM
Banne mig så trevligt, måste bara ha dem på bild.

När går man över till vårtabell med något glesare trafik?

Tabellen blir något glesare bara. 50% av avgångarna försvinner dagtid mellan 10 - 14 men under högtrafik så går det ungefär lika ofta som vanligt. Stora skillnaden är att Linje 75 tex inte går då. Linje 75 är den där nya snabbusslinjen som går Vasaplan - Ålidhem - Tomtebo men som inte passerar NUS.

PS Bilderna där bussen är skyltat ej i trafik så skyltade den någon sekund senare om till Linje 2 eller 7. Linje 2 vänder på Vasaplan och är inte genomgående. Linje 7 är genomgående men slutar på Vasaplan ändå i ena riktningen. Vet inte varför den gör så men det finns säkert sina själ. Erik lär ju kanske veta och kunna förtydliga....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Det lär bli minst en resa upp, var så säker.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.