Motell utanför Gråbo ???

Startat av Stefan Lindberg, 16 juni 2007, 00:10:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

I nummer 1/2007 av AGJ's medlemstidning Jernvägsnytt är det bilder från en transport av en
järnvägsvagn.
Det finns en bild där lastbilen med vagnen på trailern har stannat vid Motell Mjörnstugan norr om Gråbo.
Finns det något kvar av detta gamla motell och var låg det ?
Jag har åkt denna vägen massa gånger men aldrig anat att det funnits ett motell där någonstans.


Lars Borgemo

Det ligger(låg?) längs med gamla rv 190, sträckan som nu benämns Gamla Björboholmsvägen ovanför = norr om grusgroparna i Gråbo. Infart norrifrån vid busshållplatsen Gamla Björboholmsvägen
http://kartor.eniro.se/query?what=map&mapstate=6&mapcomp=;;;Gamla%20björboholmsvägen;;;44372;GRÅBO;;;;;12.3061704655751;57.8506538634763;;;;LERUM&startMap=1endStartMap
Jag har inte varit där uppe sen vägen byggdes om för en massa år sen. Jag har funderade faktiskt på fiket ett antal gånger när jag körde förbi med Orange X.

Stefan Lindberg

Tack så mycket för upplysningen.
Det blir till att kolla där nästa gång jag har vägarna förbi  ;)

Bengt Jönsson

Motellet med Shell bensinstation strax norr om Gråbo är helt försvunnet.  Kvar finns enbart några grundmurar av betong som jag observerade när jag var där fö ca 2 veckor sedan.  Motellet låg på en rullstensås med utsikt över Mjörn men numera är grustaget utbrutet och åsen borta.  Kvar finns bara några rester i dess södra resp. norra ände

/Bengt

Trafikar´n

Väcker minnen från min tid i området... Någon som vet ungefär när det försvann?
Stängdes resp revs?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Bengt Jönsson

Citat från: Trafikar´n skrivet 05 juli 2007, 12:31:49 PM
Väcker minnen från min tid i området... Någon som vet ungefär när det försvann?
Stängdes resp revs?


Troligtvis när Lv190 leddes om utanför Gråbo genom själva grustäkten.  Man kan fortfarande åka den gamla vägen genom Gråbo och uppför backen men sedan tar vägen tvärt slut.

/Bengt