"Dödsbussen" KR Trafik 181 idag|VARNING! STARKA BILDER!(7bilder)

Startat av Kvarne, 27 februari 2008, 16:12:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David S

Citat från: Hagri skrivet 28 februari 2008, 00:15:12 AM
Hur hemska olyckor är och hur många som dödas eller skadas kommer det en tid efteråt. Förhoppningsvis kan utredningar, kanske främst av haverikommissionen, efter denna olycka leda till förbättring av säkerhet för bussar.
Bilderna kan även, hur hemska de än är, vara bra att visa. Det är nyttigt även för oss som är i branschen att bli påminda om hur sårbara de fordon är som vi tillbringar vår arbetstid i.

Fordon som hamnar på skroten har inte sällan varit med om olyckor och de delar som inte är skadade brukar bli till begagnade reservdelar. Så blir det säkert i detta fallet också och på sås sätt kommer ju "dödsbussen" att leva vidare, fast nu som reservdelar i många andra bussar. Rätt eller fel men blir det bättre om inget tas till vara av emotionella orsaker?

Det rullar säkerligen ett antal bussar i trafik som varit inblandade i dödsolyckor i landet.


Jag håller med dig Hagri. Det kan ta tid att bearbeta en olycka av denna storlek, men det kommer en tid efteråt. Man kan inte hålla på att gräva ner sig i sorgen för all evighet.
Det mår man som människa inte bra av att göra.
Jag menar inget illa mot någon inblandad i olyckan.

Johan Hansson

Jag tror att invetnr: 181 & 182 inte kommer att användas på några år eller så väljer de att placera bussarna på annan ort med händsyn till resenärer och anhöriga .
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

blubb

Citat från: Johan H skrivet 29 februari 2008, 17:03:04 PM
Jag tror att invetnr: 181 & 182 inte kommer att användas på några år eller så väljer de att placera bussarna på annan ort med händsyn till resenärer och anhöriga .

Vet du om man har tagit bort den 13e raden från bussarna också? antar att man i samma veva nummrerade om linjen och vägen så att det inte ska väcka anstöt hos de omkomnas anhöriga, de som överlevdeoch de allmänt hysteriska bussmupparna i Bussnack. Kanske även vägen dragits om för att ingen ska känna sig kränkt över att passera en plats där så många människor har dött?  
Passagerarna har nog inte aning om vilka bussar som var inblandade än mindre vilka nummer de hade, det är bara bussmuppar och möjligen SHK som håller koll på detta.

S Svensson

När GSAB i Göteborg en gång tog och framställde ett julkort så tog man en bild på en M21. Fordonsnr på kortet var antingen 235 eller 245 (nuv nr 335 och 345). Tänk 12 mars 92

Hagri

Citat från: S Svensson skrivet 29 februari 2008, 19:00:31 PM
När GSAB i Göteborg en gång tog och framställde ett julkort så tog man en bild på en M21. Fordonsnr på kortet var antingen 235 eller 245 (nuv nr 335 och 345). Tänk 12 mars 92
Om jag inte tar fel lyckades man också skicka kortet till nära anhöriga till den pojke som var bland de omkomna vi Wasaplatsen.

vesslan30

  Jag håller med dig David S . Fast jag var med om olyckan ,så måste man gå vidare.Det går inte att gräva ner sig i att försöka ta reda på om det var nått man kunnat gjort för att förhindra att olyckan. Det är tyvärr så att det inte går att styra över sådana olyckor. Om man  ser till hur många mil man kör med bussar varje dag . Så är det väldigt få svåra olyckor som bussar är inblandade i.. Ren kast kan man säga att det är säkrare att åka buss än att åka bil.

Fredde

Det är ju försäkringsbolaget som avgör om det ska repas eller skrotas, jag vet inte hur mycket man tar hänsyn till dom personliga ödena men säkert som allt annat skiljer det säkert bolagen imellan.. Vissa ser säkert enbart pengar..
Tänk bara på Scandinavian Star som tog 158 liv har jag för mig i branden mellan Oslo & Fredrikshavn, denna renoverads & togs i trafik igen i karibiska övärlden under namnet M/S Regal Voyager....
Där såg man mest pengar säkert, bara bygga nytt igen i skråvet., säkert mycket billigare än en helt ny båt..

Fartyget höggs upp i Alang, Indien i maj 2004 så den levde iaf vidare i ca 14 år

//Fredde som inte vet om man vågat åka med den båten..

vesslan30

Både buss 181 och 182 skulle skrotas enligt försäkringsbolaget. Vad sen skrot företaget gör sen kan ju inte försäkringsbolaget göra något åt.

Esbjörn

Citat från: Hagri skrivet 28 februari 2008, 00:15:12 AM

Det rullar säkerligen ett antal bussar i trafik som varit inblandade i dödsolyckor i landet.



Ett exempel på detta är Veolia 2168, som var den buss som var med i den svåra olyckan i Ängelsberg 2003, där sex passagerare omkom.
Bussen renoverades och placerades i Boden och senare i Sollefteå, där den fortfarande rullar.
Foto i Åre den 17 februari 2007.

Staffan Sävenfjord

#39
Citat från: S Svensson skrivet 29 februari 2008, 19:00:31 PM
När GSAB i Göteborg en gång tog och framställde ett julkort så tog man en bild på en M21. Fordonsnr på kortet var antingen 235 eller 245 (nuv nr 335 och 345). Tänk 12 mars 92

Det var 235. Det vill säga den vagn som skenade nerför Aschebergsgatan och dödade många människor som stod och väntade på en hållplats. Kortet skickades också till de anhöriga till de omkomna. Naturligtvis var det en ren slump att man valde olycksvagnen.
SJ gjorde en liknande tavla i en annons på 1980-talet. Man skulle framhålla hur säkert det var att åka tåg vid halt väglag och som jämförelse hade man en bild från en plats där en bil kört i diket och en ambulans höll på att ta hand om skadade (bilden var förstås arrangerad). Det var bara det att man råkade välja en av de platser där en av Sveriges relativt få tågolyckor med dödade inträffat.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 februari 2008, 21:19:14 PM
Det var 235. Det vill säga den vagn som skenade nerför Aschebergsgatan och dödade många människor som stod och väntade på en hållplats. Kortet skickades också till de anhöriga till de omkomna. Naturligtvis var det en ren slump att man valde olycksvagnen.
SJ gjorde en liknande tavla i en annons på 1980-talet. Man skulle framhålla hur säkert det var att åka tåg vid halt väglag och som jämförelse hade man en bild från en plats där en bil kört i diket och en ambulans höll på att ta hand om skadade (bilden var förstås arrangerad). Det var bara det att man råkade välja en av de platser där en av Sveriges relativt få tågolyckor med dödade inträffat.



förlåt en ot fråga här men vilken plats var det som de hade valt staffan?  Vet en plats i dalarna där det var en dödolycka med rätt stort antal dödade i och det var 6 juni 1981 i Hindsnåret. Min morfar körde persontåget som frontade med ett godståg där föraren körde mot rött.



Men åter till ämmnet nu kommer väl folk säga dubbelmoral i detta bilder utifrån anser jag vara rätt okej men att klampa in o fota inifrån då det hänt dödsolyckor kan väcka mera känslor hos folk än vad folk anar vet att det är tabu på många sätt för där inne råde det en sorts griftefrid anser många samt att de kan bli väldigt påminda där satt xxx xxxsson och han dog.


Läste i går i expressen om serien sjukhuset på tv3 där en de efterlevande i enfamilj såg programmet och helt plötsligt så var det olyckan där deras make/far dog som visades och han visades med där han var död och de hade ej gett sitt medgivande till att det sändes.

S Svensson

Staffan,menar Du att det var 235 på julkortet. För i olyckan så var det multipelkopplande 235+245.
Vi kommer ihåg olyckan i Hinsnoret. Olyckan i Upplands Väsby,och ganska många olyckor. Vi lever med i olyckorna. Det finns ett antal lok,vagnar,bussar och annat som gör en tyst påminnelse om det lidande en olycka skapar. Det kan då även vara den lilla enkla olyckan.

Trots allt tror jag inte att man skall skrota alla inblandade fordon. Allt blir en påminnelse men även om påminnelsen kan vara olika stark måste inblandade gå vidare.

Martin Maltkvist

Citat från: robbes skrivet 01 mars 2008, 12:30:11 PM
...de hade ej gett sitt medgivande till att det sändes.
Hur fick du reda på att de inte gett sitt medgivande?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Henrik N


Martin Maltkvist

Citat från: Henrik N skrivet 01 mars 2008, 13:43:49 PM
Han läste ju Expressen?
På så vis, expressenartiklar läser jag inte alltför ofta, nu klarnar det lite.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin