"Dödsbussen" KR Trafik 181 idag|VARNING! STARKA BILDER!(7bilder)

Startat av Kvarne, 27 februari 2008, 16:12:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Citat från: Skalman skrivet 27 februari 2008, 18:22:18 PM
> Att gå in i bussen tycker jag verkar ytterst tveksamt att man ska göra ....

Det är ju bara ett skrotobjekt.

Den är definitivt "åtgärdad" innan den hamnade där den är nu (ifall någon
skulle oroa sig med sådana tankar).


Den är inte åtgärdad som du skriver det syns klart och tydligt på en bild på plasten på ryggstödet där blod är rätt rejält av.


Tillhör de som tycker det är tveksamt att fota inne i bussen det handlar om respekt för den som dock fick sätta livet till

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 27 februari 2008, 22:05:52 PM
Reservdelar kanske? Men det hör väl inte till vanligheterna att man ens plockar delar från "dödsfordon"? Jämför med polisbilen från Malexander som gick till skrot trots att den "bara" hade skottskador i vindrutan och dörrarna. Ty en sådan bil vill man ju inte åka runt i efteråt, hur lagad och renoverad den än kan bli.
Det får mig osökt att vilja ställa en fråga. Den förra lägenhetsinnehavaren i lägenheten jag nu bor i dog här. Borde jag flytta?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter Elmheden

Citat från: robbes skrivet 27 februari 2008, 22:29:55 PM

Den är inte åtgärdad som du skriver det syns klart och tydligt på en bild på plasten på ryggstödet där blod är rätt rejält av.


Tillhör de som tycker det är tveksamt att fota inne i bussen det handlar om respekt för den som dock fick sätta livet till


Tror nog att de som omkom tycker att det är ok att visa sådana bilder om det för något bra med sig.
Man får sig en funderare och kanske tom knäpper på sig sitt bälte.
Senast idag/kväll gjorde jag ett utrop i bussen (som vanligt) att folk skulle ta på sig sitt bälte då först hörde jag en massa
"knäpp", varför tar man inte på sig dessa direkt?
Ropar man ut detta på ett "roligt" sätt så hörs det ännu fler bältesknäppningar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Svemicke skrivet 27 februari 2008, 23:04:36 PM
Det får mig osökt att vilja ställa en fråga. Den förra lägenhetsinnehavaren i lägenheten jag nu bor i dog här. Borde jag flytta?


Naturligtvis inte. En del skulle kanske inte vilja flytta in i en lägenhet som du har gjort men givetvis måste det bo någon där

Men när det gäller dödsbussar av det här slaget och även polisbilen i Malexander som Verspieder skriver om så känns det faktiskt annorlunda. Jag skulle aldrig varken vilja köra elller åka i någon av de här dödsbussarna från den här olyckan hur reparerad bussen än är. Det är en känsla som jag har, kanske inte logisk men det är så i alla fall. Jag upplever faktiskt också att skrotning är det enda som visar respekt för det inträffade för de anhöriga. Att reparera bussarna känns bara inte bra. Att skrota båda bussarna är som att visa respekt för offren och deras anhöriga. Vi får inte heller glömma att flera som åkte i bussarna överlevde. Säkert mår flera som var med fortfarande dåligt efter detta. Jag tror att de skulle må fruktansvärt dåligt om de fick se bussarna reparerade igen och blev tvugna att åka med någon av dessa. Det är verkligen att riva upp sår
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jo

Citat från: Svemicke skrivet 27 februari 2008, 23:04:36 PM
Det får mig osökt att vilja ställa en fråga. Den förra lägenhetsinnehavaren i lägenheten jag nu bor i dog här. Borde jag flytta?

Det är en bra fråga. Tänkte faktiskt på liknande sätt när jag läste inläggen innan jag kommit till ditt inlägg. Man kan ju inte gärna låta en lägenhet stå oanvänd bara för att någon dött där men med annan typ av utrustning går det och frågan är vad man drar gränsen och om det är frågan om någon moralikt dilemma eller skrock som gör att man måste skrota fordonet? Ska man skrota en buss som där en fotgängare blir påkörd eller ett tåg som kör på någon också?

homer

Moralisternas högborg

visst är de bra att man kan diskutera sånt här, men i slutändan är de ekonomin som styr, om de är lönsamt att laga bussarna eller ej

Björn Forslund

Kan jämföras med trådbussen som störtade ner från Essingebron. Nästan alla ombord omkom. Bussen reparerades och sattes i trafik igen, men lär inte ha varit populär bland förarna.
Att den andra bussen såldes till Danmark kan bero på att den var reparabel, men av hänsyn till offer och anhöriga ville man inte ha den kvar.

Hagri

Hur hemska olyckor är och hur många som dödas eller skadas kommer det en tid efteråt. Förhoppningsvis kan utredningar, kanske främst av haverikommissionen, efter denna olycka leda till förbättring av säkerhet för bussar.
Bilderna kan även, hur hemska de än är, vara bra att visa. Det är nyttigt även för oss som är i branschen att bli påminda om hur sårbara de fordon är som vi tillbringar vår arbetstid i.

Fordon som hamnar på skroten har inte sällan varit med om olyckor och de delar som inte är skadade brukar bli till begagnade reservdelar. Så blir det säkert i detta fallet också och på sås sätt kommer ju "dödsbussen" att leva vidare, fast nu som reservdelar i många andra bussar. Rätt eller fel men blir det bättre om inget tas till vara av emotionella orsaker?

Det rullar säkerligen ett antal bussar i trafik som varit inblandade i dödsolyckor i landet.

Stinsen

Citat från: Stinsen skrivet 27 februari 2008, 18:45:32 PM
På kvällen efter olyckan bärgades dem till brandförsvarets område vid Victoria, mötte dem på väg hem från jobbet. Där stod de utomhus med presseningar över ett tag. Sedan flyttades de till försvarets område ute vid Ärna, gamla flygflottiljen F16, i en hangar.

F.ö. minns jag den där dagen mycket väl då en kollega omkom i olyckan och hennes son jobbar också hos oss så det var jobbigt en tid efteråt.

Vet någon här förresten om detta är den bussen som gick mot Uppsala som hon åkte med eller är detta den andra som var på väg mot Östhammar? 

Niclas Rosenius

Citat från: Stinsen skrivet 28 februari 2008, 01:37:36 AM
Vet någon här förresten om detta är den bussen som gick mot Uppsala som hon åkte med eller är detta den andra som var på väg mot Östhammar? 

   Vagn 181 var den som var på väg mot Uppsala.

   //Niclas

Trafikar´n

Sorg, smärta & minnen är tunga saker att bära, har själv kört en "dödsbuss"  när den blev dödens buss.

Men med minnena från den o andra olyckor, det är INTE individnummer som de efterlevande egentligen tänker på-förutom när skandalpressen fokuserar på det
.
De inblandade tänker inte, pro ex: GL blå-express linjebuss 987 carrus express B10M.

ALLA av samma kaross o i samma lack är dödens buss för de inblandade, vi som ser vagnsindivider & pressen som ser en "nyhet" presenterar & ser det annorlunda, men ärligt- vilken anhörig bryr sig om skillnaden mellan 824 och 825?


Ur förar/skeppar-perspektiv och rent mänskligt berör det mig när jag kör/är ombord en fordonsindivid som varit med när någon omkommit, men det handlar inte om individen egentligen eller hur?
Stor gul volvo 8x00 buss där dog min X! tänker på de efterlevande
men tror ni verkligen de tänker på individnummer?

SEN beundrar jag de ursprungliga inlägget, i ett av mina tidigare jobb var ibland den att vara den som kom fram först, o vara den som skulle slutbesiktiga innan beslut och vet hur tunga syner det är.

Värdet av en omkommen anhörig kan inte räknas, saknad räknas inte i pengar, men vad ger det att ge en buss status totalt haveri när 38 identiska vagnar rullar?
Absolut inget som ger ett reellt värde, sen att det hör till att återuppbygga, restatuera, och omplacera individen är bra.

(De som varit med & kan hjälpa mig att förklara är välkomna att hjälpa till-känslosamt för mig åren till trots)

De sista inläggen inklusive mitt (!) förbigår en viktig och angelägen sak, det berör de krafter vi möter i trafiken- Q.E.D vilket jag tror var vad trådstartarens intention.
12000kg*20m/s - ungefär en tom buss i 70... Väger du 100 kg i går ut i vindbyar i 20 sek...
Tja jämför och tänk!

Tack Kvarne för en bra tråd!

(och ett PS till alla nummerfanatiker; siffrorna är inte autentiska!!!)

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Ersa

Jag har hört och läst om en händelse när en buss inblandad i en allvarlig olycka då en pojke cyklade ut framför en buss och slog huvudet hårt i vindrutan. Bussen kanade av vägen och ner i ett dike och stannade någon meter före en gigantisk ek. Otroligt nog klarade sig pojken och blev helt återställd. Som en bonus blev ingen på bussen ens fysiskt skadad.  :)

Jag jobbade inte på företaget vid olyckan, men nog kändes det lite märkligt att några år senare framföra samma vagn på samma linje varenda vardag, köra förbi killen som än idag cyklar hem samma väg... för att sedan se jordhögen på vänster sida vägen som bussen plöjde upp några år tidigare. Varannan vecka körde man det passet. De andra veckorna kördes passet och just den bussen av föraren som körde när olyckan hände.

S Svensson

Det nog så att om ett fordon är möjligt reparera så gör detta. Även om det förekommit dödsoffer. Ofta är det så med bussar att de ibland kan repareras även om haft dödsoffer. Om de inte repareras så beror detta oftas på att de är mycket svårt skadade eller är till åren komna.
Vad gäller järnvägsfordon så har i äldre tider oftast reparerats både lok och vagnar. Ett exempel med många dödsoffer är vagnen som blev påkörd och välte i Norrköping(4378). Numera är jv materielen ofta så ny och anskaffad efter att ATC införts att det är svårt att komma ihåg någon speciell olycks"fågel". Möjligen X12 3215 som varit inblandad i minst 3 svåra olyckor.
Jag vet inte om det repareras några svårt skadade bussar i Vimmerby eller dess närhet. Försäkringsbolagen försökte ett tag reparera svårt skadade bussar i en gemensam ägd anläggning. Ev reparerades OAC656 där någon gång.Uppgiften om rep där kan vara fel. I vilket fall skedde en gång en olycka i Östergötland med en Setra som var mindre än en månad i trafik. Detta var troligen inte ovan OAC656.

Johan Hansson

Citat från: Verspieder skrivet 27 februari 2008, 22:05:52 PM
Reservdelar kanske? Men det hör väl inte till vanligheterna att man ens plockar delar från "dödsfordon"? Jämför med polisbilen från Malexander som gick till skrot trots att den "bara" hade skottskador i vindrutan och dörrarna. Ty en sådan bil vill man ju inte åka runt i efteråt, hur lagad och renoverad den än kan bli.

Tror inte någon polis eller privatperson skule vilja sätta sig i en bil som varit med om detta hemska som hände i Malexander.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer

Citat från: Johan H skrivet 28 februari 2008, 20:56:16 PM
Tror inte någon polis eller privatperson skule vilja sätta sig i en bil som varit med om detta hemska som hände i Malexander.

de beror nog på hur starkt psyke personerna i fråga har, man kan ju jämföra med personer som har haft inbrott i sina hem, dem kan ibland få en olustkänsla av att någon annan har varit inne och rotat bland ens saker så dem inte kan bo kvar